![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de praktijk zal het wel pas zijn als er verbouwingen ofzo gebeuren zeker? Maarja, beter dan dat het niet gebeurt natuurlijk. ![]() En met 70% mogen we al blij zijn eigenlijk hé. Er zijn landen die het slechter doen ...
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
PS: de grootste ruif waaruit wetenschappers vandaag de dag kunnen eten, en dus de grootste bron van sponsoring op wereldschaal, wordt gevormd door "het broeikaseffect". Zoals ook Boer Bavo al aanhaalde: zeg dat je als wetenschapper bezig bent met de koolstof-cyclus te onderzoeken, en je haalt geen frank binnen; leg datzelfde onderzoek uit als CO2-captivatie in bodems en je krijgt geld. Trouwens, met dit in gedachten, en als je de logische consequentie neemt van je stelling (sponsoring zorgt voor bias), dan is het meest dubieuze wetenschappelijk onderzoek van vandaag de dag dat van het IPCC... Citaat:
Soit, ik sluit in principe niets uit, maar ik ga er wel vanuit dat de mens voldoende inventief is om aan alle uitdagingen ook oplossingen te bieden. Ik zie trouwens geen enkel voorbeeld waar dit nog niet het geval is geweest... Citaat:
Citaat:
MAAR : 1. het feit dat binnen het economisch kader ieder individu voor zichzelf werkt, is geen negatief punt. Door concurrentie en "ieder voor zich" gaan we er immers met z'n allen op vooruit (de "onzichtbare hand" van Adam Smith). 2. als de overheid ingrijpt, moet ze dat wel doen volgens economische principes. Waarom? Omdat geld nu eenmaal ook schaars is en je dus de "beste besteding" moet kiezen die de "meeste voordelen" oplevert. Je geld over deuren en balken smijten om dat ene miertje te redden, terwijl er miljarden mieren voorhanden zijn, is misschien wel ecologisch "tof", maar economisch "waanzin". Citaat:
Het is dus helemaal niet duidelijk wat er juist moet gedaan worden, en de ultieme oplossing zal altijd een politiek compromis zijn, en zeker niet datgene wat wetenschappelijk of economisch of ecologisch als beste alternatief uit de bus komt. Citaat:
Het uitgangspunt van economie is juist dat het om (per definitie) schaarse goederen gaat. Ik zou dus niet weten wat de essentie van de Club van Rome is, behalve dat ze zeggen dat goederen schaars zijn (duh). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De club van Rome ging ervan uit dat alles vaststond. "Als alles dat gekend is, op is, dan is het gedaan", was hun leidraad. Ik moet u hopelijk niet diets maken hoeveel miljoenen en miljoenen nieuwe uitvindingen, materialen, processen, verbeteringen, ... er sindsdien door toedoen van de creatieve mens zijn bijgekomen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Out of the blue, into the black Laatst gewijzigd door Turkje : 28 juni 2005 om 16:37. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik heb al eens eerder aangehaald Groentje-18 dat je geen conclusies mag trekken uit één incidenteel jaar, of zelfs een paar jaar na-een. Dit vindt ikzelf het mooiste voorbeeld : De grootste gletsjer van Europa is de Vatnajokull op Ijsland. De gletsjertong is beginnen krimpen rond pakweg 1900 aftewel met lichte vertraging na het begin van de industriële revolutie, en is steeds verder blijven krimpen. Oorzaak-gevolg lijkt voor de hand te liggen, ware het niet dat op de recent terug ijsvrije stukken, er landbouwvelden zijn teruggevonden uit de 12e eeuw ... Kortom, hoewel die gletsjer al 100 jaar krimpt, kan er nog steeds niet gezegd worden dat dit een door de mens veroorzaakt fenomeen is ... Zaken bestuderen, hypotheses vastleggen e.dm. zijn mooie zaken, zullen in de toekomst allicht ook nuttig blijken te zijn, maar laten we alsjeblieft niet aan nodeloze paniekzaaierij doen. En over je stelling dat het dit jaar uitzonderlijk droog is en waarvan je suggereert dat het broeikaseffect de oorzaak is : ergens begin jaren '90 heeft het eens van midden juli tot +/- maart quasi elke dag geregend en stond half Vlaaznderen onder water. Toen beweerde men ook dat het aan het broeikaseffect lag ...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door jules : 28 juni 2005 om 18:05. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wees er maar zeker van dat boeren in West-Vlaanderen elkaar nu hard genoeg controleren omdat ze anders boven de 50 mg/l nitraat in het oppervlakte komen. Waardoor alle boeren in die regio gebonden worden door de strenge bemestingsregels van de kwetsbare gebieden.
![]() |
![]() |
#225 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben het er volledig mee eens.
![]() |
![]() |
#226 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#227 | |||||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overal waar er veel volk woont valt er genoeg water uit de hemel, die redelijk aan de oppervlakte terug naar boven komt in bronnen. Belangrijkste uitzondering is het Midden-Oosten. Maar daar hebben ze veel centen, en pompen ze dus wel water op. Citaat:
Citaat:
Ik zal morgen mijn stelling wat onderbouwen. Verder ook nog Congo - waar 2/3e van alle neerslag van Afrika valt. En er zijn inderdaad landen waar er weinig water is. Somalië, Namibië, ... Niet toevallig landen die kwasi geheel woestijnen zijn. Maar in die landen woont bijna niemand.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 30 juni 2005 om 22:13. |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
|
![]() Jama, in Afrika enzo is er toch vooral extreme droogte, Burkina Faso o.a.
Liggen er daar dan ook waterlagen daar onder de grond op dezelfde hoogte als in België? Zodat het goedkoper is om water op te pompen? Als in het midden-oosten droogte is, en er is geld genoeg om te pompen, en er wordt gepompt ... dan geraakt het water daar wel op ... :-s
![]() |
![]() |
#229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En als gebieden écht zo droog zijn dat er geen water meer aan de oppervlakte komt... dan zouden die mensen nu al dood zijn. Voedselhulp wordt nog gegeven. "Waterhulp" enkel in vluchtelingenkampen of in zeer bijzondere situaties. Het water properder maken, en op een betere manier beschikbaar -> dat is zinvol. En als die bronnen plots zouden opdrogen, of als er teveel mensen komen voor het beschikbare water? Mensen kunnen ook nog altijd ergens anders gaan wonen dan net in dat ene stukje woestijn waar helemaal niet genoeg water is.
![]() |
![]() |
#230 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ook in Burkina Faso is er een groot armoedeprobleem. Kapitaalsintensievere landbouwmethodes zouden ervoor kunnen zorgen dat de bodem meer bedekt wordt, waardoor er meer regen zou infiltreren, en er terug meer bronnen zouden bijkomen. Idem als in Ethiopië dus eigenlijk. Met dat verschil dat er in Burkina Faso wel degelijk een dalende trend in de neerslag zit.
![]() |
![]() |
#231 | |
Banneling
|
![]() Interessant artikel ...
Waterschaarste ivm landbouw lijkt semi-permanent te gaan worden... Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
|
![]() Ik heb net één van de laatste wetenschappelijke berichten gevonden die binnen is gekomen (op het www.hbvl.be)
![]() Het gaat over een effect van CO2 dat (naar mijn weten) totnogtoe onbekend was. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
|
![]() Citaat:
Dat is dus één van de zovele/weinige artikels die toch wel duidelijk zeggen dat: - Er een reëel probleem is - Dat dat veroorzaakt is door de klimaatverandering Maar eh ... dit jaar al? 1 op 6? Slik! :s
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
|
![]() Zo oneerlijk eigenlijk hé dat de Afrikanen er het eerste last van zullen ondervinden.
![]() Terwijl de westerlingen het 'hebben verbrod' ... Zucht
![]() |
![]() |
#235 | |
|
![]() Citaat:
Verhuizen ligt niet in ieders mogelijkheid, en als iedereen moest gaan wonen op 'de vruchtbare plekken' waren die intussen al onvruchtbaar geworden volgens mij ... (of op plaatsen waar voldoende regen valt). Ik weet natuurlijk niet wat jouw maatstaven zijn voor dichtbevolkt, maar ik denk echt niet dat ieder Afrikaans land, want er kampt bijna in ieder droogte, zo dunbevolkt is. En daarbij ... ieder mens heeft recht op drinkbaar water, waar hij/zij ook geboren is.
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
|
![]() Heb ik trouwens dat artikel hier al gepost waarin stond dat ze in Spanje installaties gaan zetten in gebieden waar het weinig regent om het te laten regenen?
![]() |
![]() |
#237 | |
|
![]() Nog een interessant artikel over de gevolgen van de klimaatswijziging, ook vers van hbvl.be (onderzoek dat pas bekend is gemaakt/pas afgerond).
Dit keer gefocust op de gevolgen voor de de gebieden rond de middelandse zee. Het is echt 5 voor 12. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vergelijk dan Afrika met Europa, de VS, China, Japan,...
![]() |
![]() |
#239 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik doe alvast moeite: http://www.sciencedirect.com/science...dbdbfe0dde5fba With respect to recent environmental changes, temporal rain patterns, apart from the catastrophic impact of dry years on the degraded environment, cannot explain the current desertification in the driest parts of the country and the accompanying land degradation elsewhere. Causes are changing land use and land cover, which are expressions of human impact on the environment. In de rest van het artikel grafieken van de neerslag om dat ook aan te tonen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 1 juli 2005 om 18:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de jongens van het FAO wel goed hun best gedaan hebben, pinten hebben ze bijgevolg niet nodig. Hun cijfertjes zijn meestal wel een beetje accuraat. |
|
![]() |
![]() |