Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt BHV gesplitst
Morgen 2 3,28%
Voor 1 februari 2 3,28%
Voor 21 juli 20 32,79%
Voor de verkiezingen van 2007 11 18,03%
Later, niet zolang de N-VA in de regering zit 8 13,11%
Nooit. 18 29,51%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2005, 16:49   #221
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Mijn mama kwam uit Wallonië, u moet geen vooroordelen hebben noch veralgemenen...... Mijn papa was Vlaming en ik blij Belg te zijn.
Mijn papa én mama kwamen uit Limburg en ik ben blij een Vlaming te zijn.

Ik wil ook nog best een beetje Europees gaan denken maar wil liever de 175 jarige 'verruiming' van Belgique overslaan.
Straf hé?
Oud 18 januari 2005, 16:51   #222
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Voor wat, hoort wat. Als ik geen universitair diploma heb, dan moet ik ook niet komen klagen dat ik een minder goede job vind dan iemand met een universitair diploma.
En als ik naar een andere streek verhuis moet ik ook niet komen klagen dat ik niet meer op dezelfde lijsten kan stemmen als waar ik eerder woonde.
En als ik naar een andere streek verhuis en er de streektaal niet wil leren moet ik ook niet komen klagen dat ik de verkeersborden of officiële documenten niet kan lezen.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 18 januari 2005 om 16:52.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 16:55   #223
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toi la vache ta chanson on la connait !
Geen antwoord dus. 8)
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:01   #224
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat iemand, die geen vreemde talen spreekt, zichzelf kloot in het groeiende Europa.
Dat vind ik ook. Maar zo zit je hier wel die Franstaligen in de rand kritiek te geven hé.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:03   #225
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor wat, hoort wat. Als ik geen universitair diploma heb, dan moet ik ook niet komen klagen dat ik een minder goede job vind dan iemand met een universitair diploma.
Kijk Wanne, het is nog niet zo lang geleden dat men in dit land zelfs aan geen kleermakersdiploma geraakte als men dat in het Nederlands probeerde te behalen want het kon enkel in het Frans.
Als jij denkt dat de taalarrogantie uit de tijd van mijn vader helemaal verdwenen is dan vergis je je.
Daarvoor hoef je maar naar de reacties van Franstalig Belgique te kijken op de uitspraak van de Raad van State over de omzendbrieven Peeters én de onwettige toestand in BHV.
Als enig antwoord daarop hebben ze, dat de Vlaamse rand dan maar bij Bruxelles moet.
En wat is d�*�*r de bedoeling van behalve om van Vlaams gebied, Franstalig gebied te make?

Laat er dus die universitaire diploma's maar buiten.
Ook zonder een universitair diploma leert iedereen die dat wil wel de taal van de streek waar hij zich vestigt.
Net zoals iedereen die dat wil de taal leert van de streek waar hij zijn boeltje wil verkocht krijgen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 januari 2005 om 17:05.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:05   #226
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ergens hebt u gelijk maar ze hebben inderdaad minder aanleg voor talen. Misschien is het voor hen ook moeilijker.

Ik ben trouwens ook een heel klein beetje beschaamd als ik op televisie reporters en zo in het Frans hoor praten. Niet echt tweetalig....
Die kennis van de Franse taal door Vlamingen is dan ook zeer relatief.

ieder jaar komen hier nieuwe buitenlandse sporters hun boterham verdienen en als ik die dan bezig hoor op tv spreken die op korte tijd een welliswaar niet perfect maar toch enigzins verstaanbaar Nederlands, dus is het bij de fransprekenden ofwel onwil ofwel domheid.
ik houd het bij het eerste
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:07   #227
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dat vind ik ook. Maar zo zit je hier wel die Franstaligen in de rand kritiek te geven hé.

touche!!!!!!!!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:08   #228
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
En als ik naar een andere streek verhuis moet ik ook niet komen klagen dat ik niet meer op dezelfde lijsten kan stemmen als waar ik eerder woonde.
En als ik naar een andere streek verhuis en er de streektaal niet wil leren moet ik ook niet komen klagen dat ik de verkeersborden of officiële documenten niet kan lezen.
Dat kan goed zijn, maar daar had men twintig jaar geleden aan moeten denken. Nu moet men de klok van de democratie niet terug draaien.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:23   #229
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou zelfs stukken minder moeite hebben met een monarchie als die Italiaanse, Argentijnse, of Waalse prinsessen binnenhaalde die geen halve eeuw nodig hadden om een voorgekauwd woordje taal van de Nederlandse meerderheid te leren spreken.
Van een Nederlandse prinses mogen we zelfs niet dromen want dat is tegen de Belzieke wet.

Hoe wil je de Franstaligen motiveren om Nederlands te leren als zelfs het Belgische Hof duidelijk laat horen dat het zich uitsluitend bezighoudt in de 'universele hoftaal'?
Met de 'welsprekende' voorbeelden van de Belgische monarchie voor ogen kan je moeilijk verwachten dat de Franstaligen in dit land ooit van hun taalimperialisme afgeraken.
Oud 18 januari 2005, 17:30   #230
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan goed zijn, maar daar had men twintig jaar geleden aan moeten denken. Nu moet men de klok van de democratie niet terug draaien.
De klok van de 'democratie'???

Wie legde zich niet neer bij democratisch genomen beslissingen en wetten?
En daarvoor moeten de overtreders nu maar beloond worden door hen ons land cadeau te geven?

Ga jij ook toelaten dat Brussel een soort 'Seuta' wordt, zogauw de Marokkanen er een 'democratische' meerderheid worden?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 januari 2005 om 17:30.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:31   #231
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Mijn papa én mama kwamen uit Limburg en ik ben blij een Vlaming te zijn.

Ik wil ook nog best een beetje Europees gaan denken maar wil liever de 175 jarige 'verruiming' van Belgique overslaan.
Straf hé?
Goed, dat is uw recht, maar u zult heel wat cultuur en feestelijkheden missen....
Maar vermits u nefast bent voor de feestvreugde zullen we u dan maar niet uitnodigen.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:33   #232
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van een Nederlandse prinses mogen we zelfs niet dromen want dat is tegen de Belzieke wet.
Leg eens uit.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:37   #233
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, dat is uw recht, maar u zult heel wat cultuur en feestelijkheden missen....
Maar vermits u nefast bent voor de feestvreugde zullen we u dan maar niet uitnodigen.
Stuur mijn uitnodiging gerust naar de BUB.

Na 175 jaar geduld kan mijn feestvreugde nog best een paar jaartjes wachten.
Oud 18 januari 2005, 17:38   #234
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg eens uit.
Jij denkt dus dat het toeval is dat er nog nooit een Belgische prins met een Nederlandse prinses trouwde?
Oud 18 januari 2005, 17:39   #235
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zijn nochtans buurlanden...
Oud 18 januari 2005, 17:40   #236
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou zelfs stukken minder moeite hebben met een monarchie als die Italiaanse, Argentijnse, of Waalse prinsessen binnenhaalde die geen halve eeuw nodig hadden om een voorgekauwd woordje taal van de Nederlandse meerderheid te leren spreken.

Hoe wil je de Franstaligen motiveren om Nederlands te leren als zelfs het Belgische Hof duidelijk laat horen dat het zich uitsluitend bezighoudt in de 'universele hoftaal'?
Met de 'welsprekende' voorbeelden van de Belgische monarchie voor ogen kan je moeilijk verwachten dat de Franstaligen in dit land ooit van hun taalimperialisme afgeraken.
Mijn stiefvader is Franstalig en woont in Linkebeek. Hij kan zijn plan trekken in het Nederlands maar hij beheerst zeker niet de taal. Behalve voor administratieve gevallen (gemeentehuis bijvoorbeeld) of als hij boodschappen doet, spreekt hij nooit Nederlands. En dat geldt voor de meeste Franstaligen die in zo'n gemeenten wonen. Er is (bijna) geen contact tussen de Franstaligen en de Vlamingen in die gemeenten. Franstaligen blijven liever onder Franstaligen en Vlamingen blijven liever onder Vlamingen. Beide gemeenschappen leven in hun eigen "wereld".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:40   #237
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Knuppel daar heb je een punt. Alhoewel die Nederlandse Argentijnse toch heel goed haar best doet, veel beter dan de onzen.....

En inderdaad waar vind je hier een Nederlandse prins ?
Oud 18 januari 2005, 17:43   #238
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Mijn stiefvader is Franstalig en woont in Linkebeek. Hij kan zijn plan trekken in het Nederlands maar hij beheerst zeker niet de taal. Behalve voor administratieve gevallen (gemeentehuis bijvoorbeeld) of als hij boodschappen doet, spreekt hij nooit Nederlands. En dat geldt voor de meeste Franstaligen die in zo'n gemeenten wonen. Er is (bijna) geen contact tussen de Franstaligen en de Vlamingen in die gemeenten. Franstaligen blijven liever onder Franstaligen en Vlamingen blijven liever onder Vlamingen. Beide gemeenschappen leven in hun eigen "wereld".
Verkeerd, en dat staat dus ook België te wachten als de Vlaams-nationalisten het halen.... als ze erin slagen het land nog verder te verdelen.
Oud 18 januari 2005, 17:47   #239
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En inderdaad waar vind je hier een Nederlandse prins?
Bij wet verboden dus....
Oud 18 januari 2005, 17:47   #240
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkeerd, en dat staat dus ook België te wachten als de Vlaams-nationalisten het halen.... als ze erin slagen het land nog verder te verdelen.
Die verdeleing bestaat al sinds het ontstaan van België. Wat demografisch al lang een feit is, wordt nu gewoon politiek en geografisch vertaald.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be