Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2024, 21:33   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Esperanto had men doordrijven in alle landen van de wereld en als verplicht vak in de scholen moeten onderwijzen. En dit natuurlijk zonder de moedertaal te verwaarlozen. In het interbellum had het vrij veel succes. Ik kende zelfs iemand (een van de weinigen) die niet alleen vlot Esperanto sprak, maar die talrijke filosofische werken vertaalde in Esperanto. De man overleed 2 jaar geleden.
Tijdens het interbellum had het Esperanto inderdaad volle wind in de zeilen en het zag eruit dat er een breed draagvlak was om het als internationale hulptaal
in te voeren. Ware het niet van het hardnekkig verzet van bijvoorbeeld de Fransen die alles uit de kast haalden om de zaak te torpederen. De Franse machthebbers wel te verstaan, want historisch is er altijd een vrij grote Esperantobeweging geweest in Frankrijk. Niet zonder reden ging het in Frankrijk ook het Eerste Internationale Esperantocongres door.

Over wie gaat het trouwens? Misschien heb ik die man wel eens ontmoet op een of andere E-bijeenkomst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2024, 21:36   #222
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tijdens het interbellum had het Esperanto inderdaad volle wind in de zeilen en het zag eruit dat er een breed draagvlak was om het als internationale hulptaal
in te voeren. Ware het niet van het hardnekkig verzet van bijvoorbeeld de Fransen die alles uit de kast haalden om de zaak te torpederen. De Franse machthebbers wel te verstaan, want historisch is er altijd een vrij grote Esperantobeweging geweest in Frankrijk. Niet zonder reden ging het in Frankrijk ook het Eerste Internationale Esperantocongres door.

Over wie gaat het trouwens? Misschien heb ik die man wel eens ontmoet op een of andere E-bijeenkomst.

De man heette Jamart. Edgard Jamart.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juli 2024 om 21:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2024, 21:45   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De man heette Jamart. Edgard Jamart.
Aha. De naam is me bekend, maar ik dacht dat hij Franstalig was. Hij heeft trouwens niet alleen filosofische werken vertaald naar het Esperanto, maar ook... erotisch.
Oud 17 juli 2024, 22:07   #224
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha. De naam is me bekend, maar ik dacht dat hij Franstalig was. Hij heeft trouwens niet alleen filosofische werken vertaald naar het Esperanto, maar ook... erotisch.
Hij was Esperantist dus niet Franstalig
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2024, 22:08   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Hij was Esperantist dus niet Franstalig
Niet wanhopen! Er zijn dus Franstaligen die ook nog een andere taal kunnen leren!

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 17 juli 2024 om 22:08.
Oud 17 juli 2024, 22:11   #226
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

O, dat heeft hij me nooit verteld. Jamari was eigenlijk afkomstig uit de streken van Luik maar hij huwde een Vlaamse vrouw. Hij was een oud-koloniaal die een aanhanger was van Tjombe als ik het goed begrepen heb en waarschijnlijk voorstander van de afscheuring van Katanga. Hij schreef er ook een boek over maar sprak daar allemaal niet zo graag over, had ik de indruk. Hij woonde na zijn repatriëring jarenlang in Hasselt. Jamart was veel jonger dan mij en ik ontmoette hem toevallig in een gekend Hasselts café waar ik een afspraak had met enkele vrienden. En zo kwam ik te weten dat hij goed onderlegd in Esperanto en ook vertalingswerk deed in dit opzicht. Wat ik mij herinner hier is dat hij altijd kloeg over de moeilijkheidsgraad wanneer het ging om vertalingen van filosofen.Een aangenaam persoon was hij en ook een tikkeltje bon vivant. Kortom, een fijn mens.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juli 2024 om 22:24.
Oud 17 juli 2024, 22:24   #227
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe Vlaams-nationalistisch is een partij nog als ze haar eerste en belangrijkste artikel uit het partijhandvest de facto in de vuilbak gooit? En als ze daarna steeds weer opnieuw de Vlaams-nationalistische agenda verder laat verwateren?

Hoe zit het trouwens met die belofte van Bart DW voor de verkiezingen toen hij bij hoog en bij laag zwoer: "Confederalisme of niets!" Hij zou niet in een federale regering stappen als er geen garanties hierover werden vastgelegd... En dat alles zonder dat er blijkbaar ook maar enige kritische stem weerklinkt uit de partij.

Dus ja, hoe Vlaams-nationalistische is de N-VA eigenlijk nog? Wordt het geen tijd om er N-BA van te maken?
Dan heeft De Wever twee problemen.

Citaat:
Prévot (Les Engagés): “wij zeggen njet tegen het confederalisme”
https://www.v-nieuws.be/prevot-les-e...onfederalisme/
Citaat:
De Wever wil geen coalitie met partijen die lokaal samenwerken met PVDA, en verhoogt zo vooral voor één partij de druk.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231103_95670584
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2024, 23:14   #228
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O, dat heeft hij me nooit verteld. Jamari was eigenlijk afkomstig uit de streken van Luik maar hij huwde een Vlaamse vrouw. Hij was een oud-koloniaal die een aanhanger was van Tjombe als ik het goed begrepen heb en waarschijnlijk voorstander van de afscheuring van Katanga. Hij schreef er ook een boek over maar sprak daar allemaal niet zo graag over, had ik de indruk. Hij woonde na zijn repatriëring jarenlang in Hasselt. Jamart was veel jonger dan mij en ik ontmoette hem toevallig in een gekend Hasselts café waar ik een afspraak had met enkele vrienden. En zo kwam ik te weten dat hij goed onderlegd in Esperanto en ook vertalingswerk deed in dit opzicht. Wat ik mij herinner hier is dat hij altijd kloeg over de moeilijkheidsgraad wanneer het ging om vertalingen van filosofen.Een aangenaam persoon was hij en ook een tikkeltje bon vivant. Kortom, een fijn mens.

Het boek van Jamart draagt als titel: Meurtres au Katanga.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juli 2024 om 23:14.
Oud 18 juli 2024, 07:51   #229
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn altijd mensen die het zonlicht ontkennen. In Esperantomiddens heb ik ook al mensen ontmoet die het bestaan van naties zonder meer ontkennen. Dat zijn de zogenaamde "sennaciuloj".
Er is geen Vlaamse Natie. We leven in België.
U zal me misschien antwoorden dat u Vlaams-Nationalist bent maar dit verandert niets aan de officiele realiteit die België heet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2024, 07:56   #230
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe Vlaams-nationalistisch is een partij nog als ze haar eerste en belangrijkste artikel uit het partijhandvest de facto in de vuilbak gooit? En als ze daarna steeds weer opnieuw de Vlaams-nationalistische agenda verder laat verwateren?

Hoe zit het trouwens met die belofte van Bart DW voor de verkiezingen toen hij bij hoog en bij laag zwoer: "Confederalisme of niets!" Hij zou niet in een federale regering stappen als er geen garanties hierover werden vastgelegd... En dat alles zonder dat er blijkbaar ook maar enige kritische stem weerklinkt uit de partij.

Dus ja, hoe Vlaams-nationalistische is de N-VA eigenlijk nog? Wordt het geen tijd om er N-BA van te maken?
BDW is gewoon bewust dat er geen draagvlak voor het Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen is en dat zelfs de meerderheid van het volk geen interesse daarvoor heeft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2024, 08:04   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zal me misschien antwoorden dat u Vlaams-Nationalist bent maar dit verandert niets aan de officiele realiteit die België heet.
Nu breekt mijn klomp! Amai, met welke enorm verbazende opmerking komt u af. Kijk, er bestaat ook een officiële werkelijkheid die Spanje heet. En toch, jawel, en toch... bestaan er bijvoorbeeld Catalanen. Er bestaan zelfs Basken. Ook al is er een Spaanse staat.

Uw redenering is dus onzuiver, want u maakt geen onderscheid tussen nationaliteit en culturele identiteit. Want kijk, er wonen in die "officiële realiteit" zelfs mensen die, alhoewel Belg zijnde, zich als Turk, Griek, Marokkaan... beschouwen.
Oud 18 juli 2024, 08:09   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BDW is gewoon bewust dat er geen draagvlak voor het Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen is en dat zelfs de meerderheid van het volk geen interesse daarvoor heeft.
Er is ongetwijfeld ook geen interesse in het omvormen van België naar een communistisch paradijs, maar toch verloochent de PvdA haar eigen wortels niet. Dat is nu het verschil. En daarom heb ik respect voor die partij, ook al ben ik totaal geen voorstander van het communisme. Alleen blijven zij tenminste consequent.
Oud 18 juli 2024, 08:27   #233
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Vlaamse leeuw?
Leer ze liever rekenen, lezen en schrijven ipv die bull shit. Daar ontbreekt het vandaag al voldoende aan.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 18 juli 2024 om 08:28.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2024, 08:33   #234
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Als ik mij niet vergis, gaan Nederlandse kinderen met dank aan het CDA het Wilhelmus aangeleerd krijgen.

Wat denken jullie om dit voorbeeld te volgen en Vlaamse kinderen de Vlaamse leeuw aan te leren? In deze donkere en onzekere tijden moeten we op zoek naar dingen die ons verbinden en dan denk ik dat het volkslied er één van is. Uiteindelijk maken we van de Westhoek tot en met het verre Limburg allen deel uit van dezelfde gemeenschap.
Samenzingen verbetert de solidariteit.
Dat is al jaaaaaaaren bekend.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2024, 08:34   #235
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och jongen… als we over “natie” beginnen...
“Natie” is een begrip dat door meerdere factoren wordt bepaald: taal, geschiedenis, volkerenrecht enz. Bovendien kan het aanwezig natie”gevoel” van de inwoners sterk of eerder zwak zijn. De Vlamingen zijn doorgaans nuchter, pragmatisch en zelden tafelspringers. Bovendien kan het natie gevoel evolueren in de tijd en door de beleidsmakers aangevuurd of eerder gedempt worden. Zie maar het geval Duitsland.
Oud 18 juli 2024, 08:34   #236
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is ongetwijfeld ook geen interesse in het omvormen van België naar een communistisch paradijs, maar toch verloochent de PvdA haar eigen wortels niet. Dat is nu het verschil. En daarom heb ik respect voor die partij, ook al ben ik totaal geen voorstander van het communisme. Alleen blijven zij tenminste consequent.

Er is er hier een die dat niet begrijpt...
Oud 18 juli 2024, 08:47   #237
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Samenzingen verbetert de solidariteit.
Dat is al jaaaaaaaren bekend.

En daarom verdwijnen de zingende koren overal te lande zeker?
Oud 18 juli 2024, 17:54   #238
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daarom verdwijnen de zingende koren overal te lande zeker?
Het individualisme verdringt de solidariteit.
Oud 18 juli 2024, 19:01   #239
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meerderheid heeft niets interesse over hoe onze politieke overheid georganiseerd is.
Dat is wel iets meer genuanceerd dan jouw uitleg.

Maar toch weet elke Vlaming: weinig Walen doen de moeite om Nederlands te leren, zelfs niet als ze begerig zijn om federaal minister te worden. En ja, ze weten ook dat Walen liever gaan vissen dan te gaan werken. Daar hadden ze geen Magneet voor nodig om dat te weten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2024, 19:04   #240
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Vlaamse leeuw?
Leer ze liever rekenen, lezen en schrijven ipv die bull shit. Daar ontbreekt het vandaag al voldoende aan.
Mooie woorden van Jansens, den homo-blokker
je moet onze schoolkinderen niet bezig houden met lgtbq, maar met abcdef ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be