Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke toekomst verkiest u dan?
Ik ben Belgicist, ik verkies dat Vlaanderen alleen verder bestuurt zonder Nederland. 3 4,41%
Ik ben Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. 7 10,29%
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen. 31 45,59%
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. 27 39,71%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2007, 11:01   #221
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
had ik dat op dit forum ergens al gelezen? dat voor 1830 er in meerdere europese steden een franstalige elite gevestigd zat. Ook in amsterdam
In Maastricht was het ook erg, maar in tegenstelling tot de schapen die wij zijn hebben de Nederlanders dat niet uit de hand laten lopen, integendeel, voor zover ik weet is Maastricht nu een stad waar je in het Nederlands zeker terecht kan.
Oud 6 april 2007, 11:01   #222
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Over welke Vlaamse gemeentes heb je het?
Kijk is in mijn onderschrift.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 11:12   #223
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In Maastricht was het ook erg, maar in tegenstelling tot de schapen die wij zijn hebben de Nederlanders dat niet uit de hand laten lopen, integendeel, voor zover ik weet is Maastricht nu een stad waar je in het Nederlands zeker terecht kan.
De Nederlanders hebben dat in de eerste plaats niet uit de hand laten lopen omdat in hun eigen land het Nederlands de enige officiële taal was en ze er dus de instrumenten voor in handen hadden. Hier was dat zoals je weet wel eventjes anders.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 11:13   #224
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Maastricht is helemaal nederlandstalig
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 13:58   #225
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Maastricht was het ook erg, maar in tegenstelling tot de schapen die wij zijn hebben de Nederlanders dat niet uit de hand laten lopen,
vlamingen zijn idd goed in dingen uit de hand laten lopen. Maarja, toen was belgië ook nog een dictatuur.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 16:40   #226
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Maastricht is helemaal nederlandstalig
Inderdaad; de laatste Franstalige krant (Courrier de la Meuse) werd in 1892 opgeheven wegens een teruglopend ledenaantal.

Laatst gewijzigd door Tjeerd : 6 april 2007 om 16:41.
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 16:42   #227
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd Bekijk bericht
Inderdaad; de laatste Franstalige krant (Courrier de la Meusse) werd in 1892 opgeheven wegens een teruglopend ledenaantal.
Zijn er eigenlijk nog restanten van te zien? (oudjes die geen Nederlands kennen, mensen die thuis nog Frans spreken, tweetalige opschriften bij particulieren,...)
Oud 6 april 2007, 16:48   #228
Tjeerd
Burger

Standaard

Citaat:
Zijn er eigenlijk nog restanten van te zien? (oudjes die geen Nederlands kennen, mensen die thuis nog Frans spreken, tweetalige opschriften bij particulieren,...)
Bij mijn weten zijn er geen sporen meer van de vroegere Francofone bovenlaag van Maastricht. Wel is het zo dat men door de nabijheid van Frankrijk en Wallonie in de horeca vaak Frans kan spreken
Oud 6 april 2007, 16:51   #229
evilbu

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten zijn er geen sporen meer van de vroegere Francofone bovenlaag van Maastricht. Wel is het zo dat men door de nabijheid van Frankrijk en Wallonie in de horeca vaak Frans kan spreken
Wat is eigenlijk het hoogste percentage dat men daar gezien heeft aan Franstaligen (ik hoor getallen als 25%...)
Tja dat heb je natuurlijk als je zo goed bent daarin als de Nederlanders, niemand die nog kan sakkeren over hoe je met je minderheden omgaat want ze zijn al weg.
Oud 6 april 2007, 16:54   #230
Tjeerd
Burger

Standaard

Citaat:
Wat is eigenlijk het hoogste percentage dat men daar gezien heeft aan Franstaligen (ik hoor getallen als 25%...)
Tja dat heb je natuurlijk als je zo goed bent daarin als de Nederlanders, niemand die nog kan sakkeren over hoe je met je minderheden omgaat want ze zijn al weg.
Zijn de Friezen dan geen minderheid volgens jou
Oud 6 april 2007, 16:55   #231
Tjeerd
Burger

Standaard

Tja Maastricht was rond 1830 even erg verfranst als Brussel, dus je zult percentages van zo'n 25 a 30 % gehad hebben toendertijd. Na 1839 ging het Frans achteruit.
Oud 6 april 2007, 17:02   #232
evilbu

Standaard

Citaat:
Tja Maastricht was rond 1830 even erg verfranst als Brussel, dus je zult percentages van zo'n 25 a 30 % gehad hebben toendertijd. Na 1839 ging het Frans achteruit.
Hmm, en is die 25/30% er dan eigenlijk niet vrij snel gekomen?..... (als ik het goed zie was Maastricht maar onder Franse controle in 1795-1815 en, was het alweer 15 jaar onder controle van Nederland in 1815-1830...)
Het was dan waarschijnlijk nog erger in 1815 dan in 1830.

Citaat:
Zijn de Friezen dan geen minderheid volgens jou
Jawel, excuses. Tja, dat heb je als Vlaming, ik kan me moeilijk een minderheid voorstellen die de kennis van de officiële taal niet volledig verwerpt en geen afscheiding eist.
Oud 6 april 2007, 17:08   #233
Tjeerd
Burger

Standaard

Citaat:
Hmm, en is die 25/30% er dan eigenlijk niet vrij snel gekomen?..... (als ik het goed zie was Maastricht maar onder Franse controle in 1795-1815 en, was het alweer 15 jaar onder controle van Nederland in 1815-1830...)
Hoewel Maastricht ook al van 1579-1794 onder Nederlandse controle stond zal er in die periode ook wel sprake geweest zijn van verfransing. Maastricht werd als bezet gebied behandeld door de Republiek en de Nederlanders zullen dan ook niet populair geweest zijn daar. Mede door de ligging nabij Wallonie is dat een verklaring voor de verfransing
Oud 6 april 2007, 17:13   #234
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Maastricht is officieel deel van Frankrijk geweest. Het onderstaande heb ik uit een proefschrift gehaald:

Citaat:
Voor de Franse Tijd, de periode vanaf de verovering van Maastricht in 1794 tot de terugtrekking van de Franse troepen na 1814, onderzocht Kessels bovendien het bestuurlijk domein.
Het Frans was inmiddels als officiële taal verplicht, en bleek ook werkelijk het meest geschreven en gesproken te worden. Ook in het onderwijs had het Frans een grote invloed. Daar had het zowel een praktische als een cultureel-ideële functie. Allereerst leerde de leerling Frans om later een goede functie te kunnen bemachtigen, en daarnaast raakte hij vertrouwd met de Franse normen en waarden. De Fransen hanteerden hiermee een bewuste taalpolitiek en gebruikten het Frans in de formele sector als machtsmiddel[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular][SIZE=-1].[/SIZE][/FONT]
Zoals het hier staat lijkt het er op dat zelfs de meerderheid van Maastricht verfranst was...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 17:19   #235
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Maastricht is officieel deel van Frankrijk geweest. Het onderstaande heb ik uit een proefschrift gehaald:

Zoals het hier staat lijkt het er op dat zelfs de meerderheid van Maastricht verfranst was...

Waarschijnlijk is het dan in Maastricht en Brussel weer wat gezakt tussen 1815 en 1830, maar is die trend eigenlijk blijven doorgaan in Maastricht terwijl het weer helemaal omgekeerd ging in Brussel nadien?

Over Maastricht zei Nathalie Meskens( Kaat uit Kaat en Co...) onlangs in een of ander Vlaams programma dat het best een aanrader was, ook omdat het "de minst Hollandse van de Nederlandse steden was"

Er is reactie op gekomen, een lezer in Humo vond bijvoorbeeld die "hollanderfobie-tendens" ongepast en wees op de bloedbanden met Nederlanders
Oud 6 april 2007, 17:25   #236
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarschijnlijk is het dan in Maastricht en Brussel weer wat gezakt tussen 1815 en 1830, maar is die trend eigenlijk blijven doorgaan in Maastricht terwijl het weer helemaal omgekeerd ging in Brussel nadien?

Over Maastricht zei Nathalie Meskens( Kaat uit Kaat en Co...) onlangs in een of ander Vlaams programma dat het best een aanrader was, ook omdat het "de minst Hollandse van de Nederlandse steden was"

Er is reactie op gekomen, een lezer in Humo vond bijvoorbeeld die "hollanderfobie-tendens" ongepast en wees op de bloedbanden met Nederlanders
Maastricht is inderdaad een prettige stad en een paar jaar geleden verkozen tot 'beste stad van Nederland'.

Die Humo-lezer is lief.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 17:45   #237
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn, bij mijn weten, geen franstalige inwoners meer in Maastricht.
Gelukkig.
Wel zijn er nog 'restanten'.
Een voorbeeld van 'naamsoverdracht', maar dan wel ondertussen met een vernederlandse uitspraak is het 'Bonnefanten'-museum. Waarbij 'Bonnefanten' afgeleid is van het franse 'Bon enfant'.
http://www.bonnefanten.nl/

Laatst gewijzigd door job : 6 april 2007 om 17:46.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 17:51   #238
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Er zijn, bij mijn weten, geen franstalige inwoners meer in Maastricht.
Gelukkig.
Wel zijn er nog 'restanten'.
Een voorbeeld van 'naamsoverdracht', maar dan wel ondertussen met een vernederlandse uitspraak is het 'Bonnefanten'-museum. Waarbij 'Bonnefanten' afgeleid is van het franse 'Bon enfant'.
http://www.bonnefanten.nl/
Waarom heeft Nederland recht op homogeniteit en wij niet.
Oud 6 april 2007, 18:21   #239
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom heeft Nederland recht op homogeniteit en wij niet.
Omdat Vlaminckjes makkelijk ompraatbaar zijn?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be