Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2006, 14:16   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
U bent degene die over individu en groep begon; ik heb daar nooit iets over gezegd, aangezien dat verschil voor mij geenszins relevant is.
Dat is weldegelijk relevant, daar uw beginstelling daarop steunde. U stelde immers dat men "positief" mag discrimineren omdat de groep waartoe het individu dat positief zal worden gediscrimineerd te lijden heeft gehad onder negatieve discriminatie. M.a.w. u verwart groep en individu en smeedt er een oorzakelijk verband mee dat totaal fout is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2006, 14:17   #222
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk. De studie van Van San heeft aangetoond dat jongeren van Magrebijnse afkomst (in meerderheid Marokkanen) oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit.
De studie van Van San is op zijn minst dubieus te noemen. Prof. Verschueren van de RUG heeft er brandhout van gemaakt. Ik aanvaard die studie dan ook niet als bewijs. Had u nog wat?

Laatst gewijzigd door Manuel* : 14 januari 2006 om 14:17.
Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2006, 14:19   #223
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is weldegelijk relevant, daar uw beginstelling daarop steunde. U stelde immers dat men "positief" mag discrimineren omdat de groep waartoe het individu dat positief zal worden gediscrimineerd te lijden heeft gehad onder negatieve discriminatie. M.a.w. u verwart groep en individu en smeedt er een oorzakelijk verband mee dat totaal fout is.
U raaskalt. Ik heb nergens gesproken over individu of groep. Mij gaat het om de positieve gevolgen voor de groep.

Oud 14 januari 2006, 14:20   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De studie van Van San is op zijn minst dubieus te noemen. Prof. Verschueren van de RUG heeft er brandhout van gemaakt. Ik aanvaard die studie dan ook niet als bewijs. Had u nog wat?
Er werd helemaal geen brandhout van gemaakt. De cijfers zijn nu eenmaal wat ze zijn en die tonen aan dat jongeren met een Magrebijnse achtergrond oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit.

Of heeft prof. Verschueren misschien cijfers gegeven die dit feit hebben ontkracht?

Even opmerken dat de teksten die Verschueren heeft geschreven een heleboel sociologische beschouwingen bevatten, maar niet gebaseerd zijn op cijfermateriaal. Dit in tegenstelling tot wat Van San heeft geschreven.
Oud 14 januari 2006, 14:25   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U raaskalt. Ik heb nergens gesproken over individu of groep. Mij gaat het om de positieve gevolgen voor de groep.
U raaskalt, beste, daar u alles door elkaar gooit. Positief discrimineren beoogt de groep, maar in werkelijkheid gaat het om het individu. Bijgevolg kan men niet stellen dat er positief gediscrimineerd kan worden ten opzichte van dit individu omdat men ervan uitgaat dat er negatief werd gediscrimineerd ten opzichte van de groep waartoe dat invididu behoort (dat laatste trouwens onbewezen en als vooropgesteld axioma).

De gevolgen van discrimineren zijn nooit positief, daar het om een ongelijke behandeling gaat op basis van zaken die er niets mee te maken hebben. Een schrijnwerkbedrijf heeft geen boodschap aan quota's. Wat telt is dat een aangeworven individu goed kan timmeren en zich weet in te schakelen in het bedrijf, ongeacht waar hij vandaan komt. Indien dat bedrijf nu echter verplicht wordt om zoveel % allochtonen op te nemen in een project van positieve discriminatie leidt dit niet tot een positief resultaat. Integendeel, dan worden mensen aangeworven op totaal irrelevante criteria die na verloop van tijd als een boemerang in het gezicht van de voorstanders zullen weerkomen.
Oud 14 januari 2006, 14:26   #226
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Of heeft prof. Verschueren misschien cijfers gegeven die dit feit hebben ontkracht?
Nee, hij ontkracht de cijfers die Van San aangeeft omdat die niet op een accurate manier verzameld werden. Dat is voldoende. Zoals ik al zei: het rapport is op z'n minst dubieus te noemen en daarom niet aanvaardbaar als bewijs. Next!

Oud 14 januari 2006, 14:29   #227
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Positief discrimineren beoogt de groep, maar in werkelijkheid gaat het om het individu.
Dat is UW bewering, niet de mijne. Ik ben het niet eens met die bewering.

Citaat:
Bijgevolg kan men niet stellen dat er positief gediscrimineerd kan worden ten opzichte van dit individu omdat men ervan uitgaat dat er negatief werd gediscrimineerd ten opzichte van de groep waartoe dat invididu behoort
Natuurlijk kan dat wel.

Citaat:
De gevolgen van discrimineren zijn nooit positief, daar het om een ongelijke behandeling gaat op basis van zaken die er niets mee te maken hebben.
Dat is heel juist, maar daar gaat het hier niet om. Hier gaat het om zaken die er wèl iets mee te maken hebben.

Oud 14 januari 2006, 14:31   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, hij ontkracht de cijfers die Van San aangeeft omdat die niet op een accurate manier verzameld werden. Dat is voldoende. Zoals ik al zei: het rapport is op z'n minst dubieus te noemen en daarom niet aanvaardbaar als bewijs. Next!
O ja? Dat is ook wel nieuw. Van San heeft cijfers gehanteerd die ze van de overheid heeft gekregen...

De cijfers zijn heel duidelijk: er wordt onweerlegbaar aangetoond dat migranten van Magrebijnse afkomst in de criminaliteitscijfers oververtegenwoordigd zijn. Juist dat heeft Verschueren geenszins kunnen ontkrachten of weerleggen.
Oud 14 januari 2006, 14:32   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is UW bewering, niet de mijne. Ik ben het niet eens met die bewering.
Dat kan best, maar dan zult u wel in staat moeten zijn bewijsmateriaal voor te leggen om uw stelling te ondersteunen. En juist daar ontbreekt het bij u aan!
Oud 14 januari 2006, 14:33   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kan dat wel.
In dat geval mag men ook op andere criteria "positief discrimineren". Als iemand meent dat de blanken tegenwoordig worden achteruitgesteld, dan mag hij ook "positief discrimineren" tegenover de blanken. Indien iemand meent dat zijn familie onrecht wordt aangedaan, mag ook hij "positief discrimineren" en volop nepotisme bedrijven. Enzovoort. U hanteert heel subjectieve maatstaven die bijgevolg ook op andere vlakken kunnen worden toegepast.
Oud 14 januari 2006, 14:35   #231
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
O ja? Dat is ook wel nieuw. Van San heeft cijfers gehanteerd die ze van de overheid heeft gekregen...

De cijfers zijn heel duidelijk: er wordt onweerlegbaar aangetoond dat migranten van Magrebijnse afkomst in de criminaliteitscijfers oververtegenwoordigd zijn. Juist dat heeft Verschueren geenszins kunnen ontkrachten of weerleggen.
Dat is ook niet nodig. Hij heeft aangetoond dat het onderzoek van Van San niet volgens wetenschappelijke methodes gebeurde. De conclusies ervan zijn dus twijfelachtig en dat maakt het rapport ongeschikt als bewijs.

Dat is het laatste wat ik daarover zeg. Had u nog wat anders buiten het rapport van Van San?

Oud 14 januari 2006, 14:36   #232
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat kan best, maar dan zult u wel in staat moeten zijn bewijsmateriaal voor te leggen om uw stelling te ondersteunen. En juist daar ontbreekt het bij u aan!
Ik moet bewijzen overleggen, maar u niet?

Oud 14 januari 2006, 14:38   #233
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In dat geval mag men ook op andere criteria "positief discrimineren". Als iemand meent dat de blanken tegenwoordig worden achteruitgesteld, dan mag hij ook "positief discrimineren" tegenover de blanken.
Dan zal hij toch eerst even moeten aantonen dat blanken inderdaad gediscrimineerd worden...

Oud 14 januari 2006, 14:41   #234
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Ik ben eigenlijk razend benieuwd hoeveel allochtonen zich zullen aanmelden en hoeveel er zullen voldoen aan alle voorwaarden.
Hopelijk laat de VRT het ons weten.

PS. Zullen allochtonen die geweigerd worden ook naar het CGKR stappen?

Laatst gewijzigd door Menapius : 14 januari 2006 om 14:42.
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2006, 14:42   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet bewijzen overleggen, maar u niet?
Ik haalde Van San aan. U haalt niets aan. Daar zit nu wel een verschilletje...
Oud 14 januari 2006, 14:43   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook niet nodig. Hij heeft aangetoond dat het onderzoek van Van San niet volgens wetenschappelijke methodes gebeurde. De conclusies ervan zijn dus twijfelachtig en dat maakt het rapport ongeschikt als bewijs.
Wel, dan mag u mij eens verwijzen naar de tekst waarin hij dat onomstotelijk aantoont. Van San heeft zich trouwens erna verdedigd en de aanvallen allemaal van tafel geveegd.
Oud 14 januari 2006, 15:27   #237
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik haalde Van San aan. U haalt niets aan. Daar zit nu wel een verschilletje...
Ander onderwerp, andere bewijzen...

Oud 14 januari 2006, 15:35   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ander onderwerp, andere bewijzen...
Geen antwoord dus. U toonde zelf niets aan en wist zelfs naar geen bewijs te verwijzen.
Oud 14 januari 2006, 16:00   #239
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Hier nog ene die denkt dat 'em wat meer mag dan een ander omdat het doel naar eigen zeggen anders is:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=45032&page=2
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2006, 16:09   #240
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wel, dan mag u mij eens verwijzen naar de tekst waarin hij dat onomstotelijk aantoont. Van San heeft zich trouwens erna verdedigd en de aanvallen allemaal van tafel geveegd.
http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/verschueren1.htm

een ander commentaar:

http://www.kuleuven.ac.be/ck/2001_02...dewalgrave.htm

"Zijn migranten criminelen, ja of nee? Daar k�*n je geen eenvoudig antwoord op geven. Marion van San heeft dat in haar fameuze rapport geprobeerd, maar het resultaat is wetenschappelijk zó simplistisch dat het eigenlijk geen nieuwe informatie oplevert, en dat het gemakkelijk misbruikt kan worden. Maar het slaat wel aan hè,..."

Ze heeft niet veel van tafel geveegd, ze heeft gewoon enkele hiaten toegegeven ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be