Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2005, 01:29   #221
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zoek liever eens een bordje op de markten van Fuengirola en Marbella in een andere taal dan het Spaans voor je over hotelbedienden begint die enkel Spaans mogen spreken tegen hun klanten. Toen ik de eerste keer bij de politie in M�*laga kwam om een diefstal aan te geven, en ik nog geen Spaans sprak maar wel Engels, hebben ze het Belgische consulaat ingeschakeld. Er was daar zelfs geen politiagent beschikbaar die Engels sprak in de hoofdstad van Andaloesië.

Ik heb in Istanbul ook maar alleen Turkse bordjes zien staan op de honderden standjes op de ondergrondse markt. Willen ze mij enkel in eigen hun taal bedienen dan ga ik elders waar ze zich in het Engels kunnen en mogen uitdrukken. Niets belet de Franstalige marktklanten hetzelfde te doen als ze zich storen aan de Nederlandstalige borden in Vlaanderen.

Om te beginnen is dat NIET zo maar na de verfransing van Brussel, het eentalig personeel in het WETTELIJK tweetalige Brussel, het decenialang misbruik van de faciliteiten in de rand, de Franstalige smeerpijperij inzake DHL, BHV en de 'spreiding' van de nachtvluchten, sta IK er niet meer van te kijken dat steeds minder Vlamingen het niet meer pikken en ze met kleingeld beginnen terug te betalen.

Wat op die markt gebeurt is klein bier vergeleken met de Franstalige pesterijen sinds 1830 over heel Vlaanderen.
Hola

Ik had beter zelf niet kunnen zeggen, onze belgicisten is ontgaan dat het niet om de taal die men onderling spreekt, maar aan de arrogante onwil de wettelijke bestuurstaal van hun gemeente te leren.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 02:33   #222
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Migualito, mijn welgemeende groeten heb je. België is een land geworden waar je met ontspannen oogleden en veel plezier kan verkondigen dat je een veroveringsoorlog wil beginnen op andere gebieden. Maingain als leider en superstaaf als zijn slaafje en de bubbels die mogen dienen als extra wieltjes aan de tank van het fracofone leger.

9 maanden geleden liet maingain weten dat hij Merchtem wou als een extra scalp aan zijn gordel. Nu zien we hoe de belgicisten hem helpen en smeken om zijn gunsten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 04:59   #223
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dimitri, je begrijpt het niet goed. De taal kan enkel geregeld worden voor (niet DOOR) het openbaar gezag dus bv gemeente, politie, gerecht,...
Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat de markt niet onder daden van het openbaar gezag vallen, maar dat dit valt onder de sociale en commerciele sfeer.
Onzin, de markt valt wel onder het openbaar gezag. De wekelijkse markt in mijn gemeente mag eerst aanvangen om 15h; de politie kijkt daarop toe: wie eerder verkoopt , wordt bestraft. Het gemeentelijk openbaar gezag mag dus taalreglementen opstellen; net zoals het Vlaamse september decreet het taalgebruik in het bedrijfsleven reguleert.
Eigenaardig toch dat die belgicisten steeds weer afgeven op taalreglementering als die het Frans in Vlaanderen aan banden legt: hoe zou dat komen?
Oud 27 oktober 2005, 05:15   #224
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Flaminganten verliezen in gevallen als dit vaak totaal alle zin voor proportie.
Citaat:
Merchtem is dus een betuttelende gemeente met communistisch-dictatoriale allures.
Oud 27 oktober 2005, 05:21   #225
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merchtem is dus een betuttelende gemeente met communistisch-dictatoriale allures.
Citaat:
Leuke poging om via overdrijving te ridiculiseren.
Oud 27 oktober 2005, 06:50   #226
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Electorale stunt dus, zoals ik hierboven meldde.
Leuke manier om aan te geven dat de maatregel op grote instemming kan rekenen.

Citaat:
Aux armes citoyens!!!
Dat hebben de Merchtemnaars al gedaan zonder jouw aanmoediging af te wachten.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 06:59   #227
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
De wet op de wettige zelfverdediging.

Egidius
Het moet erg vervelend voor u zijn dat u geen enkel valabel argument kan aanvoeren om dit flagrante machtsmisbruik in Merchtem te verantwoorden. Uw verkrampte pogingen om de zaken in het belachelijke te trekken, spreken boekdelen.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 06:59   #228
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Onzin, de markt valt wel onder het openbaar gezag.
Dat is een spijtige zaak. Een economisch regulerende overheid heeft in het Oostblok haar ondeugdelijkheid ruimschoots bewezen.

De overheid dient enkel regulerend op te treden om gelijke rechten te garanderen. In dit geval bv een eerlijke verdeling van de standplaatsen.
Ze dient zich niet te moeien met het taalgebruik. Dat taalgebruik veroorzaakt geen ongelijkheid, geen schending van vrijheden.
Oud 27 oktober 2005, 07:01   #229
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zie je nu het verschil?
Nee. Het blijft een vorm van communicatie tussen handelaar en klant.

Oud 27 oktober 2005, 07:02   #230
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito
Ik had beter zelf niet kunnen zeggen, onze belgicisten is ontgaan dat het niet om de taal die men onderling spreekt,
In dit concrete geval gaat het weldegelijk over communicatie tussen burgers onderling.
Marktkramer=/=overheidspersoneel!!!

Citaat:
maar aan de arrogante onwil de wettelijke bestuurstaal van hun gemeente te leren.
Het bestuur is er voor de mensen, niet omgekeerd.
Het is dus logisch dat het bestuur zich aanpast aan de reële (taal)toestand.
De burger heeft het recht zich te bedienen van de taal die hij wenst. De overheid moet ten dienste staan van de burger en hem involgen, ook qua taal. Als je de democratische principes genegen bent, tenminste.
Oud 27 oktober 2005, 07:06   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een NMBS loket is een overheidsdienst. Een kraampje op de markt niet.
Een hemelsbreed verschil.
De overheid dient er inderdaad voor te zorgen dat al de aanwezige taalgroepen bediend raken in hun taal.
Een particulier behoort zelf te mogen bepalen in welke taal hij zijn potentiële klanten wenst te lokken en te bedienen.
Blijkbaar begrijpt u dan niet waar het eigenlijk over gaat. Dit betreft immers de bepalingen die de overheid uitvaardigt voor het goed verloop van een op haar gebied en onder haar bevoegdheid georganiseerde bijeenkomst. Bijgevolg heeft de overheid het recht en in bepaalde gevallen zelfs de plicht om te waken over die bijeenkomsten.

Al het overige wat u erbij sleurt, is helemaal niet aan de orde. De overheid komt niet tussen in het taalgebruik van de klant, integendeel zelfs. Slechts in deze werd er bepaald dat de opschriften in het Nederlands moeten zijn. De overheid heeft daartoe, zeker wat voedingsproducten betreft, het recht. Daarenboven gebeurt een markt onder toezicht van de gemeentelijke overheid, wat dus betekent dat zij - en enkel zij - de vereisten opstelt waaraan de marktkramers moeten voldoen om een kraam te kunnen plaatsen. Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 07:08   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een spijtige zaak. Een economisch regulerende overheid heeft in het Oostblok haar ondeugdelijkheid ruimschoots bewezen.

De overheid dient enkel regulerend op te treden om gelijke rechten te garanderen. In dit geval bv een eerlijke verdeling van de standplaatsen.
Ze dient zich niet te moeien met het taalgebruik. Dat taalgebruik veroorzaakt geen ongelijkheid, geen schending van vrijheden.
De overheid "reguleert" in deze helemaal niet de economie, maar scherpt slechts de voorwaarden aan waarbinnen de opschriften geplaatst moeten worden.

Blijkbaar is de Belgische overheid volgens u economisch regulerend wanneer ze een reeks taalbepalingen voorschrijft die moeten gevolgd worden op bijvoorbeeld de bijsluiters van medicijnen. Natuurlijk niet. U slaat de bal volkomen mis.

Natuurlijk heeft de overheid het volledige recht om het taalgebruik te regelen in die bevoegdheidslagen die haar toekomt.
Oud 27 oktober 2005, 07:12   #233
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Het moet erg vervelend voor u zijn
Integendeel, ik zie overal in Halle-Vilvoorde van dit soort initiatieven opduiken (de scholen in Opwijk en de regio Aalst, Merchtem...). De franstaligen betalen cash voor hun weigering om BHV te splitsen. En de verkiezingen naderen, we kunnen dus nog meer van dat verwachten. Nee, ik heb alle reden om tevreden te zijn.

Citaat:
om de zaken in het belachelijke te trekken
Als jullie niet met zo'n belachelijke overdrijvingen zouden afkomen, zou ik een uitgelezen kans missen om lol te trappen, da's waar.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 27 oktober 2005 om 07:18.
Oud 27 oktober 2005, 07:12   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Onzin, de markt valt wel onder het openbaar gezag. De wekelijkse markt in mijn gemeente mag eerst aanvangen om 15h; de politie kijkt daarop toe: wie eerder verkoopt , wordt bestraft. Het gemeentelijk openbaar gezag mag dus taalreglementen opstellen; net zoals het Vlaamse september decreet het taalgebruik in het bedrijfsleven reguleert.
Eigenaardig toch dat die belgicisten steeds weer afgeven op taalreglementering als die het Frans in Vlaanderen aan banden legt: hoe zou dat komen?
Dit is heel correct. De markt, de toegang ertoe alsook de bepalingen waarbinnen handel kan worden gevoerd valt volledig onder de bevoegdheid van de gemeente. Een gemeente kan de toegang ontzeggen, de verkoop van bepaalde producten verbieden, de verkoopuren bepalen alsook de taal waarin de opschriften moeten staan.
Oud 27 oktober 2005, 07:13   #235
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar begrijpt u dan niet waar het eigenlijk over gaat.
Net wat ik over u zat te denken.
Citaat:
Dit betreft immers de bepalingen die de overheid uitvaardigt voor het goed verloop van een op haar gebied en onder haar bevoegdheid
georganiseerde bijeenkomst. Bijgevolg heeft de overheid het recht en in bepaalde gevallen zelfs de plicht om te waken over die bijeenkomsten.
Taalgebruik op de markt hoeft niet met 'bepalingen' afgedwongen worden door autoritaire overheid. Die brengt het goede verloop van de markt niet in het gedrang.
Zeg dus maar al dag tegen dit slappe argumentje.

Citaat:
Al het overige wat u erbij sleurt, is helemaal niet aan de orde. De overheid komt niet tussen in het taalgebruik van de klant, integendeel zelfs.
Onvoorstelbaar doorzichtig dit louter demagogisch muggezifterige stellinkje.
Het gaat om het taalgebruik tussen marktkramer én klant.
Verder ingaan op uw ontwijkende foefje is dus zinloos.
De klant is groot genoeg om zonder gemeentelijke tussenkomst voor zichzelf te bepalen in welke taal hij wenst bediend te worden.

Citaat:
Slechts in deze werd er bepaald dat de opschriften in het Nederlands moeten zijn. De overheid heeft daartoe, zeker wat voedingsproducten betreft, het recht. Daarenboven gebeurt een markt onder toezicht van de gemeentelijke overheid, wat dus betekent dat zij - en enkel zij - de vereisten opstelt waaraan de marktkramers moeten voldoen om een kraam te kunnen plaatsen. Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar.
Dus:
Slechte wet.
Onnodig en betuttelend.
Oud 27 oktober 2005, 07:15   #236
Egidius

Standaard

Citaat:
Vlaanderen, Sovjetrepubliek aan de Noordzee.
Leuke poging om door overdrijving de zaak in het belachelijke te trekken.

Citaat:
Er zijn duizenden zaken die geen vrijheden schenden en toch het onderwerp uitmaken van regulering. Dit kan er nog wel bij.

Egidius
Oud 27 oktober 2005, 07:15   #237
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De overheid "reguleert" in deze helemaal niet de economie, maar scherpt slechts de voorwaarden aan waarbinnen de opschriften geplaatst moeten worden.

Blijkbaar is de Belgische overheid volgens u economisch regulerend wanneer ze een reeks taalbepalingen voorschrijft die moeten gevolgd worden op bijvoorbeeld de bijsluiters van medicijnen. Natuurlijk niet. U slaat de bal volkomen mis.

Natuurlijk heeft de overheid het volledige recht om het taalgebruik te regelen in die bevoegdheidslagen die haar toekomt.
Op al de bijsluiters die ik tot nu toe al gezien heb, staat alles nochtans in verschillende talen uitgelegd. Godzijdank is de overheid nog niet zo dwaas geweest om te verordenen dat die bijsluiters voortaan uitsluitend in het Nederlands moeten geschreven worden. Om maar aan te geven dat de beslissing van de gemeenteraad van Merchtem volkomen zinloos is. Niemand kan er schade van ondervinden dat koopwaar in verschillende talen gepromoot worden. Het is aan de klant om uit te maken wat hij wil lezen en wat niet; de overheid heeft daar NIETS mee te maken!

Oud 27 oktober 2005, 07:17   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Taalgebruik op de markt hoeft niet met 'bepalingen' afgedwongen worden door autoritaire overheid. Die brengt het goede verloop van de markt niet in het gedrang.
Zeg dus maar al dag tegen dit slappe argumentje.
Grappig en zielig tegelijkertijd hoe u blijkbaar niet kunt vatten waar het over gaat. Niet over het gesproken taalgebruik tussen de mensen, maar wel betreft het hier de opschriften. Zelfs voor winkels heeft de gemeentelijke overheid het recht om opschriften te reguleren. Dit valt gewoon onder haar bevoegdheid. U probeert voortdurend op het verkeerde paard te springen.
Oud 27 oktober 2005, 07:17   #239
Egidius

Standaard

Citaat:
Het bestuur is er voor de mensen, niet omgekeerd.
Het is dus logisch dat het bestuur zich aanpast aan de reële (taal)toestand.
"Donnons �* Bruxelles sa vraie dimension."

Citaat:
De burger heeft het recht zich te bedienen van de taal die hij wenst. De overheid moet ten dienste staan van de burger en hem involgen, ook qua taal. Als je de democratische principes genegen bent, tenminste.
Als ik burgemeester van Merchtem was, organiseerde ik hier een bindend referendum over.

Egidius
Oud 27 oktober 2005, 07:18   #240
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dit is heel correct. De markt, de toegang ertoe alsook de bepalingen waarbinnen handel kan worden gevoerd valt volledig onder de bevoegdheid van de gemeente. Een gemeente kan de toegang ontzeggen, de verkoop van bepaalde producten verbieden, de verkoopuren bepalen alsook de taal waarin de opschriften moeten staan.
Waar staat dat precies in de gemeentewet?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be