![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een dosis wordt uitgedrukt per hoeveelheid lichaamsgewicht. Aangezien werknemers in kerncentrales aan hogere hoeveelheden straling worden blootgesteld dan kinderen, maar logischerwijze ook meer wegen dan kinderen, waardoor de dosis vergelijkbaar wordt, kun je, althans volgens mijn beperkt logisch brein, dus ook respons-relaties gaan vergelijken. Het blijkt dat de respons van werknemers op de opgelopen straling bijzonder laag is, bijgevolg leid ik dus ook af dat die voor kinderen (waarbij de hoeveelheid straling dus nog veel lager is, en imho zelfs niet zal statistisch afwijken van de achtergrondwaarde) zeer laag is. Maw als die nucleaire centrales "verantwoordelijk" zijn (maar dat is dus niet bewezen) voor de toename in leukemie bij kinderen, dan zal dat zeer wschl. niet komen door de stralingshoeveelheden die die kinderen oplopen. En dat is wat alle experts tot op vandaag de dag zeggen. Niet meer, niet minder. Echt moeilijk om te begrijpen, vind ik dat niet.
![]() |
![]() |
#222 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#223 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 1. Ik heb van in het begin gezegd dat de studies niet éénduidig zijn. Sommigen meten een stijging, anderen niet. Maar dit is de eerste studie die ik tegenkom waarbij die stijging plots zeer hoog is.
2. Een verklaring voor die stijging staat wetenschappelijk nog niet vast, maar ze is hoogstwaarschijnlijk niet te wijten aan straling of iets dergelijks. 3. Een mogelijke verklaring voor die stijging hangt samen met recente bevindingen over de oorzaak van leukemie bij jonge kinderen: deze bevindingen tonen aan dat leukemie niet veroorzaakt wordt door (milieu)vervuiling of zo, maar dat ze samenvalt met een verhuizing van groepen mensen naar een ruraal gebied. Zie één van mijn laatste posts. 4. Een andere mogelijke verklaring zou kunnen liggen dat het hier gaat over kinderen waarvan (één van) de ouders werd blootgesteld aan een hoge concentratie radioactiviteit (volgens resultaten verschenen in de New Scientist). Deze concentraties lagen vroeger trouwens hoger dan de wettelijke limieten die vandaag de dag gehanteerd worden.
![]() |
#224 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij het laatste europees onderzoek, enkele weken, of maanden geleden, naar de gezondheidszorg in de verschillende europese landen, boekte Belgie een lichte achteruitgang. Voornaamste punten uit dit onderzoek, wat Belgie betrof :
-goede punten voor de kleine wachttijden ; -slechte punten voor de snelheid waarmede nieuwe medicamenten werden vrijgegeven (dit zijn dan vooral kankerremmende geneesmiddelen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je vergeet bij je vergelijking dat kinderen vaker een zwakker immuunsysteem kunnen hebben dan volwassenen en dat ze ook nog groeien bv., mogelijk zie je nog een heel aantal factoren over het hoofd, waarvan we mogelijk niet eens weet hebben de dag van vandaag. Er moet dus zeker verder onderzoek gebeuren. Ik weet dat volgens jou het verhoogde risico op kanker onmogelijk een rechtstreeks gevolg van verhoogde straling kan zijn omdat die er niet is. Maar ik stel me nog steeds de vraag of er ooit een onderzoek is geweest naar het effect van straling op heel jonge kinderen, en zo ja wat de resultaten hiervan zijn. Zoals ik al stelde: mogelijk zijn de kinderen die ziek werden kinderen van werknemers die in het warme gedeelte van de kernreactoren werken. Het blijft afwachten op de publicatie om te zien of men rekening gehouden heeft met zulke mogelijk intermediërende factoren.
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar had ik ook al aan gedacht, zoals je kan zien in mijn vorige posts.
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb trouwens nog een link gevonden naar onderzoek omtrend het effect van die hoogspanningslijnen (ik heb wel nog niet de tijd gehad om te checken op credibiliteit, maar aangezien het een "ac.uk" adres is, moet dat normaal gezien wel OK zijn): http://www.electric-fields.bris.ac.uk/
![]() |
![]() |
#230 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Cijfers zijn wat ze zijn, als ze goed zijn opgetekend kun je daar weinig tegenin brengen. Een verklaring voor cijfers, dat is natuurlijk andere koek.
![]() |
#231 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een kleine PS:
Het spijt me als je dat zo interpreteert. Ik wou je gewoon effe kennis laten maken met het type logica, en de wetenschappelijke basis ervan, waar ik gebruik van maak in dit soort discussies. Kwestie van helderheid en verstaanbaarheid, zeg maar. Ik ben nu eenmaal een harde, rechtse, rationele zak ![]()
![]() |
#232 |
|
![]() Ik zou denken aan water... maar ook dat is niet helemaal waar. NO3- (nitriet) is op termijn fameus kankerverwekkend.
En de natuur heeft niet gepland dat je 100 jaar zou worden, dus sommige waterbronnen hebben erg veel van dat goedje erin (afhankelijk van geologische factoren)
![]() |
#233 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien kan het ook gaan om ouders of zelfs grootouders die vroeger in deze kerncentrales gewerkt hebben en daar toevallig betrokken raakten bij een incident waarbij teveel straling vrijkwam, of er onvoorzichtig werd omgesprongen met de beschermingsmaatregelen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 december 2007 om 01:29. |
|||||
![]() |
![]() |