Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2007, 13:51   #221
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

De mythe van de loonkosten wordt in stand gehouden door de werkgevers... Is deze loonkost werkelijk zo hoog als men ons wil doen geloven?

U wou nog wat cijfers, zei u?

- In 2005 steeg de export Belgische export met 8.2%. Ons land is daarmee de 10de grootste uitvoerder ter wereld.

- Belgie staat in de top 5 van op vlak van buitenlandse investeringen.

- De Belgische werknemers is de meest productieve ter wereld. De loonkost per product ligt gemiddeld 16% lager dan het gemiddelde van Nederland, Frankrijk en Duitsland.

- Uit een studie van de Nationale Bank van België blijkt dat de loonkost in België gemiddeld 27% van de totale productiekost bestaat. In Frankrijk is dat 42% en in Duitsland 47%.

De bedrijven zagen in 12 jaar tijd hun winsten bijna verdriedubbeld :
van 9.6 miljard Euro in 1993 naar bijna 27 miljard Euro in 2004.

Laatst gewijzigd door Havana : 14 april 2007 om 13:51.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2007, 14:25   #222
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Werkgevers komen graag op de proppen met loonkosten. Maar laten we de loonkosten eens onder de loep nemen.

De Belg is de één van de meest productieve werknemer ter wereld, zij het niet de meest productieve.

- Een werkgever betaalde in 2004 12% minder aan loonkost per product dan in 1994, althans. De werknemers zorgen dus voor een meer toegevoegde waarde, voor hetzelfde loon.
Dus in feite is het tijd voor loonstijgingen voor de werknemer, in plaats van loonmatiging.
...Zeker als je weet dat de winsten van de Belgische bedrijven ongeveer de laatste 15 jaar bijna zijn verdriedubbeld.

- In vergelijking met onze buurlanden is de loonkost per product niet zo hoog- Een Duitse arbeider kost bijvoorbeeld 10% meer dan een Belgische.
De Belgische export doet het thans ook niet slecht.
Werkgevers hoor je zeggen dat de loonkost een rem is op de Belgische export, terwijl de Belgie bij de top-10 meest exporterende landen staat en onze export verdubbelde tussen 1993 en 2004. Onze export stijgt sneller dan die van onze buurlanden.

Dus zo slecht zal het wel niet gesteld zijn met de Belgische concurrentiepositie.

Het is ook soms wel grappig als je de voorzitters van wergeversorganisaties van onze buurlanden bezig hoort over concurrentie;
ze beweren natuurlijk allen de hoogste loonkost te hebben.... Ze beweren één voor één een achterstand op de concurrentie te hebben...
Het is ook een beetje lachwekkend dat patrons rond loonkosten graag de vergelijking maken met lageloonlanden. Maar gaat het over hun topsalaris, dan vergelijken ze liever met de toplonen in de VSA.

Jij noemt de loonkost dus een plundering?
Dat is hetgeen er stond ja, en dat is hetgeen er nu nog steeds staat. Intussen al achter die gemiddelde loonkost gekomen?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2007, 14:31   #223
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat is hetgeen er stond ja, en dat is hetgeen er nu nog steeds staat. Intussen al achter die gemiddelde loonkost gekomen?
Kan jij niet lezen?
Oud 14 april 2007, 14:40   #224
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan jij niet lezen?
Ja hoor, jij ook?
Oud 14 april 2007, 18:37   #225
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan jij niet lezen?

niet van aantrekken, aantal pagina's terug dezelfde conclusie bereikt.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 05:20   #226
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
niet van aantrekken, aantal pagina's terug dezelfde conclusie bereikt.
Doe ik niet hoor

Wie niet wil snappen dat de hoge productiviteit van de Belgische Werknemer de loonkost per product compenseert, moet het zelf maar weten.
Oud 15 april 2007, 08:36   #227
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe ik niet hoor

Wie niet wil snappen dat de hoge productiviteit van de Belgische Werknemer de loonkost per product compenseert, moet het zelf maar weten.
Die hoge productiviteit die komt bij de Belgische Werknemer (of bedoelt uU de Vlaamse) wsl vanzelf...

Dan zijn de Belgen vermoedelijk superieur aan de Cubanen, de Noord-Koreanen...

De Belgen... 60 jaar na de Duitsers... een superras...

Laatst gewijzigd door Chipie : 15 april 2007 om 08:36.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 09:32   #228
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe ik niet hoor

Hoe komt het dan, ik ben namelijk zelf ook een werkgever (tot hiertoe) dat de loonkost bijna 100% is van de productiviteit ? En dan mag ik blij zijn dat ik er onder blijf soms (wat niet altijd het geval is)
Zou het graag eens horen van een expert zoals u.

Maar ja goed ik heb geen fabriekje of zo natuurlijk. Ben ook geen investering van een buitenlander en ook geen filiaal van een buitenlands bedrijf.
Gewoontjes dus. Lokaal zoals ik zei.

En terwijl je me bezig bent de les aan het spellen, stuur eens terloops wat van die goedkopere arbeiders mijn richting wil je? Dank u, god zal het u lonen.
Ik vind namelijk sedert jaar en dag al geen arbeiders meer...ze zien het niet meer zitten om te arbeiden. Niet bij mij en niet bij een ander.
Dus ook hier zal het lokaal bedrijfje zijn beslissing nemen en zeggen dat ze maar gans mogen thuisblijven...zoals al vele anderen gedacht hebben voor mij.
Ben tenslotte geen schooier van denkbeeldige geweldige prestatie's die door fantasten gebracht worden met wat statistiekjes.

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 april 2007 om 09:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 09:40   #229
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Doe ik niet hoor

Wie niet wil snappen dat die hogere productiviteit in hoofdzaak afkomstig is van verregaande automatisatie en niet van de werknemer, weet niet waarover hij praat .

Wie denkt dat Belgische arbeiders 4 keer zo productief zijn als mensen in Oost-Europa, en 12 tot 16 keer productiever dan mensen in China, die leeft in een droomwereld .
Oud 16 april 2007, 18:31   #230
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wie niet wil snappen dat die hogere productiviteit in hoofdzaak afkomstig is van verregaande automatisatie en niet van de werknemer, weet niet waarover hij praat .
Zeg dat tegen de poster boven je. En zeg erbij dat het degelijke Belgische onderwijs er ook voor een groot part tussenzit.

Citaat:
Wie denkt dat Belgische arbeiders 4 keer zo productief zijn als mensen in Oost-Europa, en 12 tot 16 keer productiever dan mensen in China, die leeft in een droomwereld .
arglistig, doch argumentloos.

In de periode 2003 - 2004 steeg de productiviteit van de Belgische werknemer met 3,1%. De loonkost per product steeg met 1,4%.

(ik ken de reactie al : "En dan?"

Laatst gewijzigd door Havana : 16 april 2007 om 18:32.
Oud 16 april 2007, 19:38   #231
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
In de periode 2003 - 2004 steeg de productiviteit van de Belgische werknemer met 3,1%. De loonkost per product steeg met 1,4%.
e reactie al : "En dan?"
En waar is de resterende 396% tot 1196%?

Laatst gewijzigd door Sfax : 16 april 2007 om 19:38.
Oud 16 april 2007, 20:11   #232
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg dat tegen de poster boven je. En zeg erbij dat het degelijke Belgische onderwijs er ook voor een groot part tussenzit.
Die poster (ik dus) kan je ook zelf beantwoorden. Kan je mss ook eens meteen te weten komen dat niet alles geautomatiseerd kan worden.
En de scholen hebben er blijkbaar tegenwoordig niet veel aan dood gedaan.

Maar ik ben er zeker van dat jij al een multinational of twee hebt.
En anders moet je er maar snel mee beginnen.
Of steekt het daar een beetje?
ctie al : "En dan?"
Oud 16 april 2007, 23:43   #233
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Toplonen vind je bij Multinationals en grotere ondernemingen.

Als je het sommetje maakt, zal je zien dat de loonkost per product bij multinationals een kleiner procent aanneemt dan in de ons-omringende-landen.

Dit is het gevolg van automatiseringen, onderwijs, know-how, flexibilteit, motivatie... Kortom, eigenschappen waarin de Belgische (en vooral de Vlaamse) werknemer in uitblinkt. Een gevolg daarvan is het feit dat de Belgische beursbedrijven in 2006 29% meer winst boekten.
Dus blijkbaar gaat de business voor multinationals niet slecht. De aandeelhouders halen, net als de managers, grote kapitalen binnen; toch blijven ze loonsmatigingen eisen. Volledig onterecht.

Binnen een arbeidsintensieve job, zal de loonkost per product uiteraard meer bedragen dan in een geautomatiseerde omgeving. Dat is logisch.
Nu zal het inderdaad ook een feit zijn, dat lokale, kleinere bedrijven minder geautomatiseerd zijn, over minder know how beschikken, niet evensnel aan geschikt personeel geraken,... en dus procentueel meer loonkosten per product betalen dan een multinational. Indien een kleinere ondernemer dus pleit voor minder loonkosten, kan ik hem volgen.

Maar werkgevers van kleinere ondernemingen, die het moeilijk hebben om de lonen van hun werkgevers te betalen, of voor wie het te duur is om extra volk in dienst te nemen, etc... ontvangen dan ook zelden een toploon.
Oud 17 april 2007, 09:29   #234
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Binnen een arbeidsintensieve job, zal de loonkost per product uiteraard meer bedragen dan in een geautomatiseerde omgeving. Dat is logisch.
Nu zal het inderdaad ook een feit zijn, dat lokale, kleinere bedrijven minder geautomatiseerd zijn, over minder know how beschikken, niet evensnel aan geschikt personeel geraken,... en dus procentueel meer loonkosten per product betalen dan een multinational. Indien een kleinere ondernemer dus pleit voor minder loonkosten, kan ik hem volgen.

Maar werkgevers van kleinere ondernemingen, die het moeilijk hebben om de lonen van hun werkgevers te betalen, of voor wie het te duur is om extra volk in dienst te nemen, etc... ontvangen dan ook zelden een toploon.
Juist en juist.
Oef...de verstandskiezen zijn er.

En het grote probleem is dat alles gekoppeld wordt aan die "uitstekende" bedrijven die hoge toppen scheren. Daar is de kleine middenstander en de loontrekkende het slachtoffer van.

En tegen de tijd dat ze dat eens gaan inzien...is alles om zeep.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 april 2007 om 09:31.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 12:47   #235
vulpes
Gouverneur

Standaard

automatisatie is geen privilege van het rijke westen.. eens een bepaalde automatisatie redelijk op punt staat, kan je die 'verschepen' naar lageloonlanden. Je vindt altijd wel een aantal mensen bereid om daar voor opleiding te zorgen.. ondertussen staat het onderwijs daar ook niet stil...

't is maar een bedenking..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 17:25   #236
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Soit, ging het hier niet over toplonen ipv over loonkosten?

Laatst gewijzigd door Havana : 17 april 2007 om 17:33.
Oud 17 april 2007, 17:48   #237
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
automatisatie is geen privilege van het rijke westen.. eens een bepaalde automatisatie redelijk op punt staat, kan je die 'verschepen' naar lageloonlanden. Je vindt altijd wel een aantal mensen bereid om daar voor opleiding te zorgen.. ondertussen staat het onderwijs daar ook niet stil...

't is maar een bedenking..
Het buitenland staat inderdaad niet stil qua know how, kijk bijvoorbeeld naar Indië - Waar op die manier ook nieuwe markten ontstaan... De lonen staan immers ook niet stil. In Polen bijvoorbeeld zijn de lonen de afgelopen tien jaar met 300% gestegen. Ook maar een bedenking ...
Oud 22 april 2007, 00:25   #238
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mythe van de loonkosten wordt in stand gehouden door de werkgevers... Is deze loonkost werkelijk zo hoog als men ons wil doen geloven?

U wou nog wat cijfers, zei u?

- In 2005 steeg de export Belgische export met 8.2%. Ons land is daarmee de 10de grootste uitvoerder ter wereld.

- Belgie staat in de top 5 van op vlak van buitenlandse investeringen.

- De Belgische werknemers is de meest productieve ter wereld. De loonkost per product ligt gemiddeld 16% lager dan het gemiddelde van Nederland, Frankrijk en Duitsland.

- Uit een studie van de Nationale Bank van België blijkt dat de loonkost in België gemiddeld 27% van de totale productiekost bestaat. In Frankrijk is dat 42% en in Duitsland 47%.

Citaat:
De multinationals of de bakker en de beenhouwer?

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 22 april 2007 om 00:27.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 00:32   #239
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Deze post illustreert de evolutie van het gemiddelde CE0-loon in de VS van 1982 tot nu:

http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=98

1982: ratio CEO - production worker 42 op 1
2001: ratio CEO - production worker 525 op 1
2004: ratio CEO - production worker 431 op 1

Vergelijk dit even met een grafiekje van de nettowinst van de Amerikaanse bedrijven in dezelfde periode:

http://www.tijd.be/beleggen/artikel.asp?Id=2820616

Ziet u ook de discrepantie?

Om hierover Alan Greenspan te citeren:
Citaat:
Het achterblijven van loonsverhoging voor 80% van de werknemers én een snelle stijging onder de 20% hoger functies is niet wenselijk voor een democratische samenleving.
Citaat:
Het achterblijven van loonsverhoging voor 80% van de werknemers én een snelle stijging onder de 20% hoger functies is niet wenselijk voor een democratische samenleving.
Als Mr. Bubble het al zegt ...
Oud 22 april 2007, 04:04   #240
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De multinationals of de bakker en de beenhouwer?
iets hoger
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be