Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2007, 02:16   #221
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Salmon L.A.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Er is gewoonweg geen enkele indicatie dat BBET met iets anders bezig was dan het verspreiden van politiek incorrecte boeken, magazines en films. Als er werkelijk meer aan de hand was, dan had ik daar wel eerder van gehoord. Ik ken mensen met connecties binnen skinheadkringen die mij over zo'n dingen inlichten.
Het proces zal het uitwijzen.
Maar dan zult u misschien beweren dat de rechters Vlamingenhaters of - nog erger - antifascisten zijn?
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 02:22   #222
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Het proces zal het uitwijzen.
Maar dan zult u misschien beweren dat de rechters Vlamingenhaters of - nog erger - antifascisten zijn?
Zoals u zelf al illustreert, is een onpartijdige rechter echter zowat onbestaande mbt dit soort materie, dus kan er nog vanalles gebeuren... ongeacht de onschuld van de heren in kwestie.

Gelooft u echt dat er in dit land iets bestaat als een onpartijdig gerecht?!
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 02:25   #223
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als die wet sinds 1934 ongewijzigd is gebleven, waarom heeft men het VMO dan tussen '50 en '70 ongemoeid gelaten?
Omdat die organisatie toen niet zo ver ging met het plegen van gewelddaden. Dat veranderde toen er in 1970 een dode viel bij een gevecht met een knokploeg van het FDF. En het liep volledig de spuigaten uit vanaf het moment dat Bert Eriksson de leiding kreeg van de nieuwe VMO (opgericht nadat Bob Maes de oude VMO ontbonden had - in 1971).
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Oud 20 januari 2007, 02:30   #224
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zoals u zelf al illustreert, is een onpartijdige rechter echter zowat onbestaande mbt dit soort materie, dus kan er nog vanalles gebeuren... ongeacht de onschuld van de heren in kwestie.

Gelooft u echt dat er in dit land iets bestaat als een onpartijdig gerecht?!
Zo is het natuurlijk gemakkelijk om elke beschuldiging en veroordeling op voorhand verdacht te maken. Dat is intellectueel oneerlijk. En u weet dat.

Ik voorspel nu al dat extreem-rechts altijd zal blijven volhouden - tegen alle mogelijke bewijzen en veroordelingen in - dat de onlangs gearresteerde BBET'ers alleen maar politiek incorrecte boekjes verkochten.
Oud 20 januari 2007, 02:32   #225
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat die organisatie toen niet zo ver ging met het plegen van gewelddaden. Dat veranderde toen er in 1970 een dode viel bij een gevecht met een knokploeg van het FDF. En het liep volledig de spuigaten uit vanaf het moment dat Bert Eriksson de leiding kreeg van de nieuwe VMO (opgericht nadat Bob Maes de oude VMO ontbonden had - in 1971).
Met andere woorden : het VMO gedroeg zich niet meer naar wens en werd dan maar op basis van een 50-jaar-oude wet veroordeeld en zo de mond gesnoerd.
Oud 20 januari 2007, 02:35   #226
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo is het natuurlijk gemakkelijk om elke beschuldiging en veroordeling op voorhand verdacht te maken. Dat is intellectueel oneerlijk. En u weet dat.
Ik kan het mij gewoon totaal niet voorstellen dat de beschuldiging ook maar iets met de realiteit te maken heeft, op basis van wat ik over BBET heb vernomen vóórdat zij in het nieuws kwamen alsook wat ik erover las in Knack. De hele zaak houdt gewoon geen steek.

Citaat:
Ik voorspel nu al dat extreem-rechts altijd zal blijven volhouden - tegen alle mogelijke bewijzen en veroordelingen in - dat de onlangs gearresteerde BBET'ers alleen maar politiek incorrecte boekjes verkochten.
Dat de linkse kwaliteitspers (Knack) zelf haar bedenkingen al uit, is een bevestiging van mijn donkerbruin vermoeden dat er iets niet klopt met die beschuldiging. Zoals ik al zei : de hele zaak houdt gewoon geen steek.
Oud 20 januari 2007, 02:40   #227
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als die wet sinds 1934 ongewijzigd is gebleven, waarom heeft men het VMO dan tussen '50 en '70 ongemoeid gelaten?
Omdat men dacht dat het wel zou overwaaien?
Oud 20 januari 2007, 02:42   #228
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de linkse kwaliteitspers (Knack) zelf haar bedenkingen al uit, is een bevestiging van mijn donkerbruin vermoeden dat er iets niet klopt met die beschuldiging. Zoals ik al zei : de hele zaak houdt gewoon geen steek.
Ik vraag mij echt af wat u rechts vindt? Knack links? Knack kwalitatief?
Oud 20 januari 2007, 07:22   #229
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden : het VMO gedroeg zich niet meer naar wens en werd dan maar op basis van een 50-jaar-oude wet veroordeeld en zo de mond gesnoerd.
De wet werd voor de veroordeling van de VMO aangepast. Laat ons zeggen op maat gemaakt. Voorloper wet Tobback.
Oud 20 januari 2007, 07:23   #230
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik voorspel nu al dat extreem-rechts altijd zal blijven volhouden - tegen alle mogelijke bewijzen en veroordelingen in
Welke bewijzen van wat?
Oud 20 januari 2007, 09:33   #231
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Taboe? Er is in Vlaanderen nog nooit zoveel openlijk en onbestraft racisme geweest als de laatste 20 jaar. Het racisme is bijzonder in bij meer dan 20% van de Vlaamse kiezers. En bij vele jongeren wordt je uitgescholden voor "politiek correct" (alsof dat een scheldwoord kan zijn, maar soit, ze bedoelen het zo wel) als je schuchter een argument tegen racisme naar voor brengt.
En in Nederland, 10 jaar geleden nog het meest antiracistische land ter wereld (tenminste dat dacht iedereen daar) tiert het racisme tegenwoordig ook welig. Ik zie dus niet zo'n groot taboe rond racisme, integendeel.
Politieke correctheid is thans het taboe bij uitstek voor wie "blits" wil zijn.
Als je de meestnormale menselijke reactie (van autochtonen) 'racisme' noemt, dan is er inderdaad veel 'racisme'.
Een paar dagen geleden las ik dat Indiërs met de handen eten zonder vork of lepel of mes. Ik heb nog Indiërs thuis bezocht en vond hun manier van eten eigen lijk vrij elegant.
Maar veel mensen hier vinden 'met de handen eten' eerder vies. Wel, die mensen noemt men hier 'racisten'. Kan het belachelijker?

West-Europa was vroeger een vrij homogene samenleving en het woord 'racisme' was toen blijkbaar niet uitgevonden. Toen die goed functionerende maatschappij plots op zeer korte tijd geconfronteerd werd met ongevraagde massale immigratie van mensen die hier zeer moeilijk inpasten en waarvoor geen werk was ontstonden natuurlijk grote problemen.
Stel je voor dat in je huis plots enkele kamers moeten vrijgemaakt worden voor onopgeleide onbekenden wiens taal je zelfs niet begrijpt.
Daar ontstaat natuurlijk een reactie op, en die heeft niets te zien met 'racisme'.

Laatst gewijzigd door luc broes : 20 januari 2007 om 09:53.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 09:39   #232
luc broes

Standaard

Citaat:
Politieke correctheid is thans het taboe bij uitstek voor wie "blits" wil zijn.
Ik wou dat het waar was en dat gezond verstand eindelijk zegeviert
Oud 20 januari 2007, 09:51   #233
luc broes

Standaard

Citaat:
Wat is jouw mening over Van Cleemput en zijn boek "Vlaanderen Geblokkeerd"?! Ken je de man persoonlijk en/of heb je het boek gelezen? Ik zou graag willen weten wat een zelfverklaard kaderlid van het VB daarover denkt.
Ik ken de man persoonlijk. Hij heeft een indrukwekkend cv om naar op te kijken.
Wat hij denkt weet ik op basis van persoonlijke gesprekken en emails, dus heb ik zijn boek niet gelezen. Ik heb met de man geen ruzie, wel integendeel.
Ik heb hem meermaals mijn mening gezegd. Heel zijn probleem is te herleiden tot het slecht functioneren van een zeer hoog opgeleide wetenschapper in een bestaande goed gestructureerde organisatie.
Links en de media waren er natuurlijk op uit om hem te gebruiken in de strijd tegen het VB en brachten het boek uit juist voor de verkiezingen hopend op maximaal effect. Alle resultaat bleef uit.
Ik was jarenlang kaderlid van VU en nu reeds jarenlang kaderlid van VB.
Oud 20 januari 2007, 11:34   #234
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik ken de man persoonlijk. Hij heeft een indrukwekkend cv om naar op te kijken.
Wat hij denkt weet ik op basis van persoonlijke gesprekken en emails, dus heb ik zijn boek niet gelezen. Ik heb met de man geen ruzie, wel integendeel.
Ik heb hem meermaals mijn mening gezegd. Heel zijn probleem is te herleiden tot het slecht functioneren van een zeer hoog opgeleide wetenschapper in een bestaande goed gestructureerde organisatie.
Maar is zijn kritiek nu terecht of niet? Vind je dat Van Cleemput zelf in fout is gegaan of is het de partijtop?

Ik vind het echt storend dat men intelligente en idealistische mensen als Van Cleemput niet de mogelijkheid geeft om verder hun ideeën uit te werken. Het zijn net zo'n mensen die de beweging nodig heeft. Door hen te muiltkorven zorg je slechts voor bloedarmoede binnen de partij. De huidige vervlakking van het VB is daar een gevolg van.

Het is van ook niet onwaarschijnlijk dat ik volgende keer niet meer op het VB stem maar op Dedecker. Dit niet omdat ik meer overeenkom met de standpunten van de man, maar vooral omdat Dedecker mij overkomt als een integer en oprecht man die zegt waar het voor staat, wat ik mis bij het VB de laatste jaren.
Oud 20 januari 2007, 12:06   #235
luc broes

Standaard

Citaat:
Maar is zijn kritiek nu terecht of niet? Vind je dat Van Cleemput zelf in fout is gegaan of is het de partijtop? Herlees mijn tekst waarin het antwoord staat op je vraag.

Ik vind het echt storend dat men intelligente en idealistische mensen als Van Cleemput niet de mogelijkheid geeft om verder hun ideeën uit te werken. Het zijn net zo'n mensen die de beweging nodig heeft. Wat een hoogstpersoonlijke interpretatie van de feiten Door hen te muilkorven zorg je slechts voor bloedarmoede binnen de partij. Zover ik weet werd niemand gemuilorfd, GVC publiceerde binnen de partij. De huidige vervlakking van het VB is daar een gevolg van. Van die huidige vervlakking heb ik nog niets gemerkt. M.R.Morel en Bruno Valkeniers werden probleemloos en met open armen verwelkomd in het VB. Hier in Brugge hebben we na de gemeenteraadsverkiezingen 9 nieuwe bekwame mandatarissen. Onze website had vorig jaar meer dan 4.000.000 bezoekers. Allemaal op zoek naar die 'vervlakking'?

Het is van ook niet onwaarschijnlijk dat ik volgende keer niet meer op het VB stem maar op Dedecker. Dit niet omdat ik meer overeenkom met de standpunten van de man, maar vooral omdat Dedecker mij overkomt als een integer en oprecht man die zegt waar het voor staat, wat ik mis bij het VB de laatste jaren.
De vrijgevochten JMDD kan met zijn vranke stem op veel sympatie rekenen bij mensen die het regime beu zijn. Hij is echter geen man die stabiliteit en continuiteit brengt. En dat is in elke politieke beweging van allergrootste belang.
Oud 20 januari 2007, 12:26   #236
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Herlees mijn tekst waarin het antwoord staat op je vraag.
Bedoel je "Heel zijn probleem is te herleiden tot het slecht functioneren van een zeer hoog opgeleide wetenschapper in een bestaande goed gestructureerde organisatie."

Daar kan ik echt niet uit afleiden of je zijn kritiek nu terecht vindt, hoor. Kun je misschien je uitspraak een beetje nader toelichten?!?

Als er iemand alle mogelijke intellectuele vrijheid in een partij als het VB moet gegund worden, is het net een zeer hoog opgeleide en idealistische wetenschapper (onder de voorwaarden dat hij de juiste basisidealen heeft, uiteraard).

Citaat:
Zover ik weet werd niemand gemuilorfd, GVC publiceerde binnen de partij
Als idealistische intellectueel heb je de intellectuele en ideologische vrijheid nodig om nieuwe ideeën verder te ontwikkelen en je niet vast te houden aan vastgeroeste dogma's of de dictaten van de partijtop. Het gebrek aan die vrijheden is één van de redenen waarom Van Cleemput met de partijtop in de clinch geraakte.

Dat Verstrepen niet de mogelijkheid wordt gegund om met een aparte lijst op te komen (terwijl iedereen met een beetje inzicht beseft dat dat een heel goed idee is voor rechts Vlaanderen) illustreert eveneens de kortzichtigheid en het postjeszoeken van de partijtop.

Citaat:
Hier in Brugge hebben we na de gemeenteraadsverkiezingen 9 nieuwe bekwame mandatarissen. Onze website had vorig jaar meer dan 4.000.000 bezoekers. Allemaal op zoek naar die 'vervlakking'?
Als ik het heb over vervlakking, doel ik voornamelijk op het platte populisme en de koers naar gematigd-rechts. Sinds de afschaffing van het 70-puntenplan is het VB steeds gematigder geworden en heeft het steeds meer van haar pluimen verloren. Dat het daar meer stemmen mee kan krijgen van de domme massa is irrelevant.

Liever een radicale idealist met 50,000 stemmen dan een gematigde opportunist met 250,000 stemmen !

Citaat:
De vrijgevochten JMDD kan met zijn vranke stem op veel sympatie rekenen bij mensen die het regime beu zijn. Hij is echter geen man die stabiliteit en continuiteit brengt. En dat is in elke politieke beweging van allergrootste belang.
Waarom zou JMDD geen stabiliteit en continuiteit kunnen bieden?

Als judo-coach heeft hij geweldige resultaten bereikt. Waarom zou hij dat niet als politicus? Tot nu toe heeft men hem altijd willen de mond snoeren en heeft hij nooit zijn volledig potentieel kunnen ontwikkelen. Ik vind het zeer ongepast om op dit moment al te zeggen dat JMDD geen stabiliteit en continuiteit kan bieden, terwijl hij nog maar net met zijn partij begonnen is.
Oud 20 januari 2007, 12:29   #237
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar is zijn kritiek nu terecht of niet? Vind je dat Van Cleemput zelf in fout is gegaan of is het de partijtop?

Ik vind het echt storend dat men intelligente en idealistische mensen als Van Cleemput niet de mogelijkheid geeft om verder hun ideeën uit te werken. Het zijn net zo'n mensen die de beweging nodig heeft. Door hen te muiltkorven zorg je slechts voor bloedarmoede binnen de partij. De huidige vervlakking van het VB is daar een gevolg van.

Beter een voorkeurstem uitbrengen op een VB-er die nog verteerbaar is.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 12:33   #238
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Beter een voorkeurstem uitbrengen op een VB-er die nog verteerbaar is.
Uiteindelijk gaat mijn stem toch naar de partij. Ik vind dat het tijd wordt dat het VB eens wakkergeschud wordt en dat de radicale kiezer toont dat hij de recente gematiging allerminst apprecieert. Enkel door niet meer op het VB te stemmen, kun je de partij wakker schudden.

Zolang het cordon niet gebroken wordt, is een stem voor het VB trouwens een verloren stem. Ik kan mij niet voorstellen dat het cordon bij de volgende verkiezingen gebroken wordt of dat het VB de absolute meerderheid haalt. U wel?!?
Oud 20 januari 2007, 12:36   #239
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk gaat mijn stem toch naar de partij. Ik vind dat het tijd wordt dat het VB eens wakkergeschud wordt en dat de radicale kiezer toont dat hij de recente gematiging allerminst apprecieert. Enkel door niet meer op het VB te stemmen, kun je de partij wakker schudden.

Zolang het cordon niet gebroken wordt, is een stem voor het VB trouwens een verloren stem. Ik kan mij niet voorstellen dat het cordon bij de volgende verkiezingen gebroken wordt of dat het VB de absolute meerderheid haalt. U wel?!?
Ik geef u niet helemaal ongelijk.Een verkiezingsnederlaag kan een partij soms goed doen.De vraag is natuurlijk welke besluiten men eruit trekt.Een partij met de omvang van het VB heeft invloed op het beleid;het moet wel duidelijk scherpere standpunten dan de andere partijen vertolken.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 12:52   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Een partij met de omvang van het VB heeft invloed op het beleid;het moet wel duidelijk scherpere standpunten dan de andere partijen vertolken.
Mij is evenwel niet duidelijk waarin het Vlaams Belang op dit ogenblik "lakser" of "gematigder" zou zijn geworden. Natuurlijk zijn bepaalde punten wel bijgesteld, omdat ook de relevantie ervan niet meer van deze tijd was. Bepaalde punten bijstellen betekent evenwel niet dat er sprake is van verwatering.

Of kan iemand dat wat nader duiden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be