Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 08:02   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toch wel.

U stelde als eerste posting over de Bahai het volgende:

U verdraait de waarheid, zoals vaak. U wekt hier de suggestie dat Bahai louter voortgesproten is uit de islam. Dit is een onjuiste voorstelling.
Menslief, u leest echt niet wat mensen schrijven... Lees eens het leven van de stichter(s) van de Baha'i.

Ik stelde dat het voortgesproten is uit de islam. En dat is ook, net zoals ik ook stelde dat het christendom uit het jodendom komt.

Citaat:
Most religious historians believe that the Bahá'�* Faith arose from Islam, similar to the way Christinaity developed out of Judaism. Just as the original Christians were all Jews, the original Bahá'�*'s were all originally Muslims. Bahá'�*'s teach that theirs is a unique religion consisting of the teachings that God directly revealed to their prophet Baha'u'llah.
http://www.religioustolerance.org/bahai1.htm

Citaat:
As Christianity was born out of Judaism and Buddhism grew out of Hinduism, the Bahá'�* Faith has its roots in Shi'ite Islam. A major doctrine of "Twelver" Shi'ite Islam is the expected return of the 12th imam (successor of Muhammad), who will renew religion and guide the faithful.
http://www.religionfacts.com/bahai/history.htm

Interessante lectuur voor u:
http://www.bahai-library.com/encyclo...tory.html#babi

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 8 juni 2007 om 08:07.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 08:08   #222
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Menslief, u leest echt niet wat mensen schrijven... Lees eens het leven van de stichter(s) van de Baha'i.
Misschien kunt ook eens uw licht opsteken;

Het bahá'�*-geloof is een religie die gesticht is door Bahá'u'lláh in het Perzië (het huidige Iran) van de negentiende eeuw. Er zijn waarschijnlijk ongeveer zes miljoen bahá’�*s in meer dan tweehonderd landen en gebieden ter wereld.
In de bahá’�*-leer wordt de geschiedenis van de godsdiensten gezien als een evolutionair proces voor de educatie van de mensheid door Gods boodschappers, die “Manifestaties van God” worden genoemd. Bahá’u’lláh wordt gezien als de meest recente van deze manifestaties, die gezonden zullen blijven worden “tot het einde dat geen einde heeft”. Hij maakt er aanspraak op de langverwachte leraar te zijn voor de hele mensheid, voorzegd in hetchristendom, de islam, het hindoeïsme, boeddhisme en in alle andere grote tradities van weleer. Het doel van zijn komst en van zijn boodschap is om een basis neer te leggen voor eenheid onder de volkeren van de wereld en een tijdperk van vrede in te luiden. De verwerkelijking hiervan is volgens de bahá’�*s onafwendbaar.

De Bab zelf werd geboren in Perzië in1819,in Shiraz geboren uit islamitische ouders, die zelfs afstammelingen waren van de profeet. Maar hij zou reeds op zeer jonge leeftijd de Bab-godsdienst hebben gesticht, zo luidt het verhaal. Het schijnt een zeer begaafd kind te zijn geweest dat zich dus op zeer jonge leeftijd los heeft gemaakt van de islam.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 08:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 08:12   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien kunt ook eens uw licht opsteken;

Het bahá'�*-geloof is een religie die gesticht is door Bahá'u'lláh in het Perzië (het huidige Iran) van de negentiende eeuw. Er zijn waarschijnlijk ongeveer zes miljoen bahá’�*s in meer dan tweehonderd landen en gebieden ter wereld.
In de bahá’�*-leer wordt de geschiedenis van de godsdiensten gezien als een evolutionair proces voor de educatie van de mensheid door Gods boodschappers, die “Manifestaties van God” worden genoemd. Bahá’u’lláh wordt gezien als de meest recente van deze manifestaties, die gezonden zullen blijven worden “tot het einde dat geen einde heeft”. Hij maakt er aanspraak op de langverwachte leraar te zijn voor de hele mensheid, voorzegd in hetchristendom, de islam, het hindoeïsme, boeddhisme en in alle andere grote tradities van weleer. Het doel van zijn komst en van zijn boodschap is om een basis neer te leggen voor eenheid onder de volkeren van de wereld en een tijdperk van vrede in te luiden. De verwerkelijking hiervan is volgens de bahá’�*s onafwendbaar.
Natuurlijk, maar dat helemaal geen ontkenning of weerlegging wat ik eerder schreef, nl. baha'isme komt voort uit de islam, net zoals christendom uit het jodendom is gegroeid. Baha'isme is niet toevallig ontstaan in de sjiïtische islam waar men gelooft in de wederkomst van de twaalfde imam die de volheid zal brengen en iedereen in de ware godsdienst van verenigen.
Oud 8 juni 2007, 08:22   #224
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar dat helemaal geen ontkenning of weerlegging wat ik eerder schreef, nl. baha'isme komt voort uit de islam, net zoals christendom uit het jodendom is gegroeid. Baha'isme is niet toevallig ontstaan in de sjiïtische islam waar men gelooft in de wederkomst van de twaalfde imam die de volheid zal brengen en iedereen in de ware godsdienst van verenigen.
Ik herhaal omdat u te snel was met uw antwoord of ik te langzaam.

De Bab zelf werd geboren in Perzië in 1819,in Shiraz geboren uit islamitische ouders, die zelfs afstammelingen waren van de profeet. Maar hij zou reeds op zeer jonge leeftijd de Bab-godsdienst hebben gesticht, zo luidt het verhaal. Het schijnt een zeer begaafd kind te zijn geweest dat zich dus op zeer jonge leeftijd los heeft gemaakt van de islam.
Oud 8 juni 2007, 08:43   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal omdat u te snel was met uw antwoord of ik te langzaam.

De Bab zelf werd geboren in Perzië in 1819,in Shiraz geboren uit islamitische ouders, die zelfs afstammelingen waren van de profeet. Maar hij zou reeds op zeer jonge leeftijd de Bab-godsdienst hebben gesticht, zo luidt het verhaal. Het schijnt een zeer begaafd kind te zijn geweest dat zich dus op zeer jonge leeftijd los heeft gemaakt van de islam.
Ja, maar dat spreekt op geen enkele wijze tegen wat ik stelde, nl. dat het baha'isme uit de islam is gesproten net zoals het christendom uit het jodendom. Jezus heeft zich ook los gemaakt uit het jodendom...

Citaat:
The Bahá'�* faith began to take its present form in 1844 in Iran. It grew out of the Shi'ite branch of the Muslim faith.
The faith was proclaimed by a young Iranian, who called himself The Báb. He said that a messenger would soon arrive from God, who would be the latest in a line of prophets including Moses, Muhammad and Jesus Christ.
This idea of progressive revelation is of central significance for the Bahá'�* faith.
The Báb and his followers were persecuted by the Muslim hierarchy and the Báb was eventually executed because his teachings contradicted a central point of Islamic faith - that Muhammad was the final prophet.
Although the finality of Muhammad's revelation is universally accepted by Muslims, some Bahá'i scholars suggest that this belief is based on a particular interpretation of Qur'anic verses and that a different interpretation is possible.
In 1852, one of the Báb's persecuted followers had a revelation in prison that he was the prophet that the Báb had proclaimed. He called himself Bahá'u'lláh, meaning The Glory of God.
Bahá'u'lláh was the founder of the Bahá'�* faith. His life as a prophet was spent in a series of exiles that culminated in Acre, where he wrote the Kitab-i-Aqdas, one of the key Bahá'�* scriptures as well as other spiritual works and letters. He died in 1892.
http://www.bbc.co.uk/religion/religi...rigins_1.shtml

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 8 juni 2007 om 08:51.
Oud 8 juni 2007, 08:54   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eva Bekijk bericht
Wel, de meeste zotten hier stellen de islam voor als een onvoorstelbaar kwaad, maar in de islam staat er niets tussen het individu en God. Die hebben geen paus die het individu zijn zelfbeschikkingsrecht kan ontnemen. Het begrip van God is een zeer bevrijdend principe. Wellicht daarom dat het de machtigen zo goed uitkomt om de twee bevrijdende versies te demoniseren, en de verknechtende versie te promoten. En Jan met de pet die trapt er natuurlijk in.
Allah is juist een knechtende god, een die slechts verlangt dat de mens zich "onderwerpt" (= islam is immers "onderwerping"). De notie "vrije wil" die zo'n grote rol speelt in het christendom, is afwezig in de islam. Daarin wordt de soevereniteit, ongenaakbare en algehele van Allah benadrukt waartegenover de mens in het niets verzinkt.
Oud 8 juni 2007, 09:01   #227
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allah is juist een knechtende god, een die slechts verlangt dat de mens zich "onderwerpt" (= islam is immers "onderwerping"). De notie "vrije wil" die zo'n grote rol speelt in het christendom, is afwezig in de islam. Daarin wordt de soevereniteit, ongenaakbare en algehele van Allah benadrukt waartegenover de mens in het niets verzinkt.
Calvinisme?
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 09:27   #228
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn kinderen zijn gedoopt, hebben hun communies gedaan, en zijn naar katholieke scholen geweest omdat die kwaliteitsvol onderwijs gaven. We zijn zelden naar de mis geweest. We zijn dus echt geen pilarenbijters.
Hoe staat ge dan hier de islam en de koran te verdedigen? Zie je dan niet in hoe verraderlijk die zijn?
Als u zegt dat ook moslims vervolgd werden, idd maar de vervolging DOOR moslims is begonnen met de profeet zelf! Als die plunderde en roofde en moordde (slag van Badr) moet je niet verbaasd zijn op een reaktie.
Als ik van u was zou ik eens een neutraal geschiedenisboek over de islam lezen.
Het ware beter uw gedoopte kinderen christelijk op te voeden.

Moest mijn dochter met een moslim afkomen zou die zich tot het christendom moeten bekeren en de islam achter zich laten.
Maar dat zal niet nodig zijn, zij is zo dom niet.

Citaat:
Wel, de meeste zotten hier stellen de islam voor als een onvoorstelbaar kwaad, maar in de islam staat er niets tussen het individu en God. Die hebben geen paus die het individu zijn zelfbeschikkingsrecht kan ontnemen. Het begrip van God is een zeer bevrijdend principe. Wellicht daarom dat het de machtigen zo goed uitkomt om de twee bevrijdende versies te demoniseren, en de verknechtende versie te promoten. En Jan met de pet die trapt er natuurlijk in.
De islam kent geen paus of iets dergelijks, is zoals een moslima zei in "Moslima's" op Canvas van de Vrt, een anarchistische godsdienst. Het is er inderdaad aan te zien. n.a.v 9/11 welke moslimautoriteit veroordeelt deze aanslagen en die van ervoor en erna?
"niets tussen het individu en God" idd, maar Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven, voor de christenen.
In het scheppingsverhaal wordt duidelijk gemaakt de God orde schiep uit de wanorde. Wanorde en anarchie zijn niets goddelijks. Anarchie die moslims voorstaan.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 09:53   #229
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat spreekt op geen enkele wijze tegen wat ik stelde, nl. dat het baha'isme uit de islam is gesproten net zoals het christendom uit het jodendom. Jezus heeft zich ook los gemaakt uit het jodendom...

Dat heb ik altijd beweerd. Zie mijn postings. Ik zei oa:

Citaat:
Er zijn elementen verwerkt uit alle godsdiensten, zelfs uit humanistische leringen. Wat ik bedoel is dat het nu niets meer te maken heeft met de islam.
en
Citaat:
Als u mijn antwoord gelezen hebt dan zou u moeten weten dat ik dat helemaal niet ontken. Maar Bahai is een beetje een samenraapsel van ettelijke etische leringen. U suggereert dat Bahai een verkapte islam is en dat is niet zo.
Meer energie ga ik hier niet meer aan besteden.
Oud 8 juni 2007, 10:20   #230
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Als u mijn antwoord gelezen hebt dan zou u moeten weten dat ik dat helemaal niet ontken. Maar Bahai is een beetje een samenraapsel van ettelijke etische leringen. U suggereert dat Bahai een verkapte islam is en dat is niet zo.
Al de godsdienstige systemen hebben grote delen gemeenschappelijk. Het gaat immers over de analyse van de menselijke psyché, en hoe daar in een samenleving mee omgaan. Het is de natuurlijke gang van zaken dat mensen dan gelijklopende systemen ontwikkelen. Er is immers maar één soort mensen.
Eva123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 10:43   #231
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Al de godsdienstige systemen hebben grote delen gemeenschappelijk. Het gaat immers over de analyse van de menselijke psyché, en hoe daar in een samenleving mee omgaan. Het is de natuurlijke gang van zaken dat mensen dan gelijklopende systemen ontwikkelen. Er is immers maar één soort mensen.
Dat lijkt me evident ja. Er zijn menslievende godsdiensten en wrede godsdiensten. Een voorbeeld van een menslievende godsdienst is de Baha'ï. Een voorbeeld van (gezien door een Westerse bril) wrede godsdienst is Baäl en godsdiensten van de midden-amerikaanse precolumbus-indianen.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 10:49.
Oud 8 juni 2007, 10:44   #232
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
Hoe staat ge dan hier de islam en de koran te verdedigen? Zie je dan niet in hoe verraderlijk die zijn?
Als u zegt dat ook moslims vervolgd werden, idd maar de vervolging DOOR moslims is begonnen met de profeet zelf! Als die plunderde en roofde en moordde (slag van Badr) moet je niet verbaasd zijn op een reaktie.
Als ik van u was zou ik eens een neutraal geschiedenisboek over de islam lezen.
Het ware beter uw gedoopte kinderen christelijk op te voeden.
Mijn jongste dochter heeft zich op eigen initiatief laten dopen als zij 7 jaar was. We hebben dat toen niet meer bij de geboorte gedaan. Nu gaat ze trouwen met een moslim. Dat zal voor de imam gebeuren. Ze moet daarvoor een gebed kunnen opzeggen in het Arabisch. Dat is alles. De mama wil dat graag omdat ze graag uitpakt met haar kinderen bij haar familie. Ze is terecht trots op haar kinderen. Ik zie niet in waarom we haar dat genoegen niet zouden gunnen. Dat verandert niets. Mijn dochter blijft wie zij is, iemand die open staat naar alle mensen, iemand die ieders rechten kan respecteren, en er kan zijn voor mensen in nood. En wat ik vooral zeer waardevol vind, is dat wij er geen behoefte aan hebben leugens te verzinnen over moslims en Joden. Dat wij trouw kunnen zijn aan de waarheid, dat is een onschatbare rijkdom.

Voor een moslim is het een vorm van regressie naar het christendom over te gaan. Maar voor zowel Joden als moslims blijft er ook altijd groei mogelijk. Het is eigen aan het mens zijn dat het menselijk zelfverwerkelijkingsproces nooit af is.

Citaat:
Moest mijn dochter met een moslim afkomen zou die zich tot het christendom moeten bekeren en de islam achter zich laten.
Maar dat zal niet nodig zijn, zij is zo dom niet.
Mijn dochter is hoog gekwalificeerd, en krijgt op haar werk de ene promotie na de andere.

Citaat:
De islam kent geen paus of iets dergelijks, is zoals een moslima zei in "Moslima's" op Canvas van de Vrt, een anarchistische godsdienst.
Nee, de meest liberale godsdienst, de godsdienst die de mens zijn zelfbeschikkingsrecht optimaliseert.

Citaat:
Het is er inderdaad aan te zien. n.a.v 9/11 welke moslimautoriteit veroordeelt deze aanslagen en die van ervoor en erna?
11 september was een antwoord op het moorden en plunderen van de VS-administratie in de olielanden. 11 september vertegenwoordigt geen duizendste van het onrecht, en bloedvergieten wat de VS-adminstratie de Arabische landen heeft aangedaan.

Citaat:
"niets tussen het individu en God" idd, maar Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven, voor de christenen.
Zoals jij het hier stelt, maak je nog maar eens duidelijk dat het christendom de zekerste manier is geweest om de echte Jezus niet te laten verrijzen, maar dubbel te vermoorden: ééns fysiek, en nog eens in de waarden waar hij voor stond.

Citaat:
In het scheppingsverhaal wordt duidelijk gemaakt de God orde schiep uit de wanorde. Wanorde en anarchie zijn niets goddelijks. Anarchie die moslims voorstaan.
Zou je jezelf eens niet afvragen wat je wil, wat je nodig hebt. Hoe bang ben je voor je eigen demonen? Hoe groot is je behoefte om het kwaad in een andere te projecteren? En uiteindelijk houdt het christendom ondanks de vermassacrering van het gedachtengoed toch nog een aantal waardevolle elementen over die openheid naar anderen voorstaan. Wat doe je met die elementen, gebruik je ze als wc-papier?
Oud 8 juni 2007, 10:53   #233
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me evident ja. Er zijn menslievende godsdiensten en wrede godsdiensten. Een voorbeeld van een menslievende godsdienst is de Baha'ï. Een voorbeeld van (gezien door een Westerse bril) wrede godsdienst is Baäl en godsdiensten van Midden-Amerikaanse indianen.
Zoals de mens een constructieve, en een destructieve kant heeft, in christelijke taal door 'God' en de 'duivel' voorgesteld, zo heeft een groep van mensen, ook een constructieve en een destructieve kant. Culturen kunnen verschillen naargelang waar de klemtoon op ligt, of op schijnt te liggen. Weerbaarheid moet niet noodzakelijk slecht zijn. De islam geeft een belangrijke plaats aan weerbaarheid, het christendom daarentegen is meer agressief, gaat meer over smoezen zoeken om macht te vergroten, uitbuiting te versterken, en het vergaren van rijkdom ten koste van goedgelovige zielen. Annick Versleghers (een Vlaamse ex-non) heeft in haar boek de uitbuiting van jonge nonnen door de oversten van de kloosters beschreven. Zij heeft dat aan de lijve ondervonden, en schreef haar getuigenis neer. Zeer interessant boek.
Oud 8 juni 2007, 11:19   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn jongste dochter heeft zich op eigen initiatief laten dopen als zij 7 jaar was. We hebben dat toen niet meer bij de geboorte gedaan. Nu gaat ze trouwen met een moslim. Dat zal voor de imam gebeuren. Ze moet daarvoor een gebed kunnen opzeggen in het Arabisch. Dat is alles.
En dat gebed, heet dat de "sjahada"?
Oud 8 juni 2007, 11:21   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, de meest liberale godsdienst, de godsdienst die de mens zijn zelfbeschikkingsrecht optimaliseert.
Als u dat denkt, dan weet u toch echt wel heel weinig van de islam af of, wat ik zo stilaan begin te vermoeden, wilt u alleen dat uit de islam halen wat u aanstaat. In de islam werkt het evenwel zo niet.
Oud 8 juni 2007, 11:25   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals jij het hier stelt, maak je nog maar eens duidelijk dat het christendom de zekerste manier is geweest om de echte Jezus niet te laten verrijzen, maar dubbel te vermoorden: ééns fysiek, en nog eens in de waarden waar hij voor stond.
Nemen we nu nog eens aan dat de Jezus uit de evangeliën en de traditie niet de ware Jezus zou zijn, dan nog is Hij honderdmalen te verkiezen boven de Mohammed die we uit de islamitische verhalen kennen. Jezus is een hoogstaand moreel voorbeeld dat tijd en ruimte ver overstijgt, terwijl Mohammed een bezetene blijft die zijn waanzinnige visioenen en opvattingen door moord en brand aan de Arabieren heeft opgelegd.
Oud 8 juni 2007, 11:27   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals de mens een constructieve, en een destructieve kant heeft, in christelijke taal door 'God' en de 'duivel' voorgesteld, zo heeft een groep van mensen, ook een constructieve en een destructieve kant. Culturen kunnen verschillen naargelang waar de klemtoon op ligt, of op schijnt te liggen. Weerbaarheid moet niet noodzakelijk slecht zijn. De islam geeft een belangrijke plaats aan weerbaarheid, het christendom daarentegen is meer agressief, gaat meer over smoezen zoeken om macht te vergroten, uitbuiting te versterken, en het vergaren van rijkdom ten koste van goedgelovige zielen. Annick Versleghers (een Vlaamse ex-non) heeft in haar boek de uitbuiting van jonge nonnen door de oversten van de kloosters beschreven. Zij heeft dat aan de lijve ondervonden, en schreef haar getuigenis neer. Zeer interessant boek.
Er is geen enkel element in de christelijke leer die toelaat wat u beschrijft.

Van iedere religie kan men getuigenissen vinden waarbij mensen werden geknecht. In het christendom, islam, jodendom... Veel van de verlaters hebben hun ervaringen in boekvorm gepubliceerd. Of op een andere wijze. Denk maar aan Ayaan.
Oud 8 juni 2007, 11:33   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jammer dat u schijnbaar niet wil ingaan op de opmerking. Als u immers stelt dat "als in de koran dingen staan die niet juist zijn, dan verwerp ik die", dan blijft de vraag welke criteria u daartoe gebruikt. Neemt u uzelf als referentie? Of de traditie van de islam? Of wat dan ook? En blijft de vraag: als er dan foute dingen in staan hoe dan dat boek ons dan tot God leiden? Er zijn misschien mensen die, volgens u, die foute zaken niet uit de koran weten te filteren. Bijgevolg lijkt de koran op een wegenkaart vol met fouten en onvolledige straten... Daar loop je toch hopeloos mee verloren!

Citaat:
Dus u verwerpt dat Jezus' conceptie op wonderbaarlijke wijze gebeurde, alhoewel dat in de koran staat? Ja? En als in de koran staat dat de verdoemden in de hel voortdurend etter zullen drinken, verwerpt u dit ook? En dat engelen een mens kunnen doden? Ook dat staat immers in de koran! En daar wordt ook verhaald dat Allah soms dieren als Zijn boodschappers stuurt.

Uw redenering blijft onsamenhangend: u stelde eerder dat u de bijbel verwierp (blijkbaar in zijn geheel), omdat er volgens u "nonsens" in staat. Als er evenwel nonsens staat in de koran, hoor ik u niet tot een dergelijke conclusie komen maar alleen tot "er staan heel veel goeie dingen" in. Nogal een merkwaardige tegenstelling.

Indien er trouwens fouten in staan, dan is de koran duidelijk geen boek dat God heeft neergezonden. Waarom zou God immers onjuiste zaken leren aan de mens...?
Oud 8 juni 2007, 13:22   #239
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
U en uw familie moesten ze bannen uit belgique/europa.
Voor de rest pleit ik voor totale verbanning van religie/gebedshuizen/kerken/etc...
Wat een vrijheid gunnen die atheïsten de wereld toch!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:06   #240
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wat een vrijheid gunnen die atheïsten de wereld toch!
Atheïsten of antitheïsten?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be