Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2014, 23:34   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Voor mij zijn Russen en katholieken welkom.
Schijnbaar zijn katholieke Oekraïners niet welkom...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2014, 03:24   #222
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leuk toch, die nietszeggende veralgemeningen en vooroordelen.

Zagen de Tsjechen en Slovaken de Russen zo graag komen in 1968?

Zagen de Hongaren de Russen zo graag komen in 1956?

Zagen de Polen de Russen zo graag in komen in 1830?

Enzovoort.

Al deze volkeren hebben nabij meegemaakt wat het is als de Russen op de thee komen. Dat u hier een beetje zwaait met dergelijke dingen, kan maar twee zaken betekenen: ofwel probeert u een beetje te provoceren, ofwel weet u niet waarover u spreekt.
Weet hij vermoedelijk ook niet. Was in Polen zes weken voordat generaal Jaruzelski met een coupe de macht in 1981 overnam. De spanning was daar destijds om te snijden.
Net als in de overige ex oost bloklanden worden de gebeurtenissen in de Oekraine nauwgezet gevolgd. De Sovjet tijd ligt bij hen vers in het geheugen.

De Polen werden in 1981 wakker met tanks op straat. De Zomo politie brak in samenwerking met de militairen de stakingen in fabrieken. Tienduizenden Polen werden opgepakt en verdwenen in de gevangenis. De vraag is nog steeds niet opgelost in Polen wat de rol was van de Russen in verband met Jaruzelski

Hoe ze over de EU denken? Volgens een auteur een paar jaar terug: “Wat doet Brussel wanneer bij ons straks de Russen aan de grens staan” is een opmerking die anno 2012 in Oost-Polen nog serieus tegen mij uitgesproken werd”

Kan de Polen overigens geen ongelijk geven dat ze zich vooral eveneens op de US richten wat hun veiligheidsstrategie betreft.
Als het erop aan komt zullen ze van de EU weinig te verwachten hebben daar deze niet bij machte is militair hen te kunnen steunen, eventueel als drukmiddel.

Voorheen werd de NATO 50/50 gefinancierd, nu 70% US/ 30% Europa. De Amerikanen lijken er genoeg van te krijgen, plus dat ze zich gaan richten op het Verre Oosten. Wil Europa nog iets aan met z’n militaire strijdmacht zal het zelf er wat aan moeten gaan doen.

Probleem is echter dat de lessen van Kosovo alleen tot gevolg hebben gehad dat de gezamenlijke EU strijdkrachten nu nog minder kunnen destijds.
Het machtige leger van de Duitsers had ooit een paar duizend Leopardtanks, nu minder dan 400.
Van de Britse RAF is nauwelijks nog iets over. De roemruchte Royal Navy heeft nu een vloot die kleiner is dan de Nederlandse Marine op z’n hoogtijdagen tijdens de koude oorlog.
Het NAVO marine eskader bestond destijds uit 10 oorlogsschepen. Nu, bestaat deze uit .... twee schepen.
Halleluja, ze kunnen gelukkig nog rekenen op de Belgisch/Nederlandse Marine … ruling the waves

De Nederlandse zware vuurkracht bestond destijds uit bijna 1000 Leopard tanks en 500 á 600 stuks artillerie.
Van deze 1500 á 1600 stuks resten nog 18 artillerie stukken. Als daar al 70% van ingezet zou kunnen worden: 12 PH2000
Gelukkig kunnen de militairen op de grond altijd nog rekenen op massale ondersteuning van de KLU met … 4 F35’s.

Iedereen die in Polen geweest is destijds zal zich nog de rijen van soms 400 mensen voor een winkel herinneren (bonnensysteem). Stonden ze een uur of langer ging zo’n winkel weer dicht, door de voorraad heen. De (arbeiders) restaurants? Kon je staande eten aan een tafel. Het menu, een één of andere ondefinieerbare troep, werd met een pollepel op je bord gekwakt.

Wilde je naar Polen toe moest je tevoren (visum) voor $10 per dag aan Zloti’s aanschaffen tegen de officiële koers. Geen zak waard, op straat kreeg je er 10x zoveel voor. De zwarte handel was zeker voor de burger feitelijk de economie, of men wilde of niet. De zaak draaide er op Duitse Marken en dollars.

Medisch was het een ramp, veel was schaars of was er gewoonweg niet. Was daar vanwege een Poolse arts (was door deze arts uitgenodigd), was korte tijd voor stage bij ons.
Er moest veel geïmproviseerd worden, knap overigens hoe men soms toch iets voor elkaar wist te krijgen.
Een flink probleem was het tekort aan infuussystemen. Op de zwarte markt daarentegen was vrijwel alles te koop.

Oost Duitse en Poolse politie? Wel daar kon je echt wel voor uitkijken. Zag een Pool van het één op het nadere moment aan gort geslagen worden met wapenstokken (niet van die kleine latten als onze politie). Opstaan was een probleem, kwakten hem bewusteloos letterlijk figuurlijk in een auto
Vroeg aan Polen wat en waarom? Antwoord; weet je hier nooit maar waarschijnlijk iets verkeerds gezegd

Laatst gewijzigd door Adrian M : 12 maart 2014 om 03:25.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2014, 04:19   #223
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Onze Europese vrienden uit Rusland zijn altijd welkom.
Waarom woont u hier nog als u zich met of onder de Russen beter op uw plaats voelt dan in het huidige westen?
Lijkt me niet prettig wakker worden om weer een dag door te moeten brengen in een westen welk u niet zindt zoals het is.
Voor mij onbegrijpelijk, zou in dat geval allang geëmigreerd zijn in plaats van dag na me te moeten ergeren.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2014, 07:02   #224
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien zou een Euraziatisch Rijk onder leiding van Poetin wel geen slecht idee zijn.
De oosteuropese landen zijn al niet akkoord dus ge kunt het al vergeten,
julian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2014, 07:03   #225
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
In meerdere vakantieoorden ziet men Russen liever gaan kan komen. Gelukkig voor hen hebben ze veel geld, anders gingen de deuren niet meer voor hen open. Vaak gedragen rijke Russen zich onbehouwen, onvriendelijk en bijzonder verspillend als ze in het buitenland zijn.
Klopt.
Oud 12 maart 2014, 07:04   #226
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mij zijn Russen en katholieken welkom.
Veel ernstige praat is van u niet verwachten.
Oud 12 maart 2014, 07:05   #227
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Die zit.
Oud 12 maart 2014, 12:13   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. Bekijk bericht
zoals dit?
U moet eens de volgende bespreking van een vakantieganger op Cyprus lezen waarvan de titel luidt:

Citaat:
“Loud, Rude, Russians With No Manners are changing this resort for the worst!”
http://www.tripadvisor.com/ShowUserR..._District.html
Oud 12 maart 2014, 12:35   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reactie van 'iemand' op tripadvisor ...
U heeft mij helemaal overtuigd.
In tegenstelling tot wikipedia, is tripadvisor, immers altijd 100% betrouwbaar ...
Daar gaat het niet over. Wel ik hier niet zomaar iets neerpen. Er zijn nog mensen die klagen over lawaaierige en arrogante Russen in vakantieoorden.

Hier een totaal andere bron. In het Nederlands deze keer.

Citaat:
Rumoerige Russen op vakantie
dinsdag 18 maart 2008

Luisteraar Diane Grootaers heeft ons gemaild om een nieuw 'vakantie-fenomeen' te signaleren:

Net terug van een weekje last-minute in Antalya. Lekker gegeten, veel gelezen en geslapen, mooi gebruind teruggekomen en iedereen dus jaloers.... Maar toch hadden we één minpunt. Een aantal Russische medetoeristen die nogal onbeschoft overkwamen.

Ze schepten hun bord aan het buffet overvol, aten daar maar een beetje van op en lieten de rest staan. 's Avonds in de bar dronken ze zich ladderzat en 's nachts maakten ze veel lawaai. Toen we er het hotelpersoneel over aanspraken, vertelden ze ons dat het een wijdverspreid fenomeen is in de regio de voorbije jaren. Dat een aantal Russische toeristen zich nogal wild gedraagt, tot vechtpartijen toe... Ik had medelijden met het personeel, dat bij alles moest blijven glimlachen.

Een diplomtatiek gesprek dringt zich op tussen VRT-correspondenten Peter d'Hamecourt in Rusland en Dirk Vermeiren in Turkije: In welke mate is deze mail overdreven?
En dan moet u ook eens de vele reacties lezen. Blijkbaar zit er ergens wel een grond van waarheid in...

http://www.radio1.be/programmas/pepi/772232
Oud 12 maart 2014, 12:41   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals er nog meer mensen zijn, die iets hebben tegen hypocriete katholieken. Alleen, is dat volgens jou meteen gelijk aan (en ik citeer u):

Twee maten, twee gewichten?
Nogal hypocriet, vindt u niet?
Neen, ik heb ook iets tegen hypocriete katholieken. Kortom, ik ben het volkomen met u eens.
Oud 12 maart 2014, 13:07   #231
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
zoals dit?

Inderdaad ja ... enzovoort ...

Eerste Kruistocht (1096-1099)
Tweede Kruistocht (1147-1149)
Derde Kruistocht (1189-1192)
Vierde Kruistocht (1202-1204)
Vijfde Kruistocht (1213–1221)
Zesde Kruistocht (1228–1229)
Zevende Kruistocht (1248–1254)
Achtste Kruistocht (1270)
Negende Kruistocht (1271–1272)

Ze waren ook allen welkom zeker?
Al de betrokken gebieden, hebben van nabij meegemaakt wat het is als de katholieken op de thee komen. Dat ik hier duidelijk aangeef dat ik wilde Russen verkies boven hypocriete katholieken, betekent maar één ding: dat ik wilde Russen verkies boven hypocriete katholieken.
[/quote]

De tijd van de kruistochten is allang geleden. Die van de wilde russen niet.
Oud 12 maart 2014, 13:18   #232
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
De tijd van de kruistochten is allang geleden. Die van de wilde russen niet.
Dus, omdat het lang geleden is, mag het niet worden vermeld?
Merkwaardig ...[/quote]

Het is irrelevant omdat de doorsnee katholiek wel niet meer op kruistocht gaat vertrekken.
Oud 12 maart 2014, 13:23   #233
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is irrelevant omdat de doorsnee katholiek wel niet meer op kruistocht gaat vertrekken.

Ze hebben het internet om hun kruistocht(en) te houden.
Ze trekken ten strijde tegen democratisch gestemde wetten met o.a. betrekking op euthanasie.
Ze trekken ten strijde, tegen de idee dat homosexuelen met elkaar mogen trouwen; en dat effectief ook 'huwelijk' mogen noemen ...[/quote]

Een kruistocht op internet doet niemand kwaad en van de campagne tegen euthanasie lig ik ook niet wakker. De echte radikale katholieken zijn een minderheid.
Oud 12 maart 2014, 13:40   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom dan reactie #221 ?
Heel eenvoudig: er zijn volkeren die de Russen al op de koffie hebben gehad. En die hebben geen heimwee naar die tijd. Daarom ook lijkt uw voorkeur op niets te zijn gebaseerd.
Oud 12 maart 2014, 13:41   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben het internet om hun kruistocht(en) te houden.
Ze trekken ten strijde tegen democratisch gestemde wetten met o.a. betrekking op euthanasie.
Ze trekken ten strijde, tegen de idee dat homosexuelen met elkaar mogen trouwen; en dat effectief ook 'huwelijk' mogen noemen ...
Inderdaad, en dat is ons democratisch recht.

Of hebt u een andere invulling van vrije meningsuiting en politiek engagement van iedere burger?
Oud 12 maart 2014, 15:23   #236
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Een kruistocht op internet doet niemand kwaad en van de campagne tegen euthanasie lig ik ook niet wakker. De echte radikale katholieken zijn een minderheid.
Kan een 'minderheid' betreffen, volgens uw perceptie. Hun bestaan ontkennen is niet aan de orde. Aldus: Ze bestaan.
En in die geest, heb ik gezegd, dat ik wilde Russen verkies, boven hypocriete katholieken. ...[/quote]

Katholieken die geen muis kwaad doen zijn vanzelfsprekend te prefereren boven wilde russen.
Oud 12 maart 2014, 19:14   #237
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
In het protestantse Nederland kunnen we deze staatsuitvreters idd missen als kiespijn. We hebben al kansarme Polen, Roemenen en Bulgaren in overvloed....
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2014, 19:24   #238
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
In het protestantse Nederland kunnen we deze staatsuitvreters idd missen als kiespijn. We hebben al kansarme Polen, Roemenen en Bulgaren in overvloed....
Ge zult het moeten ondergaan of het u bevalt of niet.
Oud 12 maart 2014, 20:12   #239
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door julian Bekijk bericht
Ge zult het moeten ondergaan of het u bevalt of niet.
Ondergaan ?
Het tij begint te keren: kijk naar Zwitserland, Denemarken, Duitsland en zelfs Belgie.
In Australie, weliswaar de andere kant van onze bol, sprak de president zeer duidelijke taal !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2014, 20:45   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gaat bepalen, dat mijn voorkeur op niets is gebaseerd?
Inderdaad, net als een aantal op dit forum kiest men uit pure kinderachtigheid de kant van de Russen. "Ik ben tegen de VS, dus ben ik nu voor Poetin."
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be