![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() (btw, hij is nu terug bij de politie ![]()
![]() |
![]() |
#222 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Europees Commissaris
|
![]() Daarom ben ik een grote voorstander van automatisatie. Ik stel enkel vast dat het ook een negatief kantje heeft, en dat negatief kantje wil ik niet wegwerken door automatisatie tegen te werken, maar wel door lasten op arbeid te verschuiven naar andere vormen van belastingen.
Neen. Nu liggen de kosten en baten anders, dus krijg je gewoon werkloosheid, tenzij werknemers bereid zijn om fors in te leveren, of werkgevers bereid zijn om jobs aan te bieden die hun eigen winst niet doen toenemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
even uit de oude doos: Belasting op arbeid verschuiven naar belasting op consumptie.
![]() |
![]() |
#225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
staat ook te lezen in mijn boek, waar ik tussen haakjes niets aanverdien dat is dus echt belangeloos dat ik dit geschreven heb
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 1 februari 2012 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Toch merkwaardig dat werkloosheid al 200 jaar stabiel is en nu plots alles anders is. Wat is er zo veranderd? Er zijn trouwens nog geen enkele tekenen van structureel hogere werkloosheid veroorzaakt door automatisatie (conjuncturele werkloosheid telt natuurlijk niet). Waarom zagen we dit niet bvb in de jaren '80 of '90? Waarom nu net in 2012? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
als men nu zonder werk valt is dit permanent en onvrijwillig, de oorzaak? de computer misschien? een geautomatiseerde lijn gecontroleerd door mensen, en nu door computers Laatst gewijzigd door stropke1000 : 1 februari 2012 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En we beginnen de effecten nu pas te zien omdat nu pas voor veel mensen de alternatieven op zijn. Er is niets vreemd aan dat de situatie op een bepaald moment helemaal anders wordt na een lange tijd van 'stabiliteit' als je start met heel veel alternatieven, maar zelfs een grote voorraad geraakt ooit op. Eigenlijk kunnen we het kantelmoment nu nog uitstellen, door de loonkosten te verminderen (en als we de sociale zekerheid willen behouden te verschuiven naar andere belastingen), wat de voorraad jobs met meer kosten dan baten groter maakt, maar hoe dan ook geraakt de voorraad op. En daarna kunnen we eigenlijk enkel nog staatsjobs aanbieden als aanvulling van de voorraad, jobs die dan in principe verlieslatend zijn, maar minder verlieslatend dan uitkeringen. Maar dat is voor later. Dus de slimme keuze voor deze moment: de wijze van het innen van belastingen drastisch wijzigen. Niet enkel om de voorraad jobs te vergroten, maar ook om daarna de sociale zekerheid in stand te kunnen houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hedendaags heb ik opgevangen dat Groen ook het verschuiven van belastingen op arbeid naar andere vormen van belastingen bepleit. PVDA volgens mij ook. Het zijn vooral de huidige rechtse partijen als Open VLD en N-VA die niets over een verschuiving van belastingen willen horen. Zij eisen dat de loonkostenverlaging gecompenseerd moet worden door in de sociale zekerheid te snoeien. En daar willen linkse partijen dan weer niet in meegaan omdat alternatieven voor het snoeien in de sociale zekerheid eerst benut moeten worden. En ik kan hen daar enkel in steunen. Zolang rechtse partijen zo koppig zijn dat ze zuivere creatie van welvaart enkel zien zitten als er dan ook een heksenjacht op de gepensioneerden gesteund wordt, zal er natuurlijk niets gebeuren en blijven we in de huidige inefficiënte situatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
leg me eens de definitie uit van welvaart het gemiddelde inkomen van de belgische inwoners is gestegen van 20000euro naar 30000euro per jaar, de werkelijkheid? de 50% hoogste inkomens zijn verdrievoudigd, de laagste zijn gedaald. welvaart geld alleen voor de hoge inkomens met gemiddelden kun je alle kanten uit Laatst gewijzigd door stropke1000 : 1 februari 2012 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oke, maar ze doen hun aankopen over de hele wereld, dus heel de wereld moet akkoord zijn met jou |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Na even googelen vond ik de volgende grafiek, werkloosheidscijfers voor de VS voor de laatste 60 jaar: http://en.wikipedia.org/wiki/File:US...t_measures.svg Tis eerder een cyclisch verloop dan een echt stijgende lijn. En zelfs al moest ge een stijgend verloop vinden, dan zijn er meerdere verklaringen veel aannemelijker dan automatisatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Burgemeester
|
![]() Vind je het niet vreemd dat het 200 jaar blijkbaar probleemloos zou gaan. En dat nu pas een probleem wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En wanneer arbeiders meer eisen dan 'kunnen overleven', dan wordt die situatie nog sneller bereikt. En ik geef ze geen ongelijk om zich daarmee niet tevreden te stellen. Je moet al zeer extreme gedachten hebben als je het acceptabel vindt dat arbeiders terug naar de omstandigheden van 200 jaar geleden gecatapulteerd worden. Die arbeiders kunnen dan enkel nog via de overheid aangezet worden om voor toegevoegde waarde te zorgen. Voor zowel werknemer als overheid is het een goede deal als deze werknemer een weliswaar niet zo grote toegevoegde waarde realiseert (wat ook niet meer in de privé zou kunnen), maar wel één die groter is dan zijn extra beloning hiervoor bovenop de werkloosheidsuitkering/basisinkomen. Dat zijn natuurlijk dingen die niet beschreven worden in een 'inleiding tot de economie', maar desalniettemin zijn het belangrijke theorieën, die eigenlijk in elk boek over economie beschreven zouden moeten staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar als u meerdere verklaringen hebt dan automatisering wil ik dat graag horen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En op een dag zou het kunnen zijn dat er niemand meer is om uw fietsen te kopen of de wegen er niet meer zijn om op te fietsen Laatst gewijzigd door stropke1000 : 2 februari 2012 om 01:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Robinus, ik begrijp dat je dan ook tegen alle maatregelen bent die de werkloosheid kunnen verhogen zoals verplichte hoge lonen, uitgebreide ontslagbescherming en dergelijke?
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Een kleine wereld, bedreigd door de stoute buitenwereld geen brandweer om uw zaak te blussen geen politie om inbrekers op te pakken,of misschien kan je een leger oprichten om uw zaakjes te beschermen , en meer betalen dan je oorspronkelijk zou betaald hebben aan arbeiders u leeft in een gemeenschap en daarvoor moet u bijdragen naar draagkracht, bent u het daar niet mee eens , moet u maar in de jungle gaan leven Laatst gewijzigd door stropke1000 : 2 februari 2012 om 02:42. |
|
![]() |
![]() |