Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 30 mei 2005, 15:47   #221
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Dewinter was wél stichter van NJSV, dat zich in de nazi-kleuren tooit, een blad uitgaf onder de naam 'Signaal' (net als het Nazi-tijdschrift; verantwoordelijke uitgever: Philip Dewinter) gelardeerd met SS-leuzen en waarin het nazisme verheerlijkt wordt.
Ik geloof je wel, maar uiteindelijk, wat doet dat terzake?

In de jeugd is men altijd het meest radicale, en na 26 jaar (zie teletekst vrt ) begin je pas de beste gedachten te krijgen en kan men realistisch worden. Iedereen heeft het recht jong & dom te zijn, waarom Filip Dewinter niet?

En het zijn de huidige standpunten die toch tellen, of niet? En die zijn helemaal niet fascistisch.

Maar laat me je gerust stellen, de dag dat hij oproept om alle joden een gele ster op te plakken, kom ik in gewapend verzet tegen de dicatuur.
Oud 30 mei 2005, 16:01   #222
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan
Klopt grotendeels, maar als argument tegen wat..? Is het feit dat er geen rassen bestaan een argument tegen het feit dat een bepaald volk zich niet hoger mag schatten dan een ander?
Het is een argument tegen het hanteren van biologische criteria (wat het VB wél doet, net zoals de nazi's) voor het toekennen/ontnemen van rechten aan deze of gene bevolkingsgroep.

Citaat:
Net zoals het even onrechtvaardig is dat een meisje met het syndroom van Down geen fotomodel kan worden.. Wederom, Vermeersch roept hier ons Bambi-gevoel op en verwart moreel gedrag met menselijk gedrag.
U raaskalt. Het gaat hier om het toekennen van fundamentele democratische rechten. Volgens de aangehaalde passages van het VB (70-puntenprogramma) kan men niet volwaardig deel uitmaken van een bepaalde gemeenschap als men tot een bepaalde zgn. 'raciale' groep behoort. Welnu, dat is niets minder dan racisme op biologische basis.

Citaat:
Alle grootse daden in de geschiedenis gingen wel in tegen "de mensenrechten". Wat zou het Imperium Romanum geweest zijn zonder zijn slaven, zonder gladioteren, zonder bloeddorstige oorlogen.. Maar ja, Vermeersch zal het huidige, naar zelfmoord neigende Europa stukken beschaafder vinden zeker.
Ik begrijp hieruit dat u voorstander bent van schendingen van de mensenrechten (met slaven, bloeddorstige oorlogen), met het oog op "grootse daden"? Ik denk niet dat het VB tevreden is met een mini-hitlertje als u, als advocaat. Ik daarentegen wil u bedanken voor uw medewerking (als ik die al nodig had, het essay spreekt voor zich)8)

Citaat:
Allemaal mooi en wel, maar is het feit dat die afkeer "een blijvende bron van wederzijds wantrouwen, minachting en vreemdelingenhaat" als resultaat geeft, een argument tegen die afkeer? Het is eerder een morele waardeschatting. En de moraal is naar mijn weten reeds gestorven. Nietzsche gaf haar de doodsteek. En terecht.
kijk eens aan, Nietzsche zoals ook de nazi's hem interpreteerden!

Citaat:
Wat kan Vermeersch tegen zulks antikoloniaal standpunt tegen hebben..?
??

Citaat:
Ik ga hier niet als waterdrager van het VB functioneren, daarvoor vindt ik ze te inconsequent, te populistisch en te anti-Europees. Maar wat Vermeersch hier doet reutelen..

i) Dat men tegen een samenlevingsconcept is dat in Europa nooit of te nimmer in zijn geschiedenis heeft plaatsgevonden, is een waardevolle stelling. Europa is naar mijn weten niet ten onder gegaan aan mono-racialiteit. Integendeel. En dit direct als racisme afdoen is ofwel intellectuele luiheid, ofwel een belediging van de term racisme.

ii) Een waardevolle gedachtegang doortrekken blijft even waardevol.

iii) Het behoud van een coherente samenleving die niet verwordt tot een etnisch lappendeken is een nobel streven. Dat de meeste conflictgebieden op de wereld juist etnische lappendekens zijn, zal Vermeersch vergeten zijn..

iv) Dat men niet in dé Mensheid gelooft kan ik alleen maar aanmoedigen. Het geloof daarin is pas een schijnwaarde..
Ook hier bevestigt u i.p.v. te weerleggen. Waarvoor dank.

Citaat:
Bijbelse "waarheden" als argumentatie opvatten.. Zoiets pakt in de jaren 1960, maar kritische mensen uit de 21e eeuw weten wel beter.
Vermeersch heeft het helemaal niet over een "waarheid", maar over een ethische houding (die overigens niet eens van christelijke oorsprong is, ze is bv. bijna exact terug te vinden in de dodenteksten van het oude Egypte)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Yossarian on 30-05-2005 at 17:14
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Klopt grotendeels, maar als argument tegen wat..? Is het feit dat er geen rassen bestaan een argument tegen het feit dat een bepaald volk zich niet hoger mag schatten dan een ander?
Het is een argument tegen het hanteren van biologische criteria (wat het VB wél doet, net zoals de nazi's) voor het toekennen/ontnemen van rechten aan deze of gene bevolkingsgroep.

Citaat:
Net zoals het even onrechtvaardig is dat een meisje met het syndroom van Down geen fotomodel kan worden.. Wederom, Vermeersch roept hier ons Bambi-gevoel op en verwart moreel gedrag met menselijk gedrag.
U raaskalt. Het gaat hier om het toekennen van fundamentele democratische rechten. Volgens de aangehaalde passages van het VB (70-puntenprogramma) kan men niet volwaardig deel uitmaken van een bepaalde gemeenschap als men tot een bepaalde zgn. 'raciale' groep behoort. Welnu, dat is niets minder dan racisme op biologische basis.

Citaat:
Alle grootse daden in de geschiedenis gingen wel in tegen "de mensenrechten". Wat zou het Imperium Romanum geweest zijn zonder zijn slaven, zonder gladioteren, zonder bloeddorstige oorlogen.. Maar ja, Vermeersch zal het huidige, naar zelfmoord neigende Europa stukken beschaafder vinden zeker.
Ik begrijp hieruit dat u voorstander bent van schendingen van de mensenrechten (met slaven, bloeddorstige oorlogen), met het oog op "grootse daden"? Ik denk niet dat het VB tevreden is met een mini-hitlertje als u, als advocaat. Ik daarentegen wil u bedanken voor uw medewerking (als ik die al nodig had, het essay spreekt voor zich)8)

Citaat:
Allemaal mooi en wel, maar is het feit dat die afkeer "een blijvende bron van wederzijds wantrouwen, minachting en vreemdelingenhaat" als resultaat geeft, een argument tegen die afkeer? Het is eerder een morele waardeschatting. En de moraal is naar mijn weten reeds gestorven. Nietzsche gaf haar de doodsteek. En terecht.

Citaat:
??

Citaat:
Ik ga hier niet als waterdrager van het VB functioneren, daarvoor vindt ik ze te inconsequent, te populistisch en te anti-Europees. Maar wat Vermeersch hier doet reutelen..

i) Dat men tegen een samenlevingsconcept is dat in Europa nooit of te nimmer in zijn geschiedenis heeft plaatsgevonden, is een waardevolle stelling. Europa is naar mijn weten niet ten onder gegaan aan mono-racialiteit. Integendeel. En dit direct als racisme afdoen is ofwel intellectuele luiheid, ofwel een belediging van de term racisme.

iii) Het behoud van een coherente samenleving die niet verwordt tot een etnisch lappendeken is een nobel streven. Dat de meeste conflictgebieden op de wereld juist etnische lappendekens zijn, zal Vermeersch vergeten zijn..

iv) Dat men niet in dé Mensheid gelooft kan ik alleen maar aanmoedigen. Het geloof daarin is pas een schijnwaarde..

Citaat:
Bijbelse "waarheden" als argumentatie opvatten.. Zoiets pakt in de jaren 1960, maar kritische mensen uit de 21e eeuw weten wel beter.
Vermeersch heeft het helemaal niet over een "waarheid", maar over een ethische houding (die overigens niet eens van christelijke oorsprong is, ze is bv. bijna exact terug te vinden in de dodenteksten van het oude Egypte)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
??

Citaat:

Citaat:
Vermeersch heeft het helemaal niet over een "waarheid", maar over een ethische houding (die overigens niet eens van christelijke oorsprong is, ze is bv. bijna exact teru te vinden op de dodenteksten van het oude Egypte)[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yossarian : 30 mei 2005 om 16:14.
Yossarian is offline  
Oud 30 mei 2005, 16:12   #223
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

In de jeugd is men altijd het meest radicale, en na 26 jaar (zie teletekst vrt -) begin je pas de beste gedachten te krijgen en kan men realistisch worden. Iedereen heeft het recht jong & dom te zijn, waarom Filip Dewinter niet?
Zoals je ook bij Vermeersch kan lezen: voor je iemands (jeugd)zonden vergeeft, moet hij eerst toegeven dat hij fout zat, dat het zonden waren. Dewinter heeft dat vooralsnog niet gedaan.

Citaat:
En het zijn de huidige standpunten die toch tellen, of niet? En die zijn helemaal niet fascistisch.
Vermeersch' analyse van het VB-racisme is (deels) gebaseerd op het 70-puntenprogramma. Daar doet het VB (zeker na het vonnis, om begrijpelijke redenen) nogal dubbelzinnig over, maar meermaals liet Dewinter verstaan dat het ten gepaste tijde uit de lade zou worden gehaald.

Citaat:
Maar laat me je gerust stellen, de dag dat hij oproept om alle joden een gele ster op te plakken, kom ik in gewapend verzet tegen de dicatuur.
De geschiedenis herhaalt zich vaak, maar natuurlijk nooit letterlijk. "Elke hoofddoekdraagster tekent een terugkeercontract", doet dat geen belletje rinkelen? Nét niet straf genoeg om lettelijk de wapens op te nemen, maar wel om je te verzetten, als je het mij vraagt.[edit]
[size=1]After edit by Yossarian on 30-05-2005 at 17:15
Reason:

Citaat:

In de jeugd is men altijd het meest radicale, en na 26 jaar (zie teletekst vrt -) begin je pas de beste gedachten te krijgen en kan men realistisch worden. Iedereen heeft het recht jong & dom te zijn, waarom Filip Dewinter niet?
Zoals je ook bij Vermeersch kan lezen: voor je iemands (jeugd)zonden vergeeft, moet hij eerst toegeven dat hij fout zat, dat het zonden waren. Dewinter heeft dat vooralsnog niet gedaan.

Citaat:
Vermeersch' analyse van het VB-racisme is (deels) gebaseerd op het 70-puntenprogramma. Daar doet het VB (zeker na het vonnis, om begrijpelijke redenen) nogal dubbelzinnig over, maar meermaals liet Dewinter verstaan dat het ten gepaste tijde uit de lade zou worden gehaald.

Citaat:
De geschiedenis herhaalt zich vaak, maar natuurlijk nooit letterlijk. "Elke hoofddoekdraagster tekent een terugkeercontract", doet dat geen belletje rinkelen? Nét niet straf genoeg om lettelijk de wapens op te nemen, maar wel om je te verzetten, als je het mij vraagt.[/size]

Citaat:

Citaat:
Vermeersch' analyse van het VB-racisme komt uit het 70-puntenprogramma. Daar doet het VB (zeker na het vonnis, om begrijpelijke redenen) nogal dubbelzinnig over, maar meermaals liet Dewinter verstaan dat het ten gepaste tijde uit de lade zou worden gehaald.

Citaat:
De geschiedenis herhaalt zich vaak, maar natuurlijk nooit letterlijk. "Elke hoofddoekdraagster tekent een terugkeercontract", doet dat geen belletje rinkelen? Nét niet straf genoeg om lettelijk de wapens op te nemen, maar wel om je te verzetten, als je het mij vraagt.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yossarian : 30 mei 2005 om 16:15.
Yossarian is offline  
Oud 30 mei 2005, 16:23   #224
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joskewiet
U dwaalt mijn beste, en nog geen klein beetje. Multiraciaal hoeft niet noodzakelijk biologisch uitgelegd te worden. Wat een enggeestige interpretatie trouwens... Het gaat in deze context natuurlijk over culturele verschillen, over het botsen van verschillende mentaliteiten. Dat heeft met biologie weinig te maken, eerder met geschiedenis en cultuur.
Probleempje is dat het VB dat 'multiraciale' net wél in biologische zin gebruikt. Herlezen!

Citaat:
En voor de rest heb ik al uw gelul en dat van Vermeersch allang weerlegd.
Ach, als u dat graag gelooft...8)

Citaat:
En nu is 't gedaan voor vandaag, want ik moet naar huis.
Als ge nog wat te lullen hebt , gooi het maar op het forum, 'k zal 't misschien wel ne keer lezen...
Veel succes met uw huiswerk
Yossarian is offline  
Oud 30 mei 2005, 16:39   #225
Yossarian
Parlementslid

Standaard

En dat Sint-Maartensfonds, dat is toch gewoon een kaartersclubje? Wat zegt u? Ouwe SS-ers? Allemaal Waals-muzelmaanse propaganda zeg ik u!!

VB’ers te gast bij het Sint-Maartensfonds
Actueel
(Marc Spruyt 27 mei 2005)

Wat hebben de Vlaams Belangers Marie-Rose Morel, Koen Dillen en Filip Dewinter met mekaar gemeen? Alledrie waren ze reeds te gast bij de ‘Alte Kameraden’ van het Sint-Maartensfonds, de vereniging van oud-oostfronters en Waffen SS’ers. Numeriek misschien niet meer zo talrijk, maar ideologisch nog steeds voltallig deel van de VB-familie.

Ze bestaan nog steeds: Vlaams Belangers die hun roots niet vergeten. Op zondag 22 mei 2005 organiseerde het Sint-Maartensfonds in Stekene zijn jaarlijkse herdenking van tijdens Wereldoorlog Twee aan het Russische Oostfront gevallen kameraden in Waffen-SS-uniform.

Was daar ook bij, zo meldt hij fier op zijn webstek: VB-senator Wim Verreycken. “Voor het Sint-Maartensfonds is het eergevoel en de trouw aan het gegeven woord belangrijker dan opportunisme of eigenbelang. Het contrast met de recente woordbreuk rond het BHV-dossier, die enkel de totale beginselloosheid van de Vlaamse meerderheidspolitici aan het licht bracht, kan niet groter zijn,” aldus Verreycken.
NSDAP

Al vele jaren houden de leden van het Sint-Maartensfonds, dat in 1953 werd opgericht, hun maandelijkse bijeenkomsten in een achterzaaltje in het Antwerpse VB-secretariaat, een opgeknapt oud-herenhuis gelegen in de Van Maerlantstraat vlakbij het volkse Sint-Jansplein. De oud-oostfronters, die tijdens Wereldoorlog Twee het uniform van de Waffen-SS droegen, zijn daar al jaren kind aan huis. Het inspireerde (toenmalig VB-propagandaleider) Xavier Buisseret ooit tot enige in die kringen felgesmaakte humor, toen hij voorstelde het partijsecretariaat om te dopen tot 'Nationaal Secretariaat Dienst Algemene Propaganda'. Afgekort: NSDAP. Ja, toen mocht daar ook in nuchtere toestand nog om gelachen worden binnen het VB.

Vandaag verwelkomt Buisseret, officieel propagandaleider af nadat hij in 1997 door de Antwerpse strafrechter tot zes maanden voorwaardelijk werd veroordeeld omdat hij zijn poten niet kon thuishouden van al te jonge meisjes, de oudjes van het Sint-Maartensfonds nog steeds vanachter de tap van het partijlokaal. "De elite van Europa" noemt hij hen ter gelegenheid liefelijk, want hij had ongetwijfeld spijt dat hij er toen niet bij kon zijn wegens pas geboren in het oorlogsjaar 1941 in een franskiljons gezin in het mondaine Knokke, zoals zijn voornaam ongelukkig genoeg verraadt (al vertelt hij aan iedereen die het horen wil dat zijn vader – die als wisselagent de kost verdiende – ook een collaborateur was, zij het dan om de poen).

Ouderen hebben één vervelende eigenschap: ze halen graag herinneringen op aan de goede oude tijd, in het geval van het Sint-Maartensfonds dus aan de jaren dat de extreem-rechtse bloed-en-bodemfanaten meenden de Vlaamsche Zaak te dienen door onder de gepantserde vleugels van de nazistische Nieuwe Orde hun vijanden (in casu de als communisten vermomde Russen) met geweren en kanonnen te lijf te gaan. Het Zwarte Leger tegen het Rode Leger. Een tienduizendtal Vlaamse jongens trokken na een snelcursus Duits en een militaire opleiding het Waffen-SS-uniform aan om met een Vlaamse Leeuw op de mouw gespeld Adolf Hitlers waanzinnige plannen uit te voeren. Volgens nauwkeurig door het Sint-Maartensfonds bijgehouden tabellen overleefde een kwart van hen het wapengekletter niet.
Bevriende VB'ers

Berkenkruis is het tijdschrift van het Sint-Maartensfonds. De leeuw stond model voor het logo van het Vlaams BelangTot op de dag van vandaag klinkt op bijeenkomsten van de oud-oostfrontersclub nog steeds menig Duitse meezinger uit de tijd van toen. "Zij leden en streden voor Vlaanderen," zegt het bevriende VB over deze lui. Meer hoef je niet te doen om door de extreem-rechtse partij als idealist beschouwd te worden.

Maar behalve nare nostalgie kenmerken de vergaderingen van het Sint-Maartensfonds zich door nog een andere eigenschap: leergierigheid voor actuele maatschappelijke vraagstukken, belichaamd door een of andere gastspreker uit bevriende hoek. En niet zelden zijn dat VB-parlementsleden.

Op basis van de verslagen in Berkenkruis, het ledenblad van het Sint-Maartensfonds, inventariseerde Blokwatch de voorbije jaren. (Overigens vinden de redactievergaderingen van Berkenkruis plaats in het secretariaat van het Vlaams Nationbaal Jeugdverbond (VNJ) in Berchem, de jeugdbeweging aan wie in 2004 ook het eigendom van het Erepark in Stekene werd overgedragen: zo reikt de jonge generatie de oude de hand.)

2005:
- 5 juni 2005, Antwerpen: Vlaams parlementslid Marie-Rose Morel over het “Chinese cordon”.

2004:
- 5 december 2004, Antwerpen: Europees parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Koen Dillen over “de gevaren van Turkije in de EU”.
- 11 juli 2004, Roeselare: Vlaams parlementslid Koen Bultinck, toespraak op de door SMF Westland georganiseerde 11-juliviering.
- 6 juni 2004, Antwerpen: Antwerps gemeenteraadslid Ledy Broeckx over het VNJ en de jeugdbeweging in het algemeen.
- 2 mei 2004, Antwerpen: Voorpost-voorzitter Johan Vanslambrouck over de IJzerwake.
- 4 april 2004, Antwerpen: Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Hilde De Lobel over het Europa der volkeren.
- 1 februari 2004, Antwerpen: ex-VB-senator en –ondervoorzitter Roeland Raes over Voorpost.

2003:
- 7 december 2003, Antwerpen: Vlaams parlementslid (verkozen in juni 2004) Freddy Van Gaever over “chaos in het Belgische voetbal”.
- 7 september 2003, Antwerpen: bezoek per autobus aan de haven van Antwerpen onder leiding van Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Jan Penris.
- 23-27 juni 2003: Vlaams parlementslid Hilde De Lobel organiseert voor het SMF een vijfdaagse busreis naar Berlijn n.a.v. de viering van 50 jaar HIAG (Hilfsgemeinschaft auf Gegenseitigkeit der Soldaten der ehemaligen Waffen-SS).
- 4 mei 2003, Antwerpen: Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Jan Penris over de Antwerpse haven.
- 6 april 2003, Antwerpen: Lokers gemeenteraadslid Ludo Gerits over Oost-Europa onder het communisme.

2001:
- 1 december 2001, Antwerpen: Vlaams parlementslid Filip Dewinter over de islam als paard van Troje.
- 7 oktober 2001, Antwerpen: ex-parlementslid Xavier Buisseret over de VMO.
- 5 mei 2001, Antwerpen: provincieraadslid Frieda Van Temsche (sedert juni 2003 kamerlid) spreekt als tolk tijdens de viering 50 jaar Sint Maartensfonds met 1700 aanwezigen.
Yossarian is offline  
Oud 30 mei 2005, 16:50   #226
Levertraan
Provinciaal Gedeputeerde

Levertraan's schermafbeelding

Standaard

Wat ik heb proberen te weerleggen zijn enkel de infantiele leerstellingen van Vermeersch. Ik heb nergens het VB of enig ander nazi-bewind willen verdedigen.

Citaat:
Ok, akkoord. Maar het kan evengoed gebruikt worden om een egalitaire samenleving te propageren die elke mens, van welke cultuur hij ook het product is, als gelijkwaardig wilt beschouwen. En dat is wat Vermeersch hier zijdelings probeert te doen.

Citaat:
Ik begrijp hieruit dat u voorstander bent van schendingen van de mensenrechten (met slaven, bloeddorstige oorlogen), met het oog op "grootse daden"? Ik denk niet dat het VB tevreden is met een mini-hitlertje als u, als advocaat. Ik daarentegen wil u bedanken voor uw medewerking (als ik die al nodig had, het essay spreekt voor zich)
Wederom, ik ben en wil ook geen advocaat van het VB zijn. Ik bekritiseer enkel de gedachtegang van Vermeersch die vindt dat er een universeel recht bestaat voor elke mens. Door het begrip van mensenrechten steeds verder uit te breiden, knabbelt men steeds een beetje af van tot wat mensen in staat kunnen zijn. Men beoogt een gelijke samenleving te creeeren, zonder al te veel spanning. Een ontspannen veer ahw, waar het enigste doel is: blijven standhouden. En niet: blijven groeien.

Citaat:
Voor u zijn affecten zoals wantrouwen, minachting,.. natuurlijk per definitie verwerpelijk..

Citaat:
Ik bevestig inderdaad dat Vermeersch dwaalt.
Levertraan is offline  
Oud 30 mei 2005, 17:40   #227
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verdedigt kwalijke mensen hoor. Dat van Lumumba en Mobutu is allang bewezen. Er waren zelfs al 'excuses' van de Belgische regering naar de nabestaanden van Lumumba.
En die andere gevallekes, daar zullen we eerst later de werkelijke toedracht van weten. Ik heb genoeg gelezen over de zaak Dutroux om te beseffen dat er iets niet klopt.
Ik verdedig hier niemand. Jij daarentegen uit beschuldigingen die op los zand zijn gebouwd. Een hobby van jou ???
Pietje is offline  
Oud 30 mei 2005, 18:05   #228
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat Sint-Maartensfonds, dat is toch gewoon een kaartersclubje? Wat zegt u? Ouwe SS-ers? Allemaal Waals-muzelmaanse propaganda zeg ik u!!

Verdienen de duitse doden en Vlaamse oost-fronters geen respect ofzo?

Het overgrote merendeel kreeg ook maar als jonge knaap een geweer in de handen geduwd en geen andere keus dan in uniform te kruipen.

Wie dat niet deed, kreeg de kogel. (Ja, ook in het Belgische leger)
Oud 30 mei 2005, 19:08   #229
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Verdienen de duitse doden en Vlaamse oost-fronters geen respect ofzo?
Jawel. Maar niet hun onverbeterlijke (ideologische) erfgenamen, laat staan de collaborateurs die niet eens willen toegeven dat ze fout zaten. Het VB onderhoudt met dat uitschot wél innige banden. Van mij mag dat, maar dat ze er dan ineens voor uitkomen. Trouwens, dat moet nogal een 'kaakslag' zijn voor die oude en nieuwe nazi's: het VB dat alsmaar staat te roepen dat het helemaal geen wortels heeft in (neo)nazisme en collaboratie. Dat is pas een gebrek aan respect: te laf om het eigen gedachtengoed openlijk te belijden.

Citaat:
Het overgrote merendeel kreeg ook maar als jonge knaap een geweer in de handen geduwd en geen andere keus dan in uniform te kruipen.
Neen hoor, geen enkele van die Vlaamse knapen is door de Belgische overheid verplicht om in dienst van de Führer te gaan sneuvelen aan het oostfront.
Ze werden er wel naartoe gedreven door Cyriel Verschaeve, Staf De Clercq,... 'Vlaamse helden' (in feite verkochten ze Vlaanderen aan het Derde Rijk) die NU NOG STEEDS door het VB in de bloemetjes worden gezet.
Yossarian is offline  
Oud 30 mei 2005, 19:34   #230
joskewiet
Banneling

joskewiet's schermafbeelding

Standaard

[quote=Yossarian]...maar zelfs al loopt Dewinter in SS-uniform en de rechterarm gestrekt over de Groenplaats, dan nog zal u de link met de nazi's niet zien.

Wat voor een onzin, zeg. Ik kan met hetzelfde recht als u bijv. beweren:
'zelfs al zeggen de politici van het huidige regime dat ze enkel bekommerd zijn om hun macht en geld, dan nog zult u hen beschermen met valse argumenten.'
Wat wilt ge nu eigenlijk zeggen? Wat komt ge hier eigenlijk doen?
joskewiet is offline  
Oud 30 mei 2005, 19:42   #231
joskewiet
Banneling

Standaard

Citaat:
Probleempje is dat het VB dat 'multiraciale' net wél in biologische zin gebruikt. Herlezen!

Ach, als u dat graag gelooft...8)

Veel succes met uw huiswerk
Waar staat dat in een VB-tekst dat het multiraciale concept in 'biologische zin' wordt gehanteerd? Waar? Zeg het mij dan, o wijze man...8)
joskewiet is offline  
Oud 30 mei 2005, 19:43   #232
joskewiet
Banneling

Standaard

Citaat:

In de jeugd is men altijd het meest radicale, en na 26 jaar (zie teletekst vrt ) begin je pas de beste gedachten te krijgen en kan men realistisch worden. Iedereen heeft het recht jong & dom te zijn, waarom Filip Dewinter niet?

Goed gesproken, Raven, en ik zal jou vervoegen in het verzet. Zeker weten.
joskewiet is offline  
Oud 30 mei 2005, 19:49   #233
joskewiet
Banneling

Standaard

Citaat:

Actueel
(Marc Spruyt 27 mei 2005)

Wat hebben de Vlaams Belangers Marie-Rose Morel, Koen Dillen en Filip Dewinter met mekaar gemeen? Alledrie waren ze reeds te gast bij de ‘Alte Kameraden’ van het Sint-Maartensfonds, de vereniging van oud-oostfronters en Waffen SS’ers. Numeriek misschien niet meer zo talrijk, maar ideologisch nog steeds voltallig deel van de VB-familie.

Ze bestaan nog steeds: Vlaams Belangers die hun roots niet vergeten. Op zondag 22 mei 2005 organiseerde het Sint-Maartensfonds in Stekene zijn jaarlijkse herdenking van tijdens Wereldoorlog Twee aan het Russische Oostfront gevallen kameraden in Waffen-SS-uniform.

Was daar ook bij, zo meldt hij fier op zijn webstek: VB-senator Wim Verreycken. “Voor het Sint-Maartensfonds is het eergevoel en de trouw aan het gegeven woord belangrijker dan opportunisme of eigenbelang. Het contrast met de recente woordbreuk rond het BHV-dossier, die enkel de totale beginselloosheid van de Vlaamse meerderheidspolitici aan het licht bracht, kan niet groter zijn,” aldus Verreycken.
NSDAP

Al vele jaren houden de leden van het Sint-Maartensfonds, dat in 1953 werd opgericht, hun maandelijkse bijeenkomsten in een achterzaaltje in het Antwerpse VB-secretariaat, een opgeknapt oud-herenhuis gelegen in de Van Maerlantstraat vlakbij het volkse Sint-Jansplein. De oud-oostfronters, die tijdens Wereldoorlog Twee het uniform van de Waffen-SS droegen, zijn daar al jaren kind aan huis. Het inspireerde (toenmalig VB-propagandaleider) Xavier Buisseret ooit tot enige in die kringen felgesmaakte humor, toen hij voorstelde het partijsecretariaat om te dopen tot 'Nationaal Secretariaat Dienst Algemene Propaganda'. Afgekort: NSDAP. Ja, toen mocht daar ook in nuchtere toestand nog om gelachen worden binnen het VB.

Vandaag verwelkomt Buisseret, officieel propagandaleider af nadat hij in 1997 door de Antwerpse strafrechter tot zes maanden voorwaardelijk werd veroordeeld omdat hij zijn poten niet kon thuishouden van al te jonge meisjes, de oudjes van het Sint-Maartensfonds nog steeds vanachter de tap van het partijlokaal. "De elite van Europa" noemt hij hen ter gelegenheid liefelijk, want hij had ongetwijfeld spijt dat hij er toen niet bij kon zijn wegens pas geboren in het oorlogsjaar 1941 in een franskiljons gezin in het mondaine Knokke, zoals zijn voornaam ongelukkig genoeg verraadt (al vertelt hij aan iedereen die het horen wil dat zijn vader – die als wisselagent de kost verdiende – ook een collaborateur was, zij het dan om de poen).

Ouderen hebben één vervelende eigenschap: ze halen graag herinneringen op aan de goede oude tijd, in het geval van het Sint-Maartensfonds dus aan de jaren dat de extreem-rechtse bloed-en-bodemfanaten meenden de Vlaamsche Zaak te dienen door onder de gepantserde vleugels van de nazistische Nieuwe Orde hun vijanden (in casu de als communisten vermomde Russen) met geweren en kanonnen te lijf te gaan. Het Zwarte Leger tegen het Rode Leger. Een tienduizendtal Vlaamse jongens trokken na een snelcursus Duits en een militaire opleiding het Waffen-SS-uniform aan om met een Vlaamse Leeuw op de mouw gespeld Adolf Hitlers waanzinnige plannen uit te voeren. Volgens nauwkeurig door het Sint-Maartensfonds bijgehouden tabellen overleefde een kwart van hen het wapengekletter niet.
Bevriende VB'ers

Berkenkruis is het tijdschrift van het Sint-Maartensfonds. De leeuw stond model voor het logo van het Vlaams BelangTot op de dag van vandaag klinkt op bijeenkomsten van de oud-oostfrontersclub nog steeds menig Duitse meezinger uit de tijd van toen. "Zij leden en streden voor Vlaanderen," zegt het bevriende VB over deze lui. Meer hoef je niet te doen om door de extreem-rechtse partij als idealist beschouwd te worden.

Maar behalve nare nostalgie kenmerken de vergaderingen van het Sint-Maartensfonds zich door nog een andere eigenschap: leergierigheid voor actuele maatschappelijke vraagstukken, belichaamd door een of andere gastspreker uit bevriende hoek. En niet zelden zijn dat VB-parlementsleden.

Op basis van de verslagen in Berkenkruis, het ledenblad van het Sint-Maartensfonds, inventariseerde Blokwatch de voorbije jaren. (Overigens vinden de redactievergaderingen van Berkenkruis plaats in het secretariaat van het Vlaams Nationbaal Jeugdverbond (VNJ) in Berchem, de jeugdbeweging aan wie in 2004 ook het eigendom van het Erepark in Stekene werd overgedragen: zo reikt de jonge generatie de oude de hand.)

2005:
- 5 juni 2005, Antwerpen: Vlaams parlementslid Marie-Rose Morel over het “Chinese cordon”.

2004:
- 5 december 2004, Antwerpen: Europees parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Koen Dillen over “de gevaren van Turkije in de EU”.
- 11 juli 2004, Roeselare: Vlaams parlementslid Koen Bultinck, toespraak op de door SMF Westland georganiseerde 11-juliviering.
- 6 juni 2004, Antwerpen: Antwerps gemeenteraadslid Ledy Broeckx over het VNJ en de jeugdbeweging in het algemeen.
- 2 mei 2004, Antwerpen: Voorpost-voorzitter Johan Vanslambrouck over de IJzerwake.
- 4 april 2004, Antwerpen: Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Hilde De Lobel over het Europa der volkeren.
- 1 februari 2004, Antwerpen: ex-VB-senator en –ondervoorzitter Roeland Raes over Voorpost.

2003:
- 7 december 2003, Antwerpen: Vlaams parlementslid (verkozen in juni 2004) Freddy Van Gaever over “chaos in het Belgische voetbal”.
- 7 september 2003, Antwerpen: bezoek per autobus aan de haven van Antwerpen onder leiding van Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Jan Penris.
- 23-27 juni 2003: Vlaams parlementslid Hilde De Lobel organiseert voor het SMF een vijfdaagse busreis naar Berlijn n.a.v. de viering van 50 jaar HIAG (Hilfsgemeinschaft auf Gegenseitigkeit der Soldaten der ehemaligen Waffen-SS).
- 4 mei 2003, Antwerpen: Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Jan Penris over de Antwerpse haven.
- 6 april 2003, Antwerpen: Lokers gemeenteraadslid Ludo Gerits over Oost-Europa onder het communisme.

2001:
- 1 december 2001, Antwerpen: Vlaams parlementslid Filip Dewinter over de islam als paard van Troje.
- 7 oktober 2001, Antwerpen: ex-parlementslid Xavier Buisseret over de VMO.
- 5 mei 2001, Antwerpen: provincieraadslid Frieda Van Temsche (sedert juni 2003 kamerlid) spreekt als tolk tijdens de viering 50 jaar Sint Maartensfonds met 1700 aanwezigen.
Oostfronters, mijn beste, waren niet alleen geen criminelen, het waren sukkelaars die door hun, oa. door katholieke geestelijken opgepept idealisme, zich engageerden om in een afschuwelijke oorlog te gaan vechten voor de Vlaamse zaak. Tenminste, dat dachten ze. Dat ze door het Duitse opperbevel als kanonnevlees zouden opgeofferd worden aan het front, konden ze niet weten. Dat ze daarna, als ze het overleefd hadden, nog eens zouden gemolesteerd worden door het walgelijke Belgische regime, konden ze nog minder weten. Deze mensen zijn helden door hun idealisme, en slachtoffers, door het gedrag van Duitse en Belgische overheden. Eigenlijk is er meer overeenkomst tussen Belgische en Duitse overheid in deze, dan tussen de oostfronters en de Duitsers.
Vergeet ook niet dat er een groot verschil bestond tussen SS en Waffen-SS.
Ik vind het schandelijk dat soldaten met een ideaal, waarvan er een enorm aantal het leven lieten, worden gelijkgesteld met het crapuul van de politieke politie van de SS. Denk daar maar eens over na. Probeer de werkelijkheid achter de woorden en de slogans te vinden, en kom dan maar eens terug.
joskewiet is offline  
Oud 30 mei 2005, 19:54   #234
joskewiet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik verdedig hier niemand. Jij daarentegen uit beschuldigingen die op los zand zijn gebouwd. Een hobby van jou ???
Je dwaalt, vriend, jij bent een regimerat, dwz. iemand die de status quo wil verdedigen, ten koste van alles en iedereen. Ik vind dat walgelijk.
joskewiet is offline  
Oud 30 mei 2005, 19:57   #235
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Laatste berichten hebben niks meer met het onderwerp te maken.
Off topic dus.
Sergei is offline  
Oud 30 mei 2005, 20:05   #236
joskewiet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Laatste berichten hebben niks meer met het onderwerp te maken.
Off topic dus.
Ze hebben misschien dan wel niks meer met de eerste posting te maken, maar het gaat hier wel over essentiële zaken. En onze opponenten laten weer niet meer van zich horen. Waarschijnlijk K.O. door een overdosis waarheid...8)
joskewiet is offline  
Oud 30 mei 2005, 20:18   #237
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je dwaalt, vriend, jij bent een regimerat, dwz. iemand die de status quo wil verdedigen, ten koste van alles en iedereen. Ik vind dat walgelijk.
Ik vroeg bewijzen en krijg een scheldtirade..................Dit toont op zijn minst aan hoe waardeloos AL je beweringen wel zijn. Ga maar terug bij je nazi-vriendjes8)
Pietje is offline  
Oud 30 mei 2005, 20:23   #238
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben misschien dan wel niks meer met de eerste posting te maken, maar het gaat hier wel over essentiële zaken. En onze opponenten laten weer niet meer van zich horen. Waarschijnlijk K.O. door een overdosis waarheid...8)
Veel waarheid heb ik hier van jouw hand nog niet kunnen lezen. Je tracht hier al spartelend de nazi-achtergrond vh vb te verdoezelen, hetgeen absoluut mislukt.
Pietje is offline  
Oud 30 mei 2005, 22:42   #239
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen hoor, geen enkele van die Vlaamse knapen is door de Belgische overheid verplicht om in dienst van de Führer te gaan sneuvelen aan het oostfront.
neen, je begrijpt me verkeerd.

De Belgische overheid heeft, zowel in WOI als WOII, wel degelijk een opvordering gedaan voor soldaten TEGEN hitler, en als men niet wilt vechten (zonder een goeie reden als handicap of dergerlijke) kreeg je de kogel.

Zo deden tevens de fransen het, zo deden de britten het.

That's war.[edit]
[size=1]After edit by Raven on 30-05-2005 at 23:43
Reason:

Citaat:

De Belgische overheid heeft, zowel in WOI als WOII, wel degelijk een opvordering gedaan voor soldaten TEGEN hitler, en als men niet wilt vechten (zonder een goeie reden als handicap of dergerlijke) kreeg je de kogel.

That's war.[/size]

Citaat:

De Belgische overheid heeft, zowel in WOI als WOII, wel degelijk een opvordering gedaan voor soldaten TEGEN hitler, en als men niet wilt vechten (zonder aanleiding, als handicap of dergerlijke) kreeg je de kogel.

That's war.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Raven : 30 mei 2005 om 22:43.
Raven is offline  
Oud 31 mei 2005, 09:57   #240
joskewiet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik vroeg bewijzen en krijg een scheldtirade..................Dit toont op zijn minst aan hoe waardeloos AL je beweringen wel zijn. Ga maar terug bij je nazi-vriendjes8)
O, maar dat is allerminst een scheldtirade hoor. Trouwens, jij bent ook niet van de meest beleefde...
Mag ik uit uw reaktie afleiden dat u de rol van oa. de Belgische regering en haar economische lobby's in de moord op Lumumba en het aan de macht brengen en houden van Mobutu ontkent? Daar zijn al dikke boeken over geschreven, vol met keiharde bewijzen, hoor. Misschien kun je er best eerst iets over lezen voor je me hier de les komt spellen, bijv. het boek van Ludo De Witte over de moord op Lumumba...
En ik heb geen 'nazi-vriendjes'...8)
joskewiet is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be