![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2421 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Dit noem ik nu pas verzuurd en bevooroordeeld zijn. ![]() Tuurlijk heeft ze geen werk in haar branche. Dat kan ook niet aangezien er geen enkele vacature vrij is momenteel daarvoor dus. En ze zal werk moeten aannemen waarvoor wel vacatures vrij zijn waarvoor geen studiecriteria vereist zijn. Dat is dan jammer voor al die jaren die ze hard gewerkt heeft voor haar diplom en al het geld dat het haar gekost heeft zeker? En ze had moeten ruiken dat er geen plaats voor haar was op de arbeidsmarkt op het moment dat ze zou afstuderen waarschijnlijk ook? We zitten met een structurele werkloosheid bij laaggeschoolden, terwijl er een overschot van jobs is voor laaggeschoolden... maar diegenen met een diploma die niet onmiddellijk het werk vinden waarvoor ze gestudeerd hebben hier moeten gaan bijspringen. Dan klopt er toch ergens iets niet vind ik... Ze voelt zich trouwens btw absoluut niet te goed om dat werk te doen hoor, en velen denken daar zo over met haar. Moest het bij mij zo zijn zou ik het ook doen, maar ik zou me wel afvragen hoe het komt dat die structurele werkloosheid bij laaggeschoolden niet opgelost raakt... Discriminatie? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#2422 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Soms vraag ik me af of we onze jongeren niet veel te veel verwend hebben. Eigenlijk zijn ze niet gewend geraakt dat "voor wat hoort wat". Warm water in de badkamer bijvoorbeeld .... vanzelfsprekend. Maar wij, onze ouders, onze grootouders, ... die wasten zich nog aan de keukenlavabo met koud water. Eigenlijk waren we al blij dat we een lavabo hadden. Laatst gewijzigd door Karma : 8 januari 2007 om 00:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2423 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit noem ik nu pas verzuurd en bevooroordeeld zijn.
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Blijf dus op dat niveau u afvragen waarom er geen werk genoeg is. (en ja kijk alweer....die anderen...waarom werken die verdorie toch niet hé?) ![]()
![]() |
![]() |
#2424 | |
|
![]() Citaat:
Vroeger moest je bv. eerst een tijdje werken voordat je überhaupt recht had op een uitkering. Nu krijg je er reeds één na een wachttijd. Moest dat niet zo zijn, dan zouden ook al een pak minder mensen werkloos zijn en blijven nadat ze de school verlieten denk ik. Nochtans zijn er jobs in overvloed en werkt de vdab wel degelijk hard om deze ingevuld te krijgen, maar blijkbaar spreken ze de verkeerde mensen aan of weet een bepaalde groep mensen zich daar telkens onderuit te praten? Of waar loopt het dan mis? Of richt de vdab zich vooral op degenen die 'laatst zijn bijgekomen' ipv op degenen die al lang in het systeem meedraaien? (al lang een uitkering krijgen of al lang in wachttijd zijn?)
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 januari 2007 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2425 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Met die mensen vangt niks aan te vangen. Mag je nog hun uitkering weigeren een job vinden ze ni daar zijn ze te slecht voor. Verplichte arbeid waar geen toezicht voor nodig is, is nog een mogelijkheid. Arbeidskampen, hoe smerig het woord ook zou geen slecht idee zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2426 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar evengoed vinden die mensen met wel een hoge opleiding dat ze het recht hebben om alles naast zich neer te leggen. Sta je er soms wel eens bij stil dat een laaggeschoolde die ook een bepaalde opleiding heeft gedaan van soms 6 of 7 jaar ook werk niet wil doen waarvoor hij gekozen heeft? Het is niet omdat iemand vroeger in een bepaalde opleiding begint, hiervoor een andere soort van opleiding achter de rug heeft dat die minderwaardig is tegenover iemand die er voor kiest een hogere opleiding te volgen die vaak genoeg slechts even lang in leertijd is geweest. Dat vergeet men hier heel vaak! Jammer, men zou denken dat van lang leren je slimmer kan worden maar blijkbaar is dat nog helemaal juist dus. Immers in uw definitie en van ook veel anderen, is laaggeschoold alles wat niet evenhoog geschoold is. Oke er zit minder algemene vorming in vele opleiding, maar is dat een noodzaak in vele vakken? Bijlange niet! En als het geen noodzaak is waarom dan doen?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 januari 2007 om 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2428 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2429 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat wel het geval is is dat er veel werklozen in de werkloosheidsval trappen en dat, na enige tijd alle motivatie en fut ontbreekt om nog verder te zoeken naar een job dat hen wel ligt. Verplichte arbeid .... da's iets waar ze bij mij zeker niet mee zouden moeten afkomen. Een job, ja dus, maar dan toch iets wat ik langer zou willen doen en niet iets dat ik er verplicht zou moeten bij nemen. Misschien wel een kortstondig tijdje, om uit de onkosten te geraken maar niet mijn hele leven lang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2430 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Omscholing is een antwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2431 |
|
![]() *foutje*
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 januari 2007 om 04:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2432 | ||
|
![]() Ik had daarstraks hier al op geantwoord maar door een fout verdween mijn bericht. Hier dus een nieuwe poging.
Wanneer je als 18-jarige van het middelbaar afkomt zoek je een studierichting die je interesseert zodat je later een job kan doen die je boeit, je lievelingsjob als het even kan. Je moet het tenslotte voor 40 jaar doen. Je kan kijken naar de beschikbaarheid van jobs in die sector op dat moment, maar op het moment dat ze begon te studeren waren die hoog tot normaal. En op die leeftijd ga je de gegevens van het aantal studenten per hogeschool in die richting en hun kansen dat ze op de arbeidsmarkt komen om jouw kansen op een job in te schatten niet opvragen. Je zal ook niet de cijfers gaan opvragen van de huidige vulling van de markt voor dat beroep om zo een inzicht te krijgen in de toekomstige vrije vacatures ervan. Of is dat kortzichtig? Heeft u dat misschien wel gedaan bij het zoeken naar een gepaste studierichting? Een andere vriendin van me haar droomjob is een job waarbij de kansen op werk heel klein waren, en die vijf jaar studies vereist. Deze heeft ze afgemaakt. Niemand geloofde dat ze ooit werk zou vinden en iedereen verklaarde haar zowat voor gek. Maar ze heeft doorgezet... nog geen twee maanden later kreeg ze werk door een stom toeval en deed ze de job waar ze als kind reeds van droomde. Gelukkig dus dat ze hierboven beschreven onderzoek niet had uitgevoerd als 18-jarige en hieruit conclusies trok want dan zou ze nooit de job hebben die ze nu heeft. Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#2433 | ||||||
|
![]() Citaat:
Ik vind helemaal niet dat laaggeschoolden zomaar alles moeten aannemen wat hun aangeboden word. Integendeel, zij moeten ook assertief zijn en een oneerlijk contract is een oneerlijk contract. Niemand gaat voor een appel en een peer werken en dat is ook helemaal niet nodig. Maar nu even iets over die kortzichtigheid die u mij daarnet verweet ... als ik geen hoger onderwijs diploma heb dan weet ik dat mij niet de mooiste jobs zullen aangeboden worden tegen de interessantste voorwaarden en enkel de jobs die voortvloeien uit de richting waarvoor ik gestudeerd heb of degenen waarvoor geen specifieke studievereisten voor nodig zijn. Hierdoor en door het feit dat er momenteel heel veel jobs vrij zijn blijft er toch nog een hele keuze over voor 'laaggeschoolden'. Die zijn toch niet allemaal even onaantrekkelijk? Toch blijven de vacatures ervoor zowat allemaal even ongevuld. Citaat:
Moet daaruit niet eerder besloten worden dat het de hooggeschoolden zijn die alles moeten aanpakken, want zelfs hetgeen waar de "laaggeschoolden" zich te goed voor voelen. ![]() ![]() Citaat:
De situatie die je schetst komt nu wel heel weinig voor (is er één beroep waarin het voorkomt?) want de vraag naar 'laaggeschoolden' is ondertussen wel massief in zowat iedere sector. Citaat:
Citaat:
EQ is niet gelijk aan IQ en heeft er niet veel uitstaans mee ook. Veel feitenkennis en vakidioterie wordt tegenwoordig wel eens slim genoemd, maar dat zegt dus verder nog niets over iemands ideeën over andere topics. Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 januari 2007 om 05:00. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2434 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het gaat of de werkgever een job wilt geven aan iemand die in zijn ogen waardeloos ervoor is, niet of deze persoon deze job eventueel zou willen doen. Loon optrekken of de werkgever geld toestoppen gaat geen nut hebben. Als ze een uitkering willen laat ze dan wat gemeenschapswerk doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2435 |
Banneling
|
![]() Diploma behalen is nog geen bewijs van bekwaamheid.
Zelfs indien wel bekwaam volgens kennis diploma... Kunnen er nog vele dingen schelen. Mentaliteit, attidude, realistisch denken,voorkomen Maar wie ziet dat van zijn eigen dochter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2436 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En dan heb je ook nog de wettelijke 3 maand proefperiode. Allemaal om je te bewijzen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2437 |
Banneling
|
![]() Het diploma is een bewijs dat je voldoende hersenen en doorzettingsvermogen hebt om het werk aan te kunnen. Je kent/kan niks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2438 |
Europees Commissaris
|
![]() Toch zijn er heel wat beroepen die enkel maar kunnen worden uitgeoefend als men het gepaste diploma heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2439 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2440 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zou niet graag eten geven aan degenen die een diploma behalen , maar totaal onbekwaam blijken te zijn, het betreffende beroep uit te oefenen. Laat me een voorbeeld geven. Veel mensen hebben een diploma programmeur op zak. Slechts weinigen oefenen het beroep echt uit, wegens niet aan de bak kunnen of falen. Er is een verschil tussen schooltje en echte leven. Zestig procent halen is niet genoeg voor het bedrijfsleven. De klant wil een programma dat 100% werkt naar zijn wensen. Dezelfde redenering kan men maken in alle andere beroepen. Veel schoolverlaters mispakken zich eraan. Laatst gewijzigd door Don Quichote : 11 januari 2007 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |