![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen? | |||
JA, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
JA, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,20% |
JA, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 34,15% |
NEE, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,76% |
NEE, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
NEE, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Andere of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik dus zeg dat vrouwelijk priesterschap niet onchristelijk is in mijn ogen, dan bedoel ik daarmee dat het mijn mening is dat een vrouwelijke priester niet in strijd is met de leer die Christus ons meegaf. Los van het feit dat ik verder meegaf: namelijk of Christus ons wel meegaf dat we ueberhaupt priesters moeten hebben (ie naar mijn definitie "een gewijde geloofsdienaar die de link vormt tussen de mens en God").
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze staan zo ver van de realiteit dat ze zich verschuilen achter een geloof om dergelijke gruwel niet als iets strafbaar aan te geven bij de politie . En dan moeten we met dergelijke believers in dialoog gaan over het goede en het kwade ? Over het bestaan van het geloof ? Degoetant |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Weet je , soms ben ik echt wel aan het twijfelen aan de essentiele waarde van studeren ? vaak neemt studeren de vorm aan van iets binnen lepelen zonder er over na te denken. zonder de eigen mening , zonder eigen overweging, alles klakeloos aanvaarden gedurende 2000 jaar , terwijl er keer op keer in het dagelijkse leven barbaarse dingen gebeuren die totaal haaks staan om ook maar te kunnen aannemen dat het zogenaamde geloof ook maar iets te maken heeft met het goede . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De 'dogma's van het Woord' - vrij cryptische omschrijving trouwens - zijn volkomen nutteloos als men ervan uitgaat dat ieder mens het innerlijk licht zelf ontvangt. Dat laatste maakt de Openbaring door Jezus in de Geest volkomen nutteloos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat als christelijk omschreven wordt, gaat terug op Jezus, op Zijn onderricht zoals verwoord in de evangeliën en door de traditie die de apostelen na Hem hebben verder gezet. In dit alles zit er immers de onverbroken lijn, daar de Heilige Geest de mens erin bijstaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
9 Dus wij zijn medewerkers van God en u bent zijn akker. U bent een bouwwerk van God. 10 Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, 11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. 12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen. 16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf. 18 Laat niemand zichzelf bedriegen. Wanneer iemand van u denkt dat hij in deze wereld wijs is, moet hij eerst dwaas worden; pas dan kan hij wijs worden. 1 Kor 3:9-18 7 Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde. 1 Joh 1:7 5 Onderzoek bij uzelf of u vast op God vertrouwt, stel uzelf op de proef. U weet toch van uzelf dat Jezus Christus in u is? 2 Kor 13:5
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb. Joh 14:26 Het innerlijk licht is niet meer dan een uiting van de Heilige Geest, die ons niet louter "emotionele" zaken geeft maar juist helpt een goede interpretatie te bekomen en aan te voelen hoe ons leven deugdelijk geleid kan worden.
Laatst gewijzigd door lombas : 12 april 2012 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is overigens een directe verwijzing naar een gebeurtenis die we binnenkort zullen "vieren" (enfin, jij toch ![]()
Laatst gewijzigd door lombas : 12 april 2012 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen ontvlucht u tot op heden de samenhang van de verschillende beloftes die Jezus deed aan Zijn apostelen voor Zijn dood en verrijzenis enerzijds en de komst van de Geest over de apostelen anderzijds. U meent dat er hier geen sprake is van een speciale relatie die los staat van de anderen die ook de Heilige Geest ontvingen op die bewuste dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als al die verskes uit die leugenachtige boekskes het enige strekmakertje moet zijn om een pedopriester niet in de gevangenis te stoppen , dan ben ik liever een ongelovig mens met een eerlijk moraal . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Banneling
|
![]() Ik ben opgegroeit in een familie met tal van priesters en 20 jaar verhalen en discuties aanhoord over opvatingen uit den bijbel en geschriften , sorry dat staat zo ver van enige realiteit dat de schijnheiligheid er van afdruipt als water van een eend .
Ik begrijp echt niet hoe volwassen mensen zoveel tijd aan deze wereldvreemde onzin kunnen wijden . |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is niet omdat sommigen een speciale relatie hebben, dat anderen geen relatie hebben. Wij hebben momenteel een "relatie". We zitten beiden achter een scherm, een discussie te voeren zonder elkaar eigenlijk te kennen. Als we willen, kunnen we ons draaien naar onze respectievelijke wederhelften waar we een band mee hebben die duizend maal sterker is dan één of andere internetconversatie. Maar het bestaan van een speciale band zoals tussen echtgenoten weerlegt niet de mogelijkheid van interactie met derden. Zo ook is God alaanwezig, in iedereen. En het is niet omdat Mozes of Jesaiah innig met hem verbonden waren, dat jij of ik niet diep geraakt kunnen worden van "wat" (en ik noem dat dan het Licht, een functie van de Heilige Geest) in ons spreekt.
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Banneling
|
![]() Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten.... en ik heb daar een zeer goede relatie mee.
|
![]() |
![]() |