Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2014, 18:44   #221
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het "Vlaams"-nationalisme is dus gebaseerd op leugens. Zuid-Belgen zijn niet in se lui.
Alsof het Vlaams-nationalisme alleen maar bestaat omdat zo gezegd de zuid-Belgen lui zijn; nog meer van die onnozeliteiten op het programma?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 18:57   #222
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er is geen enkel wet die bepaalt welke taal een handelaar (in dit geval die creche) gebruikt in omgang met zijn klanten. De overheid heeft niks te zeggen over taalgebruik in de privésfeer.
Daarentegen, en als ge gelezen had via de link die ik gaf wist ge dat, is het officiële taalgebruik tussen werkgevers en werknemers in de Nederlandstalige gemeenschap, hier dus van toepassing, verplichtend het Nederlands.
Als een werknemer weigert de bevelen van de werkgever op te volgen, mag die werkgever zijn werknemer zonder problemen afdanken.
Alle verantwoordelijkheid ligt dus bij de werkgever. De Franstaligen hebben dus in dit geval niks te willen. Wat gij vertelt is dus larie en apekool.

Maar er is een ander gegeven: indien de werkgever geen personeel vindt dat voldoet aan zijn eisen is hij wel verplicht zijn eisen bij te stellen indien hij zijn zaak wil openhouden. Dat is m.i. het grote probleem in Brussel. Ook in het onderwijs. Als flaminganten in de media altijd maar liggen te zagen over hoe vuil en lelijk en slecht Brussel is zal je n iet veel Nederlandstaligen naar ginder lokken om te wonen en te werken. Eigen schuld dikke bult.
Ter info, ik kom de laatste tijd al eens in Brussel. En alhoewel ik meestal mijn bestelling op café in het Frans doe, doet bijna elke Franstalige ober zijn best om toch minsten enkel woorden Nederlands te spreken. Ik ken ook verschillende Franstaligen die mij daar in perfect Nederlands (stukken beter dan het Nederlands dat je tegenwoordig op de Vlaamse tv hoort). En op het gemeentehuis ging de bediende uit zijn eigen in uitstekend Nederlands (met een licht Franstalig accent) ons verder helpen.

Houw dus op over Franstaligen in Brussel.
Ik wil eindigen met een vraagje: hoe dikwijls zijt gij zelf al in Brussel geweest? Hoeveel eigen ervaring hebt ge met die door u zo gehate Franstaligen? Of kleppert ge zo maar na wat anderen u voorkauwen?
Ik heb heel veel en zeer diepgaande ervaring met de francofonie; dat klepperen laat ik dus aan anderen over.
U moet mij nu maar eens uitleggen hoe Vlaamse kinderen in die crechen van kind en gezin in Brussel ontvangen worden wanneer het gros van het personeel geen of bijna geen Nederlands spreekt? Of anders gesteld bestaan er nog crechen in Brussel waar men zijn Vlaamse kinderen naar toe kan brengen en er zeker van zijn dat ze in gedegen Nederlands geholpen worden? Ten andere, indien de crechen van kind en gezin verplicht zijn om zoveel anderstalende op te nemen en indien zij hen in het frans behandelen, waarom moet de Vlaamse staat daar dan voor opdraaien? In Vlaanderen zelf is er genoeg nood aan gedegen opvang; zou men dan niet beter daar meer investeren? Het lijkt er meer op dat wij, Vlamingen, de francofonie die ons zo lief heeft buiten de officiële transfers nog op vele andere punten moeten onderhouden. Het stoort u duidelijk niet, mij stoort het wel dat Vlaanderen verplicht wordt door de besparingsmaatregelen die de federale staat hen nu bijkomend opleg, nadat Vlaanderen al vele jaren lang vele inspanningen gedaan had op dat gebied om zijn goed draaiende sociale netwerk terug te schroeven omdat de franstaligen zo gezegd niet mogen verarmen en zelfs officieel steeds hardnekkig geweigerd hebben om te besparen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 19:00   #223
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
oei, en dat is toch geen broebelaar die dat zegt.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-Vlaamse.dhtml
Als een kind dat op het strand speelt een tweede schop zand op zijn zandkasteel gooit vordert hij 100%.
Als Jan De Nul een berg verzet vordert hij niet eens 1 percent...
Wie levert daar de grootste prestatie?
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 22:00   #224
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
U moet mij nu maar eens uitleggen hoe Vlaamse kinderen in die crechen van kind en gezin in Brussel ontvangen worden wanneer het gros van het personeel geen of bijna geen Nederlands spreekt? Of anders gesteld bestaan er nog crechen in Brussel waar men zijn Vlaamse kinderen naar toe kan brengen en er zeker van zijn dat ze in gedegen Nederlands geholpen worden? Ten andere, indien de crechen van kind en gezin verplicht zijn om zoveel anderstalende op te nemen en indien zij hen in het frans behandelen, waarom moet de Vlaamse staat daar dan voor opdraaien?
Tot heden bestaat er nog geen Vlaamse staat. Voor die creches in Brussel is de Vlaamse gemeenschap verantwoordelijk, zelfs niet het Vlaamse gewest.
Indien het zo zou zijn (hebt u daar bewijzen van?) dat het gros van het personeel (bijna) geen Nederlands spreken is dat enkel en alleen de verantwoordelijkheid van de Vlaamse inrichtende macht. Zij kunnen en mogen personeel aannemen, en bepalen aan welke eisen dat personeel moet voldoen.

Als ge vindt dat er fouten gebeuren moet ge de echte, in dit geval Vlaamse, verantwoordelijken op het matje roepen en niet liggen te kankeren over taal-onwillige Francofonen.

Daaraan wil ik toevoegen dat in mijn ogen voor de kinderen het geen nadeel, ik zou zelfs zeggen eerder een voordeel, is als ze op zo jonge leeftijd met andere talen in contact komen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 januari 2014 om 22:04.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 22:15   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er staat helemaal niet dat het om Vlamingen moet gaan. Wel dat een van de ouders het Nederlands machtig moet zijn. Kortom, het lijkt er sterk op dat u niet leest wat er staat, maar slechts wil lezen wat u denkt dat er staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 22:18   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen enkel wet die bepaalt welke taal een handelaar (in dit geval die creche) gebruikt in omgang met zijn klanten. De overheid heeft niks te zeggen over taalgebruik in de privésfeer.
Bij mijn weten schrijft die bepaling van Kind en Gezin ook niets van die aard voor. Kortom, ook hier hetzelfde: u leest niet wat er staat.
Oud 24 januari 2014, 22:21   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als flaminganten in de media altijd maar liggen te zagen over hoe vuil en lelijk en slecht Brussel is zal je n iet veel Nederlandstaligen naar ginder lokken om te wonen en te werken.
Ook dit lijkt weer eens een beschuldiging in het wilde weg. Kunt u eens een tweetal voorbeelden van wat die "flaminganten in de media altijd maar liggen te zagen"?
Oud 24 januari 2014, 22:26   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ter info, ik kom de laatste tijd al eens in Brussel. En alhoewel ik meestal mijn bestelling op café in het Frans doe, doet bijna elke Franstalige ober zijn best om toch minsten enkel woorden Nederlands te spreken. Ik ken ook verschillende Franstaligen die mij daar in perfect Nederlands (stukken beter dan het Nederlands dat je tegenwoordig op de Vlaamse tv hoort). En op het gemeentehuis ging de bediende uit zijn eigen in uitstekend Nederlands (met een licht Franstalig accent) ons verder helpen.
U doet uw bestelling in het Frans. Dat zegt veel over het kruiperige waarmee u tegenover de Franstaligen staat (nu ja, 't lijkt eerder op plat op de buik gaan...) en hoe u Brussel benadert. Volgens u is het schijnbaar een Franstalige stad. Schijnbaar niet de tweetalige hoofdstad van België.

Ook de wijze waarop u spreekt over een ambtenaar die zich in het Nederlands uitdrukt, spreekt boekdelen. In een tweetalige gemeente is het echter een vanzelfsprekendheid. Juist u stelt het voor als een gunst, als iets uitzonderlijk.
Oud 24 januari 2014, 22:28   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het "Vlaams"-nationalisme is dus gebaseerd op leugens. Zuid-Belgen zijn niet in se lui.
Uw stelling is een leugen. Het Vlaams-nationalisme poneert immers niet waarvan u het beschuldigt.
Oud 24 januari 2014, 22:34   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot heden bestaat er nog geen Vlaamse staat. Voor die creches in Brussel is de Vlaamse gemeenschap verantwoordelijk, zelfs niet het Vlaamse gewest.
Indien het zo zou zijn (hebt u daar bewijzen van?) dat het gros van het personeel (bijna) geen Nederlands spreken is dat enkel en alleen de verantwoordelijkheid van de Vlaamse inrichtende macht. Zij kunnen en mogen personeel aannemen, en bepalen aan welke eisen dat personeel moet voldoen.
Overduidelijk bent u niet op de hoogte van dit dossier. Dit gaat immers enerzijds over de bepalingen m.b.t. de toegang tot de kinderopvang en anderzijds de vereiste die Kind en Gezin oplegt voor de crèches waarover ze toezicht houdt.
Oud 24 januari 2014, 22:37   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daaraan wil ik toevoegen dat in mijn ogen voor de kinderen het geen nadeel, ik zou zelfs zeggen eerder een voordeel, is als ze op zo jonge leeftijd met andere talen in contact komen.
Wie erkenning wil door Kind en Gezin of zich aansluit bij het netwerk van kinderopvang, schikt zich naar de bepalingen van die organisatie.

Wie dat niet wil, gaat ergens anders. En klopt bijvoorbeeld aan bij de Franstalige tegenhanger van Kind en Gezin.
Oud 24 januari 2014, 23:00   #232
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U doet uw bestelling in het Frans. Dat zegt veel over het kruiperige waarmee u tegenover de Franstaligen staat (nu ja, 't lijkt eerder op plat op de buik gaan...) en hoe u Brussel benadert. Volgens u is het schijnbaar een Franstalige stad. Schijnbaar niet de tweetalige hoofdstad van België.
1 De tweetaligheid van Brussel heeft enkel betrekking op het bestuurlijk niveau. Het wordt tijd dat gij beseft dat dit niet van toepassing is op het taalgebruik in de privésfeer.

2 Ik vraag me af wat het gebruik van de Franse taal te maken heeft met plat op de buik gaan. Taal is een middel om te communiceren. Wanneer ik denk dat de kans om goed te communiceren groter is als ik Frans gebruik dan doe ik dat. De kans dat men mij begrijpt wanneer ik mijn moedertaal spreek in Brussel is uiterst klein. Ik heb jarenlang in Brussel verbleven. Noch Franstaligen noch Nederlandstaligen verstonden mijn eigen moedertaal.
De tijd dat ik mij liet zot maken door taalidioten ligt ver achter mij. Het verstand komt met de jaren zeggen ze toch altijd. Alhoewel het bij sommigen nooit komt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 23:20   #233
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Uw stelling is een leugen. Het Vlaams-nationalisme poneert immers niet waarvan u het beschuldigt.
Jan Jambon : “Jaag de Walen uit hun hangmatten.” Let op het gebruik van "de Walen", wat alle Walen betekent. Jan Jambon is een spilfiguur binnen het Vlaams-Nationalisme.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 24 januari 2014 om 23:22.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 23:34   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1 De tweetaligheid van Brussel heeft enkel betrekking op het bestuurlijk niveau. Het wordt tijd dat gij beseft dat dit niet van toepassing is op het taalgebruik in de privésfeer.
Slag in het water. Ik heb het over uw houding: die van de kruiperige Vlaming die, zodra hij in de hoofdstad is, zijn eigen taal aan de kant schuift en overschakelt op het Frans.
Oud 24 januari 2014, 23:36   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2 Ik vraag me af wat het gebruik van de Franse taal te maken heeft met plat op de buik gaan. Taal is een middel om te communiceren. Wanneer ik denk dat de kans om goed te communiceren groter is als ik Frans gebruik dan doe ik dat. De kans dat men mij begrijpt wanneer ik mijn moedertaal spreek in Brussel is uiterst klein. Ik heb jarenlang in Brussel verbleven. Noch Franstaligen noch Nederlandstaligen verstonden mijn eigen moedertaal.
De tijd dat ik mij liet zot maken door taalidioten ligt ver achter mij. Het verstand komt met de jaren zeggen ze toch altijd. Alhoewel het bij sommigen nooit komt.
Ik spreek ook geen Waregems in Brussel, net zoals ik dat ook niet doe wanneer ik aan het loket van de Antwerpse zoo sta of wanneer ik met de kinderen ergens in de Kempen verblijf.

Kortom, wat u hier allemaal stelt, is weer eens praat voor de vaak. Dit gaat immers niet over dialect. Wel over het gebruik van onze standaardtaal, het AN.
Oud 24 januari 2014, 23:38   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Jan Jambon : “Jaag de Walen uit hun hangmatten.” Let op het gebruik van "de Walen", wat alle Walen betekent. Jan Jambon is een spilfiguur binnen het Vlaams-Nationalisme.
Nogal povertjes wat u vond door te googlen, nietwaar?! Een uitspraak die hem wordt toegeschreven en die dan nog eens dateert uit... 2006.

Graag dan ook iets recent.
Oud 25 januari 2014, 00:04   #237
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Nogal povertjes wat u vond door te googlen, nietwaar?! Een uitspraak die hem wordt toegeschreven en die dan nog eens dateert uit... 2006.

Graag dan ook iets recent.
Dat is heel erg recent.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 00:07   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat is heel erg recent.
2006. Dus, helemaal niet "heel erg recent".

2013, dat is "heel erg recent".
Oud 25 januari 2014, 11:45   #239
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als Brussel de hoofdstad wil blijven van een land met een Nederlandstalige meerderheid,dan moet elke Nederlandstalige overal en altijd in het Nederlands terecht kunnen in Brussel.

Als dit ,zoals nu ,niet het geval is,
dan moet Brussel niet verwonderd zijn ,
dat de Nederlandstaligen dit niet meer pikken
en zij een nieuwe staat met een Nederlandstalige hoofdstad zullen stichten .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 25 januari 2014 om 11:46.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 13:51   #240
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Als Brussel de hoofdstad wil blijven van een land met een Nederlandstalige meerderheid,dan moet elke Nederlandstalige overal en altijd in het Nederlands terecht kunnen in Brussel.

Als dit ,zoals nu ,niet het geval is,
dan moet Brussel niet verwonderd zijn ,
dat de Nederlandstaligen dit niet meer pikken
en zij een nieuwe staat met een Nederlandstalige hoofdstad zullen stichten .
Over exact 4 maanden vellen de kiezers hun oordeel.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be