Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2003, 14:06   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Ik trek mij niets aan van wat die Waals-nationalisten te zeggen hebben.
De Franstaligen op dat forum zijn helemaal geen wallinganten (u had dat toch begrepen moeten hebben wanneer u de berichten een beetje aandachtiger had gelezen), maar belgicisten en niet zelden zelfs rattachisten.

Merkwaardig trouwens hoe u reageert: de eenheid van de Belgische staat benadrukken maar tegelijkertijd de meningen van de Franstaligen aan de kant schuiven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 14:12   #222
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
De Franstaligen op dat forum zijn helemaal geen wallinganten (u had dat toch begrepen moeten hebben wanneer u de berichten een beetje aandachtiger had gelezen), maar belgicisten en niet zelden zelfs rattachisten.

Merkwaardig trouwens hoe u reageert: de eenheid van de Belgische staat benadrukken maar tegelijkertijd de meningen van de Franstaligen aan de kant schuiven.

Inderdaad, vrij merkwaardig. Wie ijvert voor een verenigd België moet niet ijveren voor de superioriteit van een taal over een andere, dat is nefast voor de Vaderlandse eenheid en aanhankelijkheid.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 18:40   #223
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

En wat denken de Belgische vrouwen erover? En de Belgische jongeren? En de Belgische arbeiders? etc. Stel u voor dat die (ook) allemaal een andere mening hebben...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 18:50   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
En wat denken de Belgische vrouwen erover? En de Belgische jongeren? En de Belgische arbeiders? etc. Stel u voor dat die (ook) allemaal een andere mening hebben...
Daarvoor dient dan ook een volksraadpleging, nietwaar. Zoals ik hier al meermaals heb geschreven en blijkbaar moet blijven herhalen, vind ik Québec een groot voorbeeld.
Oud 5 november 2003, 20:35   #225
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Oh, dat wist ik niet. Weet je misschien over welke dorpen het gaat of waar er meer informatie over te vinden is?
Bij de Fryske Akademy zal men hierover wel meer weten. Jaren geleden heb ik eens een brochuurtje vanuit Friesland ontvangen waarin dat te lezen stond.

http://www.fa.knaw.nl/
Ik zal eens nader informeren.
En ik heb antwoord gekregen van prof. dr. Durk Gorter van de Fryske Akademy, hoogleraar Friese taalkunde aan de Universiteit van Amsterdam (ff opgezocht ):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Durk Gorter
"Lang geleden hebben we een uitgebreide studie gemaakt van het Fries in
het Groningse taalgebied. Het gaat conreet om de dorpen Opende (West en Oost), Doezum, Kornhorn, Noordwijk, Marum, De Wilp. We hebben toen een indeling gemaakt in een Friese zone, een overgangszone en een niet-Friese zone. Een scherpe taalgrens valt dus niet te trekken. In Kornhorn bijvoorbeeld is het percentage dat thuis Fries spreekt plusminus 18%, in Opende-West is het 62%. Het onderzoek heet Taal yn it Grinsgebiet (een woordspeling, 'grins' betekent 'grens' en is ook de Friese naam voor Groningen, Dim.) - D.Gorter/L.G.Jansma/G.H.Jelsma (Fryske Akademy 1990)."
Op de webstek van de Fryske Akademy staat over dit onderzoek:

"Taal yn it Grinsgebiet - Undersyk nei de taalferhâldings en de taalgrins yn it Westerkertier yn Grinslân

In 1984 werd een enquête voorgelegd aan ruim 1000 respondenten in het Westerkwartier, een net over de grens met Fryslân gelegen gebied in de provincie Groningen. In deze publicatie zijn de resultaten daarvan samengevat. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden cijfers gepresenteerd die het gehele gebied betreffen. Dan komen thema’s aan de orde als taalachtergrond en taalbeheersing (Fries, Westerkwartiers, Nederlands) in relatie tot beroep, opleiding, geografische herkomst, verblijfsduur, denominatie. Voorts wordt ook aandacht geschonken aan de taaloverdracht.

In het tweede deel wordt dan gepoogd de loop van de Friese taalgrens vast te stellen.
Met behulp daarvan worden vervolgens drie taalzones onderscheiden en per zone worden weer taalachtergond, taalbeheersing en taaloverdracht behandeld. Het onderzoek maakt duidelijk dat het Fries in het Westerkwartier snel terugloopt, het Westerkwartiers - althans voorlopig - stabiel blijft en het Nederlands toeneemt."

Voor €13,50 te bestellen bij de betere boekhandel, of te koop in het boekwinkeltje van de Akademy in Leeuwarden, of te vinden in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag (en in de faculteitsbibliotheek in Amsterdam waarschijnlijk).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2003, 23:51   #226
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Daarvoor dient dan ook een volksraadpleging, nietwaar. Zoals ik hier al meermaals heb geschreven en blijkbaar moet blijven herhalen, vind ik Québec een groot voorbeeld.
Daar ontwijkt u weer eens mijn vraag. Wat als die er anders over denken? Ook splitsen? Limburg onafhankelijk als de Limburgers een andere mening hebben?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 09:55   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ontwijkt u weer eens mijn vraag. Wat als die er anders over denken? Ook splitsen? Limburg onafhankelijk als de Limburgers een andere mening hebben?
De vraag wordt geenszins ontweken. Zoals ik al vele malen al eerder heb gesteld - u kan het gerust nalezen - mag iedereen onafhankelijkheid nastreven. Ik hanteer hierbij de regels zoals die bijvoorbeeld gelden voor de organisatie van een volksraadpleging in Zwitserland. Het gaat hierbij niet over de redenering "splitsen, want mensen denken anders", wat ik trouwens nog nooit heb naar voorgeschoven. Wel: is er een draagvlak, m.a.w. zijn er mensen gewonnen voor onafhankelijkheid van dit of dat gebied. Daarom meen ik dat Québec een mooi voorbeeld in dit alles is.
Oud 7 november 2003, 10:49   #228
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Dus, in die redenering acht u het democratischer de staatshervormingen te onderwerpen aan bindende referenda, dan ze gewoon door nachtelijke rondetafelconferenties af te handelen?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 11:39   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Dus, in die redenering acht u het democratischer de staatshervormingen te onderwerpen aan bindende referenda, dan ze gewoon door nachtelijke rondetafelconferenties af te handelen?
Natuurlijk. Mocht u trouwens in het verleden mijn berichten met een beetje meer aandacht gelezen hebben, dan wist u dat trouwens al lang. Maar ja...

Daarvoor is het echter noodzakelijk dat de Belgische politici een andere houding aannemen tegenover het referendum. Ik stel immers vast dat zelfs een partij, toch bij monde van Vera Dua, een volksraadpleging over bijvoorbeeld het migrantenstemrecht afwijst. Agalev, een partij die zich toch altijd zo roemt op haar hoog democratisch gehalte...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be