![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Marnik, het verschil met wat je hierboven komt te vertellen en de Koran, is dat de Bijbel NOOIT als rechtstreekse woord van Jahweh werd beschouwd, maar als stichtende verhalen, terwijl volgens de moslims de koran weldegelijk als rechtstreeks gedicteerde tekst aan Mohammed werd doorgegeven door Allah. Gabriel scheen dan wel als tussenpersoon te fungeren, maar soit een mierenneuker die daarover valt.
Bovendien zegt de koran nog eens van zichzelf (dus Allah!) dat hij alle kennis bevat en nooit meer mag gewijzigd worden. U begrijpt dat het dan wel heel moeilijk wordt om zelfs maar een sprankeltje "verlichting" in de mosliminterpretatie te verkrijgen. Het geheel zit muurvast: mohammed is de laatste profeet zegt de koran zelf, Allah heeft die koran zelf gedicteerd zegt de koran zelf, en alles wat verboden is staat erin zegt de koran zelf, en meer nog: alle kennis die nodig is staat erin, zegt de koran zelf. Probeer daar maar eens een speld tussen te krijgen.... o ja, degenen die dit proberen zijn door Allah doof, stom en blind gemaakt.... zegt de koran zelf. Bonne chance!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tekst werd Mohammed inderdaad "voorzegd", "gereciteerd", "neergezonden". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Met 'het' bedoel ik zaken als het scheppingsverhaal. Zie in dat kader de berekening vande ouderdom van de aarde (wat was het, 6000 jaar ?) aan de hand van de Bijbel. Van zo'n zaken zijn wij al lang afgestapt in het Westen. Of bv. Noah: wie gelooft er nog dat mensen voor de zondvoled 400 jaar oud werden ?
Over die zondvloed gesproken: daar kan ik ook een ontstaansverklaring voor geven (een van de vele): het ontstaan van de Zwarte Zee. En neen, op school wordt (vermoed ik toch, misschien is het wel een doelbewuste tactiek van de vroegere liberalen, mhoehaha ![]() De effecten ervan op de nadenkende kinderen zijn neveneffecten, maar zijn toch nuttig gebleken, men wordt er kritischer van tgo godsdiensten die dé waarheid claimen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof in de scheppende hand van God, niet door evolutie, wel door een wonderbaarlijk ingrijpen van Zijn macht. Of de aantallen nu letterlijk dan wel symbolisch of allegorisch moeten gelezen worden, was reeds een onderwerp van discussie onder de kerkvaders. Dus, nieuw is het allemaal niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alcohol mag dan wel op aarde verboden zijn; daar in de islamitische hemel drinken ze het met grote bekers...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Je moet dan ook begrijpen dat die Kervaders bij de intellectuele elite hoorden van hun tijd, en een grondige hellenistische/Romeinse opvoeding hadden genoten. Tenzij het absolute extremisten waren, kan het niet anders dan dat ze moeten beseft hebben dat de Bijbel (ok de Koran en andere heilige schriften naar mijn mening) gewoon weg niet letterlijk gelezen k�*n worden.
Ik wil hier ook geen kruistocht voor het atheïsme voeren, hoor, ik wil gewoon dat mensen durven denken: sapere aude, kritisch durven zijn. Als je slechts in God gelooft als een scheppende macht (hoe bedoel je dit ? God die als eerste een dominosteen omver geduwd heeft bij de Big Bang, zoals de theïsten ?) dan kan je jezelf moeilijk nog een katholiek noemen, nietwaar ? Want dan val je hun leerstellingen af. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jan, misschien een persoonlijke vraag, maar als je door vergelijkend onderzoek gesterkt wordt in je katholiek geloof (ik neem tenminste aan dat je katholiek bent), waarom dan juist het katholicisme ? Waarom niet een andere godsdienst ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor atheisten zoals U en ik zijn het ofwel stichtende ofwel historische overleveringen. Pas op, ik vind sommige dingen echt wel goed gevonden: hoe anders dan buiten het opgelegde geloof (hiernamaals, straf in de hel) kan men die mensen in die tijden leren welk voedsel voor hen gezond was en welk niet (geen kadavers meer een zoals de homo sapiens sapiens), reinheidswetten (leer je wassen!) huwelijksmores, opvoeding van kinderen... kortom d�*t was de basis van de toenmalige maatschappij. Dat gold niet alleen voor de abrahamistische religies, maar ook voor al de anderen die er dan meerdere goden op nahielden. Bottom line was steeds de structuur van de maatschappij, het wegnemen van angsten (of net het opwekken van angst zodat de massa in bedwang kon worden gehouden en er geen anarchie uitbrak).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik had het niet over de impact, maar over een bekend voorbeeld van soortgelijke mythevorming. Voor de liefhebbers een suggestie : draadje openen over koning Arthur ?
Laatst gewijzigd door Aton : 22 september 2013 om 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() helemaal niet vergelijkbaar met de bijbel.
Citaat:
Dit is nochtans common-knowledge als je ook maar een beetje over de islam weet. Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik maak Mohammed niet uit. Geen enkele religieuze ideologie heeft zo'n uitgesproken gedetailleerde beschrijving van het leven van hun grote roerganger als islam. Mijn informatie komt uit hun eigen heilig boek en hun eigen erkende overleveringen. En jij meent dat d�*t iets is wat IK niet wil begrijpen? Me dunkt dat jij geeneens wéét wat de werkelijke geschiedenis is! je kan al eens beginnen met het lezen van dit zeer interessante werk van wijlen professor Herman Somers. http://www.carabo.tweakdsl.nl/mohammed.htm Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 september 2013 om 16:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En voor degenen die nog niet weten dat de Koran deels een afschrijfsel is van het N.T.; Enkel en alleen in het Lukas-evangelie is er sprake van een engel Gabriël. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jongen, ik geef het op!
uw gebrek aan kennis maakt dat ik me veel te veel moet bezighouden om uw achterlijke gevolgtrekkingen te weerleggen. En o ja, ik ben atheist hoor! dat je maar niet denkt dat ik de bijbel of NT wil verdedigen. Begin alvast maar eens met het lezen van dat boek van professor psychologie Herman Somers hierboven. Dat maakt al heel veel duidelijk voor je.
![]() |
![]() |