Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2016, 13:16   #221
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Doe niet zo kinderlijk Pericles... N-VA zit nu in het centrum van de macht, in heel België en op alle niveau's. Die positie geeft geen enkele heerser vrijwillig op. De Wever is een kenner van de romeinse periode in de geschiedenis. Hij weet en beseft hoe macht werkt en waarom die dient : om ze te consolideren.
Dan kent hij ook de ondergang van het Romeinse rijk samen met de Vlaamse Leeuw : " geen tronen blijven staan".

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 9 juni 2016 om 13:17.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 13:17   #222
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De tegenslagen blijven zich ophopen voor deze regering. Het rampenfonds kan weer gaan tussenkomen voor de immense waterellende en nu moet ook het garantiefonds voor banken in werking treden om de Optimaklanten te vergoeden (tot 100.000 Euro).
En er moet voor juli nog 9 miljard Euro "gevonden" worden.
Ik zie niet in waarom de Belgische regering zou vallen als het Vlaamse rampenfonds geld moet ophoesten. Btw. als Vlaanderen nu geld moet ophoesten is dat omdat Vlaanderen in het verleden (en blijkbaar nu nog) een slecht beleid gevoerd heeft. Het toestaan van bouwvergunningen in risicogebied is volledig Vlaamse verantwoordelijkheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 13:21   #223
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze hebben ondertussen een pak burgemeesters en zijn zich aan het inwerken in het middenveld.
Ze zijn niet dom
Ze zijn misschien niet dom maar dan zullen ze toch ook weten dat de gemeenteraadsverkiezingen de federale volgen.

Verder zijn ze in een aantal gemeenten al gemeenteraadsleden kwijt geraakt die het niet eens waren met het lokale beleid.
Oud 9 juni 2016, 13:30   #224
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er is dringend nood aan een solidaristische regering.

Kracht van verandering ? Totaal niet veel van gemerkt.
Neen, ik ben erg ontgoocheld in de traditionele Vlaamse beweging. Iemand als Peter De Roover zit daar vurig het Belgisch establishment te verdedigen in de Kamer en een neoliberaal beleid, bwurk...

Ik krijg steeds meer de indruk dat niet zozeer Vlaams nationalisme/separatisme ons volk gaat redden maar eerder een omvorming naar een solidaristische staat of dat dat een onafhankelijke Vlaamse staat is of een samenwerking met Wallonië en/of Nederland in een Diets Rijk doet er zelfs minder toe.

Wat er dringend moet gebeuren is:

- de basis dienstverlening van de staat moet heel dringend beter, geen besparingen maar duurzame investeringen in bvb grote infrastructuurwerken
- het sociaal-economisch beleid moet een stuk socialer, weg van het neoliberalisme, meer overheidsinterventie in de economie
- voorlopig geen verlaging van de globale belastingsdruk, dit om de openbare financiën op orde te houden, wel een drastische belastingsverschuiving van arbeid naar vermogen en consumptie, dus ook de BTW durven verhogen
- het buitenlands beleid moet heel dringend volledig veranderen, weg van Washington met zijn collaboratie met radicale moslims en samenwerken met Poetin en Assad ! Uit de NAVO en de Europese Unie ! Gedaan met de voetveeg te zijn van Amerika.
Ik volg je voor een groot deel maar ga helemaal niet akkoord met je opinie over Assad. Vooral niet na je quote Vlaanderen voor Kristus. Als er één man is die de kristenen steeds verdedigd heeft dan is het wel Assad.
Oud 9 juni 2016, 14:14   #225
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Vergeet je zo snel? De verloren stemmen gaan naar het Vlaams BELANG en de NVA verliest die stemmen in het gehele pakket van de meerderheid zodat die meerderheid er bekraaid van af komt.
Dat er wat verloren stemmen van n-va naar het vlaams blok gaan betwist ik niet, maar dat is hier tactisch niet belangrijk. Ten eerste zijn het maar verkiezingen in 2019 en niet morgen, ten tweede blijven ze veruit de grootste, ten derde blijft de meerderheid intact en ten vierde zitten die stemmen nu veilig in het cordon.

Zoals ik al zei : geen enkel probleem dus.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 14:16   #226
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg nooit nooit. De neergang van de Nieuwe Vlaamse Arrivisten is wel degelijk begonnen.
Van "neergang" spreken over een partij die nog 25% van de kiesintenties haalt is surrealisme op zijn belgisch.
Oud 9 juni 2016, 14:16   #227
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat zie ik als realistisch mogelijk. Wacht maar af. Vlaanderen is aan het ontwaken.
OK ! hou ons op de hoogte als het zover is hee.
Oud 9 juni 2016, 14:17   #228
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Van "neergang" spreken over een partij die nog 25% van de kiesintenties haalt is surrealisme op zijn belgisch.
De eerste afgeleide van hun peilingen is wel degelijk negatief.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 14:18   #229
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarin heb je gelijk. De vraag is hoelang nog? Ik denk van zodra die arrivisten hun zetel kwijt geraken dat het begin van het einde in aantocht is.
Die partij blijft met voorsprong een echte zetelfabriek in het parlement. Dat er enkele backbenchers hun zetel zouden verliezen maakt structureel geen enkel verschil.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 juni 2016 om 14:19.
Oud 9 juni 2016, 14:27   #230
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De eerste afgeleide van hun peilingen is wel degelijk negatief.
Natuurlijk, van 32 naar 25 dalen is voor een partij geen pretje maar met 25% kiesintenties blijven zij 'marktleider'. Ik begrijp totaal niet waarom een hoop blokkers zo hysterisch doen over een correctie bij N-VA die onvermijdelijk was.
Tenzij er zoals enkele dwepers en/of forumwoordvoerders iemand is die werkelijk gelooft dat een partij 32% kan behouden in de tijd én regeringsverantwoordelijkheid opnemen. Het gekste van al is dat die blokkers dat dan nog een prestatie lijken te vinden van henzelf...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 juni 2016 om 14:29.
Oud 9 juni 2016, 14:46   #231
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, van 32 naar 25 dalen is voor een partij geen pretje maar met 25% kiesintenties blijven zij 'marktleider'. Ik begrijp totaal niet waarom een hoop blokkers zo hysterisch doen over een correctie bij N-VA die onvermijdelijk was.
Tenzij er zoals enkele dwepers en/of forumwoordvoerders iemand is die werkelijk gelooft dat een partij 32% kan behouden in de tijd én regeringsverantwoordelijkheid opnemen. Het gekste van al is dat die blokkers dat dan nog een prestatie lijken te vinden van henzelf...
ik zou het normaal vinden dat de partijen anders wat uitgedund worden tot een tripolie... iets waar je dan gemakkelijker een 'ying yang' zou bekomen ipv een immobilisatie zoals in Belgie waar jaren kiezen telkens dezelfde uitslag geeft
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 14:52   #232
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik zou het normaal vinden dat de partijen anders wat uitgedund worden tot een tripolie... iets waar je dan gemakkelijker een 'ying yang' zou bekomen ipv een immobilisatie zoals in Belgie waar jaren kiezen telkens dezelfde uitslag geeft
Dat denk ik soms ook, maar dan denk ik er ook aan dat we dan mogelijk met een Trump of Le Pen opgezadeld worden als Minister President
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 15:26   #233
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De VS tonen mooi aan dat er door een oligarchie van slechts twee partijen zeker geen kwalitatief hoogstaander politiek debat komt, als je ziet met welke trivialiteiten die mensen hengelen naar de waardering van de kiezer is dat om van te bleiten. Trump en Clinton praten tegen hun achterban alsof het een publiek gaat dat uit het bijzonder secundair onderwijs komt.

Door de versnippering en de lage kiesdrempel bij ons is coalitievorming onvermijdelijk, maar dat maakt dat aspirant verlichte despoten of volksmenners bij ons moeilijker aan de macht komen of toch nooit zoveel macht kunnen verwerven dat ze in hun eentje dingen kunnen opleggen.

De VS kent die democratische filter niet. Hun enige filter komt vanuit het traditionele wantrouwen tussen wetgever en uitvoerende macht wat maakt dat presidenten dikwijls met een vijandig parlement hun macht zien beknot worden.

Of ons systeem daardoor inefficiënter is dan dat van de VS durf ik sterk betwijfelen.
Oud 9 juni 2016, 15:27   #234
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik soms ook, maar dan denk ik er ook aan dat we dan mogelijk met een Trump of Le Pen opgezadeld worden als Minister President
Mee eens. Dat gevaar loop ik liever niet.
Oud 9 juni 2016, 15:28   #235
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze kunnen niet vallen.
Er kunnen geen nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden.
En waarom niet?
Oud 10 juni 2016, 05:19   #236
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Dus over een denkbeeldige partij die bij de verkiezingen 45 % behaald heeft en bij een opiniepeiling terugvalt op 35 % mag niet gesproken worden over een neergang?
Oud 10 juni 2016, 05:22   #237
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
OK ! hou ons op de hoogte als het zover is hee.
Dat is zo erg als de topic die zegt dat de regering met ZEKERHEID gaat vallen.
Oud 10 juni 2016, 05:28   #238
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Belang zegt niet dat dit een prestatie is van henzelf. Integendeel : het VB verklaart alleen dat de NVA verliest wegens het kiezersbedrog van de NVA. Vele Vlamingen hoopten dat hun stem voor de NVA iets zou veranderen in Vlaanderen maar dat bleek niet het geval te zijn. De NVA begon zich te gedragen als een klassieke partij.
Oud 10 juni 2016, 05:36   #239
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Trump en Le Pen met mekaar vergelijken? . Je moet het maar doen!
Oud 10 juni 2016, 07:50   #240
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Trump en Le Pen met mekaar vergelijken? . Je moet het maar doen!
Er ontbreekt er nog eentje in je lijstje, nl Jambon
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be