![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zo kan een school bijvoorbeeld als inrichtende macht bepaalde kleding verbieden en jawel, ook een taalhouding opleggen. Bijvoorbeeld op de school en de speelplaats alleen Nederlands als omgangstaal toelaten. Hiermee zou dan de taalkennis van de 'anderstalige leerlingen' aanzienlijk bevorderd worden en de Nederlandstalige leerlingen gevrijwaard worden van wat men wel eens het Neo-Esperanto noemt. Het koeterwaals mengelingetje van Arabisch-Frans en enkele Nederlandse termen dat op nogal wat schoolpleinen in Brussel en omgeving de omganstaal aan het worden is. Een gemeent kan, als zij de inrichtende macht is, ook vrij een marktreglement opstellen. De vraag hier is niet wie wat spreekt maar wel of de gemeente hier haar wettelijke bevoegdheid zoals in de grondwet en de wet omschreven te buiten gaat. En of degene die dit marktreglement opheft wel zijn boekje niet te buiten gaat. Ook het gemeentebestuur is een wetgevende overheid in België weet u.
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#223 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#224 |
Minister-President
|
![]() Iets te maken met intellectuele onbekwaamheid of onwil of zoiets ??
![]() ![]()
![]() |
#225 |
Minister-President
|
![]() Geniet er van !
![]() |
#226 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wel, en in ieder geval in de privé. lk ben niet zo masochistisch dat ik als Vlaams-nationalist aan de Belgische staat ga werken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Europees Commissaris
|
![]() Ben ik blij dat je mij wil koeIoneren
![]() Dat bewijst immers dat dat ene zinnetje goed in de roos was ![]()
![]() |
#229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#230 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben eens benieuwd wat een Franstalige op uw vraag zou antwoorden eigenlijk! ![]()
![]() |
![]() |
#231 |
Europees Commissaris
|
![]() Dan nog, In Vlaanderen -en ik vind ook in Brussel, slecht als ik ben volgens de belgicisten en francofonen
![]() ![]()
![]() |
#232 |
Minister-President
|
![]() Zo zie je maar hoe een NV-a'tje rap gelukkig is.
![]() |
#233 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() In ieder geval ben ik het volledig eens met YL wanneer hij stelt dat eentalige franstalige politici beter zouden zwijgen over het unitaire België.
![]() |
![]() |
#234 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Minister-President
|
![]() Onze jeugdige vriend zal wellicht niet bedoelen dat Brussel een Nederlandstalige stad is. Maar hij mag wel verduidelijken wat hij wel wil zeggen: dat hij van Brussel een ééntalig Nederlandstalige stad wil maken, of dat op zijn minst alle Vlamingen consequent Nederlands zouden moeten spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heeft dit soms ook iets te maken met intellectuele onbekwaamheid ? ![]()
![]() |
![]() |
#237 |
Minister-President
|
![]() Brussel is een tweetalige stad, en je kan niet van iedereen verwachten dat hij beide talen perfect onder de knie heeft. Maar een basiskennis om elkaars taal op zijn minst te begrijpen zou toch wel een minimum mogen zijn. En vaak is dat nog niet het geval, tenminste in Brussel. Ik heb al meer mensen ontmoet in Wallonië die het Nederlands machtig zijn, dan in het 2-talige Brussel. Consequent zelf het Nederlands gebruiken helpt de ander ook om die kennis te oefenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#239 |
Minister-President
|
![]() Voldoende om zich verstaanbaar te maken. En meer wordt er ook niet verlangd van anderstaligen. Integendeel, passieve kennis volstaat veelal.
Nu wil ik er geen taalkundige discussie van maken, maar 'Vlaams' is Nederlands. Maar net zoals een Engelsman soms wat moeite zal hebben een Amerikaan te verstaan, zijn er wel wat verschillen. Ik bedoel ook niet het AN, als ik het hier over Nederlands heb. Het is het geheel van (gesproken) taal die gebruikt wordt in Nederlandstalige gebieden, Nederland, Vlaanderen en Suriname. Nu, ik heb deze thread nog eens snel overlopen, en heb niet gevonden dat de Merchtemse burgemeester zou beweerd hebben dat Vlamingen geen Nederlands spreken. En de Nederlandse studie die Vlaams als een aparte taal behandelde, is tegengesproken door heel wat andere studies. Ik ken m.a.w. geen Nederlanders (meer) die het Vlaams de status van aparte taal geven... |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |