Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2004, 23:34   #221
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
zijn er dan geen protestanten in de randstad?
Jewel, maar die zijn niet in de meerderheid in Holland. Althans, niet in de stedelijke gebieden. Alleen in sommige plattelandsgebieden: het gebied ten zuiden van Rotterdam is onderdeel van de streng-christelijke bijbelband (bible belt) die van Zeeland naar Urk loopt, en daar vind je wel een grote meerderheid aan protestanten.
Citaat:
wonen de katholieken trouwens niet vooral in limburg en brabant? maw in limburg is men beleefd, de protestanten zijn beleefd -> blijft blijkbaar over als radde tongen: de brabanders

vreemd, dat is net het tegenovergestelde van mijn indruk daarover, de brabo's lijken mij veel eerder belgisch
Ik bedoel met protestanten wel de mensen die echt protestants zijn. 40% van de Nederlanders is ongelovig en in de Randstad is dat de helft of meer.

Over het algemeen is men in Noord-Brabant wel wat losser dan in Limburg heb ik het idee.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 23:35   #222
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik hoef echt niet naam, adres en telefoonnummer van de Nederlander in kwestie te weten. Maar blijkbaar gaat het om zo'n specifiek geval dat je het niet wilt toelichten. Geeft niet, maar op basis van een ervaring kun je niet zeggen dat Nederlanders 'altijd' de baas spelen.
het gaat em niet over de prive van de nederlander maar over mijn prive-leven
als ik anekdotes aanhaal, vertel ik meer over mezelf dan ik wens te vermelden
Oud 26 augustus 2004, 23:42   #223
Dimitri

Standaard

Citaat:
het gaat em niet over de prive van de nederlander maar over mijn prive-leven
als ik anekdotes aanhaal, vertel ik meer over mezelf dan ik wens te vermelden
Oh, jouw naam, adres en telefoonnummer hoef ik ook niet te weten hoor. Maar het is duidelijk dat het om een persoonlijke ervaring gaat waar je een algemeen geldende wet aan hebt opgehangen.
Oud 27 augustus 2004, 08:29   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over het algemeen is men in Noord-Brabant wel wat losser dan in Limburg heb ik het idee.
Mijn ervaring leert inderdaad dat men in Noord-Brabant heel wat vlugger "jouwt" en dat er onder elkaar flink wat gebuurt wordt. Toch zeker op het platteland waar die vrienden van me wonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 09:53   #225
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, jouw naam, adres en telefoonnummer hoef ik ook niet te weten hoor. Maar het is duidelijk dat het om een persoonlijke ervaring gaat waar je een algemeen geldende wet aan hebt opgehangen.
idd
zo vorm ment meestal een mening
Oud 27 augustus 2004, 10:41   #226
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mijn ervaring leert inderdaad dat men in Noord-Brabant heel wat vlugger "jouwt" en dat er onder elkaar flink wat gebuurt wordt. Toch zeker op het platteland waar die vrienden van me wonen.
Dat jouwen is beïnvloed door Holland vrees ik. Maar soms wil men ook nog wel eens 'ge' gebruiken. Het verschilt ook sterk per gebied: West-Brabant is al sterk beïnvloed door de regio Rotterdam (Brabanders die in de Randstad werken, Rotterdammers en Dordrechters die in Brabant zijn komen wonen) en hoewel de zachte g bewaard is gebleven wordt er niet zoveel dialect meer gesproken, terwijl in het oosten er niet zoveel invloed van buitenaf is geweest en er nog zeer veel dialect gesproken wordt. Jongeren weten dat op een fantastische manier te scheiden: op de universiteit spreken ze Nederlands met slechts een zeer licht accent, maar als ze met iemand van thuis staan te bellen gaat de knop volledig om en is het soms amper te verstaan. Limburgers kunnen dat ook heel goed, hoewel door hun zangere accent meestal wel duidelijk te horen is dat ze uit Limburg komen.
Oud 27 augustus 2004, 10:43   #227
Dimitri

Standaard

Citaat:
idd
zo vorm ment meestal een mening
Op een enkele ervaring zo'n algemene uitspraak doen is inderdaad eerder een mening of een vooroordeel dan een vaststaand feit.
Oud 27 augustus 2004, 10:48   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat jouwen is beïnvloed door Holland vrees ik. Maar soms wil men ook nog wel eens 'ge' gebruiken. Het verschilt ook sterk per gebied: West-Brabant is al sterk beïnvloed door de regio Rotterdam (Brabanders die in de Randstad werken, Rotterdammers en Dordrechters die in Brabant zijn komen wonen) en hoewel de zachte g bewaard is gebleven wordt er niet zoveel dialect meer gesproken, terwijl in het oosten er niet zoveel invloed van buitenaf is geweest en er nog zeer veel dialect gesproken wordt. Jongeren weten dat op een fantastische manier te scheiden: op de universiteit spreken ze Nederlands met slechts een zeer licht accent, maar als ze met iemand van thuis staan te bellen gaat de knop volledig om en is het soms amper te verstaan.
Dat klopt. Al heb ik toch de indruk dat Noord-Brabant steeds sterker aanleunt bij Holland. Ik heb zo de indruk dat het dialect er langzaam aan verdwijnt zonder dat dit door het grootste deel als een verlies wordt aangevoeld. In Nederlands-Limburg denkt men daar totaal anders over.

In Noord-Brabant heb ik het al eens meegemaakt dat ik in een onbewaakt moment "Gij..." in de mond nam, waarop de reactie van een van de gesprekspartners kwam "O wat leuk. Ja, het doet me onmiddellijk terugdenken aan mijn kindertijd. Mijn grootouders spraken ook altijd met "ge" en "gij"."
Oud 27 augustus 2004, 10:50   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongeren weten dat op een fantastische manier te scheiden: op de universiteit spreken ze Nederlands met slechts een zeer licht accent, maar als ze met iemand van thuis staan te bellen gaat de knop volledig om en is het soms amper te verstaan.
Net als in Vlaanderen, al wordt het AN hier door de studenten niet zelden met een zwaar accent gesproken. Jongeren uit de Westhoek bijvoorbeeld halen we er vaak zo uit. Ook Brabantse studenten vallen op door de scherpe "ie" daar waar het een doffe "i" in het AN hoort te zijn.
Oud 27 augustus 2004, 11:20   #230
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat klopt. Al heb ik toch de indruk dat Noord-Brabant steeds sterker aanleunt bij Holland. Ik heb zo de indruk dat het dialect er langzaam aan verdwijnt zonder dat dit door het grootste deel als een verlies wordt aangevoeld. In Nederlands-Limburg denkt men daar totaal anders over.
Het 'dialectbewustzijn' is misschien niet zo sterk als in Limburg, maar met name in de oostelijke helft van Noord-Brabant, vanaf Tilburg zeg maar, heeft men wel een sterk eigen identiteitsbesef en zet men zich vaak af tegen de "mafkezen" uit de Randstad. Door cabaretier Theo Maassen wordt dit wel leuk gekarakteriseerd als hij een man uit een Eindhovense volksbuurt (inclusief zwaar Brabants accent) neerzet, die een tirade tegen Amsterdam afsluit met de woorden: "het enige goeie wat er uit Amsterdam komt, dat is de trein naar Eindhoven!"
Oud 27 augustus 2004, 11:38   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door cabaretier Theo Maassen wordt dit wel leuk gekarakteriseerd als hij een man uit een Eindhovense volksbuurt (inclusief zwaar Brabants accent) neerzet, die een tirade tegen Amsterdam afsluit met de woorden: "het enige goeie wat er uit Amsterdam komt, dat is de trein naar Eindhoven!"
Ik hoor het hem zo vertellen!
Oud 27 augustus 2004, 18:16   #232
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LOL

ik? racistisch???????

het houdt niet op vandaag
schitterend, jongens
eerst dat filmpje van gisteren dat het IQ van de typische vb-kiezer illustreert, en nu word ik nog voor racist uitgemaakt
bedankt voor de humorvolle tweedaagse
Ach kom, lees je eigen uitlatingen nog's na... De dingen die jij daar uitkraamt, liggen verdacht dicht bij het platte racisme van het slag "Ik heb niks tegen Marokkanen/homo's/..., ik heb zelfs vrienden die Marokkaan/homoseksueel/... zijn, maar...".

Trouwens, je verwijt de Nederlanders 'dikkenekken' te zijn, maar zo'n zelfvoldane arrogantie als de jouwe ben ik daar nog niet tegengekomen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 18:50   #233
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ach kom, lees je eigen uitlatingen nog's na... De dingen die jij daar uitkraamt, liggen verdacht dicht bij het platte racisme van het slag "Ik heb niks tegen Marokkanen/homo's/..., ik heb zelfs vrienden die Marokkaan/homoseksueel/... zijn, maar...".

Trouwens, je verwijt de Nederlanders 'dikkenekken' te zijn, maar zo'n zelfvoldane arrogantie als de jouwe ben ik daar nog niet tegengekomen.
wat een belachelijke statement
ik heb reeds letterlijk gezegd dat ik de NL'ers wel zie zitten, ik vermeld enkel wat de meeste vlamingen erover denken
Oud 27 augustus 2004, 18:50   #234
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op een enkele ervaring zo'n algemene uitspraak doen is inderdaad eerder een mening of een vooroordeel dan een vaststaand feit.
inderdaad!
Oud 1 september 2004, 14:06   #235
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ooit sloveense en servische (toen nog joegoslavische) zakenrelaties op bezoek in Antwerpen de Benelux eens vergeleken met Joegoslavië.
Benelux : Overheersende taal Nederlands in 2 hoofdvariëteiten "Hollands" en "vlaams"
andere talen : Fries, Luxemburgs, Duits, Frans
Joegoslavië : Overheersende taal Servo-Kroatisch in 2 hoofdvariëteiten "Servisch " en "Kroatisch", andere talen : Sloveens, Hongaars, Albanees, Macedonisch, Italiaans
Benelux : Luthers, Calvinistisch, Rooms-Katholiek, Moslims..
Joegoslavië : Rooms-Katholiek, Orthodox, Moslims...
Benelux is na 1830 in 3 staten uiteengevallen, streef'(de) naar hereniging;:
Joegoslavië is recent in 6 delen uiteengevallen streeft (nog) niet niet hereniging.
Quo Vadis ?
Oud 1 september 2004, 15:09   #236
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ik heb ooit sloveense en servische (toen nog joegoslavische) zakenrelaties op bezoek in Antwerpen de Benelux eens vergeleken met Joegoslavië.
Benelux : Overheersende taal Nederlands in 2 hoofdvariëteiten "Hollands" en "vlaams"
Joegoslavië : Overheersende taal Servo-Kroatisch in 2 hoofdvariëteiten "Servisch " en "Kroatisch", andere talen : Sloveens, Hongaars, Albanees, Macedonisch, Italiaans
Joegoslavië is recent in 6 delen uiteengevallen streeft (nog) niet niet hereniging.
Quo Vadis ?
Irrelevantistan?
Oud 1 september 2004, 17:10   #237
Dimitri

Standaard

Citaat:
Quo Vadis ?
Volgens mij zijn er geen autochtone Lutherse en moslimgebieden in de Benelux, en verschillen Kroatisch en Servisch toch ook wel iets meer van elkaar dan 'Hollands' en 'Vlaams'.
Oud 1 september 2004, 18:46   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijn er geen autochtone Lutherse en moslimgebieden in de Benelux, en verschillen Kroatisch en Servisch toch ook wel iets meer van elkaar dan 'Hollands' en 'Vlaams'.
Een van de bijbelvertalingen in het Nederlands - nog voor de Statenvertaling - in de tijd van de Hervorming gebeurde door een Nederlandse lutheraan. Het lutheranisme mag dan wel niet echt verspreid zijn in de Nederlandse Republiek, het was er echter wel van in het begin.
Oud 1 september 2004, 19:20   #239
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het hoofdverschil tussen Servisch en Kroatisch is het alfabet (Cyrillisch tov Latijn)
Inderdaad moest het Vlaamsch met een gothisch alfabet geschreven worden
zou het verschil met het Nederlands ineens héél opvallend zijn. Er is een gebied in ex-Joegoslavië waar de "bevolkingsvermenging" héél groot was : Bosnia. Verder was ze
quasi normaal te noemen ... een beetje zoals de Nederlandse minderheid in het Noorden
van België & de vlamingen in Brussel, de franstaligen in Halle-Vilvoorde enz..

In Joegoslavië heeft men die "volksverhuizingen" drastisch gestopt (voorlopig ;
in de EU zal men zich toch "vrij" kunnen vestigen ?)

Dat is irrelevantistan , mijn beste, het land waar men zich vrij kan bewegen :
wie wil er zoiets fijns afschaffen ?? & Ja als ik ooit vrij ben om bv. in Dalmatië
te gaan wonen zal ik zeker behalve Esperanto noch de Dalmatische versie van het Kroatisch me eigen maken (Katholiek zal ik alleszins niet worden).
Oud 1 september 2004, 19:54   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het hoofdverschil tussen Servisch en Kroatisch is het alfabet (Cyrillisch tov Latijn).
Dat is slechts een uiterlijk verschil. Maar de verschillen zitten veel dieper en betreffen bijvoorbeeld een eigen spraakkundige ontwikkeling alsook het leenwoordenapparaat dat in beide talen uit andere bronnen werd geput. Bij het Kroatisch werden er veel woorden uit het Latijn en het Duits gehaald. Bij het Servisch uit het Grieks en Russisch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be