![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
- techniek, autotechniek, domotica - muziek, video, licht, dans, theater... klassiek zowel als jazz/rock/pop - triathlon, tennis, wielrennen, rallysport, fitness, jiu-jitsu - oldtimers - uitgaan zowel als performer dan wel als gast - it: netwerken, operating systems, software - videogames; strategy, mmo's, racing, casual, shooters - huishouden: koken, poetsen, efficiënt inkopen doen, kleren verstellen, breien - denksport: schaken, sudoku, kruiswoordpuzzels... - filosofie: politieke stromingen, wetenschapsfilosofie, godsdiensten. Allen hebben ons iets te leren. Niemand heeft de volledige waarheid in pacht - talen: ik spreek 5 talen vloeiend en ben 3 andere aan het studeren - ...... Deels heb ik dat zelf bekostigd, deels heeft de maatschappij mij daarmee geholpen en deels heb ik daartoe mijn netwerk gebruikt. Maar alles werkt samen om van mij een optimaal persoon in deze maatschappij te maken, zowel in privé als tijdens mijn werk. Ik heb bvb mijn Frans geleerd tijdens het uitgaan in Wallonië, en gebruik dat vrijwel dagelijks op mijn werk. Uitgaan is dus een belangrijk deel van mijn persoonlijke vorming gebleken. Dat ik uren school geskipped heb om mijn windows pcs (meervoud) te modden bleek eveneens nuttig voor mijn huidige job. Maar de domotica kennis die ik op school opgedaan heb is... rararara ook zeer nuttig. En zo vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. Het is zéér belangrijk om mensen, en zeker jeugd, met zoveel mogelijk aspecten van onze maatschappij in contact te brengen. Dat levert een zeer groot nettorendement op voor de maatschappij in zijn geheel. Dat mag imho aardig wat belastinggeld kosten en is tegelijk iets waarvoor privébedrijven niet geschikt zijn.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 10 mei 2012 om 11:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Da's geen oordeel, da's een feit.
Of laat ik het anders stellen: Je bent aan het roepen in een woestijn die al 150 jaar geleden verlaten is, en terecht verlaten. Citaat:
Zo krijg ik altijd puisten als ik ceteris paribus hoor. Da's alsof ge de zwaartekracht kan verklaren indien het niet regent. Slaat nergens op. Politieke inzichten werken zo niet. Uitzondering was marxisme, maar dat was dan ook een pseudowetenschap. Citaat:
Daarnaar verlangen is gewoon fout (en ook iets wat je gemeenschappelijk hebt met communisten). Hoe kan je nu streven naar iets waarvan je aan alles ziet dat het nooit bestaan heeft, nooit zal bestaan en nooit kan bestaan? Mensen zijn geen robotten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#223 | |||||
|
![]() Citaat:
Dat is net heel het punt. Geldt voor alles trouwens. Citaat:
Vrijheid is een middel om een beter, gelukkiger bestaan te kunnen hebben. Bovendien is het geen absoluut begrijp, maar altijd contextueel. Vrijheid kan je maar hebben binnen een samenleving, waar conventies omtrent het begrip bestaan en regels om die af te dwingen. Zo kan op bepaalde gebieden de marktwerking spelen. Vrijheid verabsoluteren om dan gans de mensheid daarin te dwingen, omdat het eenmaal beter zou zijn ook al hebben we het slechter, da's erger dan onnozel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu, ge hebt niet echt geantwoord op mijn punt. Dat draaide namelijk om het feit dat de wereld liberaliseert en in dat proces er cyclisch volkeren leeggezogen worden door kleine groepen "kapitalisten". Stel nu eens dat je gelijk zou hebben en dat ze momenteel de staat gebruiken. Denk je dat het anders niet mogelijk zou zijn? In Afrika hebben ze ook geen deftig werkende staten hoor...
![]() |
![]() |
#224 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de andere, minder persoonlijke, en veel rationelere reden om nooit in het collectief MET LEIDERSCHAP te geloven is dat er niks zo hypocriet is dan de leider die beweert "voor het algemeen belang" op te komen. Dat is (enkele historische uitzonderingen, en dan nog, misschien was het enkel gelukte propaganda) zo goed als ondenkbaar. Maatregelen die niet je vrije keuze zijn, zullen altijd nadeliger voor je zijn dan maatregelen die wel je vrije keuze zijn (tenzij jij degene bent die die maatregelen mag beslissen: dan zit je in het leiderschap, en pers je anderen uit). Enkel MUTUEEL VRIJWILLIGE overeenkomsten zijn gegarandeerd wederzijds voordelig. En er zijn slechts mutueel vrijwillige overeenkomsten mogelijk als daar geen geweld bij komt te kijken (tenzij het vrijwillig aangegaan geweld is zoals een duel of zo). Citaat:
![]() Je kan ten hoogste iemand dwingen om niet iemand anders te dwingen. Citaat:
De vrije markt is het optimum van wederzijdse vrijheid van keuze. Citaat:
Er is dus wel degelijk een staat nodig, maar een die zich beperkt tot het tegenhouden van geweld, en het doen naleven van gemaakte (vrijwillige) afspraken. Ik weet dat het in de praktijk niet kan omdat zo een staat een machtsmonopolist is die altijd zijn boekje te buiten zal gaan. Maar het is een streefdoel. Nog eens: als er geen geweld is, en elke overeenkomst is mutueel vrijwillig, dan is er geen "uitzuiging". Omdat elke handeling een vrije keuze is en dus wil zeggen dat het de beste keuze was (volgens het ogenblikkelijke inzicht van de kiezer - misschien vergist hij zich he). Wil dat zeggen dat hij keuzen kan maken die ANDEREN DWINGEN ? Nee. Dat beperkt zijn keuzemogelijkheden, maar dat is nodig vanwege de reciprociteit. Uw keuzemogelijkheden gaan maar zo ver als de keuzemogelijkheden van een ander toelaten he. Maar binnen die mogelijkheden zijt ge vrij. De enige manier om mensen uit te zuigen is door geweld te gebruiken, en de dwingeland te spelen.
![]() |
![]() |
#225 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is dus helemaal geen "rationaliteit" in die keuze zoals standaard economisten dat voorstellen. Uw dierlijke impulsen volgen is even goed een vorm van consumptie. Citaat:
Citaat:
Wat je gewoon op een gegeven moment in de tijd hebt, en binnen een seconde kan dat anders zijn, is een VOLGORDE VAN VOORKEUREN. "zin om dat knappe blondje te verkrachten" "zin om als ne sympatieke over te komen" "goesting om sterrekunde te doen" "zin om in mijn bed te liggen" "zin om volgend jaar een mooie reis te maken" (en daarvoor geld gaan verdienen) .... Rationeel of irrationeel heb je voorkeuren, en je ziet meestal ook de gevolgen daarvan in (juiste of verkeerde inschatting). Je kan je voorkeuren indelen in "ogenblikkelijke bevrediging" en in EEN PLAN om toekomstige bevrediging te bekomen. De akties in dat plan zelf zijn qua ogenblikkelijke bevrediging meestal lager op je lijst. Naarmate je het ene of het andere uiteindelijk beslist, CONSUMEER je of INVESTEER je. Citaat:
Citaat:
De wereld is opgesplitst in "ik" en "al de rest" he. Citaat:
Dat onderscheid is heel belangrijk. Wat ook belangrijk is, is te beseffen dat je levenstijd eindig is (je gaat dood). Dus niet vergeten te consumeren !
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 mei 2012 om 13:08. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De uitspraak zegt niet dat de werkloosheid altijd hoger zal zijn. De werkloosheid zal enkel hoger zijn zolang er geen andere dingen plaatsvinden met een groter effect op de werkloosheid. Die ceteris paribus maakt het hele verhaal net meer realistisch in plaats van minder realistisch. Het is een nuancering. Het stelt dat we beseffen dat er nog andere dingen gebeuren in de economie waar we geen rekening mee kunnen houden. Het is trouwens onmogelijk om een niet-ceterius paribus economische analyse te maken. Vermits je niet met alles tegelijk rekening kan houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
|
![]() Maar is jouw "feit" wel een "feit"? Of bestaat het enkel in jouw verbeelding?
![]() |
#228 |
|
![]() Het staat u vrij om aan te tonen dat het niet klopt.
![]() |
#229 | |
|
![]() Citaat:
We zien net in onze Westerse samenleving dat mensen wel gedwongen worden om vrij te zijn. Om keuzes te maken waar het vroeger niet aan de orde was. En voor veel mensen is dat bijzonder belastend. Niet dat die potentie erg is, maar als mensen niet "vrij" willen zijn, is dat wel een punt. Daarnaast, het grote voordeel aan mensen zoals u is dat ze volledig geïsoleerd staan met hun mening. ![]() Ik raad u aan om wat sociologie, sociale psychologie en politieke werkstukken te lezen. Hopelijk zie je toch nog het licht. Ik vind echt dat je een arm en verarmend mensbeeld hebt. Empathie en opoffering is overal bestaande, zeker in onze christelijke samenleving. Steeds opnieuw vertrek je vanuit theoretische premissen die er niet zijn om tot conclusies te komen die zelfs met die premissen ongemakkelijk zitten. Ik kan je overigens de documentaires van Adam Curtis warm aanraden. Die handelen over uw ideeën. Vanwaar ze komen, en hoe ze instorten.
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
grootkapitaal is veelvuldig in handen van erven van criminelen of plegers van op zijn minst sociale uitbuiting (rauw ondernemersschap) vandaag iedereen op 0 stellen, herverdeelt darwinistisch naar de criminelen ofte sociaal niet scrupuleuzen van vandaag weldegelijk een herverdeling. al zou mogelijk blijken dat idd dat 'minder sociaal verantwoordelijk of minder sociaal scrupuleus' (lees rechtvaardig/eerlijk) wel eens genetisch bepaald zou kunnen zijn. Laatst gewijzigd door Anna List : 10 mei 2012 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |||||||
|
![]() Citaat:
Die Oostenrijkse school is trouwens wetenschappelijk niet erg indrukwekkend. Het is meer een huis-thuis-en-keukenfilosofie. http://econfaculty.gmu.edu/bcaplan/whyaust.htm Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Breivik heeft dat waarschijnlijk ook gedaan. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#232 |
|
![]() Het is jouw stelling. Dus is het aan jou om aan te tonen dat ze klopt, niet aan mij dat ze niet klopt.
![]() |
#233 |
Minister-President
|
![]() Er zweeft een theekan ergens tussen jupiter en mars. Het is aan u om aan te tonen dat dit niet klopt.
U maakt een stelling, de bewijslast ligt dan ook bij u. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
|
![]() Citaat:
![]()
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 10 mei 2012 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
|
![]() Dus enkel autisten en psychopaten doen de volgende dingen:
- Eten. - Naar een bioskoop gaan. - Een huis kopen. ... Nochtans allemaal voorbeelden van "consumeren" en "investeren".
![]() |
#236 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Want anders zou je geweten hebben dat Caplan zijn conclusie basically is: 'ach, de Oostenrijkers staan veel dichter bij de mainstream dan ze zelf beseffen.' ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een consistente in de liberale jongerenwereld, waar ik toch net iets meer vertoef van jij, denk ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets van Patrick hier zegt zou overigens bekritiseert worden door Caplan. Daar ben ik nu eens 100% zeker van.
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Dat heeft ook te maken met het feit dat ik een epicurist ben he. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik ga ervan uit dat de objectieve wereld die ik schijn waar te nemen ontstaan is bij mijn geboorte, en zal verdwijnen bij mijn dood. Maar ik moet rekening houden dat die wereld zich gedraagt alsof dat niet zo is. Ik denk ook te kunnen weten waarom (enfin, als werkhypothese). En zelfs met de kans dat die werkelijk bestaat buiten mijn wezen ![]() Maw, ik ben niet 100% zeker van mijn solipsisme... ![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 mei 2012 om 18:43. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op een serieuzere noot:
Het is inderdaad zo dat de Oostenrijkse school niet zoveel verschilt van klassieke economie, maar eigenlijk hier en daar WAARSCHUWINGEN invoert voor een te simplistische aanpak. Bijvoorbeeld: het feit dat voorkeuren ordinaal zijn ipv kardinaal. Als je een utility functie invoert, dan wil dat zeggen dat je een GETAL toekent aan bepaalde mogelijke handelingen. Natuurlijk geeft dat getal ook een volgorde aan, en natuurlijk kan je, als je een volgorde hebt, altijd een continue utility functie bedenken die die volgorde monotoon zal respecteren. Maar conceptueel is het anders. Het feit van te stellen dat je enkel maar een volgorde hebt wil zeggen dat je gewoon een discrete set van potentiele keuzes hebt, waarvan er zich uiteraard maar een kleine fractie echt zullen realiseren. Het feit dat je een volgorde hebt, die een seconde later ANDERS kan zijn want je emoties en gevoelens zijn anders, is veel sprekender dan een functie die op een rare manier zal evolueren. Je zou geneigd zijn trachten een dynamiek voor die functie op te stellen, een differentiaalvergelijking of zo. Terwijl als je gewoon te maken hebt met subjectief veranderende volgordes je niet in die verleiding kan komen.