Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2020, 10:50   #221
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ok, geef mij dan een lijst van Vlaamse bedrijven met hoofdzetel in Brussel.
KBC bank en verzekeringen
Belfius
Crelan
etc etc

? snap de vraag niet goed eigenlijk ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 11:29   #222
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Daar zit ook veel waarheid in denk ik. Enkel dit. Het is niet noodzakelijkerwijze dat de Vlamingen het Nederlands zelf niet voldoende respecteren en daarom overschakelen in het Frans. De reden lijkt me eveneens elders te liggen, namelijk dat de meeste mensen geen zin hebben om van elke conversatie een taalstrijd te moeten maken. De Vlaming lijkt conflict uit de weg te willen gaan is mijn indruk. Insisteren in Nederlands wordt juist dikwijls gezien als taalagressie in Brussel. Dan wordt men gezien als flamingant, een soort van insectensoort.
ik kom soms in Brussel en eerlijk gezegd aarzel ik soms om Nederlands spreken in mijn eigen hoofdstad want dan is het precies of je in een strijd terecht komt waar ik geen zin voor heb meestal. Dat zou niet zo dienen te zijn.

Ik voel me als een buitenlander in Brussel eigenlijk. Meer zelfs. Ik zou me beter voelen als een echte buitenlander. Toerist. En dat als Limburger. Ik heb nooit iets gehad met taalstrijd en dergelijke.
En dat noemen ze dan Vlaamse lafheid; maar dat een hele politieke en sociale elite er zo'n anti-vlaamse hel van gemaakt hebben... Hela, het zijn de Vlamingen, niet die franstalige elite die racisten zijn...
Of hoe de francofone egoïstische luchtbel heel het spectrum verziekten en nog steeds verzieken...

Sinds wanneer is de Vlaamse eis op goed en degelijk bestuur voor de federale regering extremisme??? Sinds wanneer is de eis van de bevolking op goed en degelijk bestuur extremisme???
Wat is goed bestuur??? Eerst en vooral rekeningen die kloppen, goed wetende dat die rekeningen door de bevolking en alleen door de bevolking betaald moeten worden...

Heb jij al één voorbeeld gelezen aan franstalige kant waar ze kenbaar maken hoe ze daartoe zouden willen komen???

Geen enkele, dus zijn al hun programma's zelfs het lezen niet waard en zeker niet waard dat de Vlamingen daarover hun kop zouden breken en meer, alle Vlaamse Belgische partijen die er anders over denken worden door het volk niet meer verteerd, punt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 11:38   #223
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Belfius
Crelan
etc etc

Dadeemelee gaat antwoorden dat als een bedrijf in Brussel is gevestigd, het geen Vlaams maar een Brussels bedrijf is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 11:39   #224
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Belfius
Crelan
etc etc

Banken? Vlaams? En die gaan samen met Vlaanderen uit de EA stappen.

Is het trouwens niet Vlafius?
Oud 7 januari 2020, 11:39   #225
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dadeemelee gaat antwoorden dat als een bedrijf in Brussel is gevestigd, het geen Vlaams maar een Brussels bedrijf is.
Vlafius is inderdaad een Vlaams bedrijf.
Oud 7 januari 2020, 11:44   #226
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Belfius is een Belgische staatsbank en het gemeentekrediet was zo Belgisch als het maar kon.

KBC heeft evenzeer een hoop vestigingen in Wallonie, CBC.

Crelan, de spirituele opvolger van het Landbouwkrediet (NILK) is opgericht door de Belgische staat.

Dat zijn zeker geen "Vlaamse" bedrijven, maar Belgische.

Huts zijn boite zal je zeker bedoelen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 11:45   #227
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Belfius is een Belgische staatsbank en het gemeentekrediet was zo Belgisch als het maar kon.

Crelan, de spirituele opvolger van het Landbouwkrediet (NILK) is opgericht door de Belgische staat.

Je moet niet aan mij gaan vragen welke bedrijven Anna List bedoelde he.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 11:47   #228
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eigenlijk zijn het multinationals. Ge ziet van hier en ginder dat die tegen hun zin in Brussel zitten.
Oud 7 januari 2020, 11:58   #229
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat zijn Belgische bedrijven zoals la Belgique zelf; het is Vlaanderen die ze moet onderhouden...
En bij scheiding zullen die wel vlug weten waar hun belangen liggen... In ieder geval niet bij bedelend la Belgique.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 12:39   #230
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het zal U verwonderen maar KBC

is een grote sponsor van de Vlaamse Ontvoogdingsstrijd.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 12:55   #231
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Over liegen gesproken.
Ongetwijfeld voelde u zich dan geroepen, want liegen en Het Oosten dat is zand en zee.

Citaat:
Ik heb zoiets nooit geschreven. Waar wel? Volgens mij zegt u zo maar wat. De persoon hier die een flagrante onwaarheid verkondigt, bent u. Of om het in uw termen te stellen : de persoon die hier liegt , dat zijde gij.
Je zei eerst dat zoveel meer talen is zoveel keer meer mens, daarna toen bleek dat ik 6talig was, begon je direct van "jamaar, sommigen denken dat".
Je kon het niet verkroppen, slechte verliezer!

Citaat:
En nog iets anders: en ja, de NVA ging holderdebolder de berg af. Zoals ik had voorspeld dat dit zou gaan gebeuren.
Ze zijn wat gezakt, maar het is ver weg van de holderdebolder die jij voorspeld had.
Bovendien, als je maar lang genoeg wacht zal zoiets wel eens uitkomen.
Een voorspelling waar geen decennium opstaat, dat is geen voorspelling.
U bent dus al even onbetrouwbaar als Nostradamus, maar u heeft er niet de beroemdheid van...

Citaat:
Zelfs De Wever verkondigde dat zijn partij de verkiezingen had verloren. En hij specifieerde: “We moeten daar dan ook niet flauw over doen.” Inderdaad.
So what, dat is nog een verschil met holder de bolder de berg af.
Dat kun je eerder van CD&V, VLD, SP.a zeggen, die gaan niet één keer achteruit, maar iedere keer, en sommige daarvan komen al gevaarlijk dicht bij de kiesdrempel.
Maar dat filtert uw paardenbril wel weg, zeker?
Oud 7 januari 2020, 13:04   #232
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fout. Het is niet de plaats waar de hoofdzetel gelegen is dat bepaalt of een onderneming al of niet als Vlaams kan beschouwd worden. Wél wie de referentie-aandeelhouders zijn. En in het geval van KBC zijn dat reeds sedert mensengeheugenis een aantal rijke Vlaamse families. En dan spreek ik nog niet over de free float (het gedeelte van de aandelen dat dagelijks op de Beurs wordt genoteerd en verhandeld). Ook dat is voor het leeuwendeel in Vlaamse handen. Want vergeet niet dat het overgroot gedeelte dat op die beurs door “Belgen” wordt verhandeld feitelijk uit Vlaanderen komt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 13:44   #233
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Fout. Het is niet de plaats waar de hoofdzetel gelegen is dat bepaalt of een onderneming al of niet als Vlaams kan beschouwd worden. Wél wie de referentie-aandeelhouders zijn. En in het geval van KBC zijn dat reeds sedert mensengeheugenis een aantal rijke Vlaamse families. En dan spreek ik nog niet over de free float (het gedeelte van de aandelen dat dagelijks op de Beurs wordt genoteerd en verhandeld). Ook dat is voor het leeuwendeel in Vlaamse handen. Want vergeet niet dat het overgroot gedeelte dat op die beurs door “Belgen” wordt verhandeld feitelijk uit Vlaanderen komt.
Ja en Interbrew is dan ook een Vlaams bedrijf zekers?
Oud 7 januari 2020, 14:00   #234
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuven is niet Brussel he. Allez, voorlopig toch nog niet. In le très grand Bruxelles de l'avenir misschien wel
Oud 7 januari 2020, 14:07   #235
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Gewoon een vraagje, heb jij ooit eens een zwaar ski-ongeval gehad?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 14:17   #236
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Daar zit ook veel waarheid in denk ik. Enkel dit. Het is niet noodzakelijkerwijze dat de Vlamingen het Nederlands zelf niet voldoende respecteren en daarom overschakelen in het Frans. De reden lijkt me eveneens elders te liggen, namelijk dat de meeste mensen geen zin hebben om van elke conversatie een taalstrijd te moeten maken. De Vlaming lijkt conflict uit de weg te willen gaan is mijn indruk. Insisteren in Nederlands wordt juist dikwijls gezien als taalagressie in Brussel. Dan wordt men gezien als flamingant, een soort van insectensoort.
ik kom soms in Brussel en eerlijk gezegd aarzel ik soms om Nederlands spreken in mijn eigen hoofdstad want dan is het precies of je in een strijd terecht komt waar ik geen zin voor heb meestal. Dat zou niet zo dienen te zijn.

Ik voel me als een buitenlander in Brussel eigenlijk. Meer zelfs. Ik zou me beter voelen als een echte buitenlander. Toerist. En dat als Limburger. Ik heb nooit iets gehad met taalstrijd en dergelijke.
Ja dat begrijp ik volkomen. Ik ben een geboren Brusselaar en heb het daar eigenlijk wat minder moeilijk mee. Ik voel dat misschien wat anders aan. Ik heb zelfs vele vrienden die Frans en Nederlands tussen elkaar flossen.....echte Brusselaars eigenlijk.

Maar toch ga ik en zeker als het gaat over openbare diensten altijd eisen om in het Nederlands te worden bediend. Gewoon opdat het mijn moedertaal is en ik vind dat ik bij het rechte eind heb.
Natuurlijk brengt het één het ander mee. Hoe meer mensen toegeven hoe meer misbruik de anderen daar weer zullen van maken.
Ik ken bijvoorbeeld Franstalige jonge mensen die ons dat verwijten. Ze zeggen ik wil Nederlands praten met de klant maar het zijn zijzelf die dan maar terug in het Frans tegen mij beginnen......zo leer ik nooit iets bij.
En dat klopt ook ....ik hoor het dikwijls...blijkbaar kunnen Vlamingen niet goed verdragen dat Franstaligen hun best willen doen.
Wel ik ga je zeggen jij mag nog zo veel Frans brabbelen en broebelen als je wil die Franstalige zal je niet tegemoet komen.
Maar om terug te komen op mijn ervaringen...hoewel ik regelmatig op onbegrip stoot in vele instellingen en diensten slaag ik er toch omzeggens altijd in om toch in mijn taal te worden bediend....maar het klopt het kost moeite en iedereen heeft daar niet altijd zin of tijd voor. Ik heb het voordeel van wat tijd genoeg te hebben en dat scheelt al wat
Oud 7 januari 2020, 14:18   #237
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Het zal U verwonderen maar KBC

is een grote sponsor van de Vlaamse Ontvoogdingsstrijd.
In sommige Brusselse KBC kantoren zitten anders al bedienden die geen Nederlands meer spreken.
Oud 7 januari 2020, 14:21   #238
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In sommige Brusselse KBC kantoren zitten anders al bedienden die geen Nederlands meer spreken.
Dan kan je best melden aan de hoofdzetel.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 14:24   #239
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De Belgische controle over AB Inbev ligt in handen van drie adellijke families: de Spoelberch, de Mévius en Van Damme. Hun controle over de biergigant loopt over verschillende Luxemburgse holdings. De grootste aandeelhouder met stemrecht is de Stichting Anheuser Busch InBev die in Nederland is gevestigd. Deze stichting heeft ruim 41% van de aandelen. Deze stichting werkt samen met een aantal andere aandeelhouders en als groep controleren deze aandeelhouders met 52,2% van het stemrecht de onderneming.
Oud 7 januari 2020, 14:25   #240
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Gewoon een vraagje, heb jij ooit eens een zwaar ski-ongeval gehad?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be