Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2015, 13:04   #2461
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Of zoals Superstaaf zegt: buiten de EU te vallen als dreigement tégen separatisme verliest stilaan zijn kracht.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 13:19   #2462
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Nog een dag te gaan, de spanning is te snijden... voor "regionale" verkiezingen waar zelfs Obama, Sarkozy, Cameron en Merkel zich in moesten komen moeien.

De slotact van de campagnes van Junts Pel Si en van CUP, de twee onafhankelijkheidslijsten, trokken belachelijk veel volk. Junts heeft waarschijnlijk het Europees record gebroken van verkiezingsmeetingen met tienduizenden op de avinguda Maria Cristina.

Er kon ook in het buitenland gestemd worden, en ook daar werd het record gebroken voor Catalaanse verkiezingen.

Partido Popular maakte zich ondertussen straal belachelijk door twee dagen voor de verkiezingen nog een promotiefilmke te verspreiden waarop onder meer Rajoy himself in het Catalaans sprak. Die video werd ondertussen al door de mangel van pientere Catalaanse youtubers gehaald.

En nu dit: een groep topartsen roept op om te gaan stemmen "zonder angst". Een duidelijke sneer naar de angstcampagnes waar men ook hier gretig gebruik van maakt.

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 26 september 2015 om 13:34.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 14:16   #2463
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Het heeft ook een relatief groot deel van de Spaanse economie, dus zo dramatisch is dat nu ook weer niet.

En welk deel van die schuldenlast is effectief Catalaans, en welk deel eigenlijk Spaans?
Dat zijn obligaties die ALLEEN door Catalonia zijn uitgegeven zoals vermeld in het artikel van Le Figaro Economie. a fait monter en flèche les taux d'emprunt de cette riche région d'Espagne. Le taux de l'obligation ?* échéance 2020 émise par la Catalogne était aujourd'hui de 3,35%, selon les données du fournisseur d'informations financières Bloomberg. Début avril, il était de 1,733%.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 14:25   #2464
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.552
Standaard

Fc. Barcelona gaat wel uit de Europese competities geflikkerd worden
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 14:31   #2465
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

ik hoop dat Catalonië zich uitspreekt voor onafhankelijkheid.
Het zal weliswaar een klap zijn voor de Europese integratie. Maar zo ondemocratisch en besluiteloos en schoothond de EU is van USA is het beter dat EU stap achteruit zet en dat meer regio's onafhankelijk worden om achteraf, met respect van de soevereiniteit van de regio's, een nieuwe Unie te onderhandelen, die de wil van de Europese volkeren vertolken en uitvoeren. Dat gedrocht van een EU, evenals het gedrocht van een Belgische staat moeten liever vroeg dan laat verdwijnen.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 14:34   #2466
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat zijn obligaties die ALLEEN door Catalonia zijn uitgegeven zoals vermeld in het artikel van Le Figaro Economie. a fait monter en flèche les taux d'emprunt de cette riche région d'Espagne. Le taux de l'obligation ?* échéance 2020 émise par la Catalogne était aujourd'hui de 3,35%, selon les données du fournisseur d'informations financières Bloomberg. Début avril, il était de 1,733%.
OK.

Grote vraag is natuurlijk: so what?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 14:35   #2467
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Fc. Barcelona gaat wel uit de Europese competities geflikkerd worden
Je formuleert het verkeerd: de Europese competities zouden een topploeg verliezen als ze toegeven aan Spaans politiek revanchisme.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 18:28   #2468
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Je formuleert het verkeerd: de Europese competities zouden een topploeg verliezen als ze toegeven aan Spaans politiek revanchisme.
Correct. De wanhoop moet enorm zijn dat men dreigt met niet-politieke repressie. Nuja, repressie is eigen aan unitaristen hè snertstaten. We weten er alles van.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 18:50   #2469
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.671
Standaard

We gaan morgen en in de komende weken-maanden zien wat ze met hun overwinning kunnen doen. Tot hiertoe heeft de Spaanse regering zich niet overdreven gemoeid om geen olie op het vuur te smijten idem de EU overheden en landen. Eens er klaarheid is gaat er duidelijke taal gesproken worden door de EU en Spanje.

Zoals men in het Frans zegt: Ils veulent le beurre et l'argent du beurre et en plus le sourire de la fermière. De Catalanen (enfin het percentage dat voor gestemd heeft, niet alle) gaan met enkele minder prettige realiteiten geconfronteerd worden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:37   #2470
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
ik hoop dat Catalonië zich uitspreekt voor onafhankelijkheid.
Het zal weliswaar een klap zijn voor de Europese integratie.
Hoezo? Als EU echt een unie van staten vormt, kan er niets op tegen zijn dat er nog een nieuwe staat bijkomt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:42   #2471
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
We gaan morgen en in de komende weken-maanden zien wat ze met hun overwinning kunnen doen. Tot hiertoe heeft de Spaanse regering zich niet overdreven gemoeid om geen olie op het vuur te smijten idem de EU overheden en landen. Eens er klaarheid is gaat er duidelijke taal gesproken worden door de EU en Spanje.

Zoals men in het Frans zegt: Ils veulent le beurre et l'argent du beurre et le sourire de la crémière. De Catalanen (enfin het percentage dat voor gestemd heeft, niet alle) gaan met enkele minder prettige realiteiten geconfronteerd worden.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:44   #2472
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Als EU echt een unie van staten vormt, kan er niets op tegen zijn dat er nog een nieuwe staat bijkomt.
ja da's waar, gelijk heb je, maar de Unie in zijn huidige ondemocratische vorm zal niet blij zijn dat er meer verdeeldheid is, en meer risico tegen contra EU stemmen. In die zin.
Uiteraard juich ik een volk toe dat zich van zijn juk ontdoet en soeverein wordt. En liefst zich bij een Unie van volkeren vervoegt. Unie die de stem van de Europese autochtonen vertolkt.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:45   #2473
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
We gaan morgen en in de komende weken-maanden zien wat ze met hun overwinning kunnen doen. Tot hiertoe heeft de Spaanse regering zich niet overdreven gemoeid om geen olie op het vuur te smijten idem de EU overheden en landen. Eens er klaarheid is gaat er duidelijke taal gesproken worden door de EU en Spanje.

Zoals men in het Frans zegt: Ils veulent le beurre et l'argent du beurre et en plus le sourire de la fermière. De Catalanen (enfin het percentage dat voor gestemd heeft, niet alle) gaan met enkele minder prettige realiteiten geconfronteerd worden.
Zoals men in het Frans zegt: Ils veulent le beurre et l'argent du beurre et le sourire de la crémière. De Catalanen (enfin het percentage dat voor gestemd heeft, niet alle) gaan met enkele minder prettige realiteiten geconfronteerd worden.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:45   #2474
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
We gaan morgen en in de komende weken-maanden zien wat ze met hun overwinning kunnen doen. Tot hiertoe heeft de Spaanse regering zich niet overdreven gemoeid om geen olie op het vuur te smijten idem de EU overheden en landen. Eens er klaarheid is gaat er duidelijke taal gesproken worden door de EU en Spanje.
Bij mijn weten heeft Rajoy meer dan duidelijke taal gesproken en al genoeg olie op het vuur gegooid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:48   #2475
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.671
Standaard



Als ge mij wilt pakken op mijn Frans gaat ge wel van héél ver moeten komen. Ik heb hier ooit iemand uitgedaagd om in real time een conversatie in het Frans te doen en hij is er niet op ingegaan.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:50   #2476
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als ge mij wilt pakken op mijn Frans gaat ge wel van héél ver moeten komen. Ik heb hier ooit iemand uitgedaagd om in real time een conversatie in het Frans te doen en hij is er niet op ingegaan.
franskiljonneke toch.. triestig se.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:53   #2477
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten heeft Rajoy meer dan duidelijke taal gesproken en al genoeg olie op het vuur gegooid.
het is natuurlijk een bittere pil voor staatsnationalistische staten als Spanje als ze een regio de wijk zien nemen. De volgende: Baskenland? Rest-Spanje zal toch serieus gekrompen zijn. Stel je nu eens voor dat zoiets met Frankrijk gebeurt...
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 21:57   #2478
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
franskiljonneke toch.. triestig se.
Mijn vader was een rasechte Parisien en ik heb al mijn studies in het Frans gedaan. Niet triestig want op cultureel gebied verpletter ik u. Niet alleen op dat gebied trouwens.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 26 september 2015 om 21:58.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 22:03   #2479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Mijn vader was een rasechte Parisien en ik heb al mijn studies in het Frans gedaan. Niet triestig want op cultureel gebied verpletter ik u. Niet alleen op dat gebied trouwens.
O ja...

De verwaandheid van de Franstaligen spat er hier weer eens van af... De reus op lemen voeten, al hebben ze dat daar in Parijs en in de andere Franstalige gebieden nog steeds niet door.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2015, 22:11   #2480
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja...

De verwaandheid van de Franstaligen spat er hier weer eens van af... De reus op lemen voeten, al hebben ze dat daar in Parijs en in de andere Franstalige gebieden nog steeds niet door.
Ik heb steeds niet begrepen wat mijn vader hier kwam zoeken in dit achterlijk boerengat. Een man van Franse adel (hij heeft me tenminste een de particule nagelaten) en klasse.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be