Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2006, 17:04   #221
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Dat is toch niet echt waar. 20 procent van de Brusselaars is werkloos en dan bijna uitsluitend en alleen omdat 99% van die 20 enkel Frans spreekt. Ze zijn dus werkloos wegens gebrek aan talenkennis en toch leren ze geen Nederlands.

Franstaligen in en rond Brussel zijn zelfs bereid de armoe op te gaan om maar uitsluitend Franstalig te blijven.
Mensen zoals Philippe Moureaux werken opzettelijk Nederlandse taallessen tegen, omdat hij bang is dat die mensen anders voor Vlaamse lijsten zouden stemmen. Terwijl mochtens ze Nederlands kennen, zouden veel mensen uit Molenbeek kunnen gaan werken in de industrie in de Vlaamse Rand.
Het is erg dat veel van die allochtonen niet snappen dat ze opzettelijk ééntalig en werkloos worden gehouden, zodat Moureaux in zijn stadhuis kan blijven zitten.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 17:08   #222
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Niemand praat die verkoopster goed. Wij schreeuwen hier enkel geen moord en brand. Eigenlijk is dat ziekelijk francofoonbashing op z'n NV-A's. Doet me denken aan die bussen Vlaams-nationalisten richting Wallonië (al ben ik zelf ook flamingant) die zich er opzettelijk misdragen .
Volgens mij was het anders de verkoopster die aan Vlamingenbashing deed op zijn FDF-s.
Of wat betekent dit?

Citaat:
'Il m'énerve, ce Flamand'.

Had ze soms een reden de klant zo te vernederen omdat deze een broodje kaas in het Nederlands vroeg?

Uiteraard schreeuwen jullie geen moord en brand als een Nederlandstalige beledigd wordt. Het had echter eens een marktkramer moeten zijn die in zijn eigen streek tegen een franstalige blafte: 'Il m'énerve, ce francofon'.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 augustus 2006 om 17:12.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 17:14   #223
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Het andere citaat heb je -toevallig- weer niet gelezen zeker?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 17:23   #224
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toch wel.
Feit is dat je eerst de franstalige juffrouw hebt proberen uit de wind te zetten door te insinueren dat het maar een roddelblad was en dat het dus nonsens konden zijn.
Daarna draai je een beetje bij omdat het moeilijk anders kan, om uiteindelijk toch weer de verdediging van de Franstaligen op je te nemen. 'Ze zijn nu eenmaal een meerderheid in Brussel, dus de kans is groter dat je een van hen tegen het lijf loopt'.
Natuurlijk is dat zo maar daar ging het helemaal niet over. Het ging over Brusselse toestanden die allang bestaan, en die maar blijven duren, zodat zelfs de weekbladen er over beginnen te schrijven.
Oud 13 augustus 2006, 17:26   #225
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Toch wel.
Feit is dat je eerst de franstalige juffrouw hebt proberen uit de wind te zetten door te insinueren dat het maar een roddelblad was en dat het dus nonsens konden zijn.
Inderdaad, het konden nonsens zijn.

Citaat:
Daarna draai je een beetje bij omdat het moeilijk anders kan, om uiteindelijk toch weer de verdediging van de Franstaligen op je te nemen. 'Ze zijn nu eenmaal een meerderheid in Brussel, dus de kans is groter dat je een van hen tegen het lijf loopt'.
Dat is geen verdediging, dat is een vaststelling.

Citaat:
Natuurlijk is dat zo maar daar ging het helemaal niet over. Het ging over Brusselse toestanden die allang bestaan, en die maar blijven duren, zodat zelfs de weekbladen er over beginnen te schrijven.
Waar ik tevens gezegd heb dat de taaltoestanden in Brusselse ziekenhuizen me meer interesseren dan een eentalig Franse verkoopster in de Panos.

Laatst gewijzigd door Kim : 13 augustus 2006 om 17:26.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 17:30   #226
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor mij maakt dat geen verschil.
Francofone arrogantie blijft Francofone arrogantie en ontoelaatbaar.
Of dat nu in een ordinaire broodjeszaak, in een luxe-restaurant of in een ziekenhuis is.

Franstaligen schreeuwen in Vlaanderen voor minder moord en brand.
Oud 13 augustus 2006, 17:38   #227
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Niemand praat die verkoopster goed. Wij schreeuwen hier enkel geen moord en brand. Eigenlijk is dat ziekelijk francofoonbashing op z'n NV-A's. Doet me denken aan die bussen Vlaams-nationalisten richting Wallonië (al ben ik zelf ook flamingant) die zich er opzettelijk misdragen .
U heeft het over de ludieke actie van N-VA aan de scheepslift van Strépy? Graag toch enige verduidelijking waar de Vlaams-Nationalisten zich hier 'opzettelijk misdragen' hebben. Hier werd enkel een economische mistoestand aan de kaak gesteld, die niets te maken had met een anti-Franstalig gevoel. Wat allerminst kan gezegd worden van de meeting van het FDF in Linkebeek destijds.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 18:05   #228
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
U heeft het over de ludieke actie van N-VA aan de scheepslift van Strépy? Graag toch enige verduidelijking waar de Vlaams-Nationalisten zich hier 'opzettelijk misdragen' hebben. Hier werd enkel een economische mistoestand aan de kaak gesteld, die niets te maken had met een anti-Franstalig gevoel. Wat allerminst kan gezegd worden van de meeting van het FDF in Linkebeek destijds.
Idem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 18:21   #229
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft het over de ludieke actie van N-VA aan de scheepslift van Strépy?
Toch niet direct verstandig om zoiets in volle BHV-tijd te doen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 18:29   #230
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Toch niet direct verstandig om zoiets in volle BHV-tijd te doen.
Waarom niet?
Oud 13 augustus 2006, 22:01   #231
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ja, Brussel is tweetalig en ja, dit is ambetant als je dat meemaakt in een broodjeszaak maar daar lopen ondertussen nu al zoveel topics over... (persoonlijk vind ik de tweetaligheid in een Brussels ziekenhuis belangrijker dan een verkoopster die geen Nederlands kan in een broodjeszaak maar goed).

Tweede opmerking: het bericht van Jong N'Va-er is een lezersbrief uit "Dag Allemaal" (ik heb dezelfde brief nl. ook gelezen). Ik zou er niet van opkijken dat dit weer een georchestreerd iets is n.a.v. de verkiezingen...

Als u zoiets meemaakt, neemt u dan direct een pen in de hand en schrijft u dan ogenblikkelijk naar "Dag Allemaal"?
Ach, laten we allemaal leven volgens het oude Belgische gezegde; 'Als je de problemen negeert, verdwijnen ze vanzelf...'
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 22:49   #232
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Waarom niet?
Omdat je nog altijd een Waalse consensus moet hebben om verdere (con)federalisering door te voeren. Walen afschilderen als complete idioten of profiterend uitschot is niet een subtiele tactiek om meer bereidheid te creëren aan de overzijde van de taalgrens. Maar soit, niveanen deden het zuiver uit eigen electoraal gewin, niet dat ze wakker liggen van een wederzijdse consensus om communautair te zaken op een serene manier op te lossen. Niet te vergeten dat door dergelijke stunts het FDF nog meer wind in de zeilen krijgt.
Oud 14 augustus 2006, 05:31   #233
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Omdat je nog altijd een Waalse consensus moet hebben om verdere (con)federalisering door te voeren. Walen afschilderen als complete idioten of profiterend uitschot is niet een subtiele tactiek om meer bereidheid te creëren aan de overzijde van de taalgrens. Maar soit, niveanen deden het zuiver uit eigen electoraal gewin, niet dat ze wakker liggen van een wederzijdse consensus om communautair te zaken op een serene manier op te lossen. Niet te vergeten dat door dergelijke stunts het FDF nog meer wind in de zeilen krijgt.
Dus de Franstaligen kunnen ongegeneerd de uitbreiding van Brussel eisen, terwijl de Vlamingen zich voor de rest nederig dienen op te stellen?
Oud 14 augustus 2006, 07:08   #234
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Dus de Franstaligen kunnen ongegeneerd de uitbreiding van Brussel eisen,

2. terwijl de Vlamingen zich voor de rest nederig dienen op te stellen?
1. Wat mij betreft wel, net zoals de Vlamingen hun eisen ongegeneerd mogen stellen. Iets eisen is nog altijd niet verboden.

2. Dat hoeft niet. Bescheidenheid en terughoudendheid zijn 'verstandige' en 'sympathieke' attitudes, maar kunnen nooit afgedwongen worden.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 08:57   #235
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Als een franstalige mij niet begrijpt in het Nederlands dan spreek ik in het Engels. En als dat niet lukt..tja..dan maak ik maar een tekeningetje of gebruik ik gebarentaal. Als ik naar Wallonië of Brussel trek, dan loop ik altijd met een kladschriftje op zak, want die lui hun Engels is, net zoals hun Nederlands, gene vetten. Ik zou natuurlijk Frans kunnen spreken, maar daar ben ik gewoon te arrogant voor.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 10:17   #237
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
BHV draait wel om de kolonisatie die de Walen uitvoeren in Vlaanderen, volgens mij toch wel net iets provocerender dan wat rondtoeren met een vrachtwagen of 10. Maar dat zal wel aan mij liggen zeker
Oud 14 augustus 2006, 11:09   #238
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En bovendien fixeert het FDF zich helemaal op Brussel. Wallonië laat hen in principe koud, behalve wanneer het in hun eigen kraam past.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 14 augustus 2006 om 11:10.
Oud 14 augustus 2006, 14:07   #239
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
"Quelle affaire", voor een "broodje aap"
Die talloze kleine incidentjes leggen wel de mentaliteit van de franstalige Brusselaars t.o.v. van de Vlamingen bloot, namelijk de verschrikkelijke arrogantie van diegenen die zich verheven achten boven de anderen omdat ze in hun opinie een superieure taal spreken.
Misschie heb je al ooit gehoord van zelfrespect.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 14:13   #240
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
"Quelle affaire", voor een "broodje aap"
Ik zeg het. Had die geroepen "Die marrokaan hangt mijn voeten uit", dan had jij hier staan hossen voor verdraagzaamheid en tegen racisme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be