Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2013, 13:33   #221
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Het probleem is dat de islamisten de goeie kanten van de Moorse cultuur als islamitisch proberen te bestempelen, de cultuur, de filosofie en de bibliotheken. Maar als je het dan bekijkt zijn het net de islamisten die alles daar compleet naar de kloten hebben geholpen.

Ik heb dus sterk m'n bedenkingen als je Moorse moslims wel als moslim kunt beschouwen, compleet andere filosofie.
Daar zijn we het dan over eens toch ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 14:02   #222
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Daar zijn we het dan over eens toch ?
Jaah
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2013, 21:05   #223
marjan
Burgemeester

Standaard

Cordoba is een mythe: de islamitische kolonisatoren gedoogden hooguit niet-moslims: joden en christenen werden gedoogd als tweederangsburgers en moesten extra belasting betaling ter bescherming. Maar de Spaanse christenen kwamen in opstand tegen de onderdrukking door de Arabische veroveraars, met het gekende gevolg. 'Ontdekkingen' werden ten onrechte toegeschreven aan de moslimveroveraars: in werkelijkheid kwam de vooruitgang op gebied van kunst, wetenschap enz. van de hand van de christelijke en joodse volkeren die onder het moslimjuk van de veroveraar moesten leven.

Laatst gewijzigd door marjan : 18 juni 2013 om 21:13.
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2013, 21:22   #224
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
Cordoba is een mythe: de islamitische kolonisatoren gedoogden hooguit niet-moslims: joden en christenen werden gedoogd als tweederangsburgers en moesten extra belasting betaling ter bescherming. Maar de Spaanse christenen kwamen in opstand tegen de onderdrukking door de Arabische veroveraars, met het gekende gevolg. 'Ontdekkingen' werden ten onrechte toegeschreven aan de moslimveroveraars: in werkelijkheid kwam de vooruitgang op gebied van kunst, wetenschap enz. van de hand van de christelijke en joodse volkeren die onder het moslimjuk van de veroveraar moesten leven.
1 - In welke eeuw ?
2- Vanwaar hadden die christenen en joden uit Cordoba hun kennis ?
3- Heb je bronnen ?
Oud 18 juni 2013, 21:49   #225
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2- Vanwaar hadden die christenen en joden uit Cordoba hun kennis ?
Door voornamelijk Perzische moslims die de Grieken bestudeerden?
Oud 19 juni 2013, 04:28   #226
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Door voornamelijk Perzische moslims die de Grieken bestudeerden?
Dat denk ik niet.
Oud 19 juni 2013, 10:05   #227
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet.
Wat denk je dan?
Oud 19 juni 2013, 11:17   #228
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat denk je dan?
De Islam is het resultaat van Syrische en Perzische gnostische ( verketterde ) christenen en gevluchte joden voor keizer Justinianus. Na de val van het Romeinse Rijk hebben deze veroveraars de bibliotheek van Alexandrië geplunderd en de rest in brand gestoken. Zelfde reden waarom daarvoor de christenen dit al deels gedaan hadden: bronmateriaal laten verdwijnen en zichzelf toe eigenen. Wat de moslims weten is wat men buit heeft kunnen maken in Byzantium. Tellen we daarbij de wetenschap én de geloofsovertuigingen van de Perzen erbij en je hebt de basis voor de Koran. Deze kennis is nooit zo in Europa doorgedrongen en ook verloren gegaan. Door de moorse bezetting van Spanje hebben we opnieuw de hand kunnen leggen op de Griekse kennis. In de 10e eeuw is er een fanatisme binnen de islam ontstaan waarbij deze ' heidense kennis ' niet meer gepikt werd. We hebben toen tot de Renaissance moeten wachten dit deze kennis opnieuw aandacht kreeg. De Medici's hebben toen nog heel wat manuscripten weten over te kopen van de moslims. Bekendste hiervan is bv. de Hermetica.

Laatst gewijzigd door Aton : 19 juni 2013 om 11:18.
Oud 19 juni 2013, 11:35   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Islam is het resultaat van gnostische ( verketterde ) christenen en gevluchte joden voor keizer Justinianus. Na de val van het Romeinse Rijk hebben deze veroveraars de bibliotheek van Alexandrië geplunderd en de rest in brand gestoken. Zelfde reden waarom daarvoor de christenen dit al deels gedaan hadden: bronmateriaal laten verdwijnen en zichzelf toe eigenen. Wat de moslims weten is wat men buit heeft kunnen maken in Byzantium. Tellen we daarbij de wetenschap én de geloofsovertuigingen van de Perzen erbij en je hebt de basis voor de Koran. Deze kennis is nooit zo in Europa doorgedrongen en ook verloren gegaan. Door de moorse bezetting van Spanje hebben we opnieuw de hand kunnen leggen op de Griekse kennis. In de 10e eeuw is er een fanatisme binnen de islam ontstaan waarbij deze ' heidense kennis ' niet meer gepikt werd. We hebben toen tot de Renaissance moeten wachten dit deze kennis opnieuw aandacht kreeg. De Medici's hebben toen nog heel wat manuscripten weten over te kopen van de moslims. Bekendste hiervan is bv. de Hermetica.
Hoe komt u d�*�*r nu weer bij? Graag een consistente uitleg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juni 2013 om 11:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 12:28   #230
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoe komt u d�*�*r nu weer bij? Graag een consistente uitleg.
Kan je allemaal lezen in ' Het Vierde Beest ' van Tom Hollander. Elk feit, datum en persoon kan je natrekken op Wiki. Nog een must is ' De omstreden bronnen van de Islam ' Mulder & Milo.
Oud 19 juni 2013, 12:47   #231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je allemaal lezen in ' Het Vierde Beest ' van Tom Hollander. Elk feit, datum en persoon kan je natrekken op Wiki. Nog een must is ' De omstreden bronnen van de Islam ' Mulder & Milo.
Kunt u de sluier even lichten?
Oud 19 juni 2013, 14:04   #232
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kunt u de sluier even lichten?
http://actahistorica.nl/recensies/he...n-tom-holland/
http://www.athenaeum.nl/recensies/to...t-vierde-beest
http://www.nieuwemoskee.nl/2012/04/r...n-tom-holland/
http://atheistischverbond.nl/index.p...eisme&Itemid=1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vroege_...gezichtspunten
http://www.youtube.com/watch?v=puSqBWYAJCc

Korter kon ik het niet samenvatten om deze sluier op te lichten.

Laatst gewijzigd door Aton : 19 juni 2013 om 14:09.
Oud 19 juni 2013, 15:33   #233
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of m.a.w. , u hebt het boek zelf niet gelezen.
Oud 19 juni 2013, 16:03   #234
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of m.a.w. , u hebt het boek zelf niet gelezen.
En waarom denk je dat ik deze boeken ( meervoud ) niet zou gelezen hebben ? Ze staan in mijn privaat bib. Moet ik je er soms uit voorlezen of zo ?
Oud 19 juni 2013, 16:26   #235
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom denk je dat ik deze boeken ( meervoud ) niet zou gelezen hebben ? Ze staan in mijn privaat bib. Moet ik je er soms uit voorlezen of zo ?
Omdat u nooit eens een degelijke uitleg kunt verschaffen wanneer ik om een verduidelijking vraag over een passage van een boek dat u aanhaalt.
Oud 19 juni 2013, 16:30   #236
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Laatst een documentaire gezien over de libanese dichter "Adonis", die letterlijk zei dat de arabische cultuur, het arabische volk op het punt staat om te verdwijnen, een voetnoot in de geschiedenis te worden. inderdaad : er bestaan geen oemenswaardige arabische universiteiten, er is geen noemenswaardig arabisch wetenschappelijk onderzoek. Het hoogste waartoe ze lmomenteel in staat zijn is theologie ontwikkelen, die aanleiding geeft tot het voeren van zinloze godsdienstoorlogen en het afwijzen van wetenschap op theologische (& dus hoogst discutabele ) gronden.

Persoonlijk heb ik hoop : "Moslim modaal" wil best moslim zijn , maar niet op de manier van "onderworpen zijn aan voorgangers" - een moderne moslim erkent de 5 plichten, maar de rest is een zaak tussen hem en God (zoals in de moderne versie s van ongeveer alle niet-sektarische godsdiensten het geval is).

Is het een verdienste van de islam dat het de bevolking onder haar controle eeuwenlang zo dom heeft gehouden dat ze een gewillig slachtoffer werden voor de westerse kolonialisten ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 16:45   #237
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Islam is het resultaat van Syrische en Perzische gnostische ( verketterde ) christenen en gevluchte joden voor keizer Justinianus. Na de val van het Romeinse Rijk hebben deze veroveraars de bibliotheek van Alexandrië geplunderd en de rest in brand gestoken. Zelfde reden waarom daarvoor de christenen dit al deels gedaan hadden: bronmateriaal laten verdwijnen en zichzelf toe eigenen. Wat de moslims weten is wat men buit heeft kunnen maken in Byzantium. Tellen we daarbij de wetenschap én de geloofsovertuigingen van de Perzen erbij en je hebt de basis voor de Koran. Deze kennis is nooit zo in Europa doorgedrongen en ook verloren gegaan. Door de moorse bezetting van Spanje hebben we opnieuw de hand kunnen leggen op de Griekse kennis. In de 10e eeuw is er een fanatisme binnen de islam ontstaan waarbij deze ' heidense kennis ' niet meer gepikt werd. We hebben toen tot de Renaissance moeten wachten dit deze kennis opnieuw aandacht kreeg. De Medici's hebben toen nog heel wat manuscripten weten over te kopen van de moslims. Bekendste hiervan is bv. de Hermetica.
Ik denk dat je een beetje de tijden door elkaar haalt. De grote Perzische wetenschappers als Omar Khayyam en al-Ghazali haalden hun inspiratie al in de elfde eeuw uit de Klassieken, en er bestaat zoiets als de 12de eeuwse renaissance toen in het Westen enkele belangrijke Klassieken, zoals Aristoteles, terug verspreid werden.

"Wat de moslims weten is wat men buit heeft kunnen maken in Byzantium" en "We hebben toen tot de Renaissance moeten wachten dit deze kennis opnieuw aandacht kreeg" lijken me dus redelijk problematische stellingen.
Oud 19 juni 2013, 16:45   #238
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Omdat u nooit eens een degelijke uitleg kunt verschaffen wanneer ik om een verduidelijking vraag over een passage van een boek dat u aanhaalt.
Heb je de recensies dan niet gelezen ? Als dat niet volstaat zit er niks anders op dan die boeken zelf maar eens te lezen. Je denkt toch niet dat ik je nog wat geschiedenisles ga geven of zo ? Beiden zijn trouwens in elke zichzelf respecterende bib. in Vlaanderen voorhanden.
Oud 19 juni 2013, 16:49   #239
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Is het een verdienste van de islam dat het de bevolking onder haar controle eeuwenlang zo dom heeft gehouden dat ze een gewillig slachtoffer werden voor de westerse kolonialisten ?
En ik maar denken dat heel Noord Afrika, de Levant en het Midden-oosten nu nog steeds gekoloniseerd zijn door de Arabische kolonisten. Of dacht U dat Mohammed in Marokko was geboren of zo?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 16:51   #240
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je een beetje de tijden door elkaar haalt. De grote Perzische wetenschappers als Omar Khayyam en al-Ghazali haalden hun inspiratie al in de elfde eeuw uit de Klassieken,
En waar haalde ze die ' Klassieker ' ?
Citaat:
en er bestaat zoiets als de 12de eeuwse renaissance toen in het Westen enkele belangrijke Klassieken, zoals Aristoteles, terug verspreid werden.
Nee toch. En heb je al eens van Averoes gehoord ? Mijn vorige posts niet gelezen ?

Citaat:
"Wat de moslims weten is wat men buit heeft kunnen maken in Byzantium" en "We hebben toen tot de Renaissance moeten wachten dit deze kennis opnieuw aandacht kreeg" lijken me dus redelijk problematische stellingen.
En wat is het probleem ? Is mijn ' renaissance ' niet goed genoeg ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be