![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn ganse punt is dat er geen reden is om te stellen dat dat "hoog aangeschreven staat".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Psychologisch inzicht = de gevoelens van een ander begrijpen en kunnen analyseren (eventueel om er zelf voordeel uit te halen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Moet er gas zijn ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() De Patrick se, bezig met de herdefiniëring van het woordenboek om zijn gelijk te halen.
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 10 september 2019 om 15:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Empathie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen Empathie is inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ???????? (empatheia), of invoelen. Inhoud 1 Algemeen 2 Psychologische achtergrond 2.1 Empathie en persoonlijkheid 2.2 Empathie en ontwikkeling 2.3 Hebben dieren empathie? 2.4 Empathie en autisme 2.5 Empathie en schizofrenie 2.6 Empathie en gedragsstoornissen 2.7 Empathie en therapie 3 Empathie en simulatietheorie 4 Zie ook 5 Voetnoten Algemeen[bewerken] Het zichzelf kunnen verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en tot de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Empathie steunt ook op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen. Empathie is niet hetzelfde als altruïsme. Empathie is een gevoel of beleving die automatisch wordt opgeroepen, en kan een voedingsbodem zijn voor altruïstisch gedrag, zoals het bieden van een helpende hand. Maar altruïsme blijft een kwestie van een keuzeproces[1]. Empathie omvat zowel een cognitieve als een affectieve component [2] Psychologische achtergrond[bewerken] Empathie en persoonlijkheid[bewerken] Empathie wordt soms gezien als een individuele vaardigheid of persoonlijkheidseigenschap die belangrijk is in de omgang met mensen. Het empathisch vermogen speelt een hoofdrol bij emotionele intelligentie. [3] Empathie en ontwikkeling[bewerken] Empathie is een eigenschap die ingebed is in de emotionele en cognitieve ontwikkeling van individuen. Onderzoek toont aan dat empathie zich rondom de kleuterleeftijd ontwikkelt. Peuters kunnen bijvoorbeeld anderen troosten op die jonge leeftijd. Ook kunnen peuters vanaf die leeftijd spelletjes spelen waarmee ze iemand anders kunnen foppen. Deze vaardigheden vereisen dat het kind weet wat anderen geloven, zodat de peuter dit kan manipuleren. [4] Hebben dieren empathie?[bewerken] Het herkennen van uitingen van angst, woede en pijn bij andere dieren lijkt vanuit evolutionair standpunt een belangrijke voorwaarde voor de aanpassing van een dier aan zijn omgeving en dus ook zijn overlevingskansen. Mensapen als chimpansees vertonen soms een sterke onderlinge competitie en ook gewelddadig gedrag, maar blijken ook gevoelig voor het leed van soortgenoten. Onderzoek naar mensapen als chimpansees suggereert dat ook bij dieren empathisch gedrag voorkomt in de vorm van elkaar troosten en herkenning van gelaatsexpressies. [5] Er werd ook een vorm van empathisch gedrag bij ratten vastgesteld. [6] Ook zelfherkenning van dieren in de spiegelproef wordt gezien als een teken van inlevingsvermogen bij dieren. [7] Olifanten komen vaak terug op de plek waar een familielid is gestorven. Zij herkennen hun familielid door het uitstekende ruikvermogen dat ze bezitten. Ze kunnen elkaar ruiken tot een afstand van 5 kilometer. Empathie en autisme[bewerken] Uit onderzoek blijkt dat niet alle mensen in staat zijn om de emoties van anderen te bemerken op eenzelfde niveau. Zo worden autisme en het syndroom van Asperger vaak gekarakteriseerd door een verminderd vermogen tot empathie voor een andere persoon[8]. Dit houdt echter niet in dat deze mensen geen gevoelens voor anderen kunnen ontwikkelen. Het komt zelfs voor dat deze mensen gevoelens voor anderen ontwikkelen als gevolg van het verkeerd lezen van deze emoties. Recenter onderzoek toont echter aan dat mensen met autisme en aspergersyndroom mogelijkerwijs niet een tekort maar een overschot aan empathisch vermogen hebben waardoor de hersenen zich hierdoor onbewust afsluiten van al die interacties (om overprikkeling van emoties en informatie te vermijden). Er is echter nog veel meer onderzoek nodig om te concluderen wat er juist anders gaat in de informatieverwerking op het vlak van empathie. Hierbij zouden spiegelneuronen een aantal aanwijzingen kunnen geven. Empathie en schizofrenie[bewerken] Een lage empathie lijkt mensen ook kwetsbaar te maken voor psychose en schizofrenie[2]. Empathie en gedragsstoornissen[bewerken] Een gebrek aan empathie kan samenhangen met de eigenschap alexithymie. Gebrek aan empathie zou ten slotte ook gelden voor mensen met een zogenaamde psychopathische stoornis. Deze zijn schijnbaar in staat het zo te laten lijken alsof ze zich bewust zijn van de emoties van anderen, waarbij zij soms overtuigend de zorg of vriendschap tonen. Zij kunnen deze vaardigheid gebruiken om te charmeren of om te manipuleren, maar deze personen missen de cruciale gevoelens van sympathie of compassie, waar empathie vaak toe leidt. Empathie en therapie[bewerken] Empathie is een van de kerncondities van de hulpverlening. Empathie en simulatietheorie[bewerken] Empathie is het vermogen zich in anderen te verplaatsen. Simulatietheorie gaat uit van de veronderstelling dat louter het waarnemen van gedrag en bijvoorbeeld de emotionele expressies van anderen, dezelfde mechanismen in de hersenen activeert die gebruikt worden om het eigen gedrag en emoties te produceren.[9] Volgens deze theorie is het vermogen zich in anderen te verplaatsen dus een uitvloeisel van perceptie van andermans gedrag en niet zozeer een specifiek invoelend vermogen. De ontdekking van spiegelneuronen in de hersenen kan gezien worden als een bevestiging van de simulatietheorie. Aanhangers van de simulatietheorie menen dat deze ook gebruikt kan worden om verschijnselen die vallen onder Theory of mind te verklaren. Zie ook[bewerken] Spiegelneuron Voetnoten[bewerken] ? Liedewij Niezink. Considering Others in Need: On Altruism, Empathy and Perspective Taking. Dissertatie (2008) RUG. ? Omhoog naar: a b G H M Pijnenborg, G.H.M., Spikman, J.M., Jeronimus, B.F., Aleman, A. (2012). Insight in schizophrenia: associations with empathy. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience 263 (4): 299–307 . DOI: 10.1007/s00406-012-0373-0. ? Goleman, D. (1995).Emotional intelligence. New York: Bantam Books. ? Zahn-Waxler, C., Radke-Yarrow, K.,Wagner, E. & Chapman, M. (1992). Development of concern for others. Developmental Psychology, 28, 126-136. ? De Waal F.B.M. en van Roosmalen, A. (1979). Reconciliation en consolation among chimpanzees. Behavioral Ecology and Sociobiology, 5, 55-66. ? Helping your fellow rat: Rodents show empathy-driven behavior. PhysOrg.com (8 december 2011). Geraadpleegd op 8 december 2011. ? De Waal F.B.M. (2009). Een tijd voor empathie. Amsterdam: Contact. ? Baron-Cohen S. (1995). Mindblindness: An essay on autism and theory of mind. Cambridge. MIT Press ? Gallese, V. & Goldman, A. (1998). Mirror neurons and the simulation theory of mind-reading. Trends in Cognitive Sciences, 2, 493-501 Categorieën: PsychologieGesprekstechniekGemoedstoestand
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet je nu lachen met je eigen gebrekkige kennis van het Frans?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
neen, om jouw fiere vergelijking tussen rechts en de permanente staat van tijdelijk 'buiten bewustzijn' zijn. ![]() heer Jezus, vergeef me de spelcorrectie van de franse instellingen op mijn smartphone ![]() amen ![]() Maar goed, je hebt het opgezocht wellicht, dat telt, en is aangekomen ![]()
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 10 september 2019 om 15:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bon: Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 10 september 2019 om 17:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee! Ik hoef hem niet te kennen om te weten dat er hier weeral serieus gezeverd wordt. Zouden we niet beginnen over het feit of God al dan niet bestaat? En over het feit dat die zijn empathisch vermogen zero is. We moeten er allemaal aan en hij heeft daar zelfs geen enkel voordeel aan. Ik stel dan ook de vraag niet of hij links of rechts is. En laat de Jan verder slapen. Het is hier nu eindelijk af en toe een minuutje rustig. Als Jan opnieuw begint met alles in vraag te stellen dan krijgen we nog hoofdpijn bovenop. Gelukkig heeft hij zijn God zonder één vraag te stellen. Iedere mens heeft zekerheden nodig. ![]() Laatst gewijzigd door werkman : 10 september 2019 om 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Europees Commissaris
|
![]() De empathische Pope is naar Afrika. Wat zal hij ditmaal vertellen? Dat ze verder moeten kweken als konijnen? Want hier kuist hij zijn schop af. Het klimaat is niet gunstig genoeg om veel druiven aan zijn wijnrank te kweken. Hij is op de vlucht. Zonder ezel ditmaal. Weer een ster die we kwijt zijn. Ze zal boven Afrika gaan staan. Eeuwigdurend. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat gij beschrijft is iemand met veel psychologisch inzicht, en geen empathie (volgens mijn definitie). Volgens uw definitie zou het bovenstaande gewoon onzinnig zijn: ge kunt onmogelijk "laten uitschijnen alsof je bewust bent van de emoties van een andere" zonder ze te begrijpen of te beseffen natuurlijk. Ik kan niet doen alsof ik met U meevoel omdat uw hond dood is, als ik niet eens besef dat gij triestig zijt omdat uw hond dood is he. Het spreekt vanzelf dat hiervoor dus voldoende psychologisch inzicht nodig is - wat gij beweert dat "empathie" is. Daarentegen, het is heel goed mogelijk dat ik perfect besef hoe gij uw voelt met uw dooie hond, maar dat mij dat totaal niet RAAKT. Maar, wetende dat gij nu triestig zijt omwille van die hond, ga ik DOEN ALSOF ik dat ook zo zielig vind, en U komen troosten en wat weet ik nog allemaal. Omdat ik daar sociaal voordeel uit haal - of omdat ik daarmee sociaal nadeel vermijd. Mijn persoonlijk idee is dat dat 99% is van alle zogezegd empathische reacties: sociaal aangeleerde komedie. Inderdaad, bij 99% van de gevallen waar ikzelf "doe alsof ik meevoel" is dat niks anders dan een sociaal aangeleerde show, en ik denk uiteraard dat dat bij anderen in omgekeerde richting ook zo is. Het is een soort van "emotionele beleefdheid" om te doen alsof ge meevoelt he - in werkelijkheid is dat heel heel zelden het geval. Behalve als het uw eigen hond is he ![]() Maar nog eens: in de tekst die je zelf aanhaalt, maakt men wel degelijk verschil tussen: 1) psychologisch inzicht (een intellectuele capaciteit om de situatie zo te analyseren om daar de vermoedelijke gemoedstoestand van anderen uit te distilleren) 2) empathie dat meeVOELEN is: het zelf ondergaan van aangename of onaangename gevoelens als gevolg van het besef (of de illusie) van aangename of onaangename gevoelens bij anderen. Wat uw tekstje dus als "psychopatische stoornis" omschrijft, is wat ik een "sociale conventie" noem. Omdat die het leven voor iedereen aangenamer maakt (wat de job is van beleefdheidsformules). Gij doet alsof ge met mij meevoelt, ik doe alsof ik met U meevoel, en zo lijkt de wereld sympathieker voor iedereen. In werkelijkheid is dat natuurlijk allemaal bullshit, maar dat laagje vernis is wat het oppervlakkig leuker maakt - wat typisch het geval is voor alle vormen van beleefdheid. Goeiedag zeggen ook. Een glimlach tonen ook. Daar zit 99% van de tijd enkel maar "conventie" achter, maar het is toch plezanter zo. Het idee dat men moet doen alsof het een stoornis is, komt natuurlijk overeen met het idee dat men het een beetje moet geloven. Mocht men te brutaal kunnen zeggen dat het normale comedie is, dan zou de charme ervan naar de knoppen zijn. Dus is er een taboe op om dat te zeggen, en dat taboe wordt in stand gehouden door te zeggen dat het een "stoornis" is. Dan zal diegene (zoals ik) die gewoon zegt hoe het is, voor een "gestoorde" doorgaan. Wat het aantal mensen die zeggen zoals het is drastisch vermindert, en het dus geloofwaardiger maakt dat het zo niet is. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2019 om 06:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, rechts bracht al evenmin oplossingen. Vooral het Vlaams belang met slogans afgestemd op de gemiddelde tooghanger zonder werk, heeft evengoed het debat in het verleden behoorlijk verziekt. Uiteindelijk is dat een bijzonder conservatieve partij, met gedachtengoed van Jan van den Berghe. Politiek gaat dan ook over macht, geld en winst, voor de selecte club van politici, met vooral kort termijn denken, zonder voeling met grote groepen burgers. Maar beweren dat rechts stemmers minder hoog IQ of EQ hebben? Echt een brug te ver, en regelrechte schande! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Probeer het ook niet als je het niet hebt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |