![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2441 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De basiswaarden die de staat stelt en ophoudt hebben prioriteit boven de jouwe en dat zal je al aan den lijve ondervonden hebben en nog ondervinden. Word jij maar martelaar! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2442 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overheid legt geen rolpatroon op als het om het gezin gaat. De overheid stelt zich neutraal op. U vindt de christelijke visie op het gezin achterhaald, maar dat is slechts een opinie. De overheid komt daar hoegenaamd niet in tussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2443 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Liefdadigheid werd door de overheid geïnstitutionaliseerd, zonder dat de overheid evenwel de verdere liefdadigheid afbreekt. Jaarlijks schenken heel wat mensen giften voor allerlei goede doelen, los van het religieuze trouwens. In uw ogen is dat schijnbaar problematisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2444 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U zegt het daarmee zelf: de overheid neemt geen moreel standpunt in. De vastlegging van de criteria tot de zaken die u opsomt, gebeuren trouwens niet op morele gronden, maar bij democratische besluitvorming. Bij de parlementariërs kunnen wel morele gronden een rol spelen, maar het overheidsapparaat zelf neemt geen stelling in. De norm is de wet. Niet een bepaalde moraal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2445 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De overheid heeft geen "basiswaarden". Er is wel de wet voor de overheid. Bij mijn weten stel ik nergens de wet boven mij als burger. Indien u denkt van wel, moet u dat dan maar eens aantonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2447 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, u herhaalt wat ik eerder al stelde: de wetgeving is geen moraal. De parlementariërs die tot bepaalde wetten komen, kunnen handelen vanuit bepaalde waarden, visies, opvattingen..., maar de overheid als dusdanig hangt geen moraal aan. Er is een strikt onderscheid, iets wat u eigenlijk zelf toegeeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2448 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het punt van Circe is anders glashelder, zal ik u nog even helpen? Vrouwen bezitten dezelfde eigenschappen dan mannen wanneer het gaat over hun uitoefenen van functies, ook binnen uw kerk. Vrouwen zijn even integer, intelligent, kunnen evengoed verzoenen, bestuderen, verwoorden en leiding geven dan mannen doen. Vrouwen uitsluiten van functies waar mannen wel toegang toe krijgen, tast de ingrediteit van vrouwen aan, omdat op basis van hun geslacht wordt bepaald waaertoe ze wel of niet geschikt zijn. Dan zeggen" maar niemand dwingt je tot die geloofsgemeenschap te behoren" is hypocriet en een uitspraak die een Jezuiet zou passen, de mogelijkheid dat vrouwen en gelijke rechten willen, en als volwaardige gelovigen aanvaard willen zijn binnen hun geloofsgemeenschap wordt niet eens overwogen! Vrouwen moeten hun plaats kennen of opsodemieteren volgens Jan, want " niemand dwingt je toch"? Harteloos, kil en zeer vrouwonvriendelijk uw meningen, reclame voor gelovigen bent u in ieder geval niet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2449 |
Europees Commissaris
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 12 december 2012 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2450 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De staat bewaart niet enkel de orde, de staat bestaat uit senaat en parlement, die vaardigen wetten uit die wel degelijk gebaseerd zijn op morele normen en waarden. Dus is een wetgeving een weergave van een norm, een waarde die vanuit een bepaalde moralistische overtuiging, op democratische wijze is vastgelegd. Dat is niet in strijd met neutraliteit, daarmee wordt bedoeld dat er geen dogma's uit bepaalde strekkingen als leidraad dienen voor de morele afwegingen die tot wetgevingen leiden. De morele afwegingen van de staat zijn gelukkig niet gelijk an wat u onder moraal verstaat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met uw gedaas over "gelijke rechten" zit u trouwens op een totaal verkeerd spoor, daar de toegang tot de wijdingen helemaal niet gaat over "rechten", maar "roeping" en "rol" zoals al meerdere malen aangegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2452 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus is wat ik stel zeer terecht, waar vroeger de geestelijkheid bepaalde wie te eten kreeg, naar school mocht, kortom wat armen kregen, is dat nu een recht geworden waartoe de staat zich verbond. Dat getuigt mijn inziens van een veel hogere moraal dan uw kerk eeuwenlang mensen voorhield wat " juist". Uw kerk is dan ook mijn inziens een immoreel instituut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2454 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, die zijn gebaseerd op democratische besluitvorming. Het zijn de parlementariërs en partijen die vanuit hun opvattingen, hun visies, hun doelen... tot wetten komen. Er bestaat bijgevolg niet zoiets als de "normen en waarden van de staat". Anders hadden we een probleem, nl. de vrijheid andere normen en waarden aan te hangen. Die hebben we wel. Vandaar is er een strikt onderscheid tussen wetgeving enerzijds en mogelijke waarden en normen die men als groep, als individu... kan aanhangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2455 |
Banneling
|
![]() De wet heeft de niet-discriminatie van vrouwen en van homo's als basiswaarden te verdedigen tegen de religieus ontspoorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderwijs. Soms initiatief van de Kerk, soms van de overheid. In de middeleeuwen waren er bijvoorbeeld de stadsscholen, ingericht en gepatroneerd door de stedelijke overheid. Er waren ook de keizerlijke scholen die, zoals de naam zegt, niet onmiddellijk iets te maken hadden met de Kerk. Recht op inkomen? De Kerk heeft nooit bepaald wie er recht had en wie niet. Kortom, ik denk dat u een totaal verkeerde visie op de geschiedenis hebt, net alsof er vroeger geen overheid bestond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2457 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2458 | |