Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2012, 14:05   #221
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat een imam opeens zegt dat het wel mag, betekent niet dat het dan ook daadwerkelijk mag hé.

Volgens de strikte regels van de islam is alcohol gewoon verboden, net zoals varkensvlees.
Volgens de meeste interpretaties van de islam is dit inderdaad zo. Dit wil niet zeggen dat het "volgens de islam" zo is.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 14:07   #222
Ariadne
Burger

Standaard

Verbod op reclame voor alcohol vind ik realistisch.

Je treft er enkel de industrie mee, niet de occasionele en gematigde gebruiker.
Het zal alcoholisme niet uit de wereld helpen maar het zal zeker effect hebben op het alcoholgebruik en op termijn het aantal zware drinkers en alcoholisten doen dalen. Je duwt er niemand mee in het criminele circuit en je velt er geen onnodig oordeel mee over gebruikers die er geen probleem mee hebben.

Andere maatregelen zouden aan hetzelfde criterium moeten voldoen en wat mij betreft zijn ze welkom.

Bedenking: als niet-drinker kan ik perfect een gezellige avond hebben met een partner die geniet van zijn occasionele Orval of glas wijn terwijl ik van mijn heerlijke espresso geniet. Wat doet een verbod op alcohol met die situatie? Mijn partner is gefrustreerd. Hem is iets verboden waar hij geen probleem mee heeft...bedenk zelf het vervolg.
Ariadne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 14:07   #223
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Volgens de meeste interpretaties van de islam is dit inderdaad zo. Dit wil niet zeggen dat het "volgens de islam" zo is.
discrepantie hoe gaan ze daar ooit uit raken
Oud 12 juni 2012, 14:07   #224
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

waar is revoletto als je hem nodig hebt
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 14:08   #225
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen." [Qoer'aan 5:90]

Dat staat letterlijk in de koran, niet anders. Dat de islam een erg anarchistische religie is, dat is zo. Alleen interpretaties die zeggen dat je wel alcohol mag drinken, doen dat enkel en alleen om het hun zelf covertabel te maken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 14:09   #226
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
"Als iedereen meer was zoals ik waren alle problemen de wereld uit" is stap een op weg naar totalitarisme.
hoezo?

Citaat:
En het werkt niet eens...
waarom niet? Het gaat dan om een ethische plicht...

Citaat:
Ik doe hier niet aan mee. Ik maak gewoon deze avond weer lekker een flesje Rugenbräu open, want kleine, plaatselijke brouwerijen financieel steunen daar ben ik helemaal voorstander van.
maar kunnen die brouwerijen garanderen dat ze nooit aan mensen verkopen die risico op alcoholisme of misbruik vertonen? Nee dus. dus die brouwerijen hebben een verantwoordelijkheid, ze weten wat de risico's zijn, en toch blijven ze het goedje verkopen. Dat wij hen niet kunnen verbieden omdat ze ons dan gaan chanteren met zwaardere criminele feiten, dat tot daaraan toe. Maar dat wil toch niet zeggen dat we ze dan ook financieel mogen steunen voor dat gedrag?
Oud 12 juni 2012, 14:09   #227
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
discrepantie hoe gaan ze daar ooit uit raken
Niet. De grootste groep oefent wel geweldsdruk uit.
Oud 12 juni 2012, 14:10   #228
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen." [Qoer'aan 5:90]

Dat staat letterlijk in de koran, niet anders. Dat de islam een erg anarchistische religie is, dat is zo. Alleen interpretaties die zeggen dat je wel alcohol mag drinken, doen dat enkel en alleen om het hun zelf covertabel te maken.
Meneer is moefassier?
Oud 12 juni 2012, 14:11   #229
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

ok geen wijn dus, laten dat dan even schrappen de rest mag dus lekker wel
Oud 12 juni 2012, 14:11   #230
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meneer is moefassier?
Nee, hoezo?
Oud 12 juni 2012, 14:13   #231
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariadne Bekijk bericht
Bedenking: als niet-drinker kan ik perfect een gezellige avond hebben met een partner die geniet van zijn occasionele Orval of glas wijn terwijl ik van mijn heerlijke espresso geniet. Wat doet een verbod op alcohol met die situatie? Mijn partner is gefrustreerd. Hem is iets verboden waar hij geen probleem mee heeft...bedenk zelf het vervolg.
maar je partner steunt dan wel een bedrijf voor de productie van dat gevaarlijke goedje.
en de afweging blijft: wat is het ergste voor je partner: geen alcohol meer kunnen drinken, of slachtoffer worden van alcoholisme? Hoeveel erger moet het tweede zijn, vooraleer je voor een verbod zou pleiten?
Oud 12 juni 2012, 14:15   #232
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
maar je partner steunt dan wel een bedrijf voor de productie van dat gevaarlijke goedje.
en de afweging blijft: wat is het ergste voor je partner: geen alcohol meer kunnen drinken, of slachtoffer worden van alcoholisme? Hoeveel erger moet het tweede zijn, vooraleer je voor een verbod zou pleiten?
shit een islamitische communist daar kan ik niet tegen op
Oud 12 juni 2012, 14:16   #233
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat een imam opeens zegt dat het wel mag, betekent niet dat het dan ook daadwerkelijk mag hé.

Volgens de strikte regels van de islam is alcohol gewoon verboden, net zoals varkensvlees.

Er is veel dat niet mag van de Paus, en toch doen Katholieken het. Idem dus voor wat de Imam zegt (of niet...)

Ik ken alleszins Turken die zonder problemen bier drinken. Zijn ook best aangename lui.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 14:16   #234
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Er is veel dat niet mag van de Paus, en toch doen Katholieken het. Idem dus voor wat de Imam zegt (of niet...)

Ik ken alleszins Turken die zonder problemen bier drinken. Zijn ook best aangename lui.
Tja.
Oud 12 juni 2012, 14:17   #235
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mooi vals dilemma. Iedereen kan het slachtoffer worden van alcoholmisbruik, maar dat houdt niet in dat ook effectief iedereen slachtoffer wordt. Aangezien volgens jouw cijfer 90% van de mensen er wel op een verantwoorde manier kan mee omgaan.
Oud 12 juni 2012, 14:18   #236
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, hoezo?
Het is een hele kunde, he, de Koran interpreteren en daaruit een levensleer te putten. Inderdaad, je hebt tradities waarover grote groepen mensen eens zijn, waarin interpretaties en invullingen volgens een bepaalde traditionele weg gebeuren. Men kan inderdaad die traditie opgaan, als men zich daar beter in vindt. Ik heb dan ook niets tegen mensen die geen alcohol drinken omwille van zulke regels, integendeel. Als dit bijdraagt tot hun spirituele progressie is dat zelfs imperatief.

Maar het is niet zo dat men op basis van een vers uit de Koran zomaar een uitspraak kan maken over wat voor iedereen die beroep op de Koran als heilig boek doet al dan niet mag. Je mag zeggen dat het volgens jou inderdaad zo is dat de Koran bedoelt dat men niet mag drinken. Maar niet dat het "in de islam verboden is".
Je hebt over de meeste dingen in de islam zeer goed onderbouwde visies pro of contra.
Oud 12 juni 2012, 14:20   #237
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een hele kunde, he, de Koran interpreteren en daaruit een levensleer te putten. Inderdaad, je hebt tradities waarover grote groepen mensen eens zijn, waarin interpretaties en invullingen volgens een bepaalde traditionele weg gebeuren. Men kan inderdaad die traditie opgaan, als men zich daar beter in vindt. Ik heb dan ook niets tegen mensen die geen alcohol drinken omwille van zulke regels, integendeel. Als dit bijdraagt tot hun spirituele progressie is dat zelfs imperatief.

Maar het is niet zo dat men op basis van een vers uit de Koran zomaar een uitspraak kan maken over wat voor iedereen die beroep op de Koran als heilig boek doet al dan niet mag. Je mag zeggen dat het volgens jou inderdaad zo is dat de Koran bedoelt dat men niet mag drinken. Maar niet dat het "in de islam verboden is".
Je hebt over de meeste dingen in de islam zeer goed onderbouwde visies pro of contra.
Je zal vast wel gelijk hebben.
Oud 12 juni 2012, 14:22   #238
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat we reeds vanalles kunnen verbieden (cocaine,...), en omdat sommige culturen er in slagen om alcohol te verbieden, en het me niet duidelijk is waarom die culturen dat dan wel en wij niet zouden kunnen.
Omdat ik al heb uitgelegd dat als je dat in onze cultuur probeert, je voortaan je huis niet meer buiten komt zonder bodyguards. Zo simpel is dat.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 14:23   #239
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

De economische kost:

De horecasector en het toerisme halen een groot deel van hun omzet uit alcoholgerelateerde producten.

Een zeer groot deel van de cafés gaan moeten sluiten als er een verbod komt.

Om niet te spreken van het feit dat bier een belangrijk exportproduct is van dit land. Alle brouwerijen gaan moeten sluiten want hun activiteit zelf is plots illegaal.

Een alcoholverbod is niet alleen economische, maar ook sociale en politieke zelfmoord, dat voorstel gaat zelfs nooit besproken geraakt worden in het parlement.

"There is no such thing as Margaret Thatcher."
- Society
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 14:25   #240
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

als ik de woorden cultuur en verbieden "merge" krijg ik een heel wrang gevoel

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be