![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik zal je noch de Vlaamse nationalisten in het algemeen van anti-Spaanse racismus te beschuldigen. Trouwens is het racismus uit het Noorden (blondharig en blauwoogig) een idée die hélaas een oude traditie draagt door de eeuwen heen in de geschidenis van het Westerse denken...voorbij de Pyrineën, met tragische gevolgen trouwens zowel voor zijn slachtofers als voor zijn aanhangers. Ik zal het dus hier niet weer te berde bregen.. Te veel is te veel...Trouwens is het eigenlijk niet mijn zaak ("quien este libre que tire la primera piedra" ![]() Maar daarentegen kan niet worden verzwijgen het feit daat de Baksische Nantionalisten zich dikwijls in het verleden aan (grove) anti-Spaanse racismus schuldig hebben gemaakt, tot op de dag vandaag. In de Internet site bvd. heb ik pas de schrift van een van zijn "intellectuelen" gelezen die Spaanje en de Spanjaarden van al het kwaad in de menselijk Geschiedenis verantwoordelijk stelt, en hen van een syndroom van "imperiale delirium" beschuldigt, de Spaanjaarden alleen....... ("Ciertamente, los defensores de esa España son responsables directos de todos los males que actualmente padece la humanidad. De todos ellos. También de su pasado criminal colonial, con miles de millones de personas asesinadas, torturadas y maltratadas en Europa, América, Asia y Africa. As�* ha sido la extrema derecha española y as�* intenta seguir esa minor�*a del s�*ndrome. Txomin Ziluoga Arrate, "España: delirium tremens", in de krant "Gara", eergisteren....) "Duizende milioenen slachtoffers in Europa, Amerika, Asia en Afrika...." Kennen jullie stoere taal zoals deze hier in Belgïe tussen Vlaanderen en Wallonië?...Minheer blijft toch professor ergens in het Basken Land tot op de dag van vandaag...Verodesteld wordt natuurlijk dat al die "slachtoffers" volgens hem genoeg rechtvaardigen al de andere, de ETA-slachtoffers naturrlijk...(Geen verontschudigend woordje in die krant inderdaad over de aanslag in de Madrid aan de T-4) 'T is een oude verhaal maar zelfs als jullie dat niet weten o niet willen weten zijn de (grove) racitische stellingnamen van Sabino Arana, stichter van de PNV (Bsksische nationalistiche partij), in Spanje ten minste, geen geheim voor niemand. Ze blijven daar altijd trouwens, in zijn schriften. Hij beschouwde de andere Spanjaarden ervan een op ethnische vlak minderwaardig volk te zijn, met Moorse en Joodse bloed vermengd, terwiijl ze Basken van witter huid zouden zijn gebleven, negatief RH dragend....en vooral niet met bekeerde Joden (conversos) zich te hbben vermengd destijds van de rijk Fernando en Isabel.... Waarom spreken julli Vlamigen nooit daarover hier in Vlanderen. Grote taboe in Belgiê de (grove) Baskische en Anti-Spaanse racismus inderdaad!..."Jullie hebben gekozen voor de Basken", zegt je. Voor" iemand kiezen is zeker jullie rechten, "tegen" anderen het ook doen blijft toch problematisch en riskerend tegelijkertijd, en behoorlijk onbezonnen inderdaad... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als wij "partij kiezen" voor het het Baskische volk, dan is dat geen keuze tégen het Kastiliaanse volk, maar wel tégen de Spaanse staat. Bestaat er nu ook al racisme tegen een staat?? Of racisme tegen een regime (het franquisme van de PP)??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6245013.stm
![]() ik snap dit niet, ze willen een bestand en geven de aanslag toch toe ![]() Eta claims Madrid airport attack [SIZE=2] ![]() The Basque separatist group Eta has formally acknowledged it carried out a bomb attack that killed two people at Madrid airport last week. [/SIZE]
![]() |
#225 | ||
Banneling
|
![]() http://www.gva.be/nieuws/Buitenland/...-357BF7009AB7}
09/01 ETA houdt vast aan bestand en eist aanslag Madrid op Citaat:
![]() in heldere taal: het ETA bestand geldt alleen voor de regering, de terroristen mogen voortdoen De tekst in Le Monde: L'ETA assure que le cessez-le-feu reste en vigueur LEMONDE.FR | 09.01.07 | 14h49 • Mis �* jour le 09.01.07 | 15h45 Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 9 januari 2007 om 16:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik versta geen frans, gelieve eens kort samen te vatten?
En voor de duidelijkheid: ETA heeft eenzijdig de wapens neergelegd, de Spaanse staat daarentegen is gewoon blijven verder doen met de staatsrepressie tegen Baskenland. Het is dus niet ETA die het bestand opblaast (pun not intended), maar de Spaanse staat die het bestand nooit heeft toegepast.
![]() |
![]() |
#227 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De waarheid is precies omgekeerd, zie hieronder (uit Le Journal van 10.01/07). http://lejournal.euskalherria.com/id.../art196500.php Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 10 januari 2007 om 14:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sorry hoor, pour les Flamands la même chose. Zoniet: keer naar uw dorp!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#230 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
In het algemeen kan toch worden gezegd dat dit soort racisme het enige was die de latste decennia in het Westen was toegelaten, meer of minder mar nooit volledig uitgesloten, noch in de pers, noch in internationale forums en instellingen, en ook niet bij de linkse partijen. Dat werd de regel in de meeste Europese landen maar misschien nog meer in het Belgische geval. Nochtans, toen ik van Anti-Spaanse racisme en België sprak, was dat niet precies wat ik bedoelde, maar wel een andere vorm, van wat ik subliminale of onderbewuste racisme zou noemen, van historische aard inderdad. Het heerst op meer of minder vage of diffuse wijze in alle lagen van de Belgische maatschappij een aan beide kanten van de taalgrens, ten minste sinds het begin van de negentiende eeuw. Een voorbeeld ervan is ongetwijfeld Tijl Uilenspiegel (het boek van Charles de Coster, bedoel ik) die door sommige als de Bijbel van de Belgen word beschouwd. Een anti-Spaanse Bibel inderdaad, sinds de eerste bladzij tot de laaste bijna door anti-Spaanse hatende gevolens bedreven, met telkens een denigrerende stereotype die te voorschijn komt, zelfs op het uiterlijke gedaante, op fisiek, lichaamelik of fysionomisch vlak ![]() Ik was daarover naïef genoeg mijn eerste tijden in Belgie zo dat ik het begon te lezen als een oefening Frans...Ik kon niet verder dan de eerste bladen, inderdaad. Trouwens komt de mythologische figuur die achter de personnage van Uilenspiegel ligt van een Rijnse verhaal uit de Middeleeuwen, maar de Belgen (zoals gezegd) maakten er een anti-Spaanse mythus van (vooral aan Vlaamse kant)... Toch niets te maken met deze misleidende "restitutie" (van het collectieve geheugen) de rol van de Saksen-Coburg dynastie? Niets te maken met het Spaanse verleden of met de meer of minder begraven herinnerigen bij de Belgen van het Spaanse regimen, het feit dat er een soort byologisch fenotype (blonde haren en blauwe ogen) op onfeilbare wijze bij de Belgische koninklijke familie heerst sinds het ontstaan van de Belgische onafhakelijke Staat? Moeilijk te geloven... Zoals een exorcismus -met bezwerende uitwerking- van het (Spaanse) verleden in de Nederlanden, 't is waar: naar het beeld en gelijkenis van alle Belgen, die ("uit het koud komende") Belgische dynastie? Een blondharig en blauwoogig beeld in elk geval... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U komt hier als franquist altijd maar aandraven met het toverwoordje "racisme", maar u hebt daar nog geen enkel bewijs voor gegeven.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
|
![]() "Ariërs"; wazige aanduiding van een moeilijk als entiteit bestaan hebbend bewijsbare stam, zoiets als bij ons de Bataven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ari%C3%ABrs
![]() |
#236 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Overal dezelfde obsessie in de Belgische (en Vlaamse Litteraire Geschiedenis) Zelfde ding bij Georges Rodenbach , ik zal hier nog als je dat vraagt het citaat aanbrengen waar hij de Spaanse regime expliciet zwart maakt ("een verkraching" noemt hij het...). Maar 't is niet alleen een kwestie van loutere littérature....Ik zal nu trouwens niet verder ingaan op zo'n delicaat kwestie (de zwarte imago van Spanje en de Spanjaarden in Belgie, la Leyenda Negra) Ik zal alleen nog en voorbeeld aanbrengen van mijn eigen ervaring. "Exempla trahunt, verba volant" zeiden de Klasiekers. In Mei 2000, op mijn tweede onderhoud met de Vlaamse psychiaterdirecteur van de Pschychiatrische instelling in de gevangenis van Vorst -na een week in de gekkenkooi te hebben verbleven- ging het gesprek in de richting van mijn Spaanje nationaliteit, Spanje, de Spanjaarden e.z.w... "Maar wat zegt U? Onze Koningin was een Spaanse!" Ik probeerde toen een woordje te plaatsen, maar mijnheer uitschakelde gewoon ("ça prend des ampleurs votre truc", in het Frans). Resultaat: nog een week in de gekkenkooi, hélaas!... ![]() Over de subliminale en onderbewuste (en uiterst riskerende an te geven) anti-Spaanse racismus in België en in Vlanderen ...(wordt vervolgd, zonder haat..en zonder vrees noch complexen ![]() Goeien nacht! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Graag dus nog steeds bewijzen van dat 'racisme'. Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ten eerste het citaat van Georges Rodenbach (Franstalige Vlaming, in Gent geboren) uit zijn boek "Le carrillonneur", zoals beloofd: "Qu'on établisse içi le flamand, et la race est neuve, intacte,telle qu'au moyen age. L'Espagne elle même n'a rien pu sur l'esprit. Elle a laisse quelque chose uniquement dans le sang. Sa conquête fut un viol (verkrachting). Il n'en est resulté que des enfants qui, en Flandre, eurents ses cheveux noirs, sa chair ambrée...On en retrouve encore jusqu'�* aujourd'hui" (Bruxelles, 2000, p. 17) Ik heb het volledig geciteerd als een uitstekende verwoording van de eeuwenlang aanklacht tegen Spanje en de Spanjaarden in België en in Vlaanderen. Colective oorlogsmisdaad, bloedeschande: erzonde van Spanje en de Spanjaarden in de Nederlanden door de eeuw heen! (in saecula saeculorum) Daarom dat de ETA-aanslagen door velen hier altijd als een Godswraak werden beschouwd: de gerechtigde boetedoening voor de schulden van toen, voor de (zogenoemde) Spaanse bezetting en de (zogenomede) verwoesting van Antwerpen. Je spreek over de Spaanse vriendin van je broer, ik heb trouwens in mijn twintig jaar in België nogal Vlamingen Spaanse vrienden hebbende gezien en nog meer met Spaanse vrouwen getrouwd, bij de Brusselse politie biv. zijn er veel naar 't schijnt, vooral in de gemeenten met Spaanse migranten...Heel krachtig middel zeker om historische komplexen op te voeden en te koesteren, maar dat heeft m.i.de metaliteiten hier daarover hélaas weinig helpen veranderen...'T is wat ik het grootste alibi noemt...achter de koninglijke figuur van Fabiola geschuild....Lekker ervoor betaald zoals gezegd, in elk geval ![]() Maar het Spaanjaard van toen -in de ("gerestitueerde") collectieve geheugen bedoel ik- blijft een oorlogsmisadiger, en Spanje en de Spanjaarden altijd als een volk van misdadigers worden beschouwd, en verkrachters, of als je wilt, opvolgers en erfgenamen van verkrachters en misdadigers (van vier jaar geleden). Pure onzin natuurlijk. Als er hier misdaden werden gepleegd ten tijde van de Contrereformatie, zouden zeker de schuldigen niet allen bij de Spanjaarden te vinden, maar ook bij de autoctonen inwoners van toen, de voorvaderen van de hudiige Vlamingen... En de Basken in dat alles? Ze vormen een belangrijk bestanddeel in het verhaal inderdaad, want wat jullie Vlamingen niet weten, of niet blijken te weten is het feit dat de Basken hier veel waren geweest....En niet alleen, de oorlogseconomie ("logistics") van de Spaanse Rijk in de Nederlanden bleef meestal in hun handen, zoals het boek van de Britse historicus Geoffroy Parker het aantoont ("The Arrmy of Flanders and the Spanish road"): bij een lijst op het einde van het boek, voor betaalmeesters van de Spaanse "Tercios" -in een tijdperk van ander half eeuw- alle namen, op een of andere uitzondering na, Baskisch waren... Pakito, een historische ETA-chief, per pure toeval gekruisd in het centrum van Gent op de straat vele jaren geleden (pas later op de foto's kranten bdij zijn aanhouding erkend), zei me toen met veel trots dat de (Spaanse) soldaten van "losTercios" hier Basken waren...Baskische namen trouwens bij de Belgen, aan beide kanten van de talgrens, Jamar bijvoorbeeld (een Baskische familienaam inderdaad): als er hier verkrachten waren geweest, waren ze niet alleen Castilianen ![]() Historische mislukkingscomplex bij de Baskische nationalisten, uit de grandiose nederlaag voortkomende van de Spaanse Rijk in de Nederlanden! Racismus? zuivere (anti-Spaanse) haat? Dat doet er niets toe, inderdaad! Goeien avond! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Als we zo alle haat uit de geschiedenis bovenhalen, hoeveel landen moet men in Europa dan niet haten? En daarbuiten, door hoeveel landen moet Europa dan wel gehaat worden?? Laatst gewijzigd door filosoof : 13 januari 2007 om 02:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben Nederlander en ben al ca. 44 jaar moeiteloos met Spanjaarden hier en ginds opgetrokken; nooit zulke wartaal vernomen, ook niet van Nederlanders en nog minder zelf geuit. Cada loco (h)a su tema.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 januari 2007 om 05:33. |
|
![]() |
![]() |