![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar komt nog bij dat het koninklijk huis juist altijd erg veel belang heeft gehecht aan goede banden met alle landen van het Koninkrijk en ook veel interesse toont voor die gebieden. Omgekeerd is Beatrix voor veel Antillianen echt een moeder des vaderlands en een van de weinige politieke figuren uit Nederland die ze graag zien komen. Ik zie dus echt niet in waarom de monarchie zich tegen Vlaanderen zou keren. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn maar drie partijen tegen invoering van bindende correctieve referenda: CDA, VVD en SGP. Alle andere partijen zijn inmiddels vóór. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | ||||||
|
![]() Citaat:
Maar ik snap wel dat dat in Nederland gevoelig ligt, dus ik zal je d�*t niet verwijten. Edoch moet je ook snappen dat een volbloed democratische Vlaming daar een puristische kijk op heeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het kort: alles ging perfect, plots ging het wat minder, Fortuyn kanaliseerde de onvrede en huppakée alles is weer koek en ei. En waarom is hij dan vermoord? Is Nederland nu zo fundamenteel verbeterd? Is er nu massale integratie/assimilatie? Kan je nu 'lekker rechts' zijn in Nederland? Zijn de belastingen zwaar gezakt? Ik dacht van niet... Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#226 | |
|
![]() Citaat:
![]() Hoewel, "neem de Oranjes weg, dan blijft NL nog steeds NL": de Oranjes vormen wel een belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit, met de nationale kleur, Koninginnedag, etc. Er zou toch wel wat veranderen als ze er niet meer zijn denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wist ik het maar. Volgens mij is Volkert gestoord. Voor die tijd was moord ondenkbaar in de nederlandse politiek. Ja. Daar wordt hard aan gewerkt met behulp van verschillende initiatieven. De massale immigratie is in vijf jaar tijd fors afgenomen. Het ligt er natuurlijk aan wat je 'lekker rechts' noemt. Maar Wilders (PVDV), Nawijn, Pastors e.d. laten hun geluid fllnk horen en ook Verdonk en Weekers (VVD) liegen er niet om. Ja. Veel standpunten van Fortuyn zijn overgenomen door andere partijen van zowel links als rechts. Het immigratieprobleem wordt al vijf jaar met succes aangepakt. Ook ten aanzien van integratie worden er grote successen geboekt onder meer door de 'Rotterdam-wet', die is bedacht door, jawel, Leefbaar Rotterdam (Pim Fortuyn). Daarbij lijken er geen taboes meer te zijn en is alles bespreekbaar geworden. Citaat:
Ja, fietsende politici lijken een lachwekkend voorbeeld maar voor mij waren ze typerend voor de gemoedelijkheid van onze politiek en de manier waarop we in ons land met elkaar omgingen. Een politicus kon op straat worden aangesproken door een kiezer. Dat dat een tijd niet meer kon vond ik jammer. Maar het begint weer terug te keren. Je kunt op het Binnenhof zo af en toe weer een ijsje eten met een politicus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#229 | ||
|
![]() Citaat:
De liberalisering ging echter te hard met alle gevolgen van dien. Er was alleen nog maar het politieke midden want de partijen waren veel te veel naar elkaar opgeschoven. Er ontstond een kater na de economische euforie van de jaren negentig en de paarse politici begonnen 'dealtjes' te sluiten en problemen te verdoezelen, iets wat ze het CDA jarenlang hadden verweten. Daarbij kreeg het 'tolerante, progessieve en liberale' Nederland een aantal klappen op rij te incasseren: De spuitende en zuipende Brood, jarenlang symbool van een gedogend Nederland, bleek niet onkwetsbaar te zijn; Srebrenica, symbool van een internationaal betrokken Nederland, bleek net even anders in elkaar te zitten dan we dachten (ondanks dat we het wel vermoedden) en werd ook nog eens jarenlang 'onder de pet' gehouden; 9/11 en de 'feestende marokkanen in Ede'- De nederlandse samenleving, jarenlang een symbool van een vreedzame, tolerante en geïntegreerde maatschappij, bleek mensen te huisvesten die de aanslagen eigenlijk wel een goed idee vonden. Dat gaf een schok, ook bij mij. Op dat moment kwam Fortuyn vragen stellen hoe het precies zat. Naar mijn mening niet. Janmaat, toch echt een graadje 'rechtser' dan Fortuyn, kon zonder dat er bescherming nodig was dwars door mensenmassa's heenlopen. In 'andere tijden', een geschiedenis-programma, was dat laatst nog eens goed te zien. Ook zijn er weleens meer politici 'zwartgemaakt' zonder dat ze voor hun leven hoefden te vrezen. Natuurlijk werden er bij ons in het verleden ook wel eens politici bedreigd. Ik kan me Kosto herinneren in de ra-ra-periode. Maar over het algemeen kent Nederland een vreedzame politieke geschiedenis. Bij ons is het écht zo. Het intergratiebeleid wordt nu zelfs, ook door rechtse partijen, 'te hard' genoemd. Hmm. Ik zou Nawijn een 'kwakende rancuneuze eend' noemen. Pastors biedt ook oplossingen. Oordeel zelf maar: Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 7 januari 2007 om 19:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#231 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
|
![]() Citaat:
Dat het via regeerakkoorden niet lukt, weten we nu zo onderhand wel. Ook nu zal het CDA ervoor zorgen dat het er niet in komt. Laat het daar dus maar uit, zodat de voorstanders (PvdA, SP, PVV, GL, CU, D66, PvdD) het correctief referendum in alle vrijheid in de Tweede Kamer kunnen goedkeuren. Met 85 tegen 65 stemmen voor een grondwetswijziging in eerste lezing en met 79 tegen 71 stemmen voor alvast een raadgevend correctief referendum (waar de ChristenUnie tegen is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
|
![]() En voor de Vlamingen die zich als apart volk beschouwen: in de eed die de Koning moet zweren bij de inhuldiging, is "het Nederlandse volk" al vervangen door "de volkeren van het Koninkrijk".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Parlementslid
|
![]() Voor zover er al sprake is van een Vlaams volk, u mag dat koninkrijk gerust in het noorden houden. De begrippen 'konink' en 'rijk' zijn beiden namelijk fundamenteel anti-democratisch. De koning mag van mij gerust een eed zweren, binnen de muren van zijn eigen klein paleisje, of beter, binnen de witte muren van een gesloten instelling waar machtswellustige dictators thuishoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Volgens mij heb ik toch ergens verleden jaar mijn mening moeten geven over de europese grondwet en ook in mijn gemeente het een en ander moeten beoordelen. Het referendum komt er aan. Citaat:
Dank u. Ik twijfel ook niet aan uw intenties maar ik denk dat uw blik bezoedeld wordt door slechte ervaringen met de monarchie in uw eigen land. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Staatssecretaris
|
![]() Janmaat maakte, in tegenstelling tot Fortuyn, geen kans om om de regering mee te gaan vormen. Ik denk dat dat ook de reden is waarom het zo triest is afgelopen met Fortuyn en niet met Janmaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Parlementslid
|
![]() Ook constitutionele monarchen hebben macht. Geld is macht. Connecties zijn macht. En een familie die eeuwenlang op de troon blijft zitten bouwt connecties op en krijgt veel geld. Macht is niet iets dat zich louter beperkt tot wat er in officiële grondwetten staat geschreven, wie dat denkt is zeer naïef.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ben ik het helemaal mee eens. Elke Vlaams nationalist is tegen koningshuizen, en rara hoe komt dat? Ik vind dat ze moeten realiseren dat een koningshuis ook iets heel positiefs kan zijn en dat ze verder moeten kijken dan Sachsen-Koburg.
|
![]() |
![]() |