Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet (lees:wilt) u de toekomst van Zwarte Piet?
Zoals het altijd al was, volgens de traditie 75 84,27%
Zwarte Piet is racistisch en moet weg 7 7,87%
Zwarte Piet heeft niets met het Siterklaasfeest te maken. 0 0%
Heel het Sinterklaasfeest is overbodig 7 7,87%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2014, 11:20   #221
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Sinds enkele jaren wordt de figuur van Zwarte Piet als een toonbeeld van racisme beschouwt.
Vroeger was er geen kat die er ook maar iets verkeerds in zag. Maar vroeger deden de mensen normaal. Nu zoeken ze voortdurend spijkers op laag water. Als ze de kans hebben om wat dan ook aan te klagen, zullen ze het doen omdat de mensen enggeestiger en bekrompener worden naarmate de wereld meer en meer een dorp wordt!
Niemand zag Zwarte Piet vroeger als een minderwaardig iemand. Integendeel! Hij was een soort vrolijke held. Maar dat mag niet meer. Zwarte Piet moet en zal een trieste sukkelaar worden die we gebruiken om onze kindjes te indoctrineren.
Er gebeuren veel ernstiger indoctrinaties op dit eigenste moment in de wereld maar ze zijn te laf om daar iets tegen te doen!
Die madam die in de UNO zo van haar tak maakte over Zwarte Piet, heb ik niks horen zeggen over die kinderen die denken dat ze strijder moeten worden of zelfmoordterrorist naargelang het Allah belieft. Kinderen die zo'n dingen voorgeschoteld krijgen en moeten slikken zijn een grotere bedreiging voor de wereldvrede dan kinderen die denken dat Zwarte Piet cadeautjes brengt!
Ja goed, maar 'vroeger' vond men het ook vrij normaal dat een neger een soort slaaf of knecht was van de blanke. Of alleszins een mens, onderdanig aan de blanke. Ons koloniaal verleden liegt er niet om. Tot nog voor kort was het nog zo dat men kinderen opzadelde met zulke opvattingen: kijk naar het album 'Kuifje in Congo' en dan weet men genoeg.

Maar deze opvattingen over de zwarte golden voor heel Europa.

Kuifje in Congo.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 augustus 2014 om 11:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2014, 11:22   #222
Anna List
Banneling

Standaard

hoe zit dat trouwens in Suriname ?

kennen ze daar Sinterklaas ? en wie speelt die man daar ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2014, 11:31   #223
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe zit dat trouwens in Suriname ?

kennen ze daar Sinterklaas ? en wie speelt die man daar ?
De protestanten (Calvinisten, Luhteranen) kennen geen sinterklaas. En de Surinamers dus ook niet. Of vieren dit niet zoals bij ons.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 augustus 2014 om 11:33.
Oud 18 augustus 2014, 11:36   #224
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik dacht dat ze het afgeschaft hadden. Maar ik zal me vergist hebben.

Alhoewel:

Sinterklaas in Suriname 'afgeschaft': te racistisch.
Oppositie en regering in Suriname lijken verenigd te zijn in hun standpunt om het Sinterklaasfeest in het land af te schaffen. Een pleidooi van oud-president Ronald Venetiaan voor afschaffing vond bijval in het parlement van Suriname - een zeldzaamheid, overigens. .

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 augustus 2014 om 11:41.
Oud 18 augustus 2014, 11:59   #225
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja goed, maar 'vroeger' vond men het ook vrij normaal dat een neger een soort slaaf of knecht was van de blanke.
Veel zwarten werkten inderdaad in dienst bij blanke kolonisten.
En die zwarten hadden daar niet eens een probleem mee want die hadden het beter dan de zwarten van nu.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 18 augustus 2014 om 12:00.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2014, 12:09   #226
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Veel zwarten werkten inderdaad in dienst bij blanke kolonisten.
En die zwarten hadden daar niet eens een probleem mee want die hadden het beter dan de zwarten van nu.
Ik denk dat de zwarten het beter hadden vóór de komst van de Arabieren en de Europeanen. Vanaf dat ogenblik is het beginnen slecht te gaan voor de negers.

Maar verre van mij om het Sinterklaasfeest af te schaffen. Integendeel.

Het enige wat ik zeg is dat de figuur van Zwarte Piet zeker ook een product is van onderhuids (verdoken) racisme.
Oud 18 augustus 2014, 12:46   #227
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de zwarten het beter hadden vóór de komst van de Arabieren en de Europeanen. Vanaf dat ogenblik is het beginnen slecht te gaan voor de negers.

Maar verre van mij om het Sinterklaasfeest af te schaffen. Integendeel.

Het enige wat ik zeg is dat de figuur van Zwarte Piet zeker ook een product is van onderhuids (verdoken) racisme.
U bent dus totaal fout en vertikt het blijkbaar om de verschillende oorspronkelijke verhalen over dit heidens ritueel zelfs maar te lezen.

Daarom kan je er je eigen onzin aan verkopen.

Wees gerust. Vanaf nu zullen er geen negers nog iets kunnen bijverdienen door als zwarte piet te fungeren: geen enkel negroide kenmerk is nog toegestaan.
Het worden dus WITTE mensen (exclusief) only, die zwart zien omdat ze
  • een uitvloeisel zijn van krampus
  • door de schouw zijn gekropen
  • een zwarte pestgod waren

Ik weet zelfs niet of zwarte kindjes nu nog geschenken kunnen krijgen van zwarte piet, dat zal aan de houding van de ouders liggen. Als ze consequent zijn blijven ze gewoon weg van het sinterklaasfeest en gaan ze gedurende die periode bijvoorbeeld even op verlof bij hun voorouders op Suriname, of zelfs naar Afrika waar ze zeker hun voorouderlijke rituelen zullen smaken!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 augustus 2014 om 12:57.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2014, 12:54   #228
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De protestanten (Calvinisten, Luhteranen) kennen geen sinterklaas. En de Surinamers dus ook niet. Of vieren dit niet zoals bij ons.
grootste Godsdiens in NL is nog steeds katholieke ... zeker dat dit in Suriname niet zo zou zijn ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2014, 12:54   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U bent dus totaal fout en vertikt het blijkbaar om de verschillende oorspronkelijke verhalen over dit heidens ritueel zelfs maar te lezen.

Daarom kan je er je eigen onzin aan verkopen.

Wees gerust. Vanaf nu zullen er geen negers nog iets kunnen bijverdienen door als zwarte piet te fungeren: geen enkel negroide kenmerk is nog toegestaan.
Het worden dus WITTE mensen (exclusief) only, die zwart zien omdat ze
  • een uitvloeisel zijn van krampus
  • door de schouw zijn gekropen
  • een zwarte pestgod waren

Ik weet zelfs niet of zwarte kindjes nu nog geschenken kunnen krijgen van zwarte piet, dat zal aan de houding van de ouders liggen. Als ze consequent zijn blijven ze gewoon weg van het sinterklaasfeest en gaan ze gedurende die periode bijvoorbeeld even op verlof bij hun voorouders op Suriname!
Ik zie niet in hoe. Maar misschien kunt u het mij uitleggen. Want indien het witte pieten zijn die zwart werden doordat ze door de schouw moesten kruipen, waarom hadden die dan een negroïd uiterlijk? Dat was voor niets nodig.
Oud 18 augustus 2014, 12:58   #230
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in hoe. Maar misschien kunt u het mij uitleggen. Want indien het witte pieten zijn die zwart werden doordat ze door de schouw moesten kruipen, waarom hadden die dan een negroïd uiterlijk? Dat was voor niets nodig.
omdat er misschien in de loop der tijd wat zwartjes uit Afrika gekomen zijn? Hier zijn het toch hoofdzakelijk WITTE mensen die zich zwart schminken, of niet soms? Waar haal jij het negroide uiterlijk van de witte zwartgeschminkten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 18 augustus 2014, 13:39   #231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omdat er misschien in de loop der tijd wat zwartjes uit Afrika gekomen zijn? Hier zijn het toch hoofdzakelijk WITTE mensen die zich zwart schminken, of niet soms? Waar haal jij het negroide uiterlijk van de witte zwartgeschminkten?
Uit vroegere prenten m.b.t. dit onderwerp.

http://www.pinkbullets.nl/2013/10/co...en-kijken-7562
Oud 18 augustus 2014, 13:49   #232
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit vroegere prenten m.b.t. dit onderwerp.

http://www.pinkbullets.nl/2013/10/co...en-kijken-7562
u zegt het: PRENTEN

Zou het dan niet eenvoudiger geweest zijn te eisen dat de prentjes gingen veranderen? Of zou net d�*t niet mogen wegens onterechte CENSUUR?

Laatst gewijzigd door circe : 18 augustus 2014 om 13:50.
Oud 18 augustus 2014, 13:55   #233
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
u zegt het: PRENTEN

Zou het dan niet eenvoudiger geweest zijn te eisen dat de prentjes gingen veranderen?
Hoe veranderen. Wat bedoelt u. Als mensen blijven geloven dat het eerder normaal is dat zwarten blanken dienen, dan verandert er niets. Ook de prentjes niet. En dat geloof in de zwarte al dienaar van de blanke heeft zeer lang geduurd. Zelfs bij Kuifje in zijn avonturen is dat geloof er nog steeds.
Oud 18 augustus 2014, 13:57   #234
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe veranderen. Wat bedoelt u. Als mensen blijven geloven dat het eerder normaal is dat zwarten blanken dienen, dan verandert er niets. Ook de prentjes niet. En dat geloof in de zwarte al dienaar van de blanke heeft zeer lang geduurd. Zelfs bij Kuifje in zijn avonturen is dat geloof er nog steeds.
U heeft het hier duidelijk niet over Zwarte Piet, U heeft het hier over de zeurpiet. Dat is een ander onderwerp.

Ik vraag me trouwens af waarom die Surinaamse nazaten van de slavernij nu persé bij de nazaten van hun vroegere slavendrijvers willen komen wonen. Je zou toch denken dat ze liever naar hun eigenste aards paradijs Afrika zouden willen gaan? Niemand houdt hen tegen, én ginds heb je geen zwarte piet en hoeven ze evenmin één blanke te dienen.

Want hoe doe je dat nu als zwarte in Nederland? Blijkbaar is slechts één mogelijkheid open: self-employed eigen baas wezen. Anders ben je dus praktisch ALTIJD verplicht om de witman te dienen. Toch?

Laatst gewijzigd door circe : 18 augustus 2014 om 13:59.
Oud 18 augustus 2014, 14:02   #235
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
grootste Godsdiens in NL is nog steeds katholieke ... zeker dat dit in Suriname niet zo zou zijn ?
Mogelijk.
Oud 18 augustus 2014, 14:04   #236
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
In de 19de eeuw is hij inderdaad gemodelleerd naar het gangbare beeld van de moor of neger. Dat zie je ook aan de fez die hij draagt op je afbeelding. Ook en vooral OMDAT HET EEN MOOR IS in het sinterklaasverhaal. Dit is veroorzaakt door één tekenaar (de naam ontsnapt mij). In de jaren '70 en '80 is dan dat verhaaltje in zwang gebracht van zwart als roet door de schouw. Ik vind het even belachelijk als u, geloof mij. Maar wel om andere redenen. Ik vind het belachelijk omdat het een eerste toegeving is aan de multicul en de mensen zijn dat zelfs al vergeten. Op de BRT hebben ze dat verhaaltje met Bart Peeters er goed ingestampt. De staatszender als instelling om het volk 'correct' op te voeden?

Dit neemt niet weg wat er al over Zwarte Piet geschreven is geweest, over diens afkomst.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2014, 14:05   #237
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens Encarta/Winkler Prins waren de religieuze statistieken van Suriname in 2002 als volgt: [1]

27% hindoeïsme
23% rooms-katholicisme
20% islam
19% protestantisme
11% overig en traditionele religies
"Onbekend" en "geen religie" worden niet vermeld; denominaties worden verder niet gespecificeerd.

bron: wiki

wat een racisten ginder zeg! allemaal zwarte pieten met een negroide uiterlijk:
en wat een allah-schennis bovenop: de (witte) sint heeft zelfs een KRUIS op zijn mijter!

afschaffen die boel dus!

http://www.joop.nl/leven/detail/arti...st_op_scholen/

Geen sint meer op school! niet mèt en niet zonder zwarte piet! het zal ze leren die racisten!

Laatst gewijzigd door circe : 18 augustus 2014 om 14:08.
Oud 18 augustus 2014, 14:08   #238
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft het hier duidelijk niet over Zwarte Piet, U heeft het hier over de zeurpiet. Dat is een ander onderwerp.

Ik vraag me trouwens af waarom die Surinaamse nazaten van de slavernij nu persé bij de nazaten van hun vroegere slavendrijvers willen komen wonen. Je zou toch denken dat ze liever naar hun eigenste aards paradijs Afrika zouden willen gaan? Niemand houdt hen tegen, én ginds heb je geen zwarte piet en hoeven ze evenmin één blanke te dienen.

Want hoe doe je dat nu als zwarte in Nederland? Blijkbaar is slechts één mogelijkheid open: self-employed eigen baas wezen. Anders ben je dus praktisch ALTIJD verplicht om de witman te dienen. Toch?
Wat u hier vertelt is een vrij zinloze vraag. Mensen zijn in Suriname geboren en beschouwen dat land als hun vaderland. Met zijn talen, gebruiken, gewoonten en gevoeligheden. Met Afrika hebben ze nog maar weinig van doen. En zeker na een paar generaties.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 augustus 2014 om 14:11.
Oud 18 augustus 2014, 14:30   #239
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat u hier vertelt is een vrij zinloze vraag. Mensen zijn in Suriname geboren en beschouwen dat land als hun vaderland. Met zijn talen, gebruiken, gewoonten en gevoeligheden. Met Afrika hebben ze nog maar weinig van doen. En zeker na een paar generaties.
Ik heb het niet over Suriname, maar over NEDERLAND, alwaar ze de NEDERLANDSE rituelen willen afschaffen.

Oud 18 augustus 2014, 14:55   #240
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over Suriname, maar over NEDERLAND, alwaar ze de NEDERLANDSE rituelen willen afschaffen.
Nederlandse rituelen afschaffen? Hoe komt u daar nu bij. Er wonen zo'n goeie 300.000 Surinamers in Nederland! Bijna evenveel als in Suriname zelf. En die zijn niet zo gediend met een zwarte als hulpje van een witte Sinterklaas. Ook ettelijke (witte)Nederlanders zien dat zo niet meer zitten. Niet dat er geen zwarte pieten meer zouden mogen zijn. Wel dat er alleen maar zwarte pieten zijn. En ze hebben gelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 augustus 2014 om 14:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be