Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2010, 07:24   #241
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het is maar enkel een kleine groep die hards die aan de oranje-gekte meedoen.
meeste Nederlanders hebben er een hekel aan.

heb je nog een vooroordeel dat achterhaalt is?
Vooroordeel of niet, het is de perceptie van veel Vlamingen dat ze veel verschillen van Nederlanders. Ik betwijfel trouwens ten zeerste of het gene ge mij hier vertelt wel de volledige waarheid is, en niets anders dan de waarheid. Het kan misschien wel zo zijn dat een redelijk deel van de Nederlanders niet oranje-gek is, maar zo komt het absoluut niet over. Het Nederlandse koningshuis is ook uitermate populair, dat komt voldoende aan bod in de media. Het lijkt mij ook redelijk vreemd om te spreken van 80% katholieken waar het in werkelijkheid maar 40% is. Ik zeg trouwens niet dat het het verschil in geloof is dat de kloof te diep maakt, het is eerder het verschil in aard dat dat met zich meebrengt.

Laat ons gewoon rationeel blijven, niets tegen een samenwerking tussen een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland, maar we moeten dat niet in een unie gieten. Daarvoor verschillen we in cultureel veel te veel.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 07:26   #242
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Inderdaad, u haalt veel voorbeelden aan. Alle daarvan zijn al samenwerkingen. Verder hoeven we dan ook niet te gaan. Al zou er wel een totaal defensiebeleid mogen komen, voor mijn part zelfs op Europees niveau. Ik zie niet in waarom we verder zouden moeten gaan. Vlaanderen blijft mijn thuisland, Nederland het uwe. We kunnen afspraken maken maar moeten dat helemaal niet in een "unie" uitdrukken. We willen immers beide onze zelfstandigheid houden (of in ons geval verkrijgen).
Waarom we moeten samengaan, lijkt mij nogal evident. De hereniging is geen vrijblijvendheid meer. De Nederlands-Vlaamse samenwerking wordt op termijn bittere noodzaak, gezien de 'uitdagingen' in de wereld waarvoor wij staan. Daarom moeten we van de in gang zijnde convergentie een doorgedreven beleid maken. We mogen ons daarbij geen enkele beperking opleggen en we mogen in ons streven best opportunistisch te werk gaan. In het zich uitbreidende Europa neemt het belang van de nationale staten af. Ook grote landen leveren aan invloed in, maar Nederland en België, laat staan een onafhankelijk Vlaanderen, worden stilaan veroordeeld tot politieke irrelevantie en naar de periferie van het politieke centrum gedirigeerd. Nederland en Vlaanderen horen, gezien hun strategische ligging, thuis in het centrum van de politieke en bestuurlijke macht. Dat moeten we uitbuiten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 07:32   #243
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Er vallen veel verklaringen over de oranje-gekte, de groteske carnavalgebeurens, het verschil in volksaard terug te voeren op net dat verschil. Mij als atheïst maakt het niet uit wat de Godsdienst is van een bepaald volk, ik vind ze allemaal even verwerpelijk. Het verschil in cultuur is echter enorm.
Waar zit volgens u het 'enorme' verschil?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 07:32   #244
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Vooroordeel of niet, het is de perceptie van veel Vlamingen dat ze veel verschillen van Nederlanders. Ik betwijfel trouwens ten zeerste of het gene ge mij hier vertelt wel de volledige waarheid is, en niets anders dan de waarheid. Het kan misschien wel zo zijn dat een redelijk deel van de Nederlanders niet oranje-gek is, maar zo komt het absoluut niet over. Het Nederlandse koningshuis is ook uitermate populair, dat komt voldoende aan bod in de media. Het lijkt mij ook redelijk vreemd om te spreken van 80% katholieken waar het in werkelijkheid maar 40% is. Ik zeg trouwens niet dat het het verschil in geloof is dat de kloof te diep maakt, het is eerder het verschil in aard dat dat met zich meebrengt.

Laat ons gewoon rationeel blijven, niets tegen een samenwerking tussen een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland, maar we moeten dat niet in een unie gieten. Daarvoor verschillen we in cultureel veel te veel.
dat moet je toch eens uitleggen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 07:42   #245
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Bijvoorbeeld:

Wij maken van bier brouwen een echte cultuur, ons bier is bitterder (voorlopig althans)

Nederlanders zijn uitbundiger, arroganter maar stralen ook meer zelfvertrouwen uit en zijn op zich veel warmer.
Vlamingen zijn bescheidener, afstandelijker en veel minder uitbundig.

Nederland heeft meer politieke moed, maar faalt hier en daar met zijn "experimenten" (soft-drugs, onderwijs,...)
Vlaanderen is conservatief, gedegen ...

Nederland is volkser, commerciëler maar ook praktischer ingesteld.
Vlaanderen is rationeel en elitair maar ook theoretischer van aard.

Niet iedereen voldoet aan deze criteria, niet iedere Nederlander is even "Nederlands" en omgekeerd, maar goed ook trouwens. Toch zijn er gewoon verschillen in de manier waarop wij de zaken aanpakken, daar is niets mis mee maar het maakt wel dat we geen unie moeten vormen. We kunnen wél gezamenlijke standpunten verdedigen naar Europa toe, daar zijn veel meer oplossingen voor dan een unie.

Veel van de zaken die ik aanhaal kunnen dan wel perceptie zijn, ze maken echter veel uit als het gaat over de houding ten opzichte van elkaar. In Vlaanderen gaat ge gewoon geen meerderheid vinden voor een unie, in Nederland vrees ik hetzelfde.

Veel succes, maar ik zie er nooit iets van komen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:00   #246
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
welke cijfers?
Hoeveel Nederlanders eigenlijk niets van hun Koningshuis moeten hebben tiens.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:01   #247
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Ik was laatst in Maastricht. En ik vond het station zo zalig!
1) trein is daar spotgoedkoop!
2) Kan je gewoon frikandellen of vleeskroketten en anderen uit een automaat halen. Volkomen normaal daar.
3) Albert Heijn

Anderzijds kunnen wij dan Duvel importeren in Nederland zodat je over al in het land van je favoriete alcoholische drank kan genieten
Heb je hem mee naar huis genomen ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 2 juni 2010 om 08:01.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:02   #248
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en jij, als bron, bent echt betrouwbaar (niet dus!)
Ik heb die ervaring dus ook.

Hoe komt het toch dat U dat nooit te zien krijgt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:04   #249
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en jij, die ik in mijn vrienden en kennissen dagelijks zie.
wie zou nu gelijk hebben?
Wie zijn dat ?
Het Clubje van Baarle ?
Tom de kat ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:05   #250
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
jij bent gewoon hier om paniek te zaaien met ultrabelgicistisch gelul.
niemand gelooft dat nog.
hoe komt het anders dat je lange tijd niets hebt gepost? dubbelnick van iemand die geband werd?
Yessssssssss.
Onze Shadow heeft nog een extra overtreffende trap gevonden.

Lees: " U L T R A B E L G I C I S T I S C H "
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:07   #251
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Ik vind het raar dat Oranje niets onderneemt. In 1831 konden ze amper wachten om de grens over te steken naar Brussel.

Als de Franse bemoeienissen er toen niet waren geweest waren we nu 1 grote en mooie staat geweest.
Ze hebben bang voor ons "ultamodern ultrabelgicistisch" leger.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:08   #252
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik zou er niet op rekenen dat dat ooit nog gaat gebeuren. Nederland is een commercieel gericht land, Vlaanderen is kwalitatief georiënteerd.
Lijkt me een serieus verschil tussen Nederland en België.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:10   #253
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Lijkt me een serieus verschil tussen Nederland en België.
Hij had het over Vlaanderen, niet België, maar kom.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:12   #254
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Bijvoorbeeld:

Wij maken van bier brouwen een echte cultuur, ons bier is bitterder (voorlopig althans)

Nederlanders zijn uitbundiger, arroganter maar stralen ook meer zelfvertrouwen uit en zijn op zich veel warmer.
Vlamingen zijn bescheidener, afstandelijker en veel minder uitbundig.

Nederland heeft meer politieke moed, maar faalt hier en daar met zijn "experimenten" (soft-drugs, onderwijs,...)
Vlaanderen is conservatief, gedegen ...

Nederland is volkser, commerciëler maar ook praktischer ingesteld.
Vlaanderen is rationeel en elitair maar ook theoretischer van aard.

Niet iedereen voldoet aan deze criteria, niet iedere Nederlander is even "Nederlands" en omgekeerd, maar goed ook trouwens. Toch zijn er gewoon verschillen in de manier waarop wij de zaken aanpakken, daar is niets mis mee maar het maakt wel dat we geen unie moeten vormen. We kunnen wél gezamenlijke standpunten verdedigen naar Europa toe, daar zijn veel meer oplossingen voor dan een unie.

Veel van de zaken die ik aanhaal kunnen dan wel perceptie zijn, ze maken echter veel uit als het gaat over de houding ten opzichte van elkaar. In Vlaanderen gaat ge gewoon geen meerderheid vinden voor een unie, in Nederland vrees ik hetzelfde.

Veel succes, maar ik zie er nooit iets van komen.
Ai ai ai......
U bent mijns inziens wel een echte maar eerlijke Flamingand.

Ik ben eens benieuwd hoelang het gaat duren vooraleer Shadowke U het predikaat "Belgicist" gaat opspelden.

Hij zal er vast een gepast voor- of achtervoegsel bij verzinnen waardoor iedereen weer als verlamd verdwaasd achter zijn PC achterblijft.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 2 juni 2010 om 08:17.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:15   #255
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze hebben bang voor ons "ultamodern ultrabelgicistisch" leger.
Bang "hebben"?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:16   #256
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bang "hebben"?
Vlaams jongen, wen er maar aan.

Voorkeurspelling is natuurlijk "zijn".

Laatst gewijzigd door Henri1 : 2 juni 2010 om 08:19.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 08:44   #257
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaams jongen, wen er maar aan.

Voorkeurspelling is natuurlijk "zijn".
Met spelling heeft dit niets te maken en al zeker niet met dialect. Ge gaat toch niet beweren dat Vlamingen niet goed zijn in hun taal?
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 09:24   #258
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Met spelling heeft dit niets te maken en al zeker niet met dialect. Ge gaat toch niet beweren dat Vlamingen niet goed zijn in hun taal?
Uit de streek waar ik afkomstig ben (Limburg) is "bang hebben" een normale en veelgebruikte uitspraak.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 09:40   #259
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Niet voor mij, maar per definitie is dit een annexatie.
Ik heb je al eerder bewezen dat je door jezelf uit Van Dale aangehaalde definitie van het woord "annexatie" verkeerd toepast. Verder heb jij zelf gezegd dat "annexatie" bij jou geen negatieve bijklank heeft. Waarom maak je daar dan heisa over?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 09:52   #260
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Er vallen veel verklaringen over de oranje-gekte, de groteske carnavalgebeurens, het verschil in volksaard terug te voeren op net dat verschil. Mij als atheïst maakt het niet uit wat de Godsdienst is van een bepaald volk, ik vind ze allemaal even verwerpelijk. Het verschil in cultuur is echter enorm.
Dat kan alleen iemand zeggen die weinig van de Nederlanders afweet en mss. zelfs ook van de Vlamingen. Ik, als buitenstaander in zowel Vlaanderen als Nederland en toch bekend met het leven aan beide kanten van de grens, vind deze verschillen zwaar overdreven. Jullie kerktorenmentaliteit en als gevolg gebrek aan strategische visie en een echte hedendaagse culturele elite verbaast me enorm. Van welk intellectueel vermogen moet je zijn om de Oranjegekte, wel of niet bestaand, als argument op te voeren tegen de integratie van de Nederlandstalige contreien?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be