Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2006, 22:05   #221
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Dimitri, je zegt dat het elders toch ook niet gebeurt, dat een spoorlijn tot tegen het strand loopt. En dat is niet waar, Zeebrugge Bad is een station, waar je maar de voetgangerstunnel moet nemen, om op het strand uit te komen. Ook de kusttram loopt op heel veel plaatsen parallel aan het strand, in de eerste straat na de zeedijk. Veel dichter mag een tramlijn eigenlijk niet liggen, toch?

Voor de rest: groot gelijk met dat visgraatmodel. Elk gat kan een station hebben dat de moeite is, op voorwaarde dat er een goede bereikbaarheid is van errond. Hoewel bijvoorbeeld Kaaskerke en consoorten wel heel erg klein zijn, en wel heel dicht bij een andere stopplaats liggen... Maar zeker Kortemark heeft een serieus potentieel...
DB Regio is gewoon ontstaan, nadat de Länder verantwoordelijk werden voor het lokaal treinverkeer (Schienenpersohnalnahverkeher of SPNV). Als DB mee wilde dingen, moest ze wel lokaal sterk staan. De NMBS moet er zelfs niet van structuur voor veranderen, ze zou zo al klein genoeg moeten zijn om de lokale noden aan te voelen...
En ik vermoed, Jan, dat Craeybeckx een voorbeeld was, maar dat is toevallig een familienaam, en die zijn, ook in Vlaanderen, niet aangepast aan de nieuwe spelling...
Natuurlijk verliest lijn 73 wel een troef, als je er lightrail van maakt, namelijk zijn rechtstreekse verbinding met Brussel (hoewel die er waarschijnlijk sowieso zal gelegen hebben in 2008, geloof ik). Vooral voor de toeristen is dat toch wel vrij belangrijk...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 22:11   #222
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Heel vreemd, want sinds de electrificatie leek het alvast ieder uur te zijn. En vandaag de dag is het dat zeker.
Dan hebben ze de dienst toch 'uitgebreid' nog, sinds 2002.
Volgens het spoorboekje op de webstek van de NMBS vertrekt al om 20.59 uur de laatste trein uit De Panne. Was dat vroeger dan nog eerder?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 22:31   #223
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Dimitri, je zegt dat het elders toch ook niet gebeurt, dat een spoorlijn tot tegen het strand loopt. En dat is niet waar, Zeebrugge Bad is een station, waar je maar de voetgangerstunnel moet nemen, om op het strand uit te komen. Ook de kusttram loopt op heel veel plaatsen parallel aan het strand, in de eerste straat na de zeedijk. Veel dichter mag een tramlijn eigenlijk niet liggen, toch?
Okee, de meeste badplaatsen dan. In Blankenberge, Knokke en Oostende komen toch ook heel wat mensen met de trein, neem ik aan? In Zandvoort en Hoek van Holland moet je per slot van rekening ook nog een stukje lopen naar het strand, maar dat weerhoudt de badgasten absoluut niet om met de trein te komen.

Citaat:
DB Regio is gewoon ontstaan, nadat de Länder verantwoordelijk werden voor het lokaal treinverkeer (Schienenpersohnalnahverkeher of SPNV). Als DB mee wilde dingen, moest ze wel lokaal sterk staan. De NMBS moet er zelfs niet van structuur voor veranderen, ze zou zo al klein genoeg moeten zijn om de lokale noden aan te voelen...
Daar zou ik zo niet van uit gaan, als ik de verhalen hoor. De NS heeft tot nu toe ook pas één aanbesteding gewonnen, de lijn Apeldoorn-Zutphen, maar dat was vooral om het hele netwerk van stoptreinen in de stedendriehoek Apeldoorn, Deventer, Zutphen in handen te hebben. Ik denk dat het landsniveau bij ons toch een nog iets te grote schaal is.

Citaat:
Natuurlijk verliest lijn 73 wel een troef, als je er lightrail van maakt, namelijk zijn rechtstreekse verbinding met Brussel (hoewel die er waarschijnlijk sowieso zal gelegen hebben in 2008, geloof ik). Vooral voor de toeristen is dat toch wel vrij belangrijk...
Dat doet me denken aan de tijd dat de intercity's uit Maastricht nog doorreden tot Zandvoort aan Zee. In de jaren negentig ben ik daar een aantal keren geweest met een Zomertoer (drie dagen in de zomervakantie onbeperkt reizen met z'n tweeën, in de tweede klas 129 gulden, in de eerste klas 200 gulden). Wij hadden toen een eersteklaskaartje, maar de meeste mensen die na een dagje strand in Zandvoort eerste klas gingen zitten zeker niet. Een paar jaar later heeft de NS besloten de intercity's voortaan maar tot Haarlem te laten rijden. Tussen Haarlem en Zandvoort, in de zomer tussen Amsterdam en Zandvoort, rijden nu aparte stoptreinen. Gingen de lange intercity's maar twee keer per uur, nu rijden de kortere stoptreinen 's zomers vier keer en op topdagen zelfs zes keer per uur. Met de auto is Zandvoort op een drukke zomerdag immers amper te bereiken, dus die treinen raken wel vol.
Oud 18 januari 2006, 22:53   #224
groentje
Minister-President

Standaard

DB Regio is onderverdeeld in regiodirecties, die grotendeels de deelstaatgrenzen volgen, of bijvoorbeeld 2 deelstaten omhelzen (Nedersaksen en Bremen, bijv.). DB Regio heeft voor NRW 1 regiodirectie. En toch, is het SPNV weliswaar gecoördineerd vanuit de deelstaat NRW, maar uiteindelijk de bevoegdheid van de Zweckverbande, die NRW heeft ingericht. NRW heeft vergelijkbare afmetingen als België, en telt meer inwoners... Kortom, ik leef op hoop.
Oud 18 januari 2006, 23:05   #225
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Volgens het spoorboekje op de webstek van de NMBS vertrekt al om 20.59 uur de laatste trein uit De Panne. Was dat vroeger dan nog eerder?
Nee, dat is altijd wel de 'laatste' geweest.
Maar er rijdt ieder uur een trein, en in de week is er nog eens een extra piekuur trein 's morgens richting Gent en 's avonds naar De Panne.

Je zit natuurlijk met een lijn waar maar één echte stad op ligt: Gent. De andere stadjes en dorpen zijn plaatsen waar mensen 's morgen opstappen op weg naar school en werk. En 's avonds de weg terug vanuit Gent richting De Panne. Er is geen zakenverkeer en geen mensen die gaan shoppen (tenzij in Gent).
In het seizoen heb je dan het toerisme naar De Panne en in mindere mate Diksmuide en Veurne.
Maar dat is het.

En omdat er in Kortemark een vrij belangrijke school ligt heb je daar dan ook wat reizigers naartoe en niet alleen naar Gent 's morgens.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 23:20   #226
groentje
Minister-President

Standaard

Idem voor Deinze en Tielt, trouwens, zijn toch ook 2 vrij belangrijke schoolcentra. Als ik zie hoeveel mensen van De Pinte in mijn klas zaten... (maar die hadden natuurlijk ook nog meer mogelijkheden dan alleen de trein uit en naar De Panne, natuurlijk).
Oud 19 januari 2006, 00:36   #227
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De doortrekking zou er niet komen vanuit de stad De Panne, maar vanuit de deelgemeente Adinkerke. U moet weten dat het stukje De Panne-Adinkerke van heel recente datum is, in tegenstelling tot de rest van de lijn. Pas in 1998 werd het aangelegd. De zaak is zo ingericht dat trein en tram naast elkaar aankomen in Adinkerke. De tramhalte is trouwens veel netter en moderner ingericht dan het NMBS-station. De gele overkapping behoort aan De Lijn. Links op de foto ziet u twee kleine rode paaltjes met daarop de blauw-gele uurregeling van de NMBS. Geen overkapping van de NMBS dus.

Trein en tram naast elkaar:

Met zo'n afschuwelijk lelijke overkapping sta ik nog liever in de regen op mijn tram te wachten!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2006, 13:03   #228
groentje
Minister-President

Standaard

Ik ben het daar niet mee eens. De overkapping van de tramhalte in De Panne vind ik best geslaagd. Of het zomaar kan worden gekopieerd bij het oude stationsgebouw van De Panne, daar heb ik ook mijn twijfels over. Ach, ooit is die overkapping ook versleten, en als tegen dan een architect wordt aangesteld die de hele site mag aanpakken, kan het alleen maar beter worden...
Oud 19 januari 2006, 13:19   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben het daar niet mee eens. De overkapping van de tramhalte in De Panne vind ik best geslaagd. Of het zomaar kan worden gekopieerd bij het oude stationsgebouw van De Panne, daar heb ik ook mijn twijfels over. Ach, ooit is die overkapping ook versleten, en als tegen dan een architect wordt aangesteld die de hele site mag aanpakken, kan het alleen maar beter worden...
Ook ik vind het bijzonder geslaagd. En neen, ik bedoelde niet dat men die overkapping zomaar had moeten overnemen om het hele station te overkappen. Wel, dat men het bij de tramhalte aansluitende perron ook had moeten overkappen. In De Panne stopt de trein - behoudens uitzonderingen - bijna altijd aan dat perron. Hierdoor kunnen de treinreizigers rechtstreeks naar het tramperron en omgekeerd. Geen niveauverschil. Beter had men de zaak wat doorgetrokken, zodat ook de treinreiziger beschut waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2006, 15:10   #230
Dimitri

Standaard

Citaat:
DB Regio is onderverdeeld in regiodirecties, die grotendeels de deelstaatgrenzen volgen, of bijvoorbeeld 2 deelstaten omhelzen (Nedersaksen en Bremen, bijv.). DB Regio heeft voor NRW 1 regiodirectie. En toch, is het SPNV weliswaar gecoördineerd vanuit de deelstaat NRW, maar uiteindelijk de bevoegdheid van de Zweckverbande, die NRW heeft ingericht. NRW heeft vergelijkbare afmetingen als België, en telt meer inwoners... Kortom, ik leef op hoop.
Dat klopt, maar de NMBS heeft geen regionale afdeling. Bij de NMBS, en ook bij de NS trouwens, valt al het reizigersvervoer onder één organisatie. Bij de DB niet. Daar zijn er drie ondermaatschappijen die zich met reizigersvervoer bezighouden:
- DB Fernverkehr (onderverdeeld in vijf werkregio's)
- DB Regio (onderverdeeld per deelstaat)
- DB Stadtverkehr (per stedelijk gebied afzonderlijk)
Het langeafstandsverkeer (IC, ICE, internationale treinen, autotreinen, nachttreinen) wordt dus door een andere ondermaatschappij verzorgd dan het regionale verkeer. Juist die opsplitsing zorgt ervoor dat DB Regio zich volledig op de nevenlijnen kan richten en daar succesvol is. Zo'n opsplitsing zie ik in België echter niet snel plaatsvinden. Niet alleen vanwege de huiverigheid voor regionalisering, maar ook omdat in de huidige dienstregeling op veel nevenlijnen langeafstandstreinen (IC, IR) rijden. Dat is dus erg moeilijk op te splitsen, tenzij de dienstregeling omgegooid wordt.
Oud 19 januari 2006, 15:57   #231
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nee, dat is altijd wel de 'laatste' geweest.
Maar er rijdt ieder uur een trein, en in de week is er nog eens een extra piekuur trein 's morgens richting Gent en 's avonds naar De Panne.

Je zit natuurlijk met een lijn waar maar één echte stad op ligt: Gent. De andere stadjes en dorpen zijn plaatsen waar mensen 's morgen opstappen op weg naar school en werk. En 's avonds de weg terug vanuit Gent richting De Panne. Er is geen zakenverkeer en geen mensen die gaan shoppen (tenzij in Gent).
In het seizoen heb je dan het toerisme naar De Panne en in mindere mate Diksmuide en Veurne.
Maar dat is het.

En omdat er in Kortemark een vrij belangrijke school ligt heb je daar dan ook wat reizigers naartoe en niet alleen naar Gent 's morgens.
Toch vind ik het vreemd dat Arriva erin slaagt op de nevenlijntjes hier in de buurt een frequentere dienstregeling aan te bieden, terwijl daar nog minder mensen langs wonen.

Neem Groningen-Delfzijl: van maandag t/m zaterdag rijdt er tot 20.00 uur (zaterdag tot 19.00 uur) elk half uur een trein, daarna elk uur met de laatste trein uit Groningen om 0.24 uur en de laatste uit Delfzijl om 1.08 's nachts. Langs de lijn liggen uitsluitend dorpen (Sauwerd, Bedum, Stedum, Loppersum) en ook de stadjes Appingedam en Delfzijl aan het eind van de lijn zijn groot (12.000 resp. 20.000 inw.) noch aantrekkelijk voor toeristen (industriestadjes). De trein stopt echter wel in alle dorpen langs de lijn, waardoor er toch genoeg klandizie is.

Ook Syntus rijdt op de lijn Zutphen-Winterswijk tot 19.00 uur twee keer per uur. Langs deze lijn evenmin grote plaatsen: Winterswijk heeft 23.000 inwoners en Zutphen ongeveer 35.000 inwoners. Verder alleen dorpen (of historische stadjes met een inwoneraantal op dorpsniveau).

Op beide lijnen reed de NS vroeger slechts één keer per uur. Als ik zie welke plaatsen langs de lijn naar De Panne liggen (Veurne 12.000, Kortemark 13.000, Diksmuide 16.000, Tielt 19.000, Deinze 28.000 inwoners), met daarnaast nog allerlei dorpjes, denk ik dat hier best een wat ambitieuzere dienstregeling mogelijk is.
Oud 19 januari 2006, 17:48   #232
groentje
Minister-President

Standaard

Het zijn wel de inwonersaantallen van de fusiegemeenten, die wel een stuk kleiner zijn dan in Nederland het geval is, maar toch. Zijn de inwonersaantallen die je geeft van Zutphen, Winterswijk, Appingdam en Delfzijl van de kerngemeente? Of ook van de fusiegemeente, want in dat laatste geval gaat m'n argument natuurlijk niet op...
Ik geef je wel gelijk, dat de frequentie gerust een stuk hoger zou mogen. Nu rijdt op geen enkele verbinding meer dan 1 trein per uur, het is maar door combinatie van verbindingen dat je aan meer dan 1 trein komt. In Nederland ligt de standaard op elk halfuur een trein. Sowieso is het een verschillende beginsituatie. Ik hoop dat dit gaat veranderen, maar voorlopig houdt de NMBS de boot af. Tenslotte is de Nederlandse dienstregeling nu zo volgepropt, dat de minste calamiteit grote gevolgen heeft. In België is dat toch in iets beperktere mate. Maar dat is het nadeel van het voordeel, zeker?
Oud 19 januari 2006, 18:17   #233
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het daar niet mee eens. De overkapping van de tramhalte in De Panne vind ik best geslaagd. Of het zomaar kan worden gekopieerd bij het oude stationsgebouw van De Panne, daar heb ik ook mijn twijfels over.
Eén van de meest geslaagde, vind ik de (houten) tijdelijke overkapping van de trappen in het station van Leuven.

edit: Afbeelding weggehaald, in plaats van het station kwam er door de hotlinkprotection een opengesperde lichaamsopening...

Iets gelijkaardigs zou niet misstaan naast het (overigens zeer knappe) station van De Panne. Gewoon een licht-schuine golfplaten overkapping omhooggehouden door een houten constructie.

Citaat:
Ach, ooit is die overkapping ook versleten, en als tegen dan een architect wordt aangesteld die de hele site mag aanpakken, kan het alleen maar beter worden...
Mooi. Tegen dan ben ik afgestudeerd.
Hopelijk staat die overkapping flink dicht bij de zee dat het zeewater zijn werk kan doen op de stalen constructie...
Oud 19 januari 2006, 18:57   #234
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het zijn wel de inwonersaantallen van de fusiegemeenten, die wel een stuk kleiner zijn dan in Nederland het geval is, maar toch. Zijn de inwonersaantallen die je geeft van Zutphen, Winterswijk, Appingdam en Delfzijl van de kerngemeente? Of ook van de fusiegemeente, want in dat laatste geval gaat m'n argument natuurlijk niet op...
Van de woonkern. Maar Appingedam en Winterswijk zijn nooit heringedeeld en hebben dus maar weinig inwoners buiten de bebouwde kom. Zutphen is vorig jaar samengevoegd met Warnsveld (samen 45.000 inw.), de gemeente Delfzijl bestaat nog uit een groot landelijk gebied ten noorden en zuiden van de stad (vrml. gem. Bierum en Termunten) en heeft in totaal 28.000 inwoners.

Ik had ook de lijn Leeuwarden-Harlingen als voorbeeld kunnen nemen. De stadjes Franeker en Harlingen hebben allebei amper 10.000 inwoners. Die lijn is verder alleen van belang voor de veerdienst naar Vlieland en Terschelling. Toch is hier eveneens twee keer per uur een trein tot 20.00 uur 's avonds.
Hetzelfde op de lijn Groningen-Nieuweschans, hoewel daar Hoogezand-Sappemeer (25.000 inw.) en Winschoten (20.000 inw.) aan liggen. Tot Winschoten rijdt de trein twee keer per uur tot 19.00 uur 's avonds, Nieuweschans krijgt om het uur een tweede trein vanwege de aansluiting op de trein naar Leer.
En ook tussen Leeuwarden en Sneek rijden twee treinen per uur. Alleen tussen Sneek en Stavoren en tussen Groningen en Roodeschool rijdt maar één trein per uur, hoewel er in de ochtend- en avondspits (06.00-08.30 en 14.30-18.30 uur) tussen Groningen en Roodeschool v.v. wel een tweede trein rijdt. Deze twee lijnen zijn volgens mij met Almelo-Mariënberg, Tiel-Arnhem, Gorinchem-Geldermalsen en Heerlen-Kerkrade de enige lijnen/trajecten met slechts één reizigerstrein per uur (spitstreinen niet meegerekend). Er zijn wel elders meer stations waar slechts één trein per uur stopt.

Citaat:
Ik geef je wel gelijk, dat de frequentie gerust een stuk hoger zou mogen. Nu rijdt op geen enkele verbinding meer dan 1 trein per uur, het is maar door combinatie van verbindingen dat je aan meer dan 1 trein komt. In Nederland ligt de standaard op elk halfuur een trein. Sowieso is het een verschillende beginsituatie. Ik hoop dat dit gaat veranderen, maar voorlopig houdt de NMBS de boot af. Tenslotte is de Nederlandse dienstregeling nu zo volgepropt, dat de minste calamiteit grote gevolgen heeft. In België is dat toch in iets beperktere mate. Maar dat is het nadeel van het voordeel, zeker?
Ja, Nederland heeft het drukstbereden spoorwegnet van Europa, volgens de NS. Vandaar ook de nieuwe dienstregeling met nog slechts twee soorten treinen (stoptreinen en sneltreinen) i.p.v. drie. Hier is veel kritiek op, omdat de reistijd op heel wat trajecten langer wordt. In de NRC van vanavond zegt iemand van de NS dat het huidige model op termijn alleen houdbaar is met gigantische investeringen in de infrastructuur, variërend tussen de 80 en 100 miljard (!) euro. Waarschijnlijk wordt bedoeld dat dan alle sporen in en om de Randstad viersporig zouden moeten worden. De huidige ingrepen zijn dus vooral bedoeld om het risico op vertragingen te verminderen. Desalniettemin vind ik dat op bepaalde lijnen de verkeerde keuzes worden gemaakt door de sneltrein als stoptrein te laten rijden. Tussen Zwolle en Leeuwarden bijv. moet de "Intercity" in de toekomst alle stations bedienen. De snelle verbinding met alleen stops in Steenwijk en Heerenveen verdwijnt daarmee. Het zou natuurlijk beter zijn op dit soort trajecten, die toch niet druk bereden worden, een aparte stoptrein in te zetten.

Voor Gent-De Panne lijkt me een halfuursdienst zeker op een deel van het traject, bijv. tot Diksmuide, heel goed haalbaar. Ideaal zou natuurlijk zijn als de woningbouwplannen worden geconcentreerd in de dorpen langs de spoorlijn, zodat die dorpen een eigen station verdienen. Een aantal dorpen, zoals Pittem, Zarren en Handzame, zijn nu al groot genoeg voor een station in een lighttraindienst. Dit geldt ook voor de lijn Kortrijk-Poperinge, die misschien nog wel beter geschikt is voor lichte treinen in halfuursdienst. Extra stations zouden daar mogelijk zijn in Vlamertinge en Houthem.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 19 januari 2006 om 18:58.
Oud 19 januari 2006, 19:20   #235
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
edit: Afbeelding weggehaald, in plaats van het station kwam er door de hotlinkprotection een opengesperde lichaamsopening...
Ow... Dat is vreemd.
Ja, het was uiteraard mijn bedoeling niet om hier obscure foto's te placeren.
Oud 19 januari 2006, 20:46   #236
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

De dienst op lijn 73 is op zich niet slecht (toch niet voor mij )
Ieder uur een trein van De Panne naar Gent en dan rechtstreeks door naar Brussel, de luchthaven en Leuven.
In de week kan ik dus gewoon op vijf minuten van mijn deur de trein instappen en rustig blijven zitten tot ik in Kortemark ben.
In het weekend rijdt de trein wel als stoptrein van Gent naar Schaarbeek, dat is net iets minder.
En het zou ook niet slecht zijn mocht er nog één rit later zijn dat nu het geval is.

Misschien dat een lightrail interessant zou zijn; een lightrail om het uur die tussen de andere dienst in rijdt; van Gent naar De Panne. Zo worden de stations om het half uur bedient. Eventueel kan de lightrail in Handzame en Zarren (en Aarsele) stoppen zodat die een uur-dienst krijgen.
Het kan wel dat dit beperkt moet zijn tot Diksmuide (Diksmuide - Gent) omdat het vanaf Diksmuide enkelspoor is en die de frequentie niet zou aankunnen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2006, 20:55   #237
groentje
Minister-President

Standaard

Ach, iemand moet de luchthaventrein krijgen. De kans is groot, dat met IC/IR 2007/8 heel het lijnensysteem wordt aangepast. En dat De Panne dus zijn rechtstreekse verbinding met de luchthaven verliest, ten koste van bijvoorbeeld Poperinge.
Op zich zie ik eigenlijk heel wat in bediening met lightrail, zeker als het gepaard gaat met halte op aanvraag. Niet elke halte heeft elk uur een trein nodig, maar die stop kan bepaalde mensen misschien uit de auto houden... En als dat ten koste gaat van de rechtstreekse verbinding met Brussel, dan moet dat maar. Op voorwaarde dat er een goede aansluiting is, kan ik veel verdragen, hoor.
Oud 19 januari 2006, 21:04   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Dimitri, zopas heb ik een heel interessante overzichtskaart gevonden van de toenmalige buurtspoorwegen in België:

http://members.tripod.com/~Pdussart/carteSNCVs.jpg

Eigenlijk wel een heel uitgebreid net.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2006, 22:29   #239
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op zich zie ik eigenlijk heel wat in bediening met lightrail, zeker als het gepaard gaat met halte op aanvraag. Niet elke halte heeft elk uur een trein nodig, maar die stop kan bepaalde mensen misschien uit de auto houden... En als dat ten koste gaat van de rechtstreekse verbinding met Brussel, dan moet dat maar. Op voorwaarde dat er een goede aansluiting is, kan ik veel verdragen, hoor.
Eén trein per uur vind ik toch een minimum. De trein mag zich niet enkel richten op de routinematige pendelaar.
Wat als je twee uur vroeger stopt op je werk, maar door het beperkte aanbod aan treinen maar op hetzelfde ogenblik thuis bent? De volgende dag rijdt die man met de auto.
Oud 21 januari 2006, 14:34   #240
Dimitri

Standaard

Citaat:
De dienst op lijn 73 is op zich niet slecht (toch niet voor mij )
Ieder uur een trein van De Panne naar Gent en dan rechtstreeks door naar Brussel, de luchthaven en Leuven.
In de week kan ik dus gewoon op vijf minuten van mijn deur de trein instappen en rustig blijven zitten tot ik in Kortemark ben.
In het weekend rijdt de trein wel als stoptrein van Gent naar Schaarbeek, dat is net iets minder.
En het zou ook niet slecht zijn mocht er nog één rit later zijn dat nu het geval is.
Zo, dat is wel een lang traject, De Panne-Leuven. Zo'n lijn lijkt me erg kwetsbaar voor vertragingen.

Citaat:
Misschien dat een lightrail interessant zou zijn; een lightrail om het uur die tussen de andere dienst in rijdt; van Gent naar De Panne. Zo worden de stations om het half uur bedient. Eventueel kan de lightrail in Handzame en Zarren (en Aarsele) stoppen zodat die een uur-dienst krijgen.
Het kan wel dat dit beperkt moet zijn tot Diksmuide (Diksmuide - Gent) omdat het vanaf Diksmuide enkelspoor is en die de frequentie niet zou aankunnen.
Over enkelspoor kun je twee keer per uur rijden, zolang de treinen elkaar maar kunnen passeren bij de stations. Alle genoemde lijnen in Nederland van Arriva en Syntus zijn enkelsporig.

Ik vind het wel vreemd dat het station van Aarsele behouden is gebleven, terwijl de andere kleine stations allemaal gesloten zijn. Woonde daar een belangrijke politicus ofzo?

Als ik zo op de kaart kijk, zou ik extra stations openen in Sint-Denijs-Westrem, Astene, Pittem, Ardooie-Koolskamp, Handzame en Zarren. Eventueel aangevuld met stations-op-aanvraag (alleen stoppen als iemand wil in- of uitstappen) in Avekapelle, Oostkerke, Esen, Sint-Henricus, Wontergem en Grammene. Wat de dienstregeling betreft zou je kunnen kiezen voor één sneltrein en één stoptrein per uur, of voor twee stoptreinen, waarvan eentje ook op de stations-op-aanvraag stopt. Je kunt ook één stoptrein splitsen in twee aparte treinen De Panne-Lichtervelde en Lichtervelde-Gent. Sneltreinstations lijken mij Veurne, Diksmuide, Kortemark, Lichtervelde, Pittem, Tielt, Deinze en De Pinte. Deze stations krijgen dan sowieso twee treinen per uur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be