Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2021, 12:53   #221
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is het probleem een beetje met literaire geesten he. De biologische complexiteit van een levend wezen is gewoon onvoorstelbaar in vergelijking met gelijk welke menselijke creatie.

Bekijk gewoon maar de embryologische ontwikkeling van gelijk welk zoogdier, en dat is een ongelofelijk veel complexer systeem dan gelijk welk literair werkje he. En veel simpeler als een piramide kan je toch niet doen ? De complexiteit van een kabbelend beekje is veel groter dan gans de financiele wereld he. Zelfs het brein van een konijn is complexer dan het internet.
Ik bedoelde complexiteit in de zin van gelaagdheid: een complexe biologische hardware zoals je zegt hebben we ook, maar vervolgens hebben we de cultuur met betekenissystemen die niet herleidbaar zijn tot directe signalen.

Overigens is het maar de vraag of Shakespeare bestuderen minder 'esprit' vergt dan een beek: het inzien hoe op de klassieken gealludeerd wordt en hun inzichten herkend en uitgebreid worden, hoe verschillende lagen tegelijk worden getoond aan verschillende delen van het publiek, hoe een symbool nu eens dit, dan weer dat betekent, hoe in formuleringen gehint wordt naar een betekenis die omgekeerd kan zijn aan wat er oppervlakkig gezien 'staat' etc. etc. - en dat allemaal op een niettemin intern coherente manier, ik weet niet of dat 'simpeler' is. Bij de beek is de beek zelf misschien op fysisch niveau als fenomeen complex maar niet alleen is die complexiteit directer deduceerbaar (je moet er geen klassieken voor gelezen hebben, je kan direct wetten toepassen op weliswaar complexe omstandigheden) maar bovendien boeien de details van een beek ook niemand, zodat je dat in de praktijk niet onderzoekt; dat is anders bij de kennis van Shakespeare die inzicht verschaft in gedrag en cultuur en onlosmakelijk verbonden is met een literair-culturele traditie waarin dat inzicht werd opgebouwd.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 30 september 2021 om 12:55.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2021, 12:58   #222
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie niet waarom dat een centraal probleem is. Geweld is gewoon inherent in de werking van het leven. Het leven is tenslotte niks anders dan een selectie algoritme. Geweld is een van de selectie mechanismen.

Het is een beetje alsof je zou zeggen "het beletten van variabelen wissen is het centrale probleem in de informatica".
Omdat het geweld tot destructie leidt die niettemin niet alleen vermeden kan worden maar waarvan het vermijden ook tot een rijkere cultuur leidt (zonder constitutieve zinsbegoochelingen, met redelijk zelfinzicht op individueel vlak en tegelijk synergie die zowel 'utilitaire' doelen beter dient als die hun plaats geeft naast andere doelen: waarheidsliefde, schoonheidszin, ambachtsvreugde, de convivialiteit zelve etc.). Maar goed, ik heb dat allemaal al breder uitgelegd. De kennis die met dit alles gepaard gaat doet de mens ontsnappen uit onnodig beperkte gesloten circuits in de waarneming, waaronder jouw visie.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 30 september 2021 om 13:00.
Oud 30 september 2021, 13:03   #223
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie niet waarom dat een centraal probleem is. Geweld is gewoon inherent in de werking van het leven. Het leven is tenslotte niks anders dan een selectie algoritme. Geweld is een van de selectie mechanismen.

Het is een beetje alsof je zou zeggen "het beletten van variabelen wissen is het centrale probleem in de informatica".
Het ironische is dus trouwens dat net de religie die teruggaat op stichtend geweld (vanuit de kanalisering ervan tegen de 'gemeenschappelijke vijand', d.w.z. degene die langs alweer mimetische weg die gemeenschappelijke vijand werd) en dat reproduceert in offers etc. er net met behulp van die offers en daarnaast ook taboes en mythes ('propaganda', maar dan 'onbewust') alles aan doet om niét in het oorspronkelijke geweld ('de oerchaos') te vervallen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 30 september 2021 om 13:04.
Oud 30 september 2021, 13:12   #224
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ik gun ieder zijn broodwinning, maar er is een grens aan het risico dat ik persoonlijk wil nemen om dat voor iemand anders mogelijk te maken. Mag ik, ja?

Je gebruikt hier een heel perverse argumentatie. Ik dwing mensen niet om het gevaar op te zoeken, dat doet de versoepelbrigade. Je argument is omgekeerde of circulaire logica, een beetje als iemand die bedrijven verdedigt die alleen een businessmodel hebben omwille van minimumlonen met het argument: "Waar zouden mensen die een minimumloon verdienen anders een job kunnen vinden?"
Wat hebben jouw persoonlijke keuzes te maken met 'de versoepelbrigade'?
Oud 30 september 2021, 16:16   #225
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik gun ieder zijn broodwinning, maar er is een grens aan het risico dat ik persoonlijk wil nemen om dat voor iemand anders mogelijk te maken. Mag ik, ja?
Idem, er is een grens aan het risico dat ik persoonlijk wil nemen voor iemand anders, daarin komen we overeen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 19:55   #226
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zweden stopt voorlopig vaccinatie van iedereen tot 30 jaar vanwege de bijwerkingen.

——
Sweden will pause the use of Moderna’s Covid vaccine for people born in 1991 and later for precautionary reasons after reports of possible rare side-effects, such as myocarditis, the Swedish health agency said. “However, the risk of being affected is very small,” it added

https://guardian.co.uk/

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 6 oktober 2021 om 20:01.
Oud 6 oktober 2021, 20:25   #227
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zweden stopt voorlopig vaccinatie van iedereen tot 30 jaar vanwege de bijwerkingen.
Nee, stopt enkel met Moderna, staat er. Ze geven Pfizer in de plaats:

Citaat:
The health agency said it recommended the Comirnaty vaccine from Pfizer/BioNtech instead. People born 1991 or later that had received a first Moderna shot – 81,000 – would not get a second Moderna jab, it added.

Earlier this week, the Swedish health agency said people aged 12 to 15 would only get the Pfizer/BioNtech vaccine.
Hoe meer besmettingen er zijn, hoe hoger het risico van het vaccin zelf mag zijn. Dat is wiskunde, wetenschap, maar dan wel een heel onethisch gebruik ervan. Ik heb hier al eerder gezegd dat dit mee een reden was om alle maatregelen zo snel te lossen. We gaan het allemaal talloze keren krijgen, zeggen ze, dus zelfs al vallen er bij bosjes jongeren dood om, het zal toch nog altijd minder zijn dan zonder vaccin. Want in het onderwijs zijn er geen maatregelen meer en het kost trouwens te veel om de ramen open te laten in de winter.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 05:43   #228
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe meer besmettingen er zijn, hoe hoger het risico van het vaccin zelf mag zijn.
Nee. Hoe meer zwaar zieken en doden er zijn van een ziekte. Niet noodzakelijk hoe meer besmettingen. Anders zouden we elk jaar een enorm gevaarlijk vaccin voor verkoudheid mogen nemen. Want elk jaar zijn er normaal gezien enorm veel besmettingen met verkoudheden.

Besmettingen an sich zijn van geen tel. Wat van tel is, zijn zware zieken en doden.

En je hebt uiteraard gelijk, als men binnen dezelfde risico groep blijft. Wat maatschappelijk wat eigenaardiger zou zijn, is om zekere lage-risico groepen hun risico te verhogen, om andere (eventueel kleinere) hoge risico groepen wat lager risico laten te hebben. Bijvoorbeeld: kinderen opofferen om oude mensen proberen te redden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 18:06   #229
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, stopt enkel met Moderna, staat er. Ze geven Pfizer in de plaats:
Finland stopt ook met Moderna bij mannen onder 30 jaar, dat wordt een kettingreactie. Goeie marketing van Pfizer.
Oud 7 oktober 2021, 19:17   #230
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Finland stopt ook met Moderna bij mannen onder 30 jaar, dat wordt een kettingreactie. Goeie marketing van Pfizer.
Pfizer bestaat al sinds het midden van de 19e eeuw. Volgens onderzoeksjournalisten is het "high level bullying" wat ze doen. Moderna bestaat nog maar 10 jaar en het meeste van de aandelen (12%) zijn in handen van een immigrant die uit Armenië kwam.

De grote spelers hebben niet zo graag concurrentie, gek genoeg, het zijn meestal allemaal door en door monopolisten.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 08:50   #231
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Curious now

Is er nog nieuwe science over vaccine-induced myocarditis?
Oud 10 november 2021, 09:27   #232
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Curious now

We blijven bij het ontbreken van aspiratie tijdens het zetten van de spuit als grootste mogelijke oorzaak van hartonstekingen bij jonge mannen. Voorlopig is er nog niets veranderd aan de techniek alhier.

Mannen zouden meer slachtofgfer zijn omdat ze grotere armspieren hebben en dus grotere bloedvaatjes in die spieren.

Toen m'n dochter haar vaccin kreeg heb ik gevraagd of ze willen aspireren en ze mochten niet, het was hen effectief verboden. Terwijl andere landen zoals China en Taiwan net wel aspireren.

Campbell: Incorrect vaccination?
https://youtu.be/HsACTX0_ihs

Is injection technique responsible for vaccine side effects?
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20211013001001
Oud 10 november 2021, 16:41   #233
Yolanda
Schepen

Standaard

Duitse en Franse adviesorganen adviseren mensen jonger dan 30 jaar en zwangere vrouwen enkel nog in te enten met Pfizer.

Het advies is gebaseerd op het hogere aantal mensen dat na vaccinatie met het Moderna-vaccin te maken krijgt met ontstekingen in het hart.

Bron : NOS
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2021, 21:03   #234
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Curious now

Citaat:
The highest incidence (10.69 cases per 100,000 persons; 95% CI, 6.93 to 14.46) was observed among male patients between the ages of 16 and 29 years.
Iets lagere incidentie in Israel (106.9/miljoen in vgl met 162.2), maar de leeftijdscathegorie voor Israel is 16-29, en na slechts 1 vaccin ivg met de 2

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 13 december 2021 om 21:05.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 05:50   #235
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yolanda Bekijk bericht
Het advies is gebaseerd op het hogere aantal mensen dat na vaccinatie met het Moderna-vaccin te maken krijgt met ontstekingen in het hart.
Inderdaad. Er waren er dus geen, maar er zijn er teveel
Oud 14 december 2021, 14:03   #236
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Iets lagere incidentie in Israel (106.9/miljoen in vgl met 162.2), maar de leeftijdscathegorie voor Israel is 16-29, en na slechts 1 vaccin ivg met de 2
tx, even wat verder zitten neuzen nu, uit nieuwsgierigheid. Ik vond dit https://www.nature.com/articles/s41569-021-00662-w

"The risk ratio of myocarditis in a large study from Israel was 3.24 in the first 42 days after the first dose of the Pfizer-BioNTech mRNA vaccine2. By contrast, the risk ratio of myocarditis associated with COVID-19 was estimated to be 18.28 (ref.2)"

Dus, toch iets meer bewijzen intussen dat die bijwerking van het vaccin zonder meer een reeel risico inhoudt, maar een risico dat lager is dan als je gewoon Covid krijgt, voor dezelfde ziekte.

Dan lijkt het me toch een uitgemaakte zaak nu, tenzij ik iets over het hoofd zie?
Oud 14 december 2021, 14:04   #237
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
tx, even wat verder zitten neuzen nu, uit nieuwsgierigheid. Ik vond dit https://www.nature.com/articles/s41569-021-00662-w

"The risk ratio of myocarditis in a large study from Israel was 3.24 in the first 42 days after the first dose of the Pfizer-BioNTech mRNA vaccine2. By contrast, the risk ratio of myocarditis associated with COVID-19 was estimated to be 18.28 (ref.2)"

Dus, toch iets meer bewijzen intussen dat die bijwerking van het vaccin zonder meer een reeel risico inhoudt, maar een risico dat lager is dan als je gewoon Covid krijgt, voor dezelfde ziekte.

Dan lijkt het me toch een uitgemaakte zaak nu, tenzij ik iets over het hoofd zie?
Of de ratio's zouden uitgesproken anders moeten zijn bij een specifieke leeftijdsgroep (wat wel kan). Pffft, ik ga niet in de data duiken. Iemand?...
Oud 14 december 2021, 15:02   #238
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

die risico-reductie is voor de gehele studiepopulatie, met een mediaan leeftijd van 37. Niet de juiste studiepopulatie als ge weet dat er een genderverschil en een leeftijdsgebonden risicoverschil is

waar die 18.28 vandaan komt zie ik niet onmiddellijk, ref 2 is gewoon het artikel dat ik hierboven al gelinkt heb (ook die 3.24 komt uit een secundair geciteerde studie, en niet uit de referentie die in het natureartikel staat geciteerd, bad editor )

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 14 december 2021 om 15:03.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 15:11   #239
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
die risico-reductie is voor de gehele studiepopulatie, met een mediaan leeftijd van 37. Niet de juiste studiepopulatie als ge weet dat er een genderverschil en een leeftijdsgebonden risicoverschil is
Mja, hij zegt het wel beschrijvend, maar geen tabel of zo:

"Despite these rare cases of self-limited myocarditis, the benefit–risk assessment for COVID-19 (mRNA) vaccination underscores a very strong favourable balance for all age and sex groups."

dus ja, hij zal de risk assessment dan wel gedaan hebben voor verschillende sub-groepen. (Het moet ook al serieus skewed zijn om nog om te draaien...)

Citaat:
waar die 18.28 vandaan komt zie ik niet onmiddellijk, ref 2 is gewoon het artikel dat ik hierboven al gelinkt heb (ook die 3.24 komt uit een secundair geciteerde studie, en niet uit de referentie die in het natureartikel staat geciteerd, bad editor )
Aja, hij gebruikt die data voor een risk assessment; die paper wat je eerder post ging enkel over het risico op myocarditis bij vaccinatie, maar voro een risk assessment moet ge toch ook risico op myocarditis nemen bij niet-vaccinatie (toch?).

Dan is de risk assessment voor vaccinatie voor myocarditis toch overduidelijk? want zelfs als ge alleen nog maar rekening houdt met myocarditis, niet eens de andere negatieve impact van een covid-infectie (hoewel idd zeer beperkt bij jongeren), dan is het al favorable voor wel te vaccineren.

Echt, zie ik iets over het hoofd? Ik wil het graag weten voor ik met kind 2 al dan niet naar vaccinatiecentrum ga!

Laatst gewijzigd door Voltian : 14 december 2021 om 15:12.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 15:42   #240
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aja, hij gebruikt die data voor een risk assessment; die paper wat je eerder post ging enkel over het risico op myocarditis bij vaccinatie, maar voro een risk assessment moet ge toch ook risico op myocarditis nemen bij niet-vaccinatie (toch?).
Tenzij die niet beïnvloed wordt door vaccinatie natuurlijk...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be