![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke toekomst verkiest u dan? | |||
Ik ben Belgicist, ik verkies dat Vlaanderen alleen verder bestuurt zonder Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,41% |
Ik ben Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,29% |
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen. |
![]() ![]() ![]() |
31 | 45,59% |
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
27 | 39,71% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In Maastricht was het ook erg, maar in tegenstelling tot de schapen die wij zijn hebben de Nederlanders dat niet uit de hand laten lopen, integendeel, voor zover ik weet is Maastricht nu een stad waar je in het Nederlands zeker terecht kan.
![]() |
#222 |
|
![]() Kijk is in mijn onderschrift.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Nederlanders hebben dat in de eerste plaats niet uit de hand laten lopen omdat in hun eigen land het Nederlands de enige officiële taal was en ze er dus de instrumenten voor in handen hadden. Hier was dat zoals je weet wel eventjes anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
|
![]() Maastricht is helemaal nederlandstalig
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Burger
|
![]() Inderdaad; de laatste Franstalige krant (Courrier de la Meuse) werd in 1892 opgeheven wegens een teruglopend ledenaantal.
Laatst gewijzigd door Tjeerd : 6 april 2007 om 16:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
|
![]() Zijn er eigenlijk nog restanten van te zien? (oudjes die geen Nederlands kennen, mensen die thuis nog Frans spreken, tweetalige opschriften bij particulieren,...)
![]() |
#228 |
Burger
|
![]() Bij mijn weten zijn er geen sporen meer van de vroegere Francofone bovenlaag van Maastricht. Wel is het zo dat men door de nabijheid van Frankrijk en Wallonie in de horeca vaak Frans kan spreken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
|
![]() Citaat:
Tja dat heb je natuurlijk als je zo goed bent daarin als de Nederlanders, niemand die nog kan sakkeren over hoe je met je minderheden omgaat want ze zijn al weg. ![]()
![]() |
![]() |
#230 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Burger
|
![]() Tja Maastricht was rond 1830 even erg verfranst als Brussel, dus je zult percentages van zo'n 25 a 30 % gehad hebben toendertijd. Na 1839 ging het Frans achteruit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
|
![]() Citaat:
Het was dan waarschijnlijk nog erger in 1815 dan in 1830. Jawel, excuses. Tja, dat heb je als Vlaming, ik kan me moeilijk een minderheid voorstellen die de kennis van de officiële taal niet volledig verwerpt en geen afscheiding eist.
![]() |
![]() |
#233 |
Burger
|
![]() Hoewel Maastricht ook al van 1579-1794 onder Nederlandse controle stond zal er in die periode ook wel sprake geweest zijn van verfransing. Maastricht werd als bezet gebied behandeld door de Republiek en de Nederlanders zullen dan ook niet populair geweest zijn daar. Mede door de ligging nabij Wallonie is dat een verklaring voor de verfransing
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
|
![]() Maastricht is officieel deel van Frankrijk geweest. Het onderstaande heb ik uit een proefschrift gehaald:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
|
![]() Citaat:
![]() Waarschijnlijk is het dan in Maastricht en Brussel weer wat gezakt tussen 1815 en 1830, maar is die trend eigenlijk blijven doorgaan in Maastricht terwijl het weer helemaal omgekeerd ging in Brussel nadien? ![]() Over Maastricht zei Nathalie Meskens( Kaat uit Kaat en Co...) onlangs in een of ander Vlaams programma dat het best een aanrader was, ook omdat het "de minst Hollandse van de Nederlandse steden was" Er is reactie op gekomen, een lezer in Humo vond bijvoorbeeld die "hollanderfobie-tendens" ongepast en wees op de bloedbanden met Nederlanders ![]()
![]() |
![]() |
#236 | |
|
![]() Citaat:
Die Humo-lezer is lief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gelukkig. Wel zijn er nog 'restanten'. Een voorbeeld van 'naamsoverdracht', maar dan wel ondertussen met een vernederlandse uitspraak is het 'Bonnefanten'-museum. Waarbij 'Bonnefanten' afgeleid is van het franse 'Bon enfant'. http://www.bonnefanten.nl/
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 6 april 2007 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#239 |