![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Banneling
|
![]() Vandaag heeft men blijkbaar een andere strategie bedacht om vanalles te verdonkeremanen, een mens moet ten allen tijde alert blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Banneling
|
![]() Ik heb het boek gelezen. Ik vond het een goed boek op zich. Maar we blijven toch op onze honger. Zij beweren bijvoorbeeld dat Paulus in feite een gnosticus was. En zij halen dan ook verzen aan in de brieven, waaruit dit zou kunnen blijken. Maar men kan ook verzen uit uit Paulus' brieven halen waar men het tegenovergestelde kan uit afleiden. Dus zulke beweringen zijn altijd wat dubbel. Zoals ook de bewering dat Jezus voor of tegen het geweld was. Aan de hand van het N.T. kan men teksen vinden die zowel het ene als het andere zeggen. Het hangt dus af van 'the eye of the believer'.
Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2014 om 08:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Banneling
|
![]() Sorry, dat boek heb ik niet gelezen. Ik verwarde met het andere boek. Ik zal het me eens aanschaffen.
Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2014 om 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 26 februari 2014 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Banneling
|
![]() Zelfs in de recensie bemerk ik al de eerste barsten die wijzen op een twijfelachtig onderzoek:
"(...) Zeker een prachtig onderwerp om grondig te onderzoeken. Vreemd hoe twee heren - de televisiepresentator Bill O’Reilly en de historicus Martin Dugard – die toch niet de minsten zijn, dit echter juist niét doen en zelfs blijkbaar geen weet (willen?) hebben van de recente historisch Bijbelstudies, waaruit blijkt dat er (bijvoorbeeld) geen stalletje van Bethlehem was, want er heeft geen volkstelling plaatsgevonden. Er was ook geen moord van onschuldige kinderkes, geen vlucht naar Egypte. Dat zijn namelijk (prachtig vertelde, zeer succesvolle, ontroerende en mooie) verhalen die latere Christenen nodig hadden om aan de Joden te bewijzen dat Christus inderdaad de zo lang verwachte Messias was in wie alle oud-testamentische voorspellingen “in vervulling gingen“. Dus moest hij – bijvoorbeeld - geboren worden in Bethlehem en niet in Nazareth waar hij hoogstwaarschijnlijk wel het levenslicht zag; dus moest er een “volkstelling” komen waardoor zijn ouders naar “de stad van David” dienden te gaan, zodat hij daar kon geboren worden - zoals voorspeld door de profeten. (...)" Meer dan waarschijnlijk een 'Aton-boek' dus. Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2014 om 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Freke & Gandy hebben wel zeker gelijk met te stellen dat Paulus een gnosticus was. Ze staan trouwens niet alleen met deze stelling. De bibliografie geeft dit duidelijk aan. Echter, ze gaan er van uit dat de figuur Jezus een totaal fictief personage is, en dat is wel zo in de N.T. versie. Ze houden zich ver van de historische figuur en kan dit wel begrijpen. Er is zo al verwarring genoeg. Het is ook deze mysterie-school die later verketterd is door de dogmatische Roomse leer. Dit zal hen later zuur opbreken, gezien dit de fundering betekende voor de latere Islam. Tom Holland weet deze verbanden duidelijk aan te tonen in zijn boek ' Het vierde beest '.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 26 februari 2014 om 10:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2014 om 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neem nu dat boek waarnaar ik verwees. De auteurs schetsen bijvoorbeeld (naar hun zienswijze) ook de manier van leven in Jeruzalem, de jeugd van Jezus in Nazareth, op welke wijze en waar in de Tempel de ouders van Jezus hem terugvonden (waarbij ze in passant ook wat inlichtingen geven over de Tempel zelf) enz. Interessant allemaal, maar of het allemaal zo gegaan is, blijft altijd de vraag. Dat is altijd zo in dat soort boeken. Historisch kan men daar niet zo veel mee. Bovendien, dit boek geeft nergens bronvermeldingen. Men kan nergens nagaan waar nu juist de auteurs hun informatie halen. Dit gezegd zijnde, leest het boek vrij vlot en is het een ontspannend boek voor wie geïnteresseerd is in die materie. Dus ik ga mijn mening even herzien. Men kan het boek gerust kopen als men er niet te hoge of te strenge wetenschappelijke historische verwachtingen van verwacht. Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2014 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U dacht wel degelijk juist. Aton komt zeer vaak met dogmatische stellingen m.b.t . Jezus en Paulus en het christendom, die hij dan haalt uit een of ander boek. En wanneer hij dan een boek aanhaalt van waaruit hij informatie haalt en die hij als absoluut waar beschouwt, dan fronst men toch soms zijn wenkbrauwen. In deze materie trouwens moet men altijd spreken in de hypothetische wijze vermits niets met zekerheid vaststaat. Overigens moet ik iets rechtzetten in verband met het boek van Bill O'Reilly en Martin Dugard. De auteurs geven wel degelijk een hele reeks bronvermeldingen. In tegenstelling tot wat ik beweerde. Alleen zeggen ze niet precies waar zij hun informatie halen. Dus ze verwijzen niet rechtstreeks naar passages van schrijvers wanneer zijn op een bepaalde bladzijden dingen poneren , maar sommen gewoon boeken op die betrekking hebben op dit of dat onderwerp. Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2014 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 26 februari 2014 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |