Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2015, 17:56   #221
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Loutere veronderstelling dus. De ene keer neemt u het NT als geschiedkundig aan, een andere keer verwerpt u het. Allemaal heel arbitrair.
Ik neem inderdaad niet aan dat Jezus Lazarus uit de dood heeft opgewekt. Dat klopt. Maar ik neem wel aan datgene wat Johannes meldt m.b.t. het titulum omdat we weten dat het een Romeins gebruik was de reden van de kruisdood op en houten plaatje te vermelden. Plaatje dat men dan vasthechtte boven aan het kruis zodat de voorbijganger er niet naast kon kijken.

U doet het tegenovergestelde. U negeert het titulum, maar beschouwt de opwekking van Lazarus als waar gebeurd.

Welbeschouwd doet u eigenlijk hetzelfde al ik maar dan in de omgekeerde volgorde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 december 2015 om 18:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 18:22   #222
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgepropt met onzin,
Maar vent toch, je zit al vol onzin.
Citaat:
ik ken dat soort boeken: men neemt bepaalde stukjes van de NT-geschriften als geschiedkundige, andere verwerpt men. Het gebeurt allemaal heel arbitrair. Weinig waardevol.
Je hebt nog nooit één boek hierover gelezen. Wil je nu zeggen dat wetenschappers zoals bv. deze...
https://en.wikipedia.org/wiki/S._G._F._Brandon
...onzin schrijven? Of dat prof. Ch. Vergeer onbekwaam is of zo ?
http://www.damon.nl/authors/30369-charles-vergeer

Nogmaals, waar heb je schrik van deze boeken te lezen ? Ogen dicht, banaan in elke oor en hard tralalala roepen ? En jij durft van jezelf te zeggen dat je een overtuigd christen bent ? Dikke fake, dat ben jij.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 18:28   #223
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
Ik wou heel de tijd net hetzelfde zeggen, alleen heb ik toch op zijn minst de intelligentie om mij in te houden. Wat voor zin heeft het, zeker als je een discutie wil voeren.

Enfin voor de 100 duizendste keer, wat overblijft, of Jezus nu bestaan heeft of niet, is een figuur die NIET als inspiratiebron kan dienen voor bomaanslagen.

Je zegt het keer op keer zelf.

En toch ga je altijd te keer, Einstein.
Nogmaals, waar sprak ik mezelf tegen. Daar geef je geen antwoord op en is deel van de discussie. Geen antwoord, dan stopt ook de discussie.
( de rest van je post interesseert me totaal niet )
Oud 5 december 2015, 21:09   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik neem inderdaad niet aan dat Jezus Lazarus uit de dood heeft opgewekt. Dat klopt. Maar ik neem wel aan datgene wat Johannes meldt m.b.t. het titulum omdat we weten dat het een Romeins gebruik was de reden van de kruisdood op en houten plaatje te vermelden. Plaatje dat men dan vasthechtte boven aan het kruis zodat de voorbijganger er niet naast kon kijken.
Kortom, u plukt naar willekeur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 21:10   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet het tegenovergestelde. U negeert het titulum, maar beschouwt de opwekking van Lazarus als waar gebeurd.

Welbeschouwd doet u eigenlijk hetzelfde al ik maar dan in de omgekeerde volgorde.
Helemaal niet. Om welke reden zou ik "negeren" wat er bij Johannes staat beschreven? Is daar dan een reden toe? Ik trek alleen niet die conclusies die u eraan verbindt.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 december 2015 om 21:10.
Oud 5 december 2015, 21:11   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nogmaals, waar heb je schrik van deze boeken te lezen ? Ogen dicht, banaan in elke oor en hard tralalala roepen ? En jij durft van jezelf te zeggen dat je een overtuigd christen bent ? Dikke fake, dat ben jij.
Als deze zogenaamde wetenschappers de NT-geschriften aan de kant schuiven om een beeld te scheppen van de "historische Jezus", dan doen ze louter aan eigen fantasiecreatie.
Oud 5 december 2015, 21:29   #227
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Om welke reden zou ik "negeren" wat er bij Johannes staat beschreven? Is daar dan een reden toe? Ik trek alleen niet die conclusies die u eraan verbindt.
Dan moet u ook Johannes geloven wanneer deze stelt dat Jezus tijdens zijn ondervraging zegt: "mijn koninkrijk is niet van deze wereld."

Nochtans blijkt uit het titulum dat Jezus wel degelijk een koning wilde zijn van deze wereld, en meer bepaald : 'de koning der Joden'. De Romeinen gingen natuurlijk geen fantast kruisigen die oreerde: "ik ben wel koning, maar mijn koninkrijk is niet van deze wereld!"

Welnu, welke Johannes heeft nu gelijk: deze van de ondervraging of deze van het titulum ? Want het is het een of het ander.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 december 2015 om 21:30.
Oud 5 december 2015, 21:37   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moet u ook Johannes geloven wanneer deze stelt dat Jezus tijdens zijn ondervraging zegt: "mijn koninkrijk is niet van deze wereld."

Nochtans blijkt uit het titulum dat Jezus wel degelijk een koning wilde zijn van deze wereld, en meer bepaald : 'de koning der Joden'. De Romeinen gingen natuurlijk geen fantast kruisigen die oreerde: "ik ben wel koning, maar mijn koninkrijk is niet van deze wereld!"

Welnu, welke Johannes heeft nu gelijk: deze van de ondervraging of deze van het titulum ? Want het is het een of het ander.
Ik zie helemaal geen tegenstelling, hoor. Mij een raadsel hoe u dat kunt zien, maar misschien doet u er beter aan eens Johannes te lezen, in het bijzonder verzen 20 t.e.m. 22.
Oud 5 december 2015, 22:07   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie helemaal geen tegenstelling, hoor. Mij een raadsel hoe u dat kunt zien, maar misschien doet u er beter aan eens Johannes te lezen, in het bijzonder verzen 20 t.e.m. 22.

De priesters bevestigen nog meer het titulum. Want zij raden Pilatus aan als opschrift aan te brengen :"ik ben de koning der Joden". Jezus gaf zich dus uit als de koning der Joden. En daarom werd hij ook gekruisigd. Jezus was gewoon een oproerkraaier met wat aanhang.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 december 2015 om 22:10.
Oud 5 december 2015, 22:11   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De priesters bevestigen nog meer het titulum. Want zij raden Pilatus aan als opschrift aan te brengen :"ik ben de koning der Joden". Jezus gaf zich dus uit als de koning der Joden. En daarom werd hij ook gekruisigd. Hij was gewoon een oproerkraaier met wat aanhang.
Dat laatste blijkt nergens uit het NT. Nergens. Zoals ik al eerder stelde, die zogezegde historische Jezus blijkt gebaseerd op jullie verbeelding. Niet op de teksten.
Oud 5 december 2015, 22:14   #231
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als deze zogenaamde wetenschappers de NT-geschriften aan de kant schuiven om een beeld te scheppen van de "historische Jezus", dan doen ze louter aan eigen fantasiecreatie.
Gerenommeerde wetenschappers en geen zogenaamde.
Ze schuiven de N.T. helemaal niet terzijde. Integendeel, ze zijn één van de bronnen om de geschiedenis hieromtrent te reconstrueren. Wat voor een zielig bekrompen mannetje ben jij. Ik heb met je te doen. En dan hier ons wijs maken dat je les geeft en zelf wetenschap de rug toekeren. Foei !

Laatst gewijzigd door Aton : 5 december 2015 om 22:15.
Oud 5 december 2015, 22:15   #232
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat laatste blijkt nergens uit het NT. Nergens. Zoals ik al eerder stelde, die zogezegde historische Jezus blijkt gebaseerd op jullie verbeelding. Niet op de teksten.
Het titulum is anders overduidelijk. Daar kan men niet naast kijken, noch verkeerd begrijpen. Toen niet, en nu niet.
Oud 5 december 2015, 22:15   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gerenommeerde wetenschappers en geen zogenaamde.
Ze schuiven de N.T. helemaal niet terzijde, integendeel ! Ze zijn één van de bronnen om de geschiedenis hieromtrent te reconstrueren. Wat voor een zielig bekrompen mannetje ben jij. Ik heb met je te doen. En dan hier ons wijs maken dat je les geeft en zelf wetenschap de rug toekeren. Foei !
En als ze het NT niet aan de kant schuiven, beginnen ze er naar hartelust uit te pikken wat hen aanstaat. Dat zijn dan ook geen wetenschappers, maar regelrechte brokkelaars.
Oud 5 december 2015, 22:16   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het titulum is anders overduidelijk. Daar kan men niet naast kijken, noch verkeerd begrijpen. Toen niet, en nu niet.
Ja, dat is duidelijk. Ik zie alleen niet wat u erin probeert uit af te leiden. Er blijkt alvast nergens in het NT een plaats waaruit zou blijken dat Jezus is wat u ervan maakt.
Oud 5 december 2015, 22:19   #235
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat laatste blijkt nergens uit het NT. Nergens.
Wat voor een tunnelvisie heb jij zeg. Je weet toch dat jij je hier al jaren hopeloos belachelijk gemaakt hebt met zulke antwoorden, tot ieders jolijt. Heb je dat nog steeds niet door ?
Oud 5 december 2015, 22:21   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat voor een tunnelvisie heb jij zeg. Je weet toch dat jij je hier al jaren hopeloos belachelijk gemaakt hebt met zulke antwoorden, tot ieders jolijt. Heb je dat nog steeds niet door ?
U vergist zich: dit gaat immers niet over mij. Wel over een belachelijke visie die ervan uitgaat dat de NT-geschriften slechts een propagandamiddel zijn, maar waaruit zogenaamde wetenschappers blijkbaar wel door knippen en plakken een zogezegde "historische Jezus" zouden kunnen afleiden.
Oud 5 december 2015, 22:25   #237
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En als ze het NT niet aan de kant schuiven, beginnen ze er naar hartelust uit te pikken wat hen aanstaat. Dat zijn dan ook geen wetenschappers, maar regelrechte brokkelaars.
En hoe weet je dat ? Al ooit een van hun wetenschappelijke werken gelezen? Recensies gelezen? CV gelezen ? Deze professors zijn volgens jouw zeer gewaardeerde mening ' brokkelaars '?
Je hebt hiermee gelijk je functie van paljas van de klas alle eer aangedaan.
Oud 5 december 2015, 22:27   #238
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U vergist zich: dit gaat immers niet over mij. Wel over een belachelijke visie die ervan uitgaat dat de NT-geschriften slechts een propagandamiddel zijn, maar waaruit zogenaamde wetenschappers blijkbaar wel door knippen en plakken een zogezegde "historische Jezus" zouden kunnen afleiden.
Geen antwoord waard. Je bent een heel eind onder mijn niveau.
Oud 5 december 2015, 22:28   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe weet je dat ? Al ooit een van hun wetenschappelijke werken gelezen? Recensies gelezen? CV gelezen ? Deze professors zijn volgens jouw zeer gewaardeerde mening ' brokkelaars '?
Ja, ze zijn brokkelaars. Als je uitgaat van de stelling dat het NT toch maar een verzameling verzonnen propagandageschriften zijn, kan je daar moeilijk iets uit halen om een zogezegde "historische Jezus" uit te halen.
Oud 5 december 2015, 22:30   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen antwoord waard. Je bent een heel eind onder mijn niveau.
Natuurlijk kunt u daar geen antwoord op geven, omdat het een pijnlijke waarheid bloot legt. Odol heeft het eerder ook al aangebracht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be