Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2018, 14:07   #221
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Och, hij mag zeker tellen maar moet alles dan echt zo afgemeten en berekend zijn? Een verstandige partner die komt inwonen zou dat trouwens uit zichzelf mogen voorstellen, om het evenwicht wat te behouden.
Ik vind zijn voorstel een evenwicht. Hij 300 euro meer en zij zeker 400 euro minder huur. Dus?
Het verbaast me dat ze het zelf blijkbaar niet heeft voorgesteld, het zou bij mij een zeker wantrouwen wekken.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:11   #222
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik vind zijn voorstel een evenwicht. Hij 300 euro meer en zij zeker 400 euro minder huur. Dus?
Het verbaast me dat ze het zelf blijkbaar niet heeft voorgesteld, het zou bij mij een zeker wantrouwen wekken.
lijkt me idd ook nogal hebberig, een voordeel van 700€ per maand gaan hebben en dat krampachtig voor zichzelf houden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:11   #223
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
't is wellicht een kieken. Geef mij maar eentje met voldoende verstand en het ook nog gebruikt.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:13   #224
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
't is wellicht een kieken. Geef mij maar eentje met voldoende verstand en het ook nog gebruikt.
we hebben nog geen zicht op het totaalpakketje hé
ze heeft mss andere kwaliteiten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:15   #225
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik heb het haar nog niet voorgesteld, ik ben eerst eens aan het polsen bij anderen.
De vraag is niet of je haar huur moet of mag vragen, maar wat is de inbreng van je vriendin in je leven.
Wat zijn haar plannen voor de toekomst.
Een andere vraag is, hoe stabiel is jullie relatie.
Vergeet niet dat als zij huur betaald, zij ook onder de wetgeving van huurders valt en je haar dus niet zo maar kan buiten zetten bij problemen.
Als zij het dan vuil wil spelen, kan zij jou uit je eigen woning zetten.
Want zij is huurder en betaald steeds op tijd en volgens de afspraken en jij kan enkel inbrengen dat je onenigheid hebt met haar, wat geen wettelijke basis is voor uitzetting bij verhuur van woningen.
Bij het vragen van huur aan je partner geeft je dus veel meer wettelijke rechten aan je partner dan je verwacht.
Want op dat ogenblik woon jij gratis in haar huurwoning, ook al ben jij de eigenaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:16   #226
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb op dat gebied al veel gezien. Het kan best zijn dat zij hem helemaal rond haar vinder heeft.
Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:28   #227
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
naiviteit en domheid ook, maar een woning is nooit gratis.
De domme antwoorden van centen nationalisten zijn ook gratis blijkbaar

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:29   #228
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
naiviteit en domheid ook, maar een woning is nooit gratis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De vraag is niet of je haar huur moet of mag vragen, maar wat is de inbreng van je vriendin in je leven.
Wat zijn haar plannen voor de toekomst.
Een andere vraag is, hoe stabiel is jullie relatie.
Vergeet niet dat als zij huur betaald, zij ook onder de wetgeving van huurders valt en je haar dus niet zo maar kan buiten zetten bij problemen.
Want zij is huurder en betaald steeds op tijd en volgens de afspraken en jij kan enkel inbrengen dat je onenigheid hebt met haar, wat geen wettelijke basis is voor uitzetting bij verhuur van woningen.
Bij het vragen van huur aan je partner geeft je dus veel meer wettelijke rechten aan je partner dan je verwacht.
Want op dat ogenblik woon jij gratis in haar huurwoning, ook al ben jij de eigenaar.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:34   #229
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet achterlijk.

Zoals aangegeven in de openingspost, zou ik gewoon voorstellen dat zij een hogere bijdrage levert aan het huishoudbudget. Dus geen betalingen aan mij, maar gewoon aan de gemeenschappelijke rekening. En uiteraard zonder enige vermelding van 'huur' bij de overschrijving.

Ik zou de rechter wel eens willen tegenkomen die een periodieke betaling van 300 euro op een gemeenschappelijke rekening kwalificeert als huur.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:35   #230
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Wie in Leuven gaat samenwonen met een aantal vrienden is per maand minstens 300/400 euro kwijt voor huur. Water, elektriciteit internet enz inbegrepen.....

Het lijkt me normaal dat een vriendin die mee komt inwonen een gedeelte van de kosten betaalt.

Soms wordt er voor gekozen dat de inwonende alle kosten voor voeding op zich neemt. Dat zal wel op hetzelfde neerkomen.

Als de relatie blijft duren is er later, afhankelijk van de dan geldende wet en de aangegane verbintenis (wettelijk samenwonen, huwelijk) voor de inwonende bij overlijden partner rechten van vruchtgebruik, erfenis enz.

Zelfs als de woning afbetaald is zijn er nog (onderhouds-)kosten. Maar er is ook derving van inkomsten van de eigenaar. Indien dat kapitaal anders belegd was zou dat ook intrest of andere opbrengst genereren.

300 ?* 400 euro vragen is volgens mij héél redelijk.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 april 2018 om 14:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:38   #231
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezelschap dat niet op de vloer kakt of de sofa kapot krabt.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 14:58   #232
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet achterlijk.

Zoals aangegeven in de openingspost, zou ik gewoon voorstellen dat zij een hogere bijdrage levert aan het huishoudbudget. Dus geen betalingen aan mij, maar gewoon aan de gemeenschappelijke rekening. En uiteraard zonder enige vermelding van 'huur' bij de overschrijving.
onze situatie was in het begin vergelijkbaar. Het huis waarin ik woonde was van mijn grootmoeder, en mijn vriend kwam bij me inwonen. Wij schreven beiden ongeveer 500 euro per maand over op een gemeenschappelijke rekening, die diende om alle gemeenschappelijke kosten te betalen (water, electriciteit, gas, eten&drinken). Huisspecifieke kosten waren voor mij (kadaster, onderhoud, nieuwe gasketel, ...)
Wij hadden dat op voorhand besproken en beslist, en daar zijn nooit vodden van gekomen
Oud 30 april 2018, 15:05   #233
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet achterlijk.

Ik zou de rechter wel eens willen tegenkomen die een periodieke betaling van 300 euro op een gemeenschappelijke rekening kwalificeert als huur.
Rechters en advocaten zijn de meest onbetrouwbare personen op dat vlak.
Zij zouden dat weldegelijk op die manier in rekening brengen, zekers als zij minder inkomen heeft dan jij.
Die gebruiken in zo'n gevallen nog al graag de rekening van evenredigheid tegenover inkomsten.
Dus als jij een inkomen van 2500€ hebt en zij van 2000€, dan linken zij die 300€ zonder problemen aan verdoken huur.

Persoonlijk zou ik het anders aanpakken.
Ik zou haar voorstellen om de kosten van de nutsvoorzieningen op zich te nemen.
Op die manier betaald zij huur, maar kan niemand dat ooit gebruiken als verdoken huur en het is veel gemakkelijker aan haar te verkopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 15:16   #234
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet achterlijk.

Zodra haar domicilie op jouw adres staat kan je ze niet meer buitenzetten. Dat heeft met geld niks te maken.
Oud 30 april 2018, 15:30   #235
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Inderdaad. Als je haar als huurder beschouwt, dan kan die 300 euro verantwoord worden.
Maar als het om een partner gaat, dan zie ik geen enkele reden om een huurbedrag aan te rekenen.
Als hij alles bekostigt en zij niets dan zijn ze geen partners. Dan is hij souteneur en zij maitresse.
Ik zou nooit in zo'n verhouding willen leven!
Oud 30 april 2018, 15:35   #236
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik vind het een hele moeilijke. Ik zou het erg lastig vinden om echt een bedrag 'contractueel' af te spreken.

In uw vriendin haar plaats zou ik gewoon zelf voorstellen om wat meer te betalen qua eten etc.

Moest het gaat om een gewone vriend is het uiteraard veel gemakkelijker, maar in een relatie wordt er vaak helemaal niet evenredig bijgedragen.

Uiteindelijk is dit vergelijkbaar met een situatie waarbij bijvoorbeeld de ene partner véél meer verdient dan de andere partner, maar niet gaat eisen van de andere partner dat ze beiden evenveel bijdragen in de gemeenschappelijke kosten. In dit geval is de wanverhouding gewoon veel groter.

Hoe lang zijn jullie al samen?
Nochtans is dat de enige manier om een duidelijke verhouding te hebben tussen twee gelijkwaardige personen.
Tegenwoordig is het toch ook normaal om een huwelijkscontract af te sluiten? Deze situatie is niet helemaal hetzelfde maar een afspraak vooraf voorkomt vele moeilijkheden.
Oud 30 april 2018, 15:37   #237
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Als hij alles bekostigt en zij niets dan zijn ze geen partners. Dan is hij souteneur en zij maitresse.
Ik zou nooit in zo'n verhouding willen leven!
Natuurlijk. Daarom bekostigt zij evenveel als hij aan huur: niks.

Jaja, dat huis is al afbetaald. Daarom is het van hem en niet van haar. Hij gaat toch ook geen huur vragen voor de frietpot als ze een keer frieten wil bakken. Maar hij mag de frietpot wel meenemen als ze scheiden. Ik zie echt niet hoe dat zo moeilijk kan zijn.
Oud 30 april 2018, 15:37   #238
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och, hij mag zeker tellen maar moet alles dan echt zo afgemeten en berekend zijn? Een verstandige partner die komt inwonen zou dat trouwens uit zichzelf mogen voorstellen, om het evenwicht wat te behouden.
Heel zeker.
Oud 30 april 2018, 15:43   #239
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Natuurlijk. Daarom bekostigt zij evenveel als hij aan huur: niks.

Jaja, dat huis is al afbetaald. Daarom is het van hem en niet van haar. Hij gaat toch ook geen huur vragen voor de frietpot als ze een keer frieten wil bakken. Maar hij mag de frietpot wel meenemen als ze scheiden. Ik zie echt niet hoe dat zo moeilijk kan zijn.
Ja, we weten ondertussen wel dat het huis al afbetaald is. Maar hij heeft er in geïnvesteerd en er voor gewerkt.
Als die vriendin ook maar een greintje zelfrespect heeft, dan zal ze nooit op zijn kap willen leven maar eerlijk haar bijdrage inbrengen.
Zij zou zoveel voordeel doen door gratis te leven en bovendien nog veel uit te sparen omdat ze geen huishuur en andere kosten meer moet betalen? Dat is geen gezonde relatie, dat begrijpt ieder weldenkend mens.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 30 april 2018 om 15:46.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2018, 15:48   #240
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ja, we weten ondertussen wel dat het huis al afbetaald is. Maar hij heeft er in geïnvesteerd en er voor gewerkt.
Als die vriendin ook maar een greintje zelfrespect heeft, dan zal ze nooit op zijn kap willen leven maar eerlijk haar bijdrage inbrengen.
Zij zou zoveel voordeel doen door gratis te leven en bovendien nog veel uit te sparen omdat ze geen huishuur en andere kosten meer moet betalen? Dat is geen gezonde relatie, dat begrijpt ieder weldenkend mens.
Laat me raden? Je bent gescheiden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be