Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2014, 22:48   #221
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Eerst, die arrogantie, dat is een door mij wel meer gehoorde klacht. Ik zou er op willen wijzen dat dit eerder het gevolg is van mijn autisme dan wel van echte arrogantie.

Nu, als iemand hier komt zeggen dat we Belgen zijn in plaats van Vlamingen en Walen, dan zeggen een aantal mensen hier, "hallo Bruno/Bwarrior/Hans/Everytime/System/Het Oosten enz.. Hoe gaat het?

En dan die vraag, ik beslis daar niet over, dat kan eenvoudig weg niet. Neem een Vlaamse familie ergens in Vlaanderen, dat zijn Vlamingen eender wat ik daar over beslis.

Maar ik begrijp u wel, ik zeg het gewoon zoals het is, Brusselaars zijn Vlamingen, en daar kan je niet veel tegen inbrengen. Daarom de gespeelde verontwaardiging dat ik voor de Brusselaars zou beslissen.
Dat van die arrogantie was geen verwijt hoor. Het valt gewoon op dat u zomaar poneert dat Brusselaars Vlamingen zijn. Voor hetzelfde geld kan iemand anders dus poneren dat Vlamingen niet bestaan en dat er enkel Belgen zijn.

U zegt overigens niets 'zoals het is'. U zegt gewoon wat het best in uw kraam past. Ongetwijfeld zou u niet liever willen dat Brusselaars zich niet als Brusselaar maar als Vlaming identificeren, maar u kan daar niet zomaar van uit gaan.

Nu goed, afhankelijk van hoe zwaar uw autisme is, valt er toch niet te discussiëren met u.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 22:53   #222
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Dat van die arrogantie was geen verwijt hoor. Het valt gewoon op dat u zomaar poneert dat Brusselaars Vlamingen zijn. Voor hetzelfde geld kan iemand anders dus poneren dat Vlamingen niet bestaan en dat er enkel Belgen zijn.

U zegt overigens niets 'zoals het is'. U zegt gewoon wat het best in uw kraam past. Ongetwijfeld zou u niet liever willen dat Brusselaars zich niet als Brusselaar maar als Vlaming identificeren, maar u kan daar niet zomaar van uit gaan.

Nu goed, afhankelijk van hoe zwaar uw autisme is, valt er toch niet te discussiëren met u.
Ik blijf, net zoals u trouwens, op mijn gelijk staan. U hebt me helemaal niet overtuigd, dan is het ook logisch dat ik niet wijk.

Waarschijnlijk heeft zelfs het autisme er weinig mee te maken en ligt het probleem hier eerder in een introverte en extraverte tegenstelling, vermits we zelfs niet eens over hetzelfde schijnen te praten.
Oud 27 december 2014, 22:57   #223
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hij kan het goed uitleggen.
Hij legt het niet goed uit. Deze regering is geen oplossing. Maar dat was waarschijnlijk wat hij bedoelde.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 23:00   #224
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Nochtans heeft de N-VA zowel in 2010 als in 2014 nooit het confederalisme ter sprake gebracht.
En de cumuls ook niet.

Verbaasd?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 23:04   #225
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt gewoon op dat u zomaar poneert dat Brusselaars Vlamingen zijn. Voor hetzelfde geld kan iemand anders dus poneren dat Vlamingen niet bestaan en dat er enkel Belgen zijn..
Waar waren dan die Belgen vóór 1830? Of zijn die toen allemaal gelijk geboren?
Oud 27 december 2014, 23:09   #226
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Waar waren dan die Belgen vóór 1830? Of zijn die toen allemaal gelijk geboren?
U hebt waarschijnlijk gemist dat ik niet geloof in volkeren. Het Belgische volk is dus even gefabriceerd als het Vlaamse.
Oud 27 december 2014, 23:13   #227
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard zou ik het zelfbeschikkingsrecht van het Brusselse volk respecteren, als ze een apart volk zouden zijn, wat ze niet zijn, het zijn Vlamingen.

Uw uitleg hangt met haken en ogen aan elkaar.

De Franstalige Vlamingen zijn Vlamingen, op welke manier zijn die onderworpen aan zichzelf?
Voor mij zijn Brusselaars Brusselaars en die bestaan vandaag de dag voornamelijk uit Marokkanen denk ik. Maar ja, hier en daar zitten er ook vel een paar, hoofdzakelijk Franssprekende Vlamingen bij.

Brussel is al lang niet meer Vlaams en zal dat ook nooit meer worden. Vergeet Brussel, zonder is Vlaanderen veel beter af dan met.
.
Oud 27 december 2014, 23:18   #228
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt waarschijnlijk gemist dat ik niet geloof in volkeren. Het Belgische volk is dus even gefabriceerd als het Vlaamse.
Alle volkeren zijn ooit ontstaan hé, maar wat telt is dat Vlamingen en Wallen elk een andere oorsprong hebben, een andere cultuur en een andere taal. Kortom ze hebben niets met elkaar gemeen buiten dat ze allebei moeten eten ,drinken, pissen en kakken.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 december 2014 om 23:19.
Oud 27 december 2014, 23:24   #229
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij zijn Brusselaars Brusselaars en die bestaan vandaag de dag voornamelijk uit Marokkanen denk ik. Maar ja, hier en daar zitten er ook vel een paar, hoofdzakelijk Franssprekende Vlamingen bij.

Brussel is al lang niet meer Vlaams en zal dat ook nooit meer worden. Vergeet Brussel, zonder is Vlaanderen veel beter af dan met.
.
En Borgerhout? Berchem?

Hier en daar wonen nog enkele Vlamingen; gaat dat dan Marokkaans grondgebied worden?

Benidorm, dat gaat dan Vlaams worden?
Oud 27 december 2014, 23:29   #230
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Alle volkeren zijn ooit ontstaan hé, maar wat telt is dat Vlamingen en Wallen elk een andere oorsprong hebben, een andere cultuur en een andere taal. Kortom ze hebben niets met elkaar gemeen buiten dat ze allebei moeten eten ,drinken, pissen en kakken.
Uiteraard zijn volkeren ontstaan. Volkeren zijn uitgevonden door politieke elites. Stel je voor dat je aan de macht kan komen van een staat door een verhaaltje uit te vinden over de Vlaamse/Duitse/Franse/Britse volksaard en hoe wij toch zoveel beter of anders zijn dan de mensen die net over een artificiële grens wonen of die een ander taaltje spreken.

Hoe gemakkelijk zou dat niet zijn? Je hoeft mensen niet te overtuigen met goede ideeën over beleid ofzo, je zegt gewoon dat ze 'speciaal' zijn, 'hardwerkend', in het verleden 'verdrukt', maar dat met jou alles verandert, 'de kracht van verandering' als het ware. Zou dat niet makkelijk zijn om zo aan de macht te kunnen komen?

Of ongeveer honderd jaar geleden; hoe zorg je ervoor dat er miljoenen jonge mannen zich vrijwillig laten doodschieten door andere jonge mannen die onderling veel meer gemeen hebben met elkaar dan met jou als politieke elite? Je maakt die jonge mannen toch gewoon wijs dat ze als Britten moeten vechten tegen de mof, de hun? Stel je voor dat die jonge mannen twee seconden zouden nadenken en zouden beseffen dat ze hun leven beter niet opofferen voor de politieke en economische belangen van hun politieke elites.

Je hebt wel een hele boel dommekloten nodig. Gelukkig zijn die er genoeg.
Oud 27 december 2014, 23:32   #231
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Borgerhout? Berchem?

Hier en daar wonen nog enkele Vlamingen; gaat dat dan Marokkaans grondgebied worden?

Benidorm, dat gaat dan Vlaams worden?
Borgerhout en Berchem zijn slechts enkele gemeentes van Antwerpen. We kunnen veel beter Brussel voor de keuze stellen, of beter gezegd de Brusselse gemeentes voor de keuze stellen of ze bij Vlaanderen of bij Wallonië willen behoren of dat ze liever een onafhankelijke stadstaat zouden zijn zoals bv. Vaticaanstad een onafhankelijke staat is die in Italië ligt.
Oud 27 december 2014, 23:32   #232
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Neen. Maar als vlaanderen zich toch zou afscheuren, dan zal dat via politieke weg gaan (lees politiek akkoord met andere landsdelen) en niet via het volkenrechtelijke zelfbeschikkingsbeginsel. Voor het waarom verwijs ik u vriendelijk naar post 138 in deze draad.
Citaat:
Nothing in the foregoing paragraphs shall be construed as authorizing or encouraging any action which would dismember or impair, totally or in part, the territorial integrity or political unity of sovereign and independent States conducting themselves in compliance with the principle of equal rights and self-determination of peoples as described above and thus possessed of a government representing the whole people belonging to the territory without distinction as to race, creed or colour.
Wel, België voldoet niet aan de voorwaarden van het door u aangehaalde artikel. Er zijn namelijk geen gelijke rechten voor de individuen die deel uitmaken van die volkeren. De stemgerechtigde Belgische burgers wegen met hun politieke keuzestem meer of minder als ze deel uitmaken van het Waalse of Vlaamse volk. De verdeling van de politieke mandaten gebeurt niet volgens het aantal bekomen stemmen, De Walen worden ook door tal van grendelwetten kunstmatig bevoordeligd. Het volkenrechterlijke zelfbeschikkingsbeginsel kan m.i. wel degelijk ingeroepen worden. Als er een voldoende meerderheid bestaat in het Vlaamse Parlement kan via de Senelle-procedure zoiets eenzijdig in gang gezet worden.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 23:43   #233
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Borgerhout en Berchem zijn slechts enkele gemeentes van Antwerpen. We kunnen veel beter Brussel voor de keuze stellen, of beter gezegd de Brusselse gemeentes voor de keuze stellen of ze bij Vlaanderen of bij Wallonië willen behoren of dat ze liever een onafhankelijke stadstaat zouden zijn zoals bv. Vaticaanstad een onafhankelijke staat is die in Italië ligt.
Dat is een van de vele mogelijkheden, die in overweging genomen kan worden. Belangrijk blijft dat Vlaanderen haar rechten op allerlei gebieden en bezittingen in het dan voormalige Hoofdstedelijk Gewest behoudt of er voor gecompenseerd wordt. Een zelfstandig Wallonië is een utopie. Uit geldgebrek zal het ook dienen aan te sluiten bij grote broer Frankrijk. En dan kan Brussel niet volgen om allerlei op Europees vlak liggende redenen.
Oud 27 december 2014, 23:58   #234
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Dat is een van de vele mogelijkheden, die in overweging genomen kan worden. Belangrijk blijft dat Vlaanderen haar rechten op allerlei gebieden en bezittingen in het dan voormalige Hoofdstedelijk Gewest behoudt of er voor gecompenseerd wordt. Een zelfstandig Wallonië is een utopie. Uit geldgebrek zal het ook dienen aan te sluiten bij grote broer Frankrijk. En dan kan Brussel niet volgen om allerlei op Europees vlak liggende redenen.
Er bestaat nog een andere, misschien nog meer voor de hand liggende oplossing, en dat is dat Wallonië zich zou aansluiten bij Luxemburg. Luxemburg is klein, heeft een soortgelijk landschap en slaagt er wel in om zelfstandig te zijn en economisch te floreren. Daar zou Wallonië meer baat bij hebben dan van de zoveelste achteropgestelde provincie van Frankrijk te zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 28 december 2014 om 00:16.
Oud 28 december 2014, 00:02   #235
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard zijn volkeren ontstaan. Volkeren zijn uitgevonden door politieke elites. Stel je voor dat je aan de macht kan komen van een staat door een verhaaltje uit te vinden over de Vlaamse/Duitse/Franse/Britse volksaard en hoe wij toch zoveel beter of anders zijn dan de mensen die net over een artificiële grens wonen of die een ander taaltje spreken.

Hoe gemakkelijk zou dat niet zijn? Je hoeft mensen niet te overtuigen met goede ideeën over beleid ofzo, je zegt gewoon dat ze 'speciaal' zijn, 'hardwerkend', in het verleden 'verdrukt', maar dat met jou alles verandert, 'de kracht van verandering' als het ware. Zou dat niet makkelijk zijn om zo aan de macht te kunnen komen?

Of ongeveer honderd jaar geleden; hoe zorg je ervoor dat er miljoenen jonge mannen zich vrijwillig laten doodschieten door andere jonge mannen die onderling veel meer gemeen hebben met elkaar dan met jou als politieke elite? Je maakt die jonge mannen toch gewoon wijs dat ze als Britten moeten vechten tegen de mof, de hun? Stel je voor dat die jonge mannen twee seconden zouden nadenken en zouden beseffen dat ze hun leven beter niet opofferen voor de politieke en economische belangen van hun politieke elites.

Je hebt wel een hele boel dommekloten nodig. Gelukkig zijn die er genoeg.
Ik denk eerder dat het domme kloten zijn die na meer dan 180 jaar nog steeds niet begrepen hebben dat een samenstelling zoals België, van twee totaal verschillende volkeren die niets met elkaar gemeen hebben, gedoemd is te mislukken. Dat is ongeveer even dom dan te denken dat er geen oorlogen meer zullen gevoerd worden.

Zolang er mensen zullen rondlopen op moeder aarde zullen er oorlogen gevoerd worden en zullen er volkeren met elkaar in ruzie leven.

Het is niet omdat er hier en daar een hond rondloopt die heel vriendschappelijk omgaat met de poes van zijn baasje dat honden en katten geen vijanden zijn van elkaar hoor.

Overigens ben ik er van overtuigd dat een scheiding van België zowel in het Voordeel van Vlaanderen als van Wallonië zal zijn, en misschien zelfs meer in het voordeel van Wallonië dan in dat van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Garry : 28 december 2014 om 00:14.
Oud 28 december 2014, 03:03   #236
tfr35
Vreemdeling

Standaard

Bende sukkels echt waar
volg dit forum al een tijdje...............
Er zijn andere zaken aan de gang op het vlak van macht hoor
gegroet

Laatst gewijzigd door tfr35 : 28 december 2014 om 03:03.
tfr35 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 11:06   #237
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de Franstalige Brusselaars maar dikke nekken.
Ze willen zich niet vereenzelvigen met de andere Franstalige b.

Dan vraag ik met af: wie is eng-nationalistisch ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 11:39   #238
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er bestaat nog een andere, misschien nog meer voor de hand liggende oplossing, en dat is dat Wallonië zich zou aansluiten bij Luxemburg. Luxemburg is klein, heeft een soortgelijk landschap en slaagt er wel in om zelfstandig te zijn en economisch te floreren. Daar zou Wallonië meer baat bij hebben dan van de zoveelste achteropgestelde provincie van Frankrijk te zijn.
De Luxemburgers zouden wel gek zijn om zich aan te sluiten bij de Waalse failliete boedel. Het zou meteen hun ondergang betekenen zowel financieel als cultureel.
Het enige realistische voor Wallonië in zo'n scenario is een overname door de grote broer Frankrijk. Uiteraard met alle gevolgen vandien.
Of ze komen tot hun verstand en gaan akkoord met een Zwitsers type van (con)federalisme waarbij elke deelstaat zichzelf bedruipt (inclusief eigen sociale zekerheid en pensioenen) en de Brusselaars kiezen tot welke subnationaliteit ze willen behoren..
Oud 28 december 2014, 11:39   #239
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Congresteksten zijn bij n-va niet veel meer dan een soort teambuilding, iets om samen voor te applaudisseren en te jubelen van plezier, daarna liters pils naar binnen hevelen + frieten met stoverij en dan zat naar huis.
Realisaties vanuit hun fameuze congres waar kleine Ben een half jaar heeft op zitten broeden : nul komma nul.
Ben ziet dan ook die Sander Loones door den Leider naar voor geschoven worden, ten teken dat hij zijn laatste hoop & ambities mag opbergen om ooit zelf de patron te kunnen worden. Gewogen en te licht bevonden.
Ook andere partijen hebben congresteksten. Deze zijn niet zo uitgewerkt en gedetailleerd als deze van N-VA. Dat er aan volksverlakkerij gedaan wordt tijdens partijcongressen is geen exclusief N-VA gegeven. De statuten van N-VA die veel belang hechten aan partijparticipatie van de congressen zijn gebaseerd op deze van Open VLD.

De grootste verdienste van de congresteksten van N-VA is dat ze duidelijke standpunten innemen. N-VA geeft hier eindelijk een antwoord op de vraag waar ze politiek naar toe willen met Brussel. Hiermee stellen ze eindelijk een einde aan hun rond-de-pot-draaierij als het over hun onafhankelijk Vlaanderen aan komt. Het Vlaams Belang heeft een visie die haaks op deze van N-VA staat. Wat het Vlaams Belang betreft is Brussel tweetalig en de hoofdstad van Vlaanderen. Dat blijft zo bij hun politiek streven om de onafhankelijke republiek Vlaanderen uit te roepen.

Sander Loones heeft trouwens meer verdienste aan de kwalitatieve uitwerking van de N-VA congresteksten dan Ben Weyts. Ze zijn elkaars intellectuele tegenpool.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 28 december 2014 om 11:43.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 15:45   #240
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ook andere partijen hebben congresteksten. Deze zijn niet zo uitgewerkt en gedetailleerd als deze van N-VA. Dat er aan volksverlakkerij gedaan wordt tijdens partijcongressen is geen exclusief N-VA gegeven. De statuten van N-VA die veel belang hechten aan partijparticipatie van de congressen zijn gebaseerd op deze van Open VLD.

De grootste verdienste van de congresteksten van N-VA is dat ze duidelijke standpunten innemen. N-VA geeft hier eindelijk een antwoord op de vraag waar ze politiek naar toe willen met Brussel. Hiermee stellen ze eindelijk een einde aan hun rond-de-pot-draaierij als het over hun onafhankelijk Vlaanderen aan komt. Het Vlaams Belang heeft een visie die haaks op deze van N-VA staat. Wat het Vlaams Belang betreft is Brussel tweetalig en de hoofdstad van Vlaanderen. Dat blijft zo bij hun politiek streven om de onafhankelijke republiek Vlaanderen uit te roepen.

Sander Loones heeft trouwens meer verdienste aan de kwalitatieve uitwerking van de N-VA congresteksten dan Ben Weyts. Ze zijn elkaars intellectuele tegenpool.
Bedoel je daarmee dat Ben Weyts eigenlijk een domoor is ?
Bedankt voor die verrassende eerlijkheid en openheid naar het forum toe !
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be