![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Moet legerdienst terug ingevoerd worden. | |||
| Ja, maar zoals vroeger enkel voor mannen. |
|
15 | 15,31% |
| Ja, voor beide geslachten. |
|
21 | 21,43% |
| Neen. |
|
60 | 61,22% |
| Geen mening. |
|
2 | 2,04% |
| Aantal stemmers: 98. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 |
|
Banneling
|
Haha, legerdienst, sorry maar nee dank u, ik wil geen 'alcolieker' worden.
|
|
|
|
|
|
#222 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
@ Jos Verhulst,
als je al mijn postings had gelezen zonder vooringenomenheid voor dingen die overal en altijd wel niet perfect zijn, zou je geweten hebben dat ik reeds had geschreven dat je het mijn part nationale garde Iedereen een jaar dienstverlening aan de bevolking volbrengen. En noem het dan verplicht een daag per week gaan werken omdat je werkloos bent. Of een jaar bij het rode kruis dienst doen, of bij de civiele bescherming. Het leger waar jij nog zit over te zagen bestaat allang niet meer en kan niet meer terug komen. Laatst gewijzigd door Jantje : 24 augustus 2006 om 21:15. |
|
|
|
|
|
#223 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Een werkloze dwangarbeid opleggen is per definitie uitbuiterij. Ofwel gaat het om zinnig werk waar reële vraag naar is (wat moet blijken uit het feit, dat iemand ervoor wil betalen), en waarvoor die werkloze gekwalificeerd is. Dan kan die werkloze gewoon dat werk opnemen, en is dusdoende niet meer werkloos. Als die werkloze dat werk niet wil, so be it : zolang de betrokkene maar niet onderhouden wordt met geld door de staat afgepakt van anderen, is er voor niemand een probleem. Waarschijnlijker is evenwel, dat men de werkloze wil dwingen tot het verrichten van nepwerk, tegen een nepvergoeding. Het feit dat men op deze draad het dienstplichtigenleger terzake als inspiratiebron beschouwt, doet me dit vermoeden. Het gaat in dat geval niet enkel om dwangarbeid, maar bovendien om expliciet vernederende dwangarbeid. ![]()
|
|
|
|
#224 |
|
Minister-President
|
Blijkbaar zijn er 85 para's tekort volgens de VRT-site. Het verbaast me dat er niet voldoende jonge gasten gevonden worden die voor een paar jaar Para willen zijn. Iemand die para wordt, doet het niet voor het geld al was men blij als milicien dat de laatste maanden betaald werden als BV. En het staat goed op je CV. Maar over de herinvoering van de legerdienst heb ik nu toch gemengde gevoelens, vooral door de goede argumenten vanwege Desiderius en Jos Verhulst. En voor Jantje, zoals je weet was para worden een keuze die je maakte in het Klein Kasteeltje of later in het Mil.Hospitaal en je wist dat je 6 maanden langer moest kloppen. Dus het was een vrijwillige keuze die de andere miliciens niet echt hadden.
|
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar de "dienstplicht" waar het nu over gaat is zeker niet de dienstplicht van vroeger. Je moet dit eigenlijk vergelijken met de werklozen die nu een opleiding volgen bij de VDAB. |
|
|
|
|
|
|
#226 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#227 |
|
Minister-President
|
@ Longhorn
Begin vooral niet over de Para's... Om aan die opleiding te beginnen moet men supergemotiveerd zijn. (gemiddeld bereikt slechts 10-15% van de kandidaten de eindmeet) Ik weet niet wat die gasten tegenwoordig verdienen, maar het mag voor mijn part een serieus inkomen zijn. Toen ik voor KRO ging, verklaarden veel van m'n studiegenoten me ook voor zot. (vooral diegenen die de welgekende techniekjes hadden gebruikt om aan de legerdienst te ontsnappen) In m'n jeugdige enthousiasme en overmoed was mijn stelling: als het dan toch moet, speel het spelleke dan ook volledig mee. En, zoals ik Jantje al zei, ik heb al met al een leuke tijd gehad. Geen enkel moment "op m'n handen gezeten" en kennis gemaakt met een wereld die ik niet kende. Maar financieel is het pure stroperij; dwangarbeid zelfs in vredestijd. Ik word nu eenmaal niet graag van m'n vrijheid beroofd. Zoiets is voor gevangenen of slaven. Zo'n liefhebber van de Belgische staat ben ik nu ook weer niet. |
|
|
|
|
|
#228 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Van de mensen die nu samen met mijn neefje zijn begonnen is al 75% afgevallen op de fysieke testen, en die zijn dus niet zwaarder dan toen. Je hebt het dus eindelijk begrepen waar ik heen wil met mijn "dienstplicht". Jongeren die recht van school een job hebben, gewoon met rust laten en zij die na hun wachtijd nog geen werk hebben in dienst van de maatschappij. En ja ze mogen daar evenveel voor krijgen als hun werkloosheidsuitkering. Maar dan leren ze tenminste dat het in het leven niet gratis is. |
|
|
|
|
|
|
#229 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#230 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Wie verplicht u te werken?
|
|
|
#231 | |
|
|
Citaat:
Of je kan het als deel van de opvoeding beschouwen, en dan vervalt zowat al uw argumentatie.
|
|
|
|
#232 |
|
Minister-President
|
En de logische conclusie is dan dat we met z'n allen geboren worden in de gevangenis. En gevangenen hebben veelal maar één bekommernis: ontsnappen. Wat gaat dan de volgende stap zijn? Betonnen muren met prikkeldraad erop om je burgers binnen te houden?
|
|
|
#233 | |
|
Banneling
|
Citaat:
m.i. is het leger teveel een organisatie van passieve ambtenaren die zich graag tooien met een militair uniform. |
|
|
|
|
|
|
#234 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Feitelijk iedereen een beetje.
|
|
|
#235 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik weet echter niet of je daar zo blij zou mee zijn? Avondklok, samenscholingsverbod (meer dan 2 pers.) etc...
|
|
|
|
#236 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Een staat die de burgers opvoedt wordt daardoor totalitair, want in dat geval bepalen de burgers niet meer hoe de staat eruit ziet, doch bepaalt de staat hoe de burger eruit ziet. Een staat die de burgers opvoedt via dwangarbeid vertegenwoordigt een nog hoger ontwikkelde vorm van totalitarisme. Een staat die de burgers opvoedt via dwangarbeid, en de burgers bovendien zo ver krijgt dat laatstgenoemden zelf gaan geloven dat het de taak van de staat is om de burgers via dwangarbeid op te voeden, is natuurlijk de max inzake totalitarisme. We raken hier de kern van de discussie, namelijk het mensbeeld wat men hanteert. Wie gelooft dat er twee mensentypes bestaan, één superieur type dat de staat in handen heeft en op basis van zijn superioriteit het recht mag claimen om het andere, inferieure type met aanwending van staatsdwang op te voeden, zal natuurlijk achter het principe staan van de staatsopvoeding (eventueel via dwangarbeid). Wie daarentegen de mening is toegedaan dat iedere mens eigenaar is van zijn eigen leven, zal geloven dat staatsopvoeding verwerpelijk is.
|
|
|
|
#237 |
|
|
Het voortbestaan vd Staat verzekeren en de vrijheid van zijn burgers lijkt mij toch een vd kerntaken te zijn van een overheid.
In een land als de VS kan dit met een beroepsleger. Israël zou niet kunnen overleven zonder zijn verplichte legerdienst. Ik zie in verplichte legerdienst geen contradictie met bv libertarische opvattingen , voor zover die 1° zo kortstondig mogelijk is 2° dient waarvoor een leger moet dienen: verdedigen en doodmaken. |
|
|
|
|
|
#238 | |
|
|
En wat gaan onze patriotjes eten,
Wanneer ze in 't leger zijn? Een kip aan 't spit gebraden, Ja, dat zullen onze patriotjes eten! Kapitein, Luitenant, Vaandrig, Sergeant, Tamboer, Korporaal, Patriotjes Allemaal! Kameraden! Kameraden!
|
|
|
|
|
#239 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#240 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
1° een kortstondige tijd voor dienstplichtigen en in vredestijd ten dienste van de bevolking. 2° Dit is de taak die slechts op de tweede plaats komt, De eerste taak van het leger is de bevolking dienen en helpen waar nodig. En als je wil dat men hier gaat werken met het leger zoals in de USA. Wel die hebben een beroepsgevechtsleger en een gewapende burgerwacht die bestaat uit zowat de helft van de bevolking als vrijwilliger. Maar werken met een volledig beroepsleger is in België gewoon onmogelijk. Daarvoor is België gewoon te klein. en de burgerbescherming hier bestaat uit 0,001% van de bevolking. |
|
|
|
|