Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Moet de avondklok afgeschaft worden?
Ja 31 86,11%
Neen 5 13,89%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2021, 11:44   #221
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is de voornaamste bestaansreden v.d. nachtklok.
Men wil vooral voorkomen dat er feestjes gehouden worden met "veel" personen die dicht bij elkaar zijn én nogal wat alcohol drinken.
Dan moet men gewoon die feestjes verbieden hé.

Men gaat toch ook niet verbieden om 's nachts met de auto te rijden of alle cafés sluiten omdat het risico bestaat dat mensen dronken achter het stuur kruipen?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 maart 2021 om 11:44.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 11:52   #222
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw president Macron: nous sommes en guerre...
Die beklaagt zich dat ondertussen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 11:54   #223
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je schrijft die doelstelling toe aan onze verkozen politici. Ik wou ze aan jou toeschrijven, specifiek op dit forum. Want buiten dit forum kennen we je niet.
Ik heb gemerkt dat uw persoonlijk nijdig gedrag omgekeerd evenredig is met de pertinentie van uw argumentatie. Dat is vaak zo he.
Oud 11 maart 2021, 11:56   #224
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men wil vooral voorkomen dat er feestjes gehouden worden met "veel" personen die dicht bij elkaar zijn én nogal wat alcohol drinken.
En ik zeg als je begint met zaken te verbieden die op zich geen kwaad kunnen maar wel eens potentieel zouden kunnen leiden tot zaken die wel kwaad kunnen, je dan ineens een reden hebt om zowat alles te verbieden.

En een alcoholverbod op café druist strikt genomen niet in tegen de grondwet wat niet gezegd kan worden van die nachtklok.

Met dergelijke gedachtegangen heeft men de grondwet de facto herleid tot een vodje papier. Elk grondwettelijke vrijheid die zou kunnen leiden tot misbruik, mag namelijk beknot worden.
Oud 11 maart 2021, 12:00   #225
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja - maar dat is geen geldige reden. Je mag geen fundamentele rechten inperken, tenzij dat noodzakelijk is voor het waarborgen van andere fundamentele rechten. Het gaat er dus niet om dat het misschien nuttig zou kunnen zijn - je moet aantonen dat er geen andere manier bestaat.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 12:37   #226
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou men dat willen voorkomen ?
Oud 11 maart 2021, 13:00   #227
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Is er een virologisch onderzoek dat aantoont dat uw huis verlaten tussen middernacht en 5u 's ochtends het besmettingsrisico verhoogt? Nee, het gaat puur om het principe "mensen zouden hun (bij grondwet gegarandeerde) bewegingsvrijheid wel eens kunnen misbruiken om zaken te doen die schadelijk zouden kunnen zijn".

Men verbiedt niet het schadelijke gedrag, wel de gelegenheid om eventueel tot dat schadelijke gedrag over te gaan. Da's hetzelfde als zeggen dat het grondwettelijke recht op vrije vergadering wordt ingeperkt omdat sommigen dat wel eens zouden kunnen misbruiken om aanslagen tegen de Belgische staat te beramen.

Met dergelijke redeneringen kan je letterlijk alles verbieden zoals alcohol in cafés, want je zou nadien wel eens zat achter het stuur kunnen kruipen, en met zo'n alcoholverbod op café wordt dat al veel moeilijker.

De logica is dan ook "rijden onder invloed van alcohol is verboden", in de logica van de nachtklok is dat het bemoeilijken van alcohol te consumeren met allerlei verboden, zoals bijv. alcohol drinken op café. Dat je daardoor mensen treft die niks verkeerd doen is maar bijzaak blijkbaar.
Dat is inderdaad perfect de reden van de avondklok, je zou snachts iets onwettelijks kunnen doen dus mag je niet meer naar buiten gaan.

Het is ongelofelijk hoe onze basis rechten met de voeten worden getreden.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 13:04   #228
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat is inderdaad perfect de reden van de avondklok, je zou snachts iets onwettelijks kunnen doen dus mag je niet meer naar buiten gaan.

Het is ongelofelijk hoe onze basis rechten met de voeten worden getreden.
De goudvissen denken niet verder dan "tussen middernacht en 5u lig ik toch in mijn bed" dus wat maakt het uit.

Namelijk alles wat mij niet treft mag verboden worden.
Oud 11 maart 2021, 13:07   #229
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De goudvissen denken niet verder dan "tussen middernacht en 5u lig ik toch in mijn bed" dus wat maakt het uit.

Namelijk alles wat mij niet treft mag verboden worden.
Nu vind ik die avondklok ook minder belangrijk omdat je al niets mag doen, het maakt dus quasi geen verschil behalve voor iemand die z'n hond wil uitlaten.

Het zijn vooral die andere regels die moeten stoppen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 13:13   #230
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nu vind ik die avondklok ook minder belangrijk omdat je al niets mag doen, het maakt dus quasi geen verschil behalve voor iemand die z'n hond wil uitlaten.

Het zijn vooral die andere regels die moeten stoppen.
Ik vind ook het merendeel van die maatregelen belachelijk en een inbreuk op je vrije keuzes als mens.

Maar principieel is die nachtklok wel de meest verregaande maatregel omdat het neerkomt op een periodieke, collectieve opsluiting van de gehele bevolking. Je mag je huis niet meer buitenkomen op straffe van geldboetes. Fundamenteel is dat zowat één van het meest verregaande dat je kan bedenken.

En de beweegreden erachter:
-je zou wel eens iets kunnen doen dat niet mag;
-het is gemakkelijker voor de politie om te handhaven;

Die regel heeft zowat heel mijn geloof in de constitutionele rechtstaat vernietigd, als ze dit kunnen doen, kunnen ze letterlijk alles doen. Niks houdt hun tegen om bijv. morgen al je spaargeld aan te slaan in naam van de strijd tegen het coronavirus.

De hond is niet meer gebonden aan enige ketting.

Laatst gewijzigd door Rapture : 11 maart 2021 om 13:14.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 13:15   #231
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
OK.
Dat is een ALGEMENE vraag.
Zonder iemand concreet te viseren.
irrelevant
wat ik wil doen zijn uw zaken niet

avondklok is vrijheidsberoving. kunt ge evengoed iedereen preventief aan e enkelband leggen.

Lockdown 1 heeft bewezen dat ge ZONDER avondklok de cijfers drastisch kunt terugdringen
avondklok is maw niet nodig
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 13:38   #232
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
i
avondklok is vrijheidsberoving. kunt ge evengoed iedereen preventief aan e enkelband leggen.
Breng ze niet op ideeën...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 14:19   #233
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
NU is het te vroeg om de nachtklok af te schaffen.
Wie moet er NU persé na 12 u nog op straat en waarom ?
Misschien heb ik het nog niet gevraagd, misschien ben ik het vergeten of misschien heb jij niet geantwoord, maar hoe oud bent u?
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 15:02   #234
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lockdown 1 heeft bewezen dat ge ZONDER avondklok de cijfers drastisch kunt terugdringen
Nee, uitstellen.

En elders ging dat even goed zonder lockdown.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2021 om 15:03.
Oud 11 maart 2021, 15:21   #235
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, uitstellen.
En elders ging dat even goed zonder lockdown.
vooral in N-Korea en al die 3e wereldlanden in de pampa's waar ze zo goed konden tellen
daar zijn er inderdaad minder doden gevallen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 15:28   #236
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vooral in N-Korea en al die 3e wereldlanden in de pampa's waar ze zo goed konden tellen
Jaja.

Kijk, nergens ter wereld is corona enig drama geweest. Nergens ter wereld is er iets ergs gebeurd, en de hemel ging op onze kop vallen als we niks deden, he. Er ging algemene paniek zijn, de mensen zouden uit hun bol gaan en de maatschappij zou ineenstorten. Niks van. Nergens. Jawel, de maatschappij is ondertussen inderdaad ineengestort, maar niet van corona he. Wel van de maatregelen. Maar op sanitair vlak, peanuts.

Maar er zijn toch analyses genoeg ondertussen he. We moeten hier niet weer op 5 minuten een of ander correlatietje proberen aan te tonen met enig cherry picken als er nu voldoende grondige studies dat aangeven he. Er is geen belangrijke correlatie tussen gemaatregel en aantal doden. Meer moet dat niet zijn om vast te stellen dat het geen spectaculair effect gehad heeft, want zoniet zou die correlatie de voornaamste zijn.

Jaja, sommige handelingen doen ietske OP HET MOMENT ZELF. Maar als het globale resultaat NIET, en het ogenblikkelijke resultaat WEL afhangt van uw gemaatregel, wil dat gewoon maar zeggen dat uw gemaatregel de problemen VERPLAATST heeft, maar niet weggewerkt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2021 om 15:31.
Oud 12 maart 2021, 15:08   #237
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er een virologisch onderzoek dat aantoont dat uw huis verlaten tussen middernacht en 5u 's ochtends het besmettingsrisico verhoogt? Nee, het gaat puur om het principe "mensen zouden hun (bij grondwet gegarandeerde) bewegingsvrijheid wel eens kunnen misbruiken om zaken te doen die schadelijk zouden kunnen zijn".

Men verbiedt niet het schadelijke gedrag, wel de gelegenheid om eventueel tot dat schadelijke gedrag over te gaan.
...
a) het gaat niet om dat misbruik dat die snoodaards zouden plegen, maar wel de katastrofale gevolgen van hun misbruik;

b) if it works, it ain't stupid.

c) meerderheid is meerderheid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 15:10   #238
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar die zijn er niet. We doen het onszelf gewoon aan.

Oh en tijdens de oorlog mochten mijn overgrootouders gewoon bij elkaar op bezoek gaan hoor.
Nope. Nous sommes en guerre.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 15:12   #239
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
a) het gaat niet om dat misbruik dat die snoodaards zouden plegen, maar wel de katastrofale gevolgen van hun misbruik;
Die zijn er niet. Wie zegde hier dramaqueen ?

Er is niks, maar dan ook niks, dramatisch aan covid. Geen enkel gedrag kan "catastrofale gevolgen" hebben en gerelateerd zijn aan covid. Dit is een opgeblazen zeverderij. Het zijn een paar dramaqueens die daar lastig over doen, en die mensen enorm veel fun afpakken, fun die de essentie van het bestaan is.

Mocht morgen iedereen op dezelfde dag covid opdoen, dan zouden we van die zever af zijn binnen 4 weken ten laatste.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 maart 2021 om 15:14.
Oud 12 maart 2021, 15:12   #240
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
c) meerderheid is meerderheid.
Allez, we gaan dat ook eens zeggen als er een meerderheid is die de pensioenen gewoon zal afschaffen om al die kosten gemaakt voor gepensioneerden en die tot niks gediend hebben, mee op te vangen zeker.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 maart 2021 om 15:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be