![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Waar erger jij je aan in het verkeer? | |||
te snel rijden |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
te traag rijden op autosnelweg |
![]() ![]() ![]() |
28 | 37,84% |
niet pinken |
![]() ![]() ![]() |
41 | 55,41% |
rechts oversteken |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
blijven rijden in 2e vak |
![]() ![]() ![]() |
30 | 40,54% |
ouwe venten die 50 rijden waar je 90 mag en niet kan oversteken |
![]() ![]() ![]() |
40 | 54,05% |
mensen die in je gat zitten te rijden |
![]() ![]() ![]() |
40 | 54,05% |
tegenliggers met grootlichten |
![]() ![]() ![]() |
34 | 45,95% |
auto oversteekt en komt dan traag voor je rijden |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
vrachtwagens die oversteken, ook bij regenweer |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
wagens die in een file om de twee seconden van vak wisselen |
![]() ![]() ![]() |
31 | 41,89% |
mensen die door het rood rijden |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
laagvliegers die aan 180 per uur zitten te knipperen naar links als jij oversteekt op het derde |
![]() ![]() ![]() |
25 | 33,78% |
GSM'en |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
nog iets anders, nl... |
![]() ![]() ![]() |
16 | 21,62% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Banneling
|
![]() Hoe verklaar je het gedrag van voetgangers en fietsers dan? Elke wagenbestuurder zal je wel legio voorbeelden kunnen geven van wangedrag van deze "zwakke weggebruikers". Tuurlijk, weinig kans dat hun fratsen veel schade aan anderen berokkenen, maar des te meer schade aan zichzelf. Als de bestuurder in dat geval ook moet opdraaien voor die schade, dan schort er iets deftig aan die hele wetgeving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een groot deel van de automobilisten veegt gewon zijn/haar kont aan de bestaande regelgeving. Als iedereen zich wat aan de regels zou houden was het waarschijnlijk heel wat aangenamer EN veiliger op de weg.
Een persoonlijk topje -bumperkleven (klinkt properder dan "in uw gat hangen" hé) dan ga ik pas extra traag rijden... -Verkeerd kruisen (links ipv recht zodat je het tegenkomend verkeer niet kan zien) -Dim- en mistlichten vooraan bij regen(er is nog geen reflexie genoeg zeker?) -Onaangepaste snelheid, te traag zowel als te snel.. -Vrachtwagens, daar alleen kan je een topic aan spenderen.. -Juist voor u invoegen zodat je stevig in de remmen moet. -Het eeuwige aanschuiven altijd en overal. Soms blijf ik al liever van de straat af. Je moet eens met de motor de baan op gaan, dan zie je maar eerst wat voor een kiekens er rondrijden. Nu ja, de auto, mijn vrijheid zeker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Genoeg automobilisten kunnen getuigen van wangedrag door zwakke weggebruikers; dat probleem willen gaan ontkennen, is simpelweg ridicuul. Deze morgen zelf weer een drietal fietsers zonder degelijke verlichting tegen gekomen + moeder met kind die zonder kijken oversteekt op een plaats waar geen zebrapad is. Allemaal verder zonder erg, maar ze zijn er wel degelijk. Had daar iets mee gebeurd, dan was het ook hun fout niet geweest zeker? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tenslotte: burgerlijke aansprakelijkheid staat los van strafrechtelijke aansprakelijkheid; iemand die strontzat in het midden van een drukbereden weg gaat rondwaggelen, mag dan wel niet burgerlijk aansprakelijk zijn, hij kan nog altijd stevig beboet worden. Idem dito voor fietsers die een volledige straat afblokken door naast elkaar te rijden. Persoonlijk erger ik me daar overigens niet aan; wél aan de hysterische taferelen die ik bij die gelegenheden bemerk in de achteruitkijkspiegel. Alsof IK die files zou veroorzaken. Daarnet nog in Gent... Zone 30, nat en glad (kasseien), fietsers op de rijweg en achter mij een druk bazeke maar toeteren en wild gebaren maken. Alsof ik voor meneer 'sneeuwruimerke' zou moeten spelen.
![]() |
![]() |
#226 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat ze de wet nog strenger moeten maken zoals in Noorwegen het geval is,daar moet je gewoon stoppen als autovoeder voor een zebrapad,maar als voetganger moet je daar ook niet proberen over te steken op de gewone rijbaan,enkel naar op het zebrapad.
Ook zijn daar het aantal zebrapaden beperkt gehouden om de hinder voor het gewone autoverkeer te beperken.
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren Laatst gewijzigd door duveltje382 : 8 januari 2007 om 16:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | ||||
|
![]() Citaat:
Ah ja? Ik kan van jou hetzelfde zeggen hoor... Maar allez, hier alvast een studie mbt fietsers die mijn bewering staaft: http://www.fiets.irisnet.be/download/fietsongevallen.pdf (blz. 39) En er zijn nog studies die dat bevestigen, maar die kon ik niet onmiddellijk terugvinden. Citaat:
Jawel dat zegt er alles over. Namelijk dat automobilisten vaker verantwoordelijk zijn voor ongelukken met zwakke weggebruikers dan de zwakke weggebruikers zelf. En dat automobilisten dus vaker voor onveilige situaties zorgen dan zwakke weggebruikers. Ik heb nergens beweerd dat zwakke weggebruikers nooit voor onveilige situaties zorgen, beste Sfax. Citaat:
Genoeg zwakke weggebruikers kunnen ook getuigen van het wangedrag van automobilisten hoor. Met het belangrijke verschil dat de gemiddelde zwakke weggebruiker zich wel degelijk heel bewust is van zijn kwetsbare positie en daar ook naar handelt. De automobilist is daar jammer genoeg veel minder van op de hoogte. Citaat:
Waar haal je die bewering vandaan? Herlees mijn post waarop je reageerde misschien nog eens aandachtig ofzo... Vooral met fietsers wordt overigens veel te weinig rekening gehouden. Ik opende daar enige tijd geleden trouwens een thread over: http://forum.politics.be/showthread.php?t=71231 Ook vannacht weer viel er trouwens een fietsers ten prooi aan een automobilist. De dronken chauffeur was "om onverklaarbare redenen" aan het slippen gegaan en had daarbij zonder het te weten een fietser opgeschept. Maar dat was waarschijnlijk de schuld van de onopvallende kleding van de fietser ![]() Laatst gewijzigd door Edina : 8 januari 2007 om 22:11. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je eigenste studie spreekt je tegen... Automobilisten zijn dan misschien vaker de oorzaak, je eigen studie bevestigd wat ik tot hietoe gezegd heb: fietsers/voetgangers hebben evenzeer een femr aandeellin de schuld en hebben evenzeer hun verantwoordelijkheid. Citaat:
Nee, je trekt enkel conclusies op basis van de verkeerde studies... Citaat:
Dat is nog steeds geen excuus voor de voetganger om zichzelf op een pied de stalle de zetten, zoals anderen dat hier voorstellen. Citaat:
Niet nodig, de opmerking zou er toch niet door wijzigen. Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#231 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zelfs in extreme gevallen blijft die regeling overeind. Stel, een fietser rijdt 's nachts zonder verlichting of veiligheidshesje en wordt aangereden door een niet-dronken chauffeur. Volgens de objectieve aansprakelijkheidsregel gaat de automobilist opdraaien voor de schade. Logisch, want het was de chauffeur die het risico in de allereerste plaats introduceerde. Het is een kost eigen aan het autorijden zelf. Maar ook de fietser is de klos: mogelijkerwijs lijdt hij onherstelbare schade of schiet hij er z'n leven bij in. Schuld en boete komen in deze afweging zelfs niet eens ter sprake. Voor de strafrechtelijke aansprakelijkheid ligt dat wel heel anders. Daar kan de fietser desgevallend fors beboet worden voor z'n roekeloos gedrag. Daar wordt bovendien ook uitgemaakt in welke mate de automobilist zich heeft gehouden aan de verkeersregels. Het voordeel van een objectieve regeling is dat ze maatschappelijk gezien veel efficiënter werkt omdat oeverloze discussies over het 'in fout' zijn, niet langer meer gevoerd hoeven te worden. De veroorzaker van het risico betaalt; een redenering die ook geldt in andere domeinen. (bvb. de vervuiler betaalt)
![]() |
![]() |
#232 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als het systeem dat je hier voorschrijft dan toch de realiteit is, dan is het inherent incorrect aangezien het "opdraaien voor" en het "oorzaak zijn van" losgekoppeld worden van elkaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het oorzakelijk verband blijft ook in de objectieve aansprakelijkheid behouden. Zodra er een oorzakelijk verband bestaat tussen de handeling van de automobilist (het autorijden) en de schade, is er aansprakelijkheid. In de klassieke foutaansprakelijkheid komt daarbij dat je de handeling van de automobilist moet evalueren volgens een vaak nogal vage zorgvuldigheidsnorm. En... voor de burgerlijke aansprakelijkheid volstaat het NIET te stellen dat iemand braafjes de verkeersregels naleefde om hem te ontslaan van aansprakelijkheid. De zorgvuldigheidsnorm gehanteerd door de burgerlijke rechter kan véél verder gaan. Misschien maakt het volgende wel iets duidelijk: In den beginne waren er enkel voetgangers; daarna kregen enkele mensen het in hun hoofd om zich met paard en kar voort te bewegen. Hiermee zadelden ze wel al die voetgangers op met bepaalde risico's, waar die voetgangers nooit hadden om gevraagd. M.a.w. de paard-en-kar -bestuurders genieten van alle voordelen van hun transportmiddel, maar wentelen de nadelen ervan af op de hele gemeenschap. Komt daarbij dat de paard-en-kar -bestuurders het best geplaatst zijn om het risico te beheersen; zij zitten hoog en droog en zij bepalen de snelheid en het traject dat ze nemen en vooral wanneer ze precies op de openbare weg komen. Voor hen is de kost van het verlagen van de risico dus het laagst. De meest efficiënte oplossing (economisch gezien dan) is dat de burgerlijke aansprakelijkheid bij een ongeval komt te liggen bij de paard-en-kar -bestuurder. Gaat dit ervoor zorgen dat de voetgangers zich onveiliger gaan gedragen? Niet meteen: want zij blijven de 'soft targets'; zij blijven lijf en leden riskeren en zij zijn ook gebaat bij het vermijden van ongevallen. Toen ik stelde dat 'de statistiek' dit aantoont, ging het vooral om het onderzoek naar de frequentie van schadegevallen; die blijkt voor en na de introductie van een systeem van foutloze aansprakelijkheid niet significant te verschillen. ps. je kan dezelfde redenering ook aanvoeren m.b.t. de aansprakelijkheid voor geluidshinder: wie is beter geplaatst om efficiënt de hinder te verminderen? Een discotheekuitbater of de omwonenden? Ook daar: internaliseren van externe kosten.
![]() |
![]() |
#235 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Los daarvan blijft het neerkomen op een afwentelen van verantwoordelijkheden. Als je een "zwakke weggebruiker" enkel nog rechten geeft, en geen verantwoordelijkheden meer, dan ontstaan er geheid misbruik. In jouw scenario kan ik bijvoorbeeld perfect ervoor zorgen dat mijn fiets onder een auto terecht komt, wanneer ik zin heb in een nieuwe fiets. Ik ben immers de zwakke weggebruiker, die niet om auto's en ander verkeer heeft gevraagd, (en die niet zelf beslist wanneer ik buiten kom, aan welke snelheid en volgens welk traject) en ik ben niet aansprakelijk, noch verantwoordelijk. Die nieuwe fiets komt er dus wel aan, en de autobestuurder had maar zo dom niet moeten zijn om uberhaupt op dat moment met zijn wagen daar voorbij te komen. Verkeer is naar mijn gevoel nog steeds een "groepsactiviteit" waarin iedereen rekening moet houden met de ander; individueel gedrag gaan stimuleren lijkt me naar veiligheid toe niet bepaald een goeie zaak. Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk zijn er fietsers die in het donker zonder licht rijden. Enorm gevaarlijk en beboetbaar. Indien je als fietser op de rijbaan zonder licht rijdt en aangereden wordt, ben je dan ook zeker tenminste gedeeltelijk verantwoordelijk. En je kan maar beter een fluohesje dragen ook. Maar dat fluohesje is in tegenstelling tot wat jij en anderen schijnen te denken niet verplicht bij wet hoor! Laatst gewijzigd door Edina : 9 januari 2007 om 12:43. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Los daarvan: je geraakt niet eens aan een tweederde "meerderheid". Meer dan één derde wordt veroorzaakt door fietsers, voetgangers die een ongeval veroorzaken zitten mee in het "andere weggebruikers cijfer". Je zit dus aan pakweg een 60-40 verdeling, en dat is verre van een "meerderheid". Je mag dan nooit beweerd hebben dat fietsers en voetgangers nooit in de fout gaan, je minimaliseerde het wel en op dat vlak spreekt je eigen studie je flagrant tegen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Raar toch dat iedereen zo op zijn achterpoten gaat staan wanneer iemand stelt dat alle partijen verantwoordelijkheid hebben. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar het is grappig dat je net dat verhaaltje over die fiets opdisselt. In sommige staten van de VS bestaat de objectieve aansprakelijkheid ook en toen die geïntroduceerd werd, waren er tal van televisie-satires en films waarin "handige Harry's" werden opgevoerd die het systeem zouden beduvelen op exact dezelfde manier als je hier uiteenzet. In de zin van: "arme sloeber springt onder aanrijdende Mercedes en passeert langs de kassa". Maar zo is het uiteindelijk allerminst uitgedraaid: in de eerste plaats omdat de verzekeraars zeer argwanend bleken in het toekennen van grote schadevergoedingen voor "bagatel-ongevallen" en dikwijls tegenexpertises lieten uitvoeren. En anderzijds ook omdat de strafwet dit soort van opzettelijke toestanden streng beteugelt. Meer nog: zodra er sprake is van "opzet", zal het eerder de automobilist zijn die schade claimt dan omgekeerd. Citaat:
De objectieve aansprakelijkheid bereikt dat optimum op een veel efficiënter manier dan de oude fout-aansprakelijkheid.
![]() |
![]() |
#239 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben nog steeds benieuwd naar het risico dat ik introduceer voor die fietser zonder licht. Citaat:
Citaat:
Mensen handelen idd als individu en je versterkt hen met dergelijke regelingen in dat gedrag. Waar zit het pluspunt? Citaat:
Reacties hier in dit topic spreken boekdelen: "ze moeten sowieso maar stoppen als ik er aan kom, en doen ze dat niet dan zullen ze het geweten hebben". Dat is hier de insteek, en je ziet op de baan genoeg voorbeelden van mensen die net zo denken. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |