Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2004, 00:15   #221
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
citoyen,
Ik slaagde in meer examens staatsrecht dan jij waarschijnlijk begonnen bent
De Inquisitie is een Vaticaanse instelling, daar heb ik niets mee te maken!!
De keren dat de kerk zich met politiek moeide laten spijtige herinneringen na:
Kardinaal Van Roey was het geloof ik die Legrelle steunde tegen VanZeeland, of niet?
De Kardinaal die in Parijs opriep tot hulp aan de Duitsers, de vlaamse priesters die onnozele jongens vanop de kansel aanspoorden naar ht oostfront te vertrekken...
Allemaal pijnlijke herinneringen, voor iedereen!
Vér moet ik niet zoeken om andere gevallen te vinden. Jij ook niet, hé?
Oorspronkelijk bericht door de Vexille
Citaat:
Walging...
Heel laag vind ik zo'n uitspraak!
leg uit, citoyen!! schelden is uiteraard gemakkelijker dan argumenteren...

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 november 2004 om 00:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2004, 00:19   #222
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kardinaal heeft zich zeker niet over staatszaken als het algemeen stemrecht uit te spreken: scheiding van kerk en staat, weet je?
Over homos mag hij zich enkel uitspreken over de relatie tussen geloof en homosexualiteit (maar hoe weet een kardinaal daar iets van???
veel meer dan theorie kan het toch niet zijn?
Mocht reïncarnatie bestaan: Kardinaal Joos sterft, Arafat sterft, Sinterklaas komt: Wie is Sinterklaas dan ?????

Ik vermoed dat hij idd een opinie over de Islam had, maar het Vaticaan en de conservatieve (fundamentalistische) Islam stonden op dezelfde standpunten bij de bevolkingsconferentie in Caïro en ook bij de kinderrechtenconferentie...
Heeft niet iedereen recht op vrije meningsuiting ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2004, 00:25   #223
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Heeft niet iedereen recht op vrije meningsuiting ?
In bepaalde functies dient men rekening te houden met de functie: Verhofstadt kan ook niet alles zeggen wat hij wil, De koning ook niet en wat Degucht in Kishasha zegde was toelaatbaar voor een partijvoorzitter of voor Jan Modaal, niet voor een minister van buitenlandse zaken...
Mijn vrouw is lerares en kan zeggen wat ze wil buiten haar klassen, niet in de klassen
Is dat nu zo ingewikkeld?
Oud 14 november 2004, 00:34   #224
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

@ Filosoof

Het zou me ten zeerste verwonderen dat jij in meer examens staatsrecht slaagde dan ik ooit ben begonnen (en met succes beëindigd). Je slaat hier alvast alweer baarlijke nonsens uit over een rechtsprincipe waar je duidelijk de ballen van kent, geachte citoyen.
Oud 14 november 2004, 00:37   #225
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

@ Filosoof:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Opgeruimd staat netjes.
Hierop was mijn reactie er inderdaad één van walging.
Het feit dat u hierbij nog een argumentatie wenst, zegt meer over uw goede smaak dan u kan vermoeden.

Nous n'avons pas les mêmes valeurs, citoyen !
Oud 14 november 2004, 00:49   #226
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
@ Filosoof

Het zou me ten zeerste verwonderen dat jij in meer examens staatsrecht slaagde dan ik ooit ben begonnen (en met succes beëindigd). Je slaat hier alvast alweer baarlijke nonsens uit over een rechtsprincipe waar je duidelijk de ballen van kent, geachte citoyen.
citoyen,
Je taalgebruik wordt euh....
PS een tip: kijk de principes van de scheiding tussen Kerk en Staat eens na
Oud 14 november 2004, 00:52   #227
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
@ Filosoof:

Het feit dat u hierbij nog een argumentatie wenst, zegt meer over uw goede smaak dan u kan vermoeden.

citoyen,
Je bericht stond juist onder het mijne(verifieer maar), verwees niet naar Raf, en jou kennende voelde ik me gevizeerd om mijn bericht

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 november 2004 om 00:56.
Oud 14 november 2004, 00:55   #228
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Filosoof:

Heb je die walging ook tentoongespreid in de verschillende topics naar aanleiding van het overlijden van Arafat, of behoud je je gevoelens van walging selectief voor mij alleen voor?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2004, 00:58   #229
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb je die walging ook tentoongespreid in de verschillende topics naar aanleiding van het overlijden van Arafat, of behoud je je gevoelens van walging selectief voor mij alleen voor?
Ach, Raf, 't is citoyen...
ik krijg het ook op mijn dak... Fouquier Tinville is duidelijk even slordig geweest, maar die man was overwerkt...

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 november 2004 om 01:02.
Oud 14 november 2004, 01:01   #230
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
citoyen,
Je bericht stond juist onder het mijne(verifieer maar), verwees niet naar Raf, en jou kennende voelde ik me gevizeerd om mijn bericht
Het citaat van Raf's post stond zelfs vlak boven mijn reactie op pagina 1 van deze thread...

Dus waar gaat dit eigenlijk over ?
Oud 14 november 2004, 01:03   #231
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
citoyen,
Je taalgebruik wordt euh....
PS een tip: kijk de principes van de scheiding tussen Kerk en Staat eens na
Mijn taalgebruik is mijn zaak...
En ik kan u dringend de zelfde raad geven.
Als u dan toch bezig bent, schaaf uw kennis over het principe van vrijheid van meningsuiting in de courante jurisprudentie en rechtsleer meteen ook maar eens bij. 8)
Oud 14 november 2004, 01:07   #232
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toen werd het stil...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 14 november 2004, 01:07   #233
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik over elke topic op dit forum waar ik een gevoel van verontwaardiging heb een post zou wijden... Meestal vind ik de persoon die zo'n topic start zelfs de moeite van een toetsaanslag niet waard (extreem gespuis, weet je nog wel?) Maar van u had ik iets anders verwacht, Raf... Voor mij stond je net iets boven dat hersenloos gebral.

Ik ben het ook niet eens met bepaalde uitspraken van Joos, maar een mening is "maar" een mening. Joos daarvoor bedanken met "opgeruimd staat netjes" vind ik er over. Ook je opponenten verdienen respect. Maar da's een ouderwets principe zeker?
Oud 14 november 2004, 01:16   #234
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik over elke topic op dit forum waar ik een gevoel van verontwaardiging heb een post zou wijden... Meestal vind ik de persoon die zo'n topic start zelfs de moeite van een toetsaanslag niet waard (extreem gespuis, weet je nog wel?) Maar van u had ik iets anders verwacht, Raf... Voor mij stond je net iets boven dat hersenloos gebral.

Ik ben het ook niet eens met bepaalde uitspraken van Joos, maar een mening is "maar" een mening. Joos daarvoor bedanken met "opgeruimd staat netjes" vind ik er over. Ook je opponenten verdienen respect. Maar da's een ouderwets principe zeker?
Daar zeg je een waar woord: respect is iets wat je moet verdienen, niet iets waar je a priori recht op hebt, en al helemaal niet als je mensen in het lang en in het breed in de pers beschrijft als "ziekelijk en pervers". Ik ben het inderdaad absoluut oneens met de uitspraken die Joos toen deed, temeer omdat hij ze uitte als "gezaghebbend" figuur voor een bepaalde bevolkingsgroep. Ik heb hem daarvoor evenwel nooit de dood toegewenst, zelfs niet in gedachten, maar je mag anderzijds van mij niet verwachten dat ik er rouwig om zal zijn wanneer god de vader in zijn oneindige wijsheid Joos tot zich roept. In die zin heb ik dan iets van "ziezo, die kan de wereld alvast niet meer ambeteren met zijn reactionnaire prietpraat". Het "opgeruimd staat netjes" sloeg dus meer op zijn gedachtengoed dan op de persoon zelf. Vind jij dat walgelijk? Het is nochtans "maar" een mening hoor...

Citaat:
Oud 14 november 2004, 01:23   #235
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In bepaalde functies dient men rekening te houden met de functie: Verhofstadt kan ook niet alles zeggen wat hij wil, De koning ook niet en wat Degucht in Kishasha zegde was toelaatbaar voor een partijvoorzitter of voor Jan Modaal, niet voor een minister van buitenlandse zaken...
Mijn vrouw is lerares en kan zeggen wat ze wil buiten haar klassen, niet in de klassen
Is dat nu zo ingewikkeld?
Als uw vrouw buiten de klas iets zegt is ze evengoed nog lerares maar dan is het haar persoonlijke mening. Een kardinaal heeft geen politiek mandaat en mag voor mijn part vertellen wat hij wilt zolang hij niet aanzet tot... Als hij ter orde moet geroepen worden is dat de taak van de paus.
Had je evenveel problemen met de imam die op de tv zijn mening over homo’s kwam verkondigen ? Ik niet, hij toont alleen aan waar het geloof voor staat en elkeen kan dan zelf zijn conclusies trekken.
Oud 14 november 2004, 01:26   #236
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

@ Raf:

Joos was niet "representatief" voor een hele bevolkingsgroep... Ook vanuit de Kerk heeft Joos kritiek gekregen; zijn optreden was op z'n zachtst ongelukkig (correcter: zeer ongepast). Maar wat dat respect betreft... kijk, ik denk nooit "opgeruimd staat netjes" bij het wegvallen van een opponent. Want voor een stuk is Joos paradoxaal genoeg ook voor jouw "zaak" ook een positief fenomeen gebleken? Heeft de storm van protest en verontwaardiging niet meteen duidelijk aangetoond dat dit soort van opinies (ook binnen de kerk trouwens) niet langer meer stilzwijgend "passeren"? Ach, 't was een oude man met heel ouderwetse principes en opvattingen; het laatste jaar van zijn leven heeft hij buiten proportie veel in de kijker gelopen en genoten van zijn (ere-)kardinaalschap. Het weze hem gegund... Ik ken een aantal mensen die de "mens" Joos goed gekend hebben en die kunnen wel getuigen dat het eigenlijk in de praktijk een zeer hulpvaardig, begrijpend en innemend man was. Nee, "opgeruimd" en "netjes" vind ik geen passende uitspraak. Is een kwestie van aanvoelen zeker???

ps. mensen verdienen ALTIJD a priori respect... dat is nl. een basisprincipe in onze beschaving.

Laatst gewijzigd door de Vexille : 14 november 2004 om 01:33.
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2004, 01:31   #237
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als uw vrouw buiten de klas iets zegt is ze evengoed nog lerares maar dan is het haar persoonlijke mening. Een kardinaal heeft geen politiek mandaat en mag voor mijn part vertellen wat hij wilt zolang hij niet aanzet tot... Als hij ter orde moet geroepen worden is dat de taak van de paus.
Had je evenveel problemen met de imam die op de tv zijn mening over homo’s kwam verkondigen ? Ik niet, hij toont alleen aan waar het geloof voor staat en elkeen kan dan zelf zijn conclusies trekken.
Uiteraard Bobke...
Maar ik zit vol spanning te wachten op een -ditmaal grondig onderbouwd en gereferentieerd- stukje juridische analyse waaruit mag blijken dat onze filosoof een expert is in staatsrecht. Want dat was de handschoen die hij mij persoonlijk dacht te moeten toesmijten.

Dus, waar zit je filo? Neem Bobkes post en weerleg die eens aan de hand van de jurisprudentie en rechtsleer terzake. Mag voor iemand met meerdere graden in staatsrecht absoluut geen probleem zijn...
Oud 14 november 2004, 01:39   #238
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Raf:

Joos was niet "representatief" voor een hele bevolkingsgroep... Ook vanuit de Kerk heeft Joos kritiek gekregen; zijn optreden was op z'n zachtst ongelukkig (correcter: zeer ongepast). Maar wat dat respect betreft... kijk, ik denk nooit "opgeruimd staat netjes" bij het wegvallen van een opponent. Want voor een stuk is Joos paradoxaal genoeg ook voor jouw "zaak" ook een positief fenomeen gebleken? Heeft de storm van protest en verontwaardiging niet meteen duidelijk aangetoond dat dit soort van opinies (ook binnen de kerk trouwens) niet langer meer stilzwijgend "passeren"? Ach, 't was een oude man met heel ouderwetse principes en opvattingen; het laatste jaar van zijn leven heeft hij buiten proportie veel in de kijker gelopen en genoten van zijn (ere-)kardinaalschap. Het weze hem gegund... Ik ken een aantal mensen die de "mens" Joos goed gekend hebben en die kunnen wel getuigen dat het eigenlijk in de praktijk een zeer hulpvaardig, begrijpend en innemend man was. Nee, "opgeruimd" en "netjes" vind ik geen passende uitspraak. Is een kwestie van aanvoelen zeker???
Ik kan niet oordelen over de mens Joos. Ik kan alleen oordelen over de manier waarop hij zich publiekelijk manifesteerde en die was er nu eenmaal niet op berekend om bij mij of bij andere holebi's respect op te roepen. Dat zijn uitlatingen zich uiteindelijk tégen hem keerden, verandert daar niets aan; integendeel zelfs, want zelfs in de storm van protest die erop volgde, vond hij het nodig om ze nog eens extra te bevestigen.

Citaat:
ps. mensen verdienen ALTIJD a priori respect... dat is nl. een basisprincipe in onze beschaving.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Citaat:
Oud 14 november 2004, 02:21   #239
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan niet oordelen over de mens Joos. Ik kan alleen oordelen over de manier waarop hij zich publiekelijk manifesteerde en die was er nu eenmaal niet op berekend om bij mij of bij andere holebi's respect op te roepen. Dat zijn uitlatingen zich uiteindelijk tégen hem keerden, verandert daar niets aan; integendeel zelfs, want zelfs in de storm van protest die erop volgde, vond hij het nodig om ze nog eens extra te bevestigen.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Niemand vraagt om respect voor de mens Joost te hebben.
Ik kan mij goed voorstellen dat hij bij u in het verkeerde keelgat geschoten is.
Wees dan minstens even consequent om ook de imams die even- of nog extremisteiser uit de hoek komen even goed te veroordelen.
Wees tevreden dat zijn uitlatingen zich uiteindelijk tégen hem keerden, daarom hoeft ge nog niet zijn dood te wensen.
Oud 14 november 2004, 02:24   #240
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Bobke,
Een Kardinaal die voor de TV-cameras iets komt zeggen over ons kiesrecht en over sexualiteitsbeleving van anderen(nadat hij het al aan een magazine verklaard had) uit géén privé opinie, maar spreekt ex officio in mijn ogen (vergeet niet dat die man toen pas in die functie benoemd was en dat dus redelijk kan verondersteld worden dat hij er stond met de steun van Wojtola!) Bovendien behoort een kardinaal tot de tophiërarchie van de kerk, wat voor de Islam niet kan gezegd worden van een imam, hoewel ik de uitdrukkingen van die man ook méér dan misplaatst vond en vind: imams zijn er 12 in een dozijn, en vertegenwoordigen zichzelf en hun moskee, kardinalen zijn echt zeldzaam en vertegenwoordigen een machtige hiërarchische structuur (met een zetel in het Europarlement, meen ik!).

Hun opinies over homosexualiteit zijn niet van openbaar belang, maar daarmee weten de mensen wat ze aan die Kerk, respectievelijk aan die bepaalde imam hebben, zoals je schrijft. niet serieus, schandalig extreem van die man, maar 't is maar een imammetje

Kritiek op het kiesstelsel door een vertegenwoordiger van de Kerk is absoluut misplaatst.
Mocht het een dorpspastoor geweest zijn zou men nog de schouders kunnen ophalen daarvoor, zoals die pastoor hier in Brabant die extreem flamingantische standpunten verkondigt: niet serieus van die man, schandalig extreem van die man, maar 't is maar een pastoortje
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be