Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet legerdienst terug ingevoerd worden.
Ja, maar zoals vroeger enkel voor mannen. 15 15,31%
Ja, voor beide geslachten. 21 21,43%
Neen. 60 61,22%
Geen mening. 2 2,04%
Aantal stemmers: 98. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2006, 20:58   #221
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Haha, legerdienst, sorry maar nee dank u, ik wil geen 'alcolieker' worden.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 21:12   #222
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@ Jos Verhulst,

als je al mijn postings had gelezen zonder vooringenomenheid voor dingen die overal en altijd wel niet perfect zijn, zou je geweten hebben dat ik reeds had geschreven dat je het mijn part nationale garde

Iedereen een jaar dienstverlening aan de bevolking volbrengen.
En noem het dan verplicht een daag per week gaan werken omdat je werkloos bent. Of een jaar bij het rode kruis dienst doen, of bij de civiele bescherming.
Het leger waar jij nog zit over te zagen bestaat allang niet meer en kan niet meer terug komen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 24 augustus 2006 om 21:15.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 22:24   #223
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
@ Jos Verhulst,

als je al mijn postings had gelezen zonder vooringenomenheid voor dingen die overal en altijd wel niet perfect zijn, zou je geweten hebben dat ik reeds had geschreven dat je het mijn part nationale garde

Iedereen een jaar dienstverlening aan de bevolking volbrengen.
En noem het dan verplicht een daag per week gaan werken omdat je werkloos bent. Of een jaar bij het rode kruis dienst doen, of bij de civiele bescherming.
Het leger waar jij nog zit over te zagen bestaat allang niet meer en kan niet meer terug komen.
Dwangarbeid is dwangarbeid. Ook als dat bij het rode kruis is.

Een werkloze dwangarbeid opleggen is per definitie uitbuiterij.

Ofwel gaat het om zinnig werk waar reële vraag naar is (wat moet blijken uit het feit, dat iemand ervoor wil betalen), en waarvoor die werkloze gekwalificeerd is. Dan kan die werkloze gewoon dat werk opnemen, en is dusdoende niet meer werkloos. Als die werkloze dat werk niet wil, so be it : zolang de betrokkene maar niet onderhouden wordt met geld door de staat afgepakt van anderen, is er voor niemand een probleem.

Waarschijnlijker is evenwel, dat men de werkloze wil dwingen tot het verrichten van nepwerk, tegen een nepvergoeding. Het feit dat men op deze draad het dienstplichtigenleger terzake als inspiratiebron beschouwt, doet me dit vermoeden. Het gaat in dat geval niet enkel om dwangarbeid, maar bovendien om expliciet vernederende dwangarbeid.

Oud 24 augustus 2006, 22:40   #224
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar zijn er 85 para's tekort volgens de VRT-site. Het verbaast me dat er niet voldoende jonge gasten gevonden worden die voor een paar jaar Para willen zijn. Iemand die para wordt, doet het niet voor het geld al was men blij als milicien dat de laatste maanden betaald werden als BV. En het staat goed op je CV. Maar over de herinvoering van de legerdienst heb ik nu toch gemengde gevoelens, vooral door de goede argumenten vanwege Desiderius en Jos Verhulst. En voor Jantje, zoals je weet was para worden een keuze die je maakte in het Klein Kasteeltje of later in het Mil.Hospitaal en je wist dat je 6 maanden langer moest kloppen. Dus het was een vrijwillige keuze die de andere miliciens niet echt hadden.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 22:53   #225
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er 85 para's tekort volgens de VRT-site. Het verbaast me dat er niet voldoende jonge gasten gevonden worden die voor een paar jaar Para willen zijn. Iemand die para wordt, doet het niet voor het geld al was men blij als milicien dat de laatste maanden betaald werden als BV. En het staat goed op je CV. Maar over de herinvoering van de legerdienst heb ik nu toch gemengde gevoelens, vooral door de goede argumenten vanwege Desiderius en Jos Verhulst. En voor Jantje, zoals je weet was para worden een keuze die je maakte in het Klein Kasteeltje of later in het Mil.Hospitaal en je wist dat je 6 maanden langer moest kloppen. Dus het was een vrijwillige keuze die de andere miliciens niet echt hadden.
Iedereen kon die keuze maken. en dat er nu zo weinig zijn die nog slagen in de proeven en testen van para is een bewijs van hoe laks onze jeugd is geworden. Want als ex-para kan ik in eer en geweten zeggen dat iedere gezonde sportieve mens deze proeven en testen zonder problemen kan doen met vlag en wimpel.

Maar de "dienstplicht" waar het nu over gaat is zeker niet de dienstplicht van vroeger. Je moet dit eigenlijk vergelijken met de werklozen die nu een opleiding volgen bij de VDAB.
Oud 24 augustus 2006, 23:02   #226
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Iedereen kon die keuze maken. en dat er nu zo weinig zijn die nog slagen in de proeven en testen van para is een bewijs van hoe laks onze jeugd is geworden. Want als ex-para kan ik in eer en geweten zeggen dat iedere gezonde sportieve mens deze proeven en testen zonder problemen kan doen met vlag en wimpel.

Maar de "dienstplicht" waar het nu over gaat is zeker niet de dienstplicht van vroeger. Je moet dit eigenlijk vergelijken met de werklozen die nu een opleiding volgen bij de VDAB.
Over welke proeven en testen heb je het? Het medisch examen en fysische testen om te mogen beginnen? Inderdaad zijn er velen die daar zouden in slagen. Maar hoeveel van jouw lichting hebben uiteindelijk hun muts gehaald? Misschien kan het leger met al zijn takken die ook kunnen toegepast worden 'in den burger' wel een soort 'school' worden voor werklozen maar dan wel op vrijwillige basis, voor korte termijn (1 jaar) en betaald als BV. Ik denk aan ambulancier, mecanicien, computerprogrammeur, vrachtwagenchauffeur...
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 23:03   #227
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

@ Longhorn

Begin vooral niet over de Para's... Om aan die opleiding te beginnen moet men supergemotiveerd zijn. (gemiddeld bereikt slechts 10-15% van de kandidaten de eindmeet) Ik weet niet wat die gasten tegenwoordig verdienen, maar het mag voor mijn part een serieus inkomen zijn.

Toen ik voor KRO ging, verklaarden veel van m'n studiegenoten me ook voor zot. (vooral diegenen die de welgekende techniekjes hadden gebruikt om aan de legerdienst te ontsnappen) In m'n jeugdige enthousiasme en overmoed was mijn stelling: als het dan toch moet, speel het spelleke dan ook volledig mee. En, zoals ik Jantje al zei, ik heb al met al een leuke tijd gehad. Geen enkel moment "op m'n handen gezeten" en kennis gemaakt met een wereld die ik niet kende. Maar financieel is het pure stroperij; dwangarbeid zelfs in vredestijd. Ik word nu eenmaal niet graag van m'n vrijheid beroofd. Zoiets is voor gevangenen of slaven. Zo'n liefhebber van de Belgische staat ben ik nu ook weer niet.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 23:35   #228
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Over welke proeven en testen heb je het? Het medisch examen en fysische testen om te mogen beginnen? Inderdaad zijn er velen die daar zouden in slagen. Maar hoeveel van jouw lichting hebben uiteindelijk hun muts gehaald? Misschien kan het leger met al zijn takken die ook kunnen toegepast worden 'in den burger' wel een soort 'school' worden voor werklozen maar dan wel op vrijwillige basis, voor korte termijn (1 jaar) en betaald als BV. Ik denk aan ambulancier, mecanicien, computerprogrammeur, vrachtwagenchauffeur...
Van mijnlichting heeft 80% zijn muts gehaald. Maar wij komen uit een tijd dat de jeugd nog met de fiets naar school ging.
Van de mensen die nu samen met mijn neefje zijn begonnen is al 75% afgevallen op de fysieke testen, en die zijn dus niet zwaarder dan toen.

Je hebt het dus eindelijk begrepen waar ik heen wil met mijn "dienstplicht".
Jongeren die recht van school een job hebben, gewoon met rust laten en zij die na hun wachtijd nog geen werk hebben in dienst van de maatschappij. En ja ze mogen daar evenveel voor krijgen als hun werkloosheidsuitkering. Maar dan leren ze tenminste dat het in het leven niet gratis is.
Oud 24 augustus 2006, 23:36   #229
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
@ Longhorn

Begin vooral niet over de Para's... Om aan die opleiding te beginnen moet men supergemotiveerd zijn. (gemiddeld bereikt slechts 10-15% van de kandidaten de eindmeet) Ik weet niet wat die gasten tegenwoordig verdienen, maar het mag voor mijn part een serieus inkomen zijn.

Toen ik voor KRO ging, verklaarden veel van m'n studiegenoten me ook voor zot. (vooral diegenen die de welgekende techniekjes hadden gebruikt om aan de legerdienst te ontsnappen) In m'n jeugdige enthousiasme en overmoed was mijn stelling: als het dan toch moet, speel het spelleke dan ook volledig mee. En, zoals ik Jantje al zei, ik heb al met al een leuke tijd gehad. Geen enkel moment "op m'n handen gezeten" en kennis gemaakt met een wereld die ik niet kende. Maar financieel is het pure stroperij; dwangarbeid zelfs in vredestijd. Ik word nu eenmaal niet graag van m'n vrijheid beroofd. Zoiets is voor gevangenen of slaven. Zo'n liefhebber van de Belgische staat ben ik nu ook weer niet.
Zij die pas binnen gaan 1700€ brut.
Oud 25 augustus 2006, 06:14   #230
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op die manier gesproken is verplicht werken ook slavernij. Verplicht school lopen ook.
Wie verplicht u te werken?
Oud 25 augustus 2006, 06:21   #231
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Men kan al die diensten veel beter op basis van vrije overeenkomsten bezorgen. Wanneer men de betrokken bevoegdheden van de staat afpakt, komt een enorme massa geld vrij, die de burgers individueel of op basis van vrije vereniging veel beter zelf kunnen besteden: vrije onderwijsinitiatieven ipv staatscholen; vrije gezondheidsverzekering ipv de grabbelton der sociale 'zekerheid'; vrije leverantie van veiligheid ipv monopolie voor de staat (zie actualiteit van dit laatste ivm gevangenissen, ook zo'n fraai voorbeeld van een prutsdienst geleverd door een staatsmonopolist).

Of je kan het als deel van de opvoeding beschouwen, en dan vervalt zowat al uw argumentatie.
Oud 25 augustus 2006, 06:40   #232
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Of je kan het als deel van de opvoeding beschouwen, en dan vervalt zowat al uw argumentatie.
En de logische conclusie is dan dat we met z'n allen geboren worden in de gevangenis. En gevangenen hebben veelal maar één bekommernis: ontsnappen. Wat gaat dan de volgende stap zijn? Betonnen muren met prikkeldraad erop om je burgers binnen te houden?

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 06:56   #233
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet de legerdienst terug ingevoerd worden?

De legerdienst is in 1992 opgeschort. Enkel de reeds opgeroepen klassen moesten nog hun klasse uitdoen.

Vandaag hoor je in het nieuwsbericht dat er een tekort aan militairen is om bepaalde zaken uit te voeren. Los van het feit of ons land troepen moet sturen naar Libanon of niet stel ik mij de vraag of de verplichte legerdienst terug dient ingevoerd te worden. Wanneer je dit doet sla je minstens twee vliegen in één klap. Bepaalde taken worden (zoals in het verleden) uitgevoerd door miliciens waardoor er manschappen kunnen ingezet worden voor andere zaken. Het tekort zal worden opgevangen. Een tweede klap is het discipline aanleren van jongeren. Als ik zie hoe sommige jongeren langs de straat lopen als schotelvodden, denk ik dat sommige jongeren er wel deugd zouden van hebben. Zo zie ik ook op het werk dat veel jongeren het niet zo nauw nemen met stiptheid. Wat denken de forumleden?
Ik zou het leger ook een politiefunktie op straat geven gezien de autochtone burgers belaagd worden door kriminelen

m.i. is het leger teveel een organisatie van passieve ambtenaren die zich graag tooien met een militair uniform.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 08:24   #234
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie verplicht u te werken?
Feitelijk iedereen een beetje.
Oud 25 augustus 2006, 08:32   #235
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Ik zou het leger ook een politiefunktie op straat geven gezien de autochtone burgers belaagd worden door kriminelen

m.i. is het leger teveel een organisatie van passieve ambtenaren die zich graag tooien met een militair uniform.
Dat kan, als de krijgswet in voege komt is het ook zo.
Ik weet echter niet of je daar zo blij zou mee zijn?
Avondklok, samenscholingsverbod (meer dan 2 pers.) etc...
Oud 25 augustus 2006, 09:10   #236
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is niet de taak van de staat om burgers op te voeden.

Een staat die de burgers opvoedt wordt daardoor totalitair, want in dat geval bepalen de burgers niet meer hoe de staat eruit ziet, doch bepaalt de staat hoe de burger eruit ziet.

Een staat die de burgers opvoedt via dwangarbeid vertegenwoordigt een nog hoger ontwikkelde vorm van totalitarisme.

Een staat die de burgers opvoedt via dwangarbeid, en de burgers bovendien zo ver krijgt dat laatstgenoemden zelf gaan geloven dat het de taak van de staat is om de burgers via dwangarbeid op te voeden, is natuurlijk de max inzake totalitarisme.

We raken hier de kern van de discussie, namelijk het mensbeeld wat men hanteert. Wie gelooft dat er twee mensentypes bestaan, één superieur type dat de staat in handen heeft en op basis van zijn superioriteit het recht mag claimen om het andere, inferieure type met aanwending van staatsdwang op te voeden, zal natuurlijk achter het principe staan van de staatsopvoeding (eventueel via dwangarbeid). Wie daarentegen de mening is toegedaan dat iedere mens eigenaar is van zijn eigen leven, zal geloven dat staatsopvoeding verwerpelijk is.
Oud 25 augustus 2006, 09:53   #237
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Het voortbestaan vd Staat verzekeren en de vrijheid van zijn burgers lijkt mij toch een vd kerntaken te zijn van een overheid.
In een land als de VS kan dit met een beroepsleger.
Israël zou niet kunnen overleven zonder zijn verplichte legerdienst.
Ik zie in verplichte legerdienst geen contradictie met bv libertarische opvattingen , voor zover die
1° zo kortstondig mogelijk is
2° dient waarvoor een leger moet dienen: verdedigen en doodmaken.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 10:05   #238
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

En wat gaan onze patriotjes eten,
Wanneer ze in 't leger zijn?
Een kip aan 't spit gebraden,
Ja, dat zullen onze patriotjes eten!

Kapitein, Luitenant,
Vaandrig, Sergeant,
Tamboer, Korporaal,
Patriotjes Allemaal!

Kameraden! Kameraden!
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 10:06   #239
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
hahaha de legerdienst... ebn ik nooit aan mogen beginnen zou ook nooit gelukt zijn omdat het niet echt in m'n karakter ligt bevelen op te volgen als die nutteloos zijn
Ik heb gewerkt in de Mess Officieren, en daar ben ik geen alcoholieker geworden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 10:11   #240
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het voortbestaan vd Staat verzekeren en de vrijheid van zijn burgers lijkt mij toch een vd kerntaken te zijn van een overheid.
In een land als de VS kan dit met een beroepsleger.
Israël zou niet kunnen overleven zonder zijn verplichte legerdienst.
Ik zie in verplichte legerdienst geen contradictie met bv libertarische opvattingen , voor zover die
1° zo kortstondig mogelijk is
2° dient waarvoor een leger moet dienen: verdedigen en doodmaken.

1° een kortstondige tijd voor dienstplichtigen en in vredestijd ten dienste van de bevolking.
2° Dit is de taak die slechts op de tweede plaats komt, De eerste taak van het leger is de bevolking dienen en helpen waar nodig.

En als je wil dat men hier gaat werken met het leger zoals in de USA.
Wel die hebben een beroepsgevechtsleger en een gewapende burgerwacht die bestaat uit zowat de helft van de bevolking als vrijwilliger.

Maar werken met een volledig beroepsleger is in België gewoon onmogelijk.
Daarvoor is België gewoon te klein. en de burgerbescherming hier bestaat uit 0,001% van de bevolking.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be