![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als Belgicist kan ik uiteraard niet akkoord gaan met het feit dat het interpersonele solidariteit enkel tussen Vlamingen zou gelden, en niet tussen Belgen. Hierbij niet zeggende dat Wallonië niet uit het economisch dal moet kruipen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat neemt niet weg dat er delen van Wallonië het wel degelijk economisch niet al te slecht doen, en dat er positieve signalen komen (in DS van vandaag weer gelezen dat het toerismeindustrie in Henegouwen het goed begon te doen, dankzij oa die lift waar DE Wever nog met zijn camionetten is gegaan; gisteren daling van de werkloosheid) Citaat:
Feit is wel dat de Franstaligen (ook in Brussel) meertaligheid beginnen te bevorderen, wat ook een zeer positief signaal is. Nu, over het marshallplan: het heeft de verdienste te bestaan maar laten we duidelijk zijn: het kan maar de aanzet zijn naar een economische revival van Wallonië. Daarnaast zal zeker de totale afbouw van de PS-staat noodzakelijk zijn, en dito mentaliteitswijzing. Ik hoop echt (met naïeviteit misschien) dat de MR hierin zal slagen. Voor diegenen die denken dat dit onmogelijk is: een paar jaar geleden was Di Rupo nog de " ongenaakbare zonnekoning van België", de énige die overal en voor eeuwig incontournable was, nu zal hij met een beetje geluk in de oppositie zitten, waar hij zeker (door mij althans) niet gemist zal worden. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) Je denkt verkeerd. Wij weten maar alte best hoe belangrijk dat is! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde met 'achterhaald' 'nooit toegepast'. En dat is het idd. Het is nooit toegepast. Ik denk écht dat je in deze niet over 'wij' moogt spreken.
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat Broes zichzelf en jij bedoelde maar nationalisten in het algemeen.
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
|
![]() Citaat:
1) Jammer, maar dat was dan toch een weinig logische inleiding. 2) Inderdaad splitsing! De unitiare formule faalt grandioos. 'Solidariteit' is het belgisch codewoord voor onbelemmerde transfers, daar ben ik als goede huisvader uiteraard niet gelukkig over. Het is niet erg consekwent te zeggen dat je tegen die transfers bent maar gelijktijdig uit belgische overtuiging de mechanismes in stand houden. 3) Best mogelijk en het zou mooi zijn moest het zo zijn. Intussen is het jammer genoeg wel even anders. Hopelijk evolueert de toestand zo vlug dat zelfs Vl-nationalisten helemaal geen argumenten meer hebben. Als de misbruiken en gewoontes in de ziekte zorg in W echt verbeteren zouden de transfers ook moeten verminderen. Dat is voorlopig nog niet het geval. En hebben we spijtig genoeg meer argumenten dan ons lief is. 4) akkoord 5) Zeer verheugd over alle reële positieve signalen uit W. Nog meer verheugd als de transfers dan ook werkelijk dalen. Die beroemde lift die boze BDW bezocht heeft zo ontzettend veel geld gelost dat het onmogelijk een netto resultaat kan opleveren. Wel een toeristische attractie! als de werkloosheid daalt is dat goed, als dit merkbaar is aan de transfers nog beter (jammer voor de herhaling) 6) Dat is juist, maar vermeld dan ook: die talenchecks gingen voor 90% naar opleiding engels van die tweetalige scholen komt niets in huis tenzij enkele rariteiten en vergeet niet: in W is Nl geen veplichte tweede taal Dus: één grote commedie en van dat 'feit' merk ik weinig. In Brugge help ik regelmatig toeristen. Ik heb nog nooit ervaren dat men min of meer Nl begrijpt. Waar zouden ze het trouwens leren. nogmaals jammer voor de herhaling: Nl geen verplichte tweede taal in W. 7) 'De verdienste te bestaan' Ik moet zeggen dat je vlug tevreden bent! Ik hoop met jou dat de MR de PS de baas kan. 8) ik meen dat het FDF zelf zorgt voor zijn reputatie en daarom geen diabolisering nodig heeft. Het VB wordt wèl door de media gediaboliseerd en in de Fr pers nog oneindig veel meer. Die denken echt dat wij echte menseneters zijn. Zopas werd de verstandige hardwerkende en zeer behoorlijke Laeremans aangesteld tot ondervoorzitter van de Kamer zoals het reglement voorschrijft. Le Soir is ontzet: de hemel valt in. Beangstigende vraag: Wat zal er gebeuren als toevallig een school mèt allochtonen (stel je voor!) de kamer bezoekt en oog in oog komt te staan met die onverlaat van het VB!? Ik durf er ook niet aan denken. Wellicht zegt Laeremans: welkom mijne heren. Dat kan een echte Belg toch niet toestaan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Daarna pas schakelt men over naar een ideologisch standpunt: men gaat categoriëen mensen samenvoegen om een boodschap te laten passeren: Vlaams-nationalisten gaan dus kiezen voor de categorie Vlaanderen en Wallonië, omdat het hen goed past, terwijl anderen perfect kunnen denken in termen van regio "Kortrijk" t.o.v regio "Mechelen" (totaal willekeurige keuze hé ![]() ik ben dus voorstander van het VERMINDEREN van de transfers, niet zozeer die vanuit Vlaanderen naar Wallonië, maar van persoon tot persoon. Dit om onze sociale bijdragen te kunnen verminderen, meer welvaart te creëren, enz. Omdat in Wallonië de twee "armste provincies" zitten, moeten de inspanningen hiervoor uiteraard op hen gericht worden, wat volgens mij in een Belgische context kan. Ik ben tegen profitariaat, zowel van een Vlaming als van een Waal als van een Brusselaar. Citaat:
Want iedereen (dacht ik toch) is er nochtans mee eens dat de meeste problemen in de gezondheidszorg opgelost zijn. Let wel: daarom zijn er geen transfers meer over, maar ze zijn wel objectief (beter) te verantwoorden. Citaat:
![]() Over de werkloosheid: ik vermoed dat de effecten op de transfers enkel op lange termijn merkbaar zijn. Zoals gezegd, de transfers zullen wel blijven bestaan, wat er ook gebeurd, zelfs indien Wallonië Vlaanderen economisch bijhaalt en voorgaat, zullen er transfers blijven bestaan. Maar dit is duidelijk niet voor morgen, noch voor overmorgen... Citaat:
Over de tweetalige scholen: het systeem is maar pas opgestart, dus is het logisch dat er nog niet zoveel scholen bestaan, maar de beweging is duidelijk in gang gezet, hoor ... over het Nl als tweede taal: volledig mee eens, hoewel uiteraard het kennis van het Engels ook zeer belangrijk is geworden! Trouwens, de kennis van het Frans in Vlaanderen is ook achteruit aan het gaan ten voordele van het Engels... Zoals ik zei, het gaat om eerste signalen, de weg is nog lang ... Citaat:
Als Wallonië geen initiatief neemt is, het niet goed, en als ze dan wel wakker wordt, is het ook niet goed... ![]() Citaat:
Meer zal ik hierover niet zeggen.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 20 juli 2007 om 12:49. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Europees Commissaris
|
![]() En, heb ik ook een date?
![]() Laatst gewijzigd door Kortaf : 20 juli 2007 om 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Door de nieuwe lift is de verscheepte tonnage in 2001 gedaald tot een tiende, en in 2006 is de tonnage weer bijna even hoog als op het oude kanaal met zijn zeven, acht 19de eeuwse sluizen? Is men hier blij mee, of wat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Et le maximum mensuel observé en novembre 2006 (�* 240.000 tonnes) n’est pas très éloigné du tonnage annuel de 2001 sur l’ancien canal "
![]() |
![]() |
#231 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is natuurlijk niet zo. Met uw redenering wordt het dus voortaan onmogelijk kritiek te leveren op het VB-programma, immers "overal in Vlaanderen zitten stemmers en die sturen hun vertegenwoordigers met het VB-programma naar het parlement". Want aan wat voorgesteld wordt door een politicus is "in se politiek noch juridisch iets verkeerds". De realiteit is dat de Anschluss-eisen van zowat alle Franstalige politici als keiharde agressie aangevoeld worden door de inwoners van de Rand (en door vele Vlamingen van daarbuiten). Het gaat immers om hun gemeenten, huizen, openbare diensten etc. waar een claim op gelegd wordt. Bovendien gaan die eisen tegen de wet en de grondwet in (pas op: ook de racismewet kan door een eenvoudige wet gewijzigd worden). Om die redenen mogen de francofone Anschluss-eisen als onaanvaardbaar en als getuigend van op zijn minst een gebrek aan federale loyauteit gekwalificeerd worden. Laatst gewijzigd door Kortaf : 21 juli 2007 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is maar dat je het weet.
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Europees Commissaris
|
![]() Precies. Kritiek als zou het VB-programma tegen de racisme- en discriminatiewetten zijn, is dus volgens jouw redenering uitgesloten. Want "politiek gaat rond de wet te veranderen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch als de Franstaligen de bestaande grondwet en wetten aan hun laars lappen (die ze notabene zelf mee tekenden) maar die gelijke rechten voor de Vlamingen inhouden....
![]() |
![]() |
#235 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mag daar zeer zeker kritiek op hebben. Net zoals je kritiek mag hebben op de wens van het FDF om Vlaanderen te invaseren. Maar het argument 'het is tegen de wet' is geen goed argument. Want ze handelen niet tegen de wet. (En als ze dat doen, is het strafbaar. En terecht.) Maar ze willen de wet democratisch veranderen. Net zoals het VB dat wilt doen met de racisme en discriminatiewetten. Alleen idioten zeggen dan 'ja, maar dat is tegen de wet'. Het is niet tegen de wet om wetten te willen veranderen. Duh.
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is het punt?
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is agressie en het getuigt van een gebrek aan federale loyauteit. (En dat het Belgisch kader dit mogelijk maakt, is één van de betere argumenten om dat kader zo snel mogelijk op te ruimen, maar dat terzijde). |
|
![]() |
![]() |