![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik zou gezegd hebben het ei, dit ei zou dan gelegd zijn door de voorloper van de kip, in de veronderstelling dat die prehistorische reptielen eieren legden...maar ik hou me maar bij jouw antwoord ![]() Zo heb ik weer wat bijgeleerd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat vind jij van een wetenschapper die stelt dat er geen god of iets bovennatuurlijks bestaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik niet direct reageer, dan denk ik: hier ga ik eerst ff over nadenken. En daarna vergeet ik de vraag dan weer. En doe ik aan LIFO, waardoor de eerste vragen alsnog blijven hangen. Maar ik probeer alle vragen in dit topic te beantwoorden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een wetenschapper kan dus atheist, agnost, katholiek, liberaal of wat weet ik zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#226 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mij is er hier niets tegenstrijdig. Ik voel wel wat voor de theorie van de "non overlapping magisteria" van Stephen Jay Gould.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe traditioneler de moslims, hoe sterker zij de "bekeerlingen" gaan in de watten leggen. Dit gekoppeld aan het feit dat de gastvrijheid een zeer belangrijke islamitische deugd is, maakt dat "bekeerlingen" heel vele voordelen genieten. Gelukkig gaan vele moslims er van uit dat ik moslim van geboorte ben, want ik zou het uiterst gênant vinden om voordelen te genieten. Citaat:
Nu, in de Sunnitische islam is er in principe (ik zeg wel: in principe) geen hiërarchie. Tegelijkertijd is er een minimalisme inzake criteria voor het toebehoren aan de gemeenschap: niemand mag van een ander zeggen dat het geen moslim of geen echte moslim is. Dit maakt dat niemand een ander "afwijkende meningen" kan verwijten. Elke de facto autoriteit wordt wel "afwijkend" bevonden door een andere autoriteit. De islam is eigenlijk een uiterst anarchistische religie.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk inderdaad dat de mens behoefte heeft aan een georganiseerd geloofssysteem. Angst is zeker een drijfveer om toe te treden, maar naar mijn bescheiden mening is het principe van economie een belangrijkere drijfveer. Zonder een dergelijk systeem zouden we alle enkelvoudige stellingen zelf moeten afleiden via inductie, deductie en soms arbitraire keuzes. Dit zou ons enorm veel energie kosten, en dan krijgen we niets meer voor elkaar.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Banneling
|
![]() Hebben wij dan de keuze om zonder te leven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
P.S. Ik heb er geen probleem mee als je het langer dan een week wenst te trekken met deze draad hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is iemand die, gewapend met een bepaalde intellectuele bagage, als een soort geweten van de natie, beweert voor politiek-emancipatorische projecten te spreken. In de inleiding van zijn boek "Les intellectuels-faussaires" geeft Pascal Boniface een historiek van het concept "intellectueel". Interessant is ook de kritiek van Tariq Ramadan op bepaalde "communautaristische" intellectuelen als Bernard-Henry Lévy en Alain Finkielkraut. Voor Ramadan moet een intellectueel zich richten op het universele en niet op één etnische gemeenschap of geloofsgemeenschap.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, als we helemaal niets van geloofssysteem hebben, dan kunnen we zelfs eenvoudige taken als opstaan, ontbijten en tandenpoetsen niet meer aan. Als je opstaat, veronderstel je een bepaalde theorie over dag en nacht, als je ontbijt een theorie over voeding en vertering enzovoort.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Götzendämmerung van Nietzsche, omdat ik geen betere ontmaskering ken van de moderne idolen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zijn er nog criteria voor toetsing van bruikbaarheid/kwaliteit (al is dit laatste een vaag begrip) van geloofssystemen? Laatst gewijzigd door Восход-1 : 31 mei 2012 om 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb je les gekregen van die andere islamtische student porpo in intellectueel nietszeggend gewauwel om kernvragen te ontwijken ? Mogen moslims wel de pseudo-intellectueel uithangen omdat deze vorm van zelbewustheid in strijd is met het dogma van de totale onderwerping ? Hoe is het met Alboreto en Artisjok ? Krijgt een intellectueel geen delerium van de tegenstrijdigheden en primitieve stellingen in de koran ? Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 31 mei 2012 om 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Banneling
|
![]() In hoeverre ben je het met mij eens met mijn onderschrift?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk b.v. aan klassieke Andalusische muziek, waar ik erg van hou, maar ook het Midden-Oosten kent ongelofelijke muzikale parels. Ik geef echter eerlijk toe dat ik niet zo veel weet over muziek. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: