Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2020, 10:12   #221
Tavek
Banneling

Standaard

2024 gaat Vivaldi zetels winnen en doen ze gewoon door.

Mijn vorige voorspelling, waar ik ook helemaal alleen stond, is ook maar mooi uitgekomen.

Waarom ? Geen buikgevoel, maar simpele ratio: deze corona crisis is volgend jaar gedaan, de economie gaat aantrekken en de effecten van hogere pensioenen en betere zorg gaan voelbaar zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:13   #222
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Mijn vorige voorspelling, waar ik ook helemaal alleen stond, is ook maar mooi uitgekomen.

Waarom ? Geen buikgevoel, maar simpele ratio: deze corona crisis is volgend jaar gedaan, de economie gaat aantrekken en de effecten van hogere pensioenen en betere zorg gaan voelbaar zijn.
De economie gaat helemaal niet aantrekken met PS, GROEN en Ecolo in de regering.

Integendeel.

Het enige dat zulke partijen doen is welvaartsvernietiging. Kijk maar naar de toestand in Wallonië.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:19   #223
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik hoop ook dat die coronacrisis volgend jaar gedaan is, maar dat is wel een onzekerheid.
We weten nog niet of die vaccins werkelijk goed gaan zijn, en hoeveel procent van de bevolking zal ingeënt kunnen worden op welke termijn.
Ondertussen zullen heel wat bedrijven failliet gegaan zijn, en eens ze weg zijn, is het veel moeilijker om iets soortgelijks opnieuw op te richten.
3,5 jaar is een lange tijd in de politiek, dus ik ga niet zomaar veronderstellen dat het nog slechter wordt voor de regeringspartijen, maar ook het omgekeerde niet.
Iedereen focust nu op Covid, maar er kunnen nog andere zaken gebeuren.
Stel je bijv. maar eens voor dat er iets gebeurt in het Midden-Oosten, of een handelsoorlog tussen China en de VS, waar dan Europa de gevolgen moet dragen.
En er zijn nog talloze problemen waar we nu nog niet eens aan denken, maar die plots kunnen opduiken.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 12 oktober 2020 om 10:19.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:19   #224
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijkbaar moet je volgens de vlaamsnationalisten de pensioenen hervormen, de corona crisis bestrijden, de fiscaliteit hervormen, etc...zonder personeel.

Zo kennen we de populisten weer. Schieten op buikgevoel. Geef mij toch maar liever goed uitgeruste kabinetten.
Dat is bullshit. In alle landen, behalve hier, slagen ze erin om hervormingen te plannen en door te voeren met de mensen die er zijn: de administraties.

De grootte van onze kabinetten heeft tot hiertoe niet bepaald geleid tot beter beleid.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:21   #225
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De economie gaat helemaal niet aantrekken met PS, GROEN en Ecolo in de regering.

Integendeel.

Het enige dat zulke partijen doen is welvaartsvernietiging. Kijk maar naar de toestand in Wallonië.
Ik ga niet akkoord met u.

De injectering in de pensioenen, de verhoogde uitgaven en de verhoogde uitkeringen zullen de reeele economie doen aantrekken.

Keynes.
Oud 12 oktober 2020, 10:22   #226
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat is bullshit. In alle landen, behalve hier, slagen ze erin om hervormingen te plannen en door te voeren met de mensen die er zijn: de administraties.

De grootte van onze kabinetten heeft tot hiertoe niet bepaald geleid tot beter beleid.
Inderdaad, en het afsplitsen van stukjes beleid naar staatssecretarissen, om toch maar postjes te kunnen uitdelen, is ook een recept dat tot inefficiëntie en conflicten leidt.
Economie zit bij één minister, relance bij een andere.
Leuk voor hen om op die manier 2 partijen tevreden te stellen met wat feitelijk hetzelfde is, maar als die ene minister een andere visie heeft dan die andere, dan komen daar geheid problemen van.
Bovendien moet de burger maar al die nutteloze nietsnutten betalen, die elkaar dan voltijds in de weg lopen.
Oud 12 oktober 2020, 10:24   #227
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht

De ministeries maken geen beleid. Ze implementeren dat en voeren dat uit. Het is niet hun taak om dat te doen. Dat is net het fundamentele verschil tussen politiek en ambtenarij.

Als je wil dat grote hervormingen worden doorgevoerd, zal je toch daar wat personeel tegenover moeten zetten en dat kunnen de facto geen ambtenaren zijn.
Oud 12 oktober 2020, 10:25   #228
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vivaldi heeft zelf al aangekondigd dat de pensioenverhoging niet voor de eerste jaren zal zijn.
Bovendien is het effect helemaal niet zo groot. Voor een volle 45 jaar loopbaan iets van 200 € netto per jaar.
Zeker niet niks, voor iemand die nu met 12xx € per maand moet rondkomen, maar toch een stuk lminder in werkelijkheid dan men doet doorschemeren. Bovendien, hoeveel % komt er nog aan 45 jaar loopbaan ?
Oud 12 oktober 2020, 10:27   #229
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Vivaldi heeft zelf al aangekondigd dat de pensioenverhoging niet voor de eerste jaren zal zijn.
Bovendien is het effect helemaal niet zo groot. Voor een volle 45 jaar loopbaan iets van 200 € netto per jaar.
Zeker niet niks, voor iemand die nu met 12xx € per maand moet rondkomen, maar toch een stuk lminder in werkelijkheid dan men doet doorschemeren. Bovendien, hoeveel % komt er nog aan 45 jaar loopbaan ?
Ja, en tegelijk gaan ze bepaalde gelijkgestelde periodes minder doen meetellen.
Dus het kan heel goed zijn dat je niet kunt profiteren van die 1.500€, maar wel de besparingen ziet op je eigen pensioen.
Oud 12 oktober 2020, 10:29   #230
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Tegen 2024 is de pensioenhervorming gerealiseerd met een minimumpensioen van 1580 euro bruto voor 45 jaar dienst.

Dat is wat er in het regeerakkoord staat. Voor heel veel zelfstandigen gaat dat een grote verhoging zijn. Want die hebben vaak langere carrieres en lage pensioenen.

Er staat 3.4 miljard tegenover. Als dat maar 200 euro per jaar zou zijn, zou dat betekenen dat we 17 miljoen gepensioneerden hebben...quod non.
Oud 12 oktober 2020, 10:30   #231
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik hoop ook dat die coronacrisis volgend jaar gedaan is, maar dat is wel een onzekerheid.
We weten nog niet of die vaccins werkelijk goed gaan zijn, en hoeveel procent van de bevolking zal ingeënt kunnen worden op welke termijn.
Ondertussen zullen heel wat bedrijven failliet gegaan zijn, en eens ze weg zijn, is het veel moeilijker om iets soortgelijks opnieuw op te richten.
3,5 jaar is een lange tijd in de politiek, dus ik ga niet zomaar veronderstellen dat het nog slechter wordt voor de regeringspartijen, maar ook het omgekeerde niet.
Iedereen focust nu op Covid, maar er kunnen nog andere zaken gebeuren.
Stel je bijv. maar eens voor dat er iets gebeurt in het Midden-Oosten, of een handelsoorlog tussen China en de VS, waar dan Europa de gevolgen moet dragen.
En er zijn nog talloze problemen waar we nu nog niet eens aan denken, maar die plots kunnen opduiken.
Dat zijn allemaal factoren waar de binnenlandse politiek geen invloed op uitoefent. Ze kunnen natuurlijk wel invloed hebben op hoe mensen naar de binnenlandse politiek kijken. Ik vind het nog veel te vroeg om een voorspelling te doen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:31   #232
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De injectering in de pensioenen, de verhoogde uitgaven en de verhoogde uitkeringen zullen de reeele economie doen aantrekken.

Keynes.
U vergeet de andere kant van Keynes zijn theorie hé. Spaarzaam zijn in tijden dat het goed gaat.

Moest de Belgische overheidsschuld 60% zijn, dan was ik het mogelijk eens met u. Maar België is nooit spaarzaam geweest in goede tijden. Ze hebben geen buffer om uit te geven in slechte tijden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:33   #233
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
We hebben anderhalf jaar van malgoverno achter de rug.

Wat had je verwacht in de polls ? De vlucht naar populisme gebeurt snel, het terugwinnen traag.
Anderhalf jaar??? Ik zou eerder twintig, dertig jaar zeggen...
en dan krijg je inderdaad een heel ander verhaal, want dan kan men zijn eigen fouten niet meer afschrijven op de vorige regering waar ze voor een keer niet in zaten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:35   #234
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat zijn allemaal factoren waar de binnenlandse politiek geen invloed op uitoefent.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg nu net dat ik voorzichtig ben met voorspellingen, en zeker niet uitga van "binnen een jaar is de Coronacrisis achter de rug." Dat weten we nu nog niet, we zullen het weten eens hij achter de rug is.
En we weten ook niet of er nog andere gebeurtenissen (binnen- of buitenlands) onze economie zullen beïnvloeden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ze kunnen natuurlijk wel invloed hebben op hoe mensen naar de binnenlandse politiek kijken. Ik vind het nog veel te vroeg om een voorspelling te doen.
Dat betekent dat u het eens bent met mij, u kunt dat ook gewoon zeggen, in plaats van te doen alsof er een tegenstelling bestaat met wat ik schreef.
Oud 12 oktober 2020, 10:43   #235
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar moet je volgens de vlaamsnationalisten de pensioenen hervormen, de corona crisis bestrijden, de fiscaliteit hervormen, etc...zonder personeel.

Zo kennen we de populisten weer. Schieten op buikgevoel. Geef mij toch maar liever goed uitgeruste kabinetten.
Neen, volgens de Vlaams nationalisten moet je het geld in eigen regio houden... en daar zal de Vlaamse regering, indien ze het niet goed doet door de Vlamingen op af gerekend worden...
Terwijl nu, Vlaanderen het zo goed mag doen als ze wil, federaal worden ze toch afgestraft omdat de Walen alleen maar steeds meer meer federaal geld willen... en dus zo Vlaanderen blijft verarmen zonder dat daar beter bestuur en beter initiatieven tegenover staat.
Oud 12 oktober 2020, 10:45   #236
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Keynes.
Je vergeet dat wat aan ene kant wordt vrij gegeven elders wordt weggehaald en denk maar niet dat dat bij de grote fortuinen is... Dat zal zijn bij de mensen die wat beter verdienen en die zo minder gaan uitgeven...
Dus de economie zal het gelag betalen...
Oud 12 oktober 2020, 10:48   #237
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U vergeet de andere kant van Keynes zijn theorie hé. Spaarzaam zijn in tijden dat het goed gaat.

Moest de Belgische overheidsschuld 60% zijn, dan was ik het mogelijk eens met u. Maar België is nooit spaarzaam geweest in goede tijden. Ze hebben geen buffer om uit te geven in slechte tijden.
Oud 12 oktober 2020, 10:50   #238
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Keynes.
Om Keynes toe te passen is er wel meer nodig dan de pensioenen op te trekken en uitkeringen te verhogen.
Trouwens die pensioenen van 1500 euro dat is maar voor het einde van de legislatuur dus dan kan de economie niet eerder beginnen aan te trekken he.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 10:52   #239
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Om Keynes toe te passen is er wel meer nodig dan de pensioenen op te trekken en uitkeringen te verhogen.
Trouwens die pensioenen van 1500 euro dat is maar voor het einde van de legislatuur dus dan kan de economie niet eerder beginnen aan te trekken he.
We kiezen pas aan het einde van de legislatuur hé

Op dat moment gaan de positieve effecten van een flinke som extra per maand voor pakweg een miljoen gepensioneerden wel voelbaar zijn.
Oud 12 oktober 2020, 10:59   #240
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
We kiezen pas aan het einde van de legislatuur hé

Op dat moment gaan de positieve effecten van een flinke som extra per maand voor pakweg een miljoen gepensioneerden wel voelbaar zijn.
Hoop doet leven en dwaas zijn doet geen pijn...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be