Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2005, 03:05   #221
CommonSense
Vreemdeling

CommonSense's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Wil je ontkennen dat het Frans een wereldtaal is?
Staat alleszins niet in de Top10 v/d wereldtalen:

Rang Taal

1 CHINEES - Mandarijn, Wu, Kantonees

2 SPAANS

3 ENGELS

4 BENGAALS

5 HINDI

6 ARABISCH

7 PORTUGEES

8 RUSSISCH

9 JAPANS

10 DUITS
Oud 26 januari 2005, 03:07   #222
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Vrienden, als ik er morgen niet meer ben, zoek me dan niet, maar weet: ik ben vermoord door een arrogante Franstalige
Dan kom ik het touw zoeken waaraan je hangt omdat Belgie gesplits is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 08:00   #223
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De verwantschap tussen Nederlands en Afrikaans is echter vele malen groter dan die tussen Frans en Latijn. Frans en Latijn zijn verwant op het niveau van de taalgroep, Nederlands en Afrikaans (behorende tot de Germaanse taalgroep) ook nog op een lager niveau.
Dat kan allemaal best zijn, maar toch zijn het verschillende talen. Afrikaans is nu eenmaal geen Nederlands.

Citaat:
Dit is een encyclopedie die door internetgebruikers zelf is samengesteld en waar dus geen enkele wetenschappelijke onderbouwing plaatsvindt. Auteurs kunnen in artikelen dus gemakkelijk beweringen doen die helemaal niet kloppen. Helaas ontstaan daardoor fouten die niet door elke gebruiker worden opgemerkt en gecorrigeerd. Het is ook zeker niet de eerste keer dat ik Wikipedia op een fout betrap.
En jij hebt ze persoonlijk gaan tellen zeker, daar in Suriname, het aantal mensen dat Nederlands spreekt tegenover het aantal mensen dat Sranang spreekt? Mijnheer weet het beter dan de encyclopedie... Wat een pretentie zeg!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 08:01   #224
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CommonSense
Staat alleszins niet in de Top10 v/d wereldtalen:

Rang Taal

1 CHINEES - Mandarijn, Wu, Kantonees

2 SPAANS

3 ENGELS

4 BENGAALS

5 HINDI

6 ARABISCH

7 PORTUGEES

8 RUSSISCH

9 JAPANS

10 DUITS
Ja, en dan? Zijn alleen de talen die in de top 10 staan wereldtalen?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 26 januari 2005, 08:57   #225
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

72 miljoen franssprekenden (native speakers) op een wereldbevolking van 6 miljard of meer : dat lijkt mij geen wereldtaal.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 11:03   #226
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

voor ons, belgen, is dat natuurlijk wel belangrijk:

WL
aangrenzende landen FR en LUX
"reisbestemmingen" in 'Suisse', Monaco en C°
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 11:26   #227
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
72 miljoen franssprekenden (native speakers) op een wereldbevolking van 6 miljard of meer : dat lijkt mij geen wereldtaal.
+ nog eens meer dan 50 miljoen waar het Frans als tweede taal geldt.

Maar als het JOU geen wereldtaal LIJKT, tja... wat valt DAAR nog tegen in te brengen, nietwaar?

Citaat:
Oud 26 januari 2005, 11:47   #228
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Probeer het eens met rekenkunde en als dat niet lukt gebruik dan je vingers.

Grond van de zaak : trek al die franssprekenden (native of 2de taal) gewoon af van die 6 miljard en dat is het aantal mensen dat u niet verstaat.

Frans wordt als wereldtaal beschouwd door franssprekenden : al de rest gaat u gewoon uitlachen als je daarmee afkomt...

http://www.prnewswire.com/services/r...lations4.shtml

Laatst gewijzigd door CHW : 26 januari 2005 om 12:13.
Oud 26 januari 2005, 12:38   #229
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar als het JOU geen wereldtaal LIJKT, tja... wat valt DAAR nog tegen in te brengen, nietwaar?
Van deze landen is het gecombineerde bnp kleiner dan dat van Nederland, dus een belangrijke zakentaal is frans alleszins niet. Trouwens gezien de scholingsgraad en de kwaliteit van het onderwijs in deze landen denk ik dat van die tweetaligheid in de praktijk niet veel van in huis komt. Bovendien begint op veel plaatsen in de francofonie zoals in de Maghreb-landen en in Lebanon Engels frans te verdringen als tweede taal.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 12:41   #230
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Net zoveel tegen in te brengen als wanneer jij het nederlands (vlaams) een taaltje van wilden noemt.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 12:48   #231
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer het eens met rekenkunde en als dat niet lukt gebruik dan je vingers.

Grond van de zaak : trek al die franssprekenden (native of 2de taal) gewoon af van die 6 miljard en dat is het aantal mensen dat u niet verstaat.

Frans wordt als wereldtaal beschouwd door franssprekenden : al de rest gaat u gewoon uitlachen als je daarmee afkomt...

http://www.prnewswire.com/services/r...lations4.shtml
Doe dat met het Engels ook eens. Oók heel veel mensen die je niet meer verstaan hoor... Vanaf nu is volgens uw bizarre logica het Engels géén wereldtaal meer. Rekenkunde heeft er dus nougabollen mee te maken!

Citaat:
Oud 26 januari 2005, 12:49   #232
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
Van deze landen is het gecombineerde bnp kleiner dan dat van Nederland, dus een belangrijke zakentaal is frans alleszins niet. Trouwens gezien de scholingsgraad en de kwaliteit van het onderwijs in deze landen denk ik dat van die tweetaligheid in de praktijk niet veel van in huis komt. Bovendien begint op veel plaatsen in de francofonie zoals in de Maghreb-landen en in Lebanon Engels frans te verdringen als tweede taal.
Wat is het BNP van China? Nochtans is het Chinees de taal die het meest gesproken wordt ter wereld... Maar volgens u is hun BNP te laag, dus géén wereldtaal! Pech voor de Chinezen...

Citaat:
Oud 26 januari 2005, 13:30   #233
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het BNP van China? Nochtans is het Chinees de taal die het meest gesproken wordt ter wereld... Maar volgens u is hun BNP te laag, dus géén wereldtaal! Pech voor de Chinezen...
[size=2]Dat bevestigt mijn mening dat er maar één echte wereldtaal is waar men zowat overal ter wereld mee terecht kan: het Engels, dat niet alleen veruit de belangrijkste taal is in de zakenwereld, maar dat ook in spreekersaantallen in de top 3 staat en waarvan het taalgebied het grootst is en economisch het zwaarst doorweegt. Daarnaast heb je natuurlijk nog talen die in bepaalde regio's een belangrijke rol spelen, zoals het Spaans, Chinees, Portugees of Frans, maar waarvan de sprekers allemaal, met uitzondering van de Franstaligen bij internationale betrekkingen overschakelen naar het Engels.

Zo zou je je kunnen afvragen waarom de 14-de taal van de wereld, en de slechts de 3de taal van Europa bij supra-nationale instellingen of als de VN of NATO of iets banaals als Eurosong zo een voorname rol toegewezen krijgt. Zou dit te wijten zijn aan het werkelijke belang van de Franse taal of aan de inherente taalluiheid, het gebrek aan zelfrelativering en de culturele onverdraagzaamheid die de meeste franstaligen vertonen?

[/size]

Laatst gewijzigd door Public energy : 26 januari 2005 om 13:31.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 13:37   #234
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[size=2]Zou dit te wijten zijn aan het werkelijke belang van de Franse taal of aan de inherente taalluiheid, het gebrek aan zelfrelativering en de culturele onverdraagzaamheid die de meeste franstaligen vertonen?

[/size]
Met zulke weloverwogen en verstandige argumenten zul je de franstaligen uit de Brusselse rand vanzelfsprekend overhalen zich eindelijk aan te passen aan de beschaafde en vredelievende levenswijze van de Vlamingen.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 13:39   #235
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Met zulke weloverwogen en verstandige argumenten zul je de franstaligen uit de Brusselse rand vanzelfsprekend overhalen zich eindelijk aan te passen aan de beschaafde en vredelievende levenswijze van de Vlamingen.
Goed gezegd!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 15:26   #236
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe dat met het Engels ook eens. Oók heel veel mensen die je niet meer verstaan hoor... Vanaf nu is volgens uw bizarre logica het Engels géén wereldtaal meer. Rekenkunde heeft er dus nougabollen mee te maken!
Vergelijk gewoon eens hoeveel mensen Engels kennen als 2de taal (onderwezen, uit interesse, via internet enz.) en hoeveel er Frans kennen als 2de taal en zeg me dan met welke tussentaal je het verst komt (om met iemand te spreken waarmee je geen taal deelt dus).
Mijn stelling blijft en je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk : de francofonie vindt zichzelf veeeeeeeeel belangrijker dan ze eigenlijk is.
Oud 26 januari 2005, 16:23   #237
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Nee de uitspraak was "c'est une flamande" waarbij gedoeld wordt op het feit dat wanneer een Nederlandstalige in Brabant naar de 100 belt, zij geholpen wordt door de dichts bijzijnde Nederlandstalige MUG.
tiens interessant...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 16:34   #238
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijk gewoon eens hoeveel mensen Engels kennen als 2de taal (onderwezen, uit interesse, via internet enz.) en hoeveel er Frans kennen als 2de taal en zeg me dan met welke tussentaal je het verst komt (om met iemand te spreken waarmee je geen taal deelt dus).
Mijn stelling blijft en je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk : de francofonie vindt zichzelf veeeeeeeeel belangrijker dan ze eigenlijk is.
Dat kan allemaal goed zijn, maar dat neemt niet weg dat het Frans nog steeds een wereldtaal is, en d�*�*r ging het om, nietwaar?

Citaat:
Oud 26 januari 2005, 17:18   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het helemaal niet. Ik vraag me dus af hoe je erbij komt dat Sranantongo de taal is met de meeste sprekers. Wishful thinking?
Inderdaad, Dimitri, u heeft het bij het rechte eind. 't Sranantogo is niet de taal van de meerderheid van de Surinaamse bevolking, daar het door slechts ongeveer 120.000 mensen wordt gesproken. Een andere taal, het Sarnamihondi (een taal die verwant is met het Hindi), heeft meer sprekers: 150.000. Indien men dan weet dat de Surinaamse bevolking ongeveer een half miljoen mensen telt, is het duidelijk dat Sranantogo niet de taal van de meerderheid is. Wel, wordt het door een niet onaanzienlijk aantal anderen als tweede taal gesproken.

Verlaten we de straat dan is niet het Sranantogo de taal, maar wel het Nederlands. In administratie, gerecht, onderwijs, parlement, regering is het steeds het Nederlands dat de boventoon voert. Als ik me niet vergis, is het onderwijs zelfs uitsluitend in het Nederlands en wordt Spaans en/of Engels als vreemde taal aangeleerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 17:21   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
voor ons, belgen, is dat natuurlijk wel belangrijk:

WL
aangrenzende landen FR en LUX
"reisbestemmingen" in 'Suisse', Monaco en C°
In Luxemburg spreek ik altijd Duits. En al jaren ga ik op vakantie naar Duitstalig Zwitserland. Dus ook daar heb ik geen behoefte aan Frans.

Enkel in Frankrijk en Wallonië spreek ik Frans. In die zin is de kennis van Frans belangrijk door het nabuurschap. Maar voor de rest kun je in Europa bitterweinig aanvangen met Frans. Dan schakel je best over op het Engels (West-Europa) of het Duits (Oost-Europa).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be