Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2013, 09:54   #221
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Supertsjeven met tsjeven en postjestsjeven, waar zat daar het probleem?
en waarom zou dat een probleem moeten zijn in de Vlaamse regering? Het gaat over dezelfde partijen hoor.
Oud 7 november 2013, 09:55   #222
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de gebonden stem Bekijk bericht
En wat als de N-VA de Vlaamse regering gaat leiden, zoals velen voorspellen, en constant in conflict gaat met de federale?

Gaat de federale regering dan het leger sturen en een Morsietje plegen?
Daar de kans heel klein is, dat Peeters met Groen! een coalitie zal vormen, zal de N-VA inderdaad de grootste partij binnen de Vlaamse regering worden.
Doch, BDW is geen lompe uil zoals vele beweren en zal Peeters verder minister-president laten spelen.

Maar de kans bestaat inderdaad dat de federale regering inderdaad de noodtoestand zal uitroepen als de Vlaamse regering te Vlaams is en te veel tegen haar durft in te gaan.

Het leger inschakelen zal niet aan de orde zijn, daar het leger deze taak niet mag uitvoeren van Europa.

Maar justitie en federale politie zouden wel kunnen ingeschakeld worden en dan zou Belgie wel eens op een burgeroorlog kunnen afstormen.

Maar ik verwacht eerder dat we binnen de week na de verkiezingen een Vlaamse regering hebben met N-VA en CD&V als grootste partners en o-VLD om een grotere meerderheid te hebben en een federale regering na 14 dagen met de Franstalige partijen PS-CDH en Ecolo samen met Groen! en de SP.a.
In wallonie zal de coalitie bestaan uit PS-CDH en Ecolo.
In het BHG zal de zelfde coalitie heersen als in de federale regering, enkel het FDF zou er daar nog kunnen bijkomen.

MR zal overal uit de boot vallen, dit door hun geflirt met de N-VA en Di Rupo vertrouwd CD&V en O-VLD niet, door hun deelname aan de Vlaamse regering.

En pas na de verkiezingen volgend op die van 2014 zal Belgie totaal onbestuurbaar worden en zullen de grootste partijen van dit land beslissen om het land te splitsen.
Want politiek zullen beide taalgemeenschappen geen samenwerking meer verdragen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 09:58   #223
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Daar de kans heel klein is, dat Peeters met Groen! een coalitie zal vormen, zal de N-VA inderdaad de grootste partij binnen de Vlaamse regering worden.
Doch, BDW is geen lompe uil zoals vele beweren en zal Peeters verder minister-president laten spelen.

Maar de kans bestaat inderdaad dat de federale regering inderdaad de noodtoestand zal uitroepen als de Vlaamse regering te Vlaams is en te veel tegen haar durft in te gaan.

Het leger inschakelen zal niet aan de orde zijn, daar het leger deze taak niet mag uitvoeren van Europa.

Maar justitie en federale politie zouden wel kunnen ingeschakeld worden en dan zou Belgie wel eens op een burgeroorlog kunnen afstormen.

Maar ik verwacht eerder dat we binnen de week na de verkiezingen een Vlaamse regering hebben met N-VA en CD&V als grootste partners en o-VLD om een grotere meerderheid te hebben en een federale regering na 14 dagen met de Franstalige partijen PS-CDH en Ecolo samen met Groen! en de SP.a.
In het BHG zal de zelfde coalitie heersen als in de federale regering, enkel het FDF zou er daar nog kunnen bijkomen.

MR zal overal uit de boot vallen, dit door hun geflirt met de N-VA en Di Rupo vertrouwd CD&V en O-VLD niet, door hun deelname aan de Vlaamse regering.

En pas na de verkiezingen volgend op die van 2014 zal Belgie totaal onbestuurbaar worden en zullen de grootste partijen van dit land beslissen om het land te splitsen.
PS-CDh-Ecolo-SPa-Groen zullen geen meerderheid hebben in het federale parlement.
Oud 7 november 2013, 10:01   #224
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik denk dat het eenvoudig :

De Wever is kandidaat premier als hij premier kan worden.
Wordt hij geen premier dan blijft hij burgemeester van Antwerpen.
Nee, BDW is burgemeester van Antwerpen en zal enkel premier worden als dat echt een eis is om in de federale regering te geraken.

Maar BDW weet ook dat de Franstaligen hem NOOIT als premier zullen aanvaarden, ze zullen zelfs proberen om geen gespreken rond de regeringsvorming met de N-VA te moeten voeren. En de N-VA proberen uit te sluiten van deelname aan wat dan ook op federaal vlak.
Oud 7 november 2013, 10:15   #225
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
PS-CDh-Ecolo-SPa-Groen zullen geen meerderheid hebben in het federale parlement.
Met de huidige zetelverdeling niet, nee.
Maar de MR is zwaar aan het verliezen en zal veel zetels moeten afgeven na 2014.

Groen! is in Vlaanderen ook gestegen in de peilingen tegenover 2010 en zal dus ook zetels winnen en de SP.a is redelijk stabiel.

De kans dat ze wel een meerderheid behalen, ook al zal het een zeer nipte zijn, is niet onbestaande.

En vergeet niet dat het FDF in 2010 nog samen met MR in kartel is opgekomen, die kunnen nu dus een sleutelrol gaan spelen op federaal vlak.
Oud 7 november 2013, 10:17   #226
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Het is niet omdat Peeters als boegbeeld van zijn partij naar de verkiezingen trekt, met de uitgesproken ambitie om opnieuw MP te worden dat n-va hem dat cadeautje ook gaat geven naderhand. Waarom zouden ze dat doen ? In de vlaamse regering is het zo dat eigenlijk alleen de MP een grote visibiliteit heeft. Er zijn voor miljarden overdrachten te realiseren, ik kan me moeilijk voorstellen dat n-va die dan in die constellatie het meest ministerposten heeft daarvoor de pluimen zal door Kris Peeters op zijn hoed laten steken; Trouwens, Heert zal dat helemaal geen goed idee vinden

Citaat:

te sterke koffie gedronken vanmorgen ?

Citaat:
Maar ik verwacht eerder dat we binnen de week na de verkiezingen een Vlaamse regering hebben met N-VA en CD&V als grootste partners en o-VLD om een grotere meerderheid te hebben
Op basis van de huidige zetelverdeling is dat de meest logische optie. Als n-va stijgt, en cd&v stagneert dan zie ik de kans groter dat ze het zonder derde partij doen. Voordeel voor hen : meer ministerposten te verdelen per partij. Nadeel voor n-va, zal dan iets moeilijker zijn om de overgedragen kinderbijslag als systeem fundamenteel te veranderen. (ik vrees dat de kaloten hier op de rem zullen staan)

Citaat:
en een federale regering na 14 dagen met de Franstalige partijen PS-CDH en Ecolo samen met Groen! en de SP.a.
Kan niet, wegens geen meerderheid.

Citaat:
De anti Reynders coalitie. Mogelijk scenario. Maar ik denk dat ze het in wallonië gaan lang trekken, en de waalse deelname als wisselgeld gaan op de onderhandelingstafel van de federale formatie leggen. (MR wil zonder PS en PS wil zonder MR, dan zit daar de kiem voor een deal in vervat). Hier is dan weer een directe koppeling naar n-va die er uiteraard naar zal streven om PS te wippen en dus steun aan MR zal vragen.

Citaat:
Brussel zal ook sterk van het federale afhangen denk ik. Maar FDF ? Nog in geen honderd jaar. Niet enkel MR heeft een bloedhekel aan FDF hoor, bij de rest lijkt de weerzin tegen Maingain al even erg.

Citaat:
Je hecht veel te veel belang aan die paar aftastende gesprekken. Dat is geen fundamenteel iets.

Citaat:
Laat ons eerst al maar eens de formatie van 2014 bekijken, verder voorspellen is koffiedik kijken.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 7 november 2013 om 10:19.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 10:20   #227
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, BDW is burgemeester van Antwerpen en zal enkel premier worden als dat echt een eis is om in de federale regering te geraken.

Maar BDW weet ook dat de Franstaligen hem NOOIT als premier zullen aanvaarden, ze zullen zelfs proberen om geen gespreken rond de regeringsvorming met de N-VA te moeten voeren. En de N-VA proberen uit te sluiten van deelname aan wat dan ook op federaal vlak.
Juist.

De nabije toekomst van de N-VA ligt bij de Vlaamse regering. Dit is de hefboom die De Wever nodig heeft. Laat de traditionelen zich maar kapot regeren op federaal niveau. Dit is een eindige zaak.

Het moet eerst erger worden, voordat het beter wordt.
Oud 7 november 2013, 10:23   #228
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met de huidige zetelverdeling niet, nee.
Maar de MR is zwaar aan het verliezen en zal veel zetels moeten afgeven na 2014.

Groen! is in Vlaanderen ook gestegen in de peilingen tegenover 2010 en zal dus ook zetels winnen en de SP.a is redelijk stabiel.

De kans dat ze wel een meerderheid behalen, ook al zal het een zeer nipte zijn, is niet onbestaande.

En vergeet niet dat het FDF in 2010 nog samen met MR in kartel is opgekomen, die kunnen nu dus een sleutelrol gaan spelen op federaal vlak.
Volgens mij onderschat jij de gevolgen voor FDF zelf , van de defenestratie door MR. Die hun ruggegraat is gebroken, behalve in brussel zelf waar ze een politieke factor zijn en blijven. Ik zie ze zeker hun 10% halen. Maar in wallonië ? Dat zal niet lukken.
Oud 7 november 2013, 10:29   #229
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig moest hij niet onderhandelen met uw moslimpartijtje.
Gelukkig hebben jullie die niet in je partijtje zetelen om ook wat stemmetjes binnen te halen.
Het zijn enkel goede moslims als ze in jullie partijtje zetelen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 10:43   #230
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De pvda... - lol -
De lol kan niet op.
Maar intussen kan je de reservespeler misschien op de bank zetten en mij de gevraagde cijfers om hun plannen uit te voeren geven en bij wie ze ze gaan halen.

Vermoedelijk heb jij ze, maar wil je ze me niet geven omdat ik PVDA-er ben?
Of zou het zijn omdat ze je voor de verkiezingen niet durven zeggen, dat je je portemonnee stevig zal moeten opendoen?

Nee nu weet ik het verdorie, de Goldman Sachs club koopt de Belgische staatsschuld op, duwt ze in een badbank, wij zijn ervan af en starten met een schone lei. Hoe kon ik toch zo dom zijn van daar niet aan te denken

subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 10:45   #231
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Volgens mij onderschat jij de gevolgen voor FDF zelf , van de defenestratie door MR. Die hun ruggegraat is gebroken, behalve in brussel zelf waar ze een politieke factor zijn en blijven. Ik zie ze zeker hun 10% halen. Maar in wallonië ? Dat zal niet lukken.
In Wallonie zullen ze inderdaad geen 10% halen, maar wel de kiesdrempel.
En daarmee zullen ze dus een bepalende rol gaan spelen voor de MR.
Oud 7 november 2013, 10:55   #232
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo ziet het ernaar uit. Ik heb lange tijd gedacht dat BDW de opvolger van Peeters wou worden, maar alle huidige signalen vanuit n-va tonen aan dat ik het daar verkeerd voor had.
Zelfs dat sluit ik niet helemaal uit. Langs de andere kant denk ik dat Kris Peeters die rol wordt gegund omdat waarschijnlijk de samenwerking met hem bijzonder goed verloopt. Het zijn geen N-VA ers die hem een teflon karakter hebben verweten.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 10:56   #233
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Wallonie zullen ze inderdaad geen 10% halen, maar wel de kiesdrempel.
En daarmee zullen ze dus een bepalende rol gaan spelen voor de MR.
wedden voor ne Chimay Bleue dat ze die drempel niet zullen halen ?
Oud 7 november 2013, 10:57   #234
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat zou dan het meest zekere pad zijn naar een echte splitsing. zoveel is zeker.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 11:19   #235
Links in Democratie
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/po...er_reyers_laat

"De uitdaging voor de N-VA ligt vooral op het federale vlak", zegt Bart De Wever (N-VA) in "Reyers laat". Hij laat in het midden of hij al dan niet kandidaat-premier is. "Het liefst blijf ik burgemeester, maar in de politiek vallen wat je graag doet en wat je moet doen niet altijd samen."
"ik ook"
Links in Democratie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 11:28   #236
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat zou dan het meest zekere pad zijn naar een echte splitsing. zoveel is zeker.
Zowel Kris Peeters en Bart De Wever gaan voor meer zelfstandigheid en beslissingrechten voor Vlaanderen.

N-VA en CD&V in de Vlaamse regering zou de Franstaligen dus wel eens zo ver kunnen krijgen.

Beide zijn het immers beu dat de huidige federale regering alle doorgevoerde besparingen doorrekend naar de gewesten, provincies en gemeenten.

Kris Peeters is immers ook gemeenteraadslid in Puurs en kent dus ook de problemen van de gemeenten uit eigen ervaring.

Beide zullen de federale regering dus continu blijven aanvallen en als die twee samen het volledige beleid in Vlaanderen kunnen bepalen en dan nog de grootste stad van Vlaanderen besturen, zouden de Franstaligen inderdaad wel eens een vorm van noodtoestand kunnen gaan uitroepen.

En hoewel ik verwacht dat de volgende regeringen er reeds na 14 dagen zullen zijn, is het niet uitgesloten dat we opnieuw een record in regeringsvorming gaan breken. En Di Rupo dat gebruikt om een vorm van noodtoestand uit te roepen, wegens verder onbestuurbaarheid van het land. De vraag is echter wat Europa dan gaat doen.
Oud 7 november 2013, 11:31   #237
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wedden voor ne Chimay Bleue dat ze die drempel niet zullen halen ?
Nee, want ze zullen in sommige kiesdistricten net wel of net niet die drempel halen. In Belgie is er niet een kiesdistrict per regering, maar zijn er vele districten.
Oud 7 november 2013, 11:41   #238
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, want ze zullen in sommige kiesdistricten net wel of net niet die drempel halen. In Belgie is er niet een kiesdistrict per regering, maar zijn er vele districten.
Is er eigenlijk al duidelijkheid over de kiesdistricten voor de senaat ? Komen er eigenlijk nog wel Senaatsverkiezingen ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 11:43   #239
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Is er eigenlijk al duidelijkheid over de kiesdistricten voor de senaat ? Komen er eigenlijk nog wel Senaatsverkiezingen ?
ik dacht van niet?
Oud 7 november 2013, 11:50   #240
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik dacht van niet?
idd, geen verkiezingen meer voor senaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be