Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 12 oktober 2007, 06:52   #221
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Nee, maar in de jaren 60/70 voelde je de "drive" bij de Vlamingen om op te staan tegen het onrecht dat hen werd aangedaan; nu is die voorbij.

Of het moest zijn dat het tenslotte allemaal niet zo erg meer is hé
hoe oud ben jij in feite?
born2bewild is offline  
Oud 12 oktober 2007, 06:57   #222
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waaruit blijkt dat de Vlamingen massaal hun onderhandelaars hebben gesteund?

Er waren enkele internetenquêtes. een mogelijkheid die vroeger niet bestond en een zeer gemakkelijk middel. Vanuit de luie stoel een beetje kliklik klik en je hebt een zaak gesteund.
Heb ik weinig respect voor.

Maar voor de rest? Veel betogingen of andere uitingen die enige inspanning vragen???

Leuven-Vlaams werd destijds massaal gesteund; met nog de kans dat je een matrak op je kop kreeg; Dat is steun.
Maar nu BHV? Nee, op 't gemak een gordeltje doen en achteraf een frisse pint drinken.
Jij kent wat van zeveren.

Er werd een paar jaar geleden met 15.000 man betoogd in Halle. Er waren 4000 aanwezigen op een meeting in Overijse. Er daagden 2000 Vlamingen op voor een betoging in St-Genesius-Rode die tot twee keer toe verboden werd door een Franstalige burgemeesterin. Dit terwijl een betoging pro Belgica slechts een paar honderd mensen hun huis uitlokt of minder. Zelfs na een nep-nieuwsuitzending waarin de onafhankelijkheid van Vlaanderen wordt gemeld, komen er slechts een paar tientallen, in hoofdzaak Fransgezinde Belgen, uit hun huis.
Oud 12 oktober 2007, 06:57   #223
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, maar in de jaren 60/70 voelde je de "drive" bij de Vlamingen om op te staan tegen het onrecht dat hen werd aangedaan; nu is die voorbij.

Klassieke flaminganten zijn er inderdaad veel minder als toen. Maar vergis je niet: er zijn veel meer "pragmatische" flaminganten bijgekomen. Pas op, ze zullen zich zo niet meer noemen. Maar het zijn mensen die in de politiek, op hun werk (hoeveel beroepsfederaties zijn er niet gesplitst de laatste tien jaar?) etc. ondervinden dat er niet meer kan gewerkt worden, omdat de Franstaligen de zaken steeds maar weer blokkeren. En na veel proberen en blussen geven ze er de brui aan.

Je zal die mensen niet op betogingen zien, je zal ze niet met vlaggen zien zwaaien, ze zullen zelfs geen petities tekenen. Je zal het merken in de verhardende standpunten van de Vlaamse partijen en de verkiezingsuitslagen. Watch de verkiezing van juni 2009.

De beroepsorganisatie waar ik lid van was (en in het bestuur zat), is vorig jaar zelfs compleet opgeheven omdat de Franstaligen een zeer bescheiden federalisering weigerden. Er is nu voor ons vak geen beroepsorganisatie meer, en langs Vlaamse kant zijn er schuchtere pogingen om een nieuwe, Vlaamse organisatie op te richten. Maar dat terzijde.
Kortaf is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:00   #224
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jij kent wat van zeveren.

Er werd een paar jaar geleden met 15.000 man betoogd in Halle. Er waren 4000 aanwezigen op een meeting in Overijse. Er daagden 2000 Vlamingen op voor een betoging in St-Genesius-Rode die tot twee keer toe verboden werd door een Franstalige burgemeesterin. Dit terwijl een betoging pro Belgica slechts een paar honderd mensen hun huis uitlokt of minder. Zelfs na een nep-nieuwsuitzending waarin de onafhankelijkheid van Vlaanderen wordt gemeld, komen er slechts een paar tientallen, in hoofdzaak Fransgezinde Belgen, uit hun huis.
een paar jaar geleden = is nu niet hé.
Dat zijn betogingen die 90% van de mensen zich niet meer kunnen herinneren.

En ik bedoel een brede betoging, niet van VB en aanverwanten

FRanstaligen moeten niet op straat komen, het is VL dat iets eist.
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:01   #225
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
hoe oud ben jij in feite?
Oud genoeg om mij te herinneren dat de VU ooit nog sexy geweest is bij de jeugd.
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:07   #226
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die drive is er nog evengoed. Niet de angst voor een klop van de matrak houdt de meeste Vlaamsgezinden thuis maar eerder die om in de extreem-rechtse hoek geduwd te worden. Met alle gevolgen vandien. De wetenschap ook dat de regimemedia de moeite die Vlamingen zich getroosten nooit anders dan doodzwijgen, minimaliseren en zelfs culpabiliseren. Of waarom moesten die 800 politiemensen met hun volledig wapenarsenaal worden ingezet in St-Genesius-Rode? Toch om, zoals altijd, de indruk te wekken dat vreedzaam betogende Vlamingen hoe dan ook potentiële geweldplegers en oproerkraaiers zijn?
Oud 12 oktober 2007, 07:09   #227
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik bedoel een brede betoging, niet van VB en aanverwanten
De bevestiging van mijn woorden kwam wel erg snel.
Oud 12 oktober 2007, 07:10   #228
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oud genoeg om mij te herinneren dat de VU ooit nog sexy geweest is bij de jeugd.
en dat is?

(gene flauwekul indien enigszins mogelijk aub)

Laatst gewijzigd door born2bewild : 12 oktober 2007 om 07:13.
born2bewild is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:22   #229
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
en dat is?

(gene flauwekul indien enigszins mogelijk aub)
Als klein mannetje heb ik nog weet van de Vlaamse studenten in Leuven en de Marsen op Brussel waren ook nog niet uit de herinnering van mijn ouders en familieleden verdwenen toen ik de kranten begon te lezen.
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:25   #230
born2bewild
Banneling

Standaard

man gij kunt rond de pot draaien.
born2bewild is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:28   #231
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
man gij kunt rond de pot draaien.
Ge weet genoeg.
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:28   #232
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge weet genoeg.
Dat kunt ge wel stellen ja
born2bewild is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:30   #233
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat kunt ge wel stellen ja
Ik had moeten toevoegen: ,volgens mij
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:31   #234
born2bewild
Banneling

Standaard

te laat.
zoals gezegd: we weten genoeg.
born2bewild is offline  
Oud 12 oktober 2007, 07:31   #235
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
te laat.
zoals gezegd: we weten genoeg.
Blij dat we akkoord gaan
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:24   #236
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Klassieke flaminganten zijn er inderdaad veel minder als toen. Maar vergis je niet: er zijn veel meer "pragmatische" flaminganten bijgekomen. Pas op, ze zullen zich zo niet meer noemen. Maar het zijn mensen die in de politiek, op hun werk (hoeveel beroepsfederaties zijn er niet gesplitst de laatste tien jaar?) etc. ondervinden dat er niet meer kan gewerkt worden, omdat de Franstaligen de zaken steeds maar weer blokkeren. En na veel proberen en blussen geven ze er de brui aan.

Je zal die mensen niet op betogingen zien, je zal ze niet met vlaggen zien zwaaien, ze zullen zelfs geen petities tekenen. Je zal het merken in de verhardende standpunten van de Vlaamse partijen en de verkiezingsuitslagen. Watch de verkiezing van juni 2009.
Je hebt het perfect verwoordt, Kortaf. Het is die evolutie die België zal doen verdwijnen, en niet het Vlaamse nationalisme.
Kaal is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:33   #237
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je hebt het perfect verwoordt, Kortaf. Het is die evolutie die België zal doen verdwijnen, en niet het Vlaamse nationalisme.

Nee want nu is de omgekeerde beweging ingezet.
De FR-mensen zijn nu wel "voor rede vatbaar".
Historisch is inderdaad dat de PS naar af werd gesturd en MR de grootse partij is geworden.
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:40   #238
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
FRanstaligen moeten niet op straat komen, het is VL dat iets eist.
Niet akkoord straatrue. Iedereen beseft dat België stervende is. Ook de franstaligen. En toch komt er niemand op straat. Volgens mij zegt dat wel degelijk iets over de franstaligen : een aantal van hen vinden het zeker spijtig dat er een einde aan zit te komen, maar de massa vindt het lang niet zo erg als wordt voorgesteld. Anders zouden de mensen wel op straat komen. Herinner je hoeveel mensen spontaan naar Brussel trokken om afscheid te nemen van Boudewijn. Geen oproepen, geen organisatie, niets. En toch honderdduizenden Belgen. Als er bij de mensen echt iets leeft, dan kan je ze wel uit hun huis halen (zie ook de witte mars). Dat is vandaag duidelijk niet het geval.

Voor Boudewijn heb ik een dag lang moeten aasnchuiven. Tijd zat om na te denken dus. En een van de gedachten die bij me opkwam was "wij zijn hier eigenlijk België aan het begraven". Toen leefde er echt iets onder de Belgen. Vandaag is er niets meer : een paar vlaggen in Brussel en niet zo heel veel handttekeningen onder een petitie. Petities die nb niet in de buurt komen van sommige grote petities van weleer (de petitie tegen de voorwaardelijke invrijheidsstelling : meer dan 1 miljoen handtekeningen!)

Vlaams nationalisme is niet meer wat het geweest is. Maar het leeft nog en is volgens mij zelfs levendiger dan de Belgische vanderlandsliefde bij de franstaligen.

Laatst gewijzigd door Kaal : 12 oktober 2007 om 08:41.
Kaal is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:43   #239
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Historisch is inderdaad dat de PS naar af werd gesturd en MR de grootse partij is geworden.
Alle Franstalige partijen weigeren de staat te hervormen in de zin van meer zelfverantwoordelijkheid, én ze blijven grondgebied van een ander opeisen.

Too little, too late, dus.

Als we iets samen willen doen, zal het niet meer België zijn.
Kortaf is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:46   #240
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee want nu is de omgekeerde beweging ingezet.
Ik ben er niet van overtuigd dat zij nu voor rede vatbaar zijn hoor. Het beste bewijs is het opbod dat ze voeren om BHV vooral niet te hoeven splitsen. Nochtans zou een dergelijke splitsing genoeg zijn om oranje-blauw van start te laten gaan, waarna de franstaligen dan alle kansen krijgen om de staatshervorming af te voeren. Wie de Vlaamse politiek een beetje kent weet dat het kartel genoegen zal nemen met de splitsing. Maar zelfs dat wordt de Vlamingen niet gegund. Ik zie dus echt geen verandering.

Maar ook indien die verandering er aan staat te komen ben ik van mening dat het nu te laat is.
Kaal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be