![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Europees Commissaris
|
![]() Tenslotte gaat ook in deze uitzending, zoals vaak elders, het volledige plaatje van de Frans-Vlaamse oorlog (1297-1305) de mist in door eenzijdig te fokussen op 1302. En in deze uitzending vooral tot 1302, in de aanloop daartoe werd wel het nodige gezegd, maar men verneemt niets over de bepalingen en de gevolgen van het vredesverdrag van 1305.
Vanuit Vlaanders-nationaal standpunt was het een overwinning omdat het graafschap werd hersteld met alle terriotoriale gevolgen vandien tot op de dag van vandaag want anders zou de Schelde een staatsgrens zijn geweest. In materieel opzicht daarentegen, en van belang voor de levensomstandigheden van de mensen van toen, was het het nederlaag te vergelijken met het vredesverdrag van Versailles. Vlaanderen werd gedwongen met loodzware en onmogelijke herstelbetalingen (en allerlei vernederende boetes zoals het slechten van de Brugse stadsmuren) die zouden de aanleiding vormen tot een nieuwe opstand, die van Kust-Vlaanderen (1323 – 1328) De Frans-Vlaamse oorlog loopt dus ruimer bekeken van 1287 tot 1328. Maar ook nadien kwam het elke generatie opnieuw tot rellen en gewelddadige konfrontaties gedurende de ganse 14e eeuw tot in 1385, het einde van de Gentse Opstand. En uiteindelijk zouden de konfrontaties en oorlogen met Frankrijk duren tot en met Waterloo, wat niet wegneemt dat er later nog enkele annexionistische dreigingen waren. ! Men kan dus gerust spreken van de 600-jarige Frans-Vlaamse/Nederlandse oorlog van Bouvines tot Waterloo (1214-1815) als met het hele ruime plaatje bekijkt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 januari 2023 om 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Schelde zou de taalgrens zijn geweest hadden de Vlaanderaars hun territoriale slag niet thuisgehaald in 1305 te Othis. Ook al was de Guldensporenslag op zich natuurlijk geen taalstrijd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 januari 2023 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het was geen taalconflict misschien toen, maar ook in de Middeleeuwen verschilden talen van elkaar en verdeelde of verenigde het gegeven taal groepen van mensen. Het was niet de motivator, maar dat het totaal geen rol speelde is ook gelogen. Er wordt ook niet gezegd dat het volledig geen rol speelde, daar niet van. Sommigen maken het er wel eens van.
En ik weet dat (vooral bevelhebbers dan) aan Vlaamse zijde ook Franstaligen streden, maar het bulk van het Vlaamse leger sprak Diets en het bulk van het Franse leger Frans, natuurlijk. Ik wil zeggen. De taal als politiek wapen is ouder dan de periode van het nationalisme. Bijvoorbeeld: Lodewijk XIV heeft niet voor niks alle elite willen verfransen in Frans-Vlaanderen, vóór het nationalisme. En toch zijn er zielen die opperen dat het een modern uitvindsel is, ook al kloeg Michiel de Swaen (17de eeuwer die toen leefde) er gewoon over. Laatst gewijzigd door Weyland : 22 januari 2023 om 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Deze aflevering kent maar één omschrijving: volksverlakkerij, duur betaald met belastinggeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 januari 2023 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Is de aflevering een aanrader?
![]() |
![]() |
#227 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mensen die denken dat de afgelopen aflevering het hoogtepunt zal blijken wat betreft de polymiek dat die losbrengt. Ik vermoed dat die over het ontstaan van België pas wat los zal doen komen hier en elders.
![]() Overigens hoop ik ook op een Histoire de la Belgique van de RTBf ooit, ik zou zeker kijken. Laatst gewijzigd door Weyland : 23 januari 2023 om 00:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Had men iemand van een andere signatuur ingehuurd, zou die anders gepiept hebben. En zo zien we maar hoe moeilijk is om objektief te blijven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 01:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar wie weet daar wel het fijne van....? En wie interesseert dat van mensen die ergens rond een tafel zitten....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 01:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens: https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=157
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 01:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Franstalige Belgen zijn ook vaak serieuzer en houden niet van Vlaamse drolligheden die inderdaad irritant kunnen zijn (soms ook met diens charme, erop, maar vaak net erover of -langs, Vlaamse humor). Humor als op DIW is niet aan hen besteed (al is RTBf-humor vaak ook huilen met de pet op, waarnaar amper gekeken wordt). Ooit was ik eens bevriend met een Luikse (sprak ook vloeiend Nederlands) en als ik die de verkeerde Vlaamse humor toonde dan werd die chagrijnig, alsof ik het aan een Hollandse toonde die er hetzelfde op zou reageren. ![]() Humor als dit bedoel ik. Ik kan er tegenwoordig evenmin mee lachen. Neen, ik stuurde het haar niet persoonlijk, maar op een forum. Ze vond het pijnlijk in de plaats van de Vlamingen. Nu ja, Walen kijken dan liever Franse teevee dan de RTBf tenzij het de moeite is. Laatst gewijzigd door Weyland : 23 januari 2023 om 02:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 02:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De reden waarom Walen naar de Franse teevee kijken. Valt wel mee dat voorbeeld (de Vlaamse double-think, eigenlijk juist een ietwat grappig doch pijnlijk voorbeeld). Zijn Frans is overigens wel beter dan dat van iedere Vlaamse politicus en dat van mijzelf toegegeven.
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 23 januari 2023 om 02:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 januari 2023 om 08:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Scheve lavabo Reynebeau, ook historicus, is jaloers dat hij geen centje mocht mee verdienen ...
titel: Het verhaal van Vlaanderen is maar het halve verhaal link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230122_97253053 Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard was Hendrik Conscience in de eerste plaats een romanschrijver. Maar de insteek heeft ie toch gehaald uit de geschiedenis. Laatst gewijzigd door reservespeler : 23 januari 2023 om 08:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat Jan Breydel zelfs niet vernoemd werd zegt heel veel of de historische nauwkeurigheid van deze reeks.
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |